Krisz5762019.10.25. 08:24

LED vs OLED (2019) - MEGABLOG 4. rész / 4

(4. rész / 4) Sony ZD9 vs Pana FZ800 és további modellek Részletes összevetés a két technológia kvázi legjobbjaival (filmekhez és játékokhoz), a Sony ZD9 (prémium FALD LED) és a Panasonic FZ800 (OLED) főszereplésével, megemlítve korunk legajánlottabb modelljeit is: pl. Sony XF90 (melyhez közel áll a még újabb XG95), Samsung Q90R és Q85R, valamint az új OLED-ek (LG, Pana, Sony és Philips).

  1. rész (csak 4 részletben tudtam feltölteni)

Az 1. rész KATT TARTALMÁBÓL:

előszó, tesztelt modellek, más modellek, dizájn, OLED-ről és LED-ről, dizájn, kontraszt (+ feketék kezelése, fekete közeli árnyalatkezelés, blooming, shadow detail), mély fekete és blooming kapcsán, fényerő, SDR, HDR, helyi fényerő, csúcsfény és relatív fényesség

A 2. rész KATT TARTALMÁBÓL:

kontrasztjavítás és tone mapping, színek, színhűség, színtér, jelfeldolgozás, (1080p) SDR-ből (4K) HDR, UHD filmek színtere, Trónok harca 8. évad 3. epizód - A hosszú éjszaka (The Long Night) (HBO tömörített változat), mozgásábrázolás, stutter, ghosting és beégés, a speciális Panasonic által tuningolt panelű high end Panasonic GZ2000 OLED

A 3. rész KATT TARTALMÁBÓL:

dinamikus HDR - Dolby Vision és HDR10+, 3D Bluray, uniformity, tükröződés és betekintési szög, gaming (LED gaming / OLED gaming), trükk HDR játéknál (Sony) LED esetében, trükk SDR (vagy HDR) játéknál (Pana) OLED esetében, HDR optimalizáló update PS4, gaming fényerő(probléma) OLED vs LED

  1. rész TARTALOM:
  • játékok összevetése

  • HDR az életben

  • összegezve - LED vs OLED

  • 8K modellek, 40 vs 48 GBPS, 8K60HZ vs 4K120Hz

  • top forrás - top kép

  • blogok

  • végszó

JÁTÉKOK ÖSSZEVETÉSE

Itt újra megjegyzem, hogy:

„A tesztelést PS4-el tudtam futtatni, és nem Pro-val, vagy XOneX-el, de egyrészt jól ismerem a különbséget ZD9-en PS4 és Pro között (kiváló jelfeldolgozó rendszerrel nem olyan nagy a differencia, mint azt sokan gondolnák), másrészt jó párszor láttam már párszor Pro-t ÉS XOneX-et is X930E-n, X900E-n és A1 OLED-en is, harmadrészt mozgásábrázolás és HDR tekintetében szinte mindegy, hogy 4K-ban vagy 1080p-ben tesztelek (leszámítva persze, hogy pár stuff Pro-n magasabb FPS-el bír), viszont a precíz HDR fények 4K felbontásban még precízebbek lehetnek valamivel, ezt pláne az OLED-nél írtaknál vegyük figyelembe.”

Tehát Pro-n (vagy XOneX-en) még precízebb HDR-t kaphatunk OLED-ekhez a 4 K felbontás miatt.

HDR - 30 Hz

ZERO HORIZON DOWN & THE LAST GUARDIAN

A Horizont tartják az egyik legszebb PS4 játéknak, az open world világa miatt sokak szemében az egyik legkomolyabb exkluzívvá is teszi egyben a konzolra. Nem éreztem nagy különbséget színeknél ZD9 vs FZ800, talán az OLED egy kicsit színesebb volt LED-hez képest, de nem annyival, mint azt filmeknél megszoktam. HDR ide vagy oda, a Pana OLED nem tudta azt az erőteljes élénkséget megadni, amit akár ZD9-nél megszoktam nappal is, de ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna fényes FZ800-on. Nappal is simán játszható volt az OLED. A kisebb fényforrások precízebbek voltak OLED-en, pláne éjszaka domináltak jobban (pl. robotőrszemek a sötétben, ott nagyobb teret is engedett a sötét háttér kisebb fényeknek), de ezt bőven kárpótolta a ZD9 erőteljesebb fényeivel a teljes játékot tekintve. A részletek a felhőrendszernél és a napnál legalább olyan részletesek voltak Panán, mint ZD9-en, hála a Tone Mappingnek (sőt akár részletesebb is), de ZD9-en jóval erőteljesebb és realisztikusabb hatást keltett. Azt is tegyük hozzá, hogy ha a napba néztünk, az FZ800-nak jobban le kell sötétítenie a teljes képet, hogy minden részlet látszódjon a napból, még több is, mint ZD9-en, ugyanis alkalmazkodik a magas nitű fényekhez, egészen 4000 nitig. Ez a HDR Tone mapping műve, míg ZD9 natívan mutatott jóval erőteljesebben szinte mindent.

Ezt prezentálták is HDTVtesten egy 2017-es Pana OLED-en vs ZD9 review-ban, noha egy kamerafelvétel nem fogja jól visszaadni az élőben látottakat:

A mozgás OLED-en volt tisztább, ám amíg a fordulások ZD9-en elmosottak voltak, addig FZ800-on „vibráltak” a fák és hegyek, ahogy balra-jobbra pásztáztam, de mint írtam tisztább maradt. Mivel relatíve sokat megyek egy irányba, célozni lassan fordulva célzok, és a harcoknál hirtelen ugrok balra-jobbra, ezért ZD9-en nem zavart a mozgás, de ha választani kell, ebben OLED a jobb.

Érdekes amúgy, hogy ZD9-nél jóval nagyobb különbséget véltem felfedezni SDR vs HDR között, mint OLED-nél. ZD9-en SDR-ben teltek és kontrasztosak voltak a színek, ám egyszerűbbek, míg OLED-nél SDR-ben nem volt tűntek annyival kevesebbnek a színek, de a (nekem tetsző) teltséget/kontrasztosságot SDR-ben és HDR-ben is egyaránt kellett beállításokkal „pótolnom”.

A The Last Guardian az egyik legkedvesebb játék számomra, és egyben az egyik legértékesebbnek is tartom, noha az Ico-val sajnos nem volt alkalmam játszani, és a Shadow of the Colossus-t is csak a PS4-es remake-el fogom tudni rendesen bepótolni. A Last Guardian mindenesetre lenyűgözött világával, még akkor is, ha a játékmenete nem sikerült perfektre, de a jellegzetes látványvilág bőven kárpótolt, amiben a HDR mód még varázslatosabb színeket produkált. Azonban amíg ZD9-en be kellett vetnem az említett korlátozott RGB trükköt az igazán kontrasztos/színes megjelenítésért, addig úgy éreztem itt végre OLED-en erre nincs szükség, sőt a barlangokban túl sötét is lenne tőle a kép, de azért extra beállítást igényelt. Rendesen beállítva mindkét TV-n gyönyörű, akár kint a napfényben, vagy bent a barlangokban. Talán az FZ800 színei picit szebbek, de nem olyan élénkek, mint ZD9-en. A mozgásábrázolás OLED-nek kedvez, de nem volt különösebb bajom ZD9-en sem, mivel keveset kell összevissza rohangálni, és mozgás közben amúgy is legtöbbször Trico-ra koncentrálsz a szemeddel.

ZD9:

FZ800:

HDR - 60 Hz

THE LAST OF US (REMASTERED) & GRAN TURISMO SPORT

Furi módon ez a PS3 exkluzív stuff (TLOU) lett az egyik kedvencem PS4-em, és nem egyszer elképedtem rajta, hogy egy szimpla előző generációs 720p-s grafikából milyen komoly felturbózott verzió született, először a natív 1080p felbontással, majd a HDR támogatással, végül Pro-n még komolyabb 4K textúrával és mindezt 60 FPS-el. Maga a HDR viszont csak kevés színtöbbletet adott, ám hangsúlyosabbá tette a fényes objektumokat, és főleg a napon látszódnak a gazdagabb részletek felső fényességű régióban (és persze alsóban is). Érdekesség, hogy a menüben átállítható 30 FPS-re, de egyszerűen borzalmas… viszont 30 vs 60 Hz prezentációnak ne ezt nézzük, mert szerintem átállítva rosszabb, mint átlag 30 FPS játékok. Mindenesetre 60 Hz-en szép tiszta, számomra ZD9-en is, de OLED-en mindenképpen. HDR-ben mindkét TV-n érdemes utóállításokat végezni, szerintem akár a lejjebb említett RGB tartomány trükkel (rohadt jól áll neki), mert főleg sötét helyszínen egyszerűen kevés kontrasztot éreztem. Elképzelhető, hogy HDR-ben OLED talán színesebb, de én nagy átlagban a színeket ugyanolyannak éreztem, ÁM az a vakító wow érzés, amit ZD9-nél éreztem, mikor a lenyugvó napot láttam az erdőben, az hiányzott OLED-en, viszont a HDR Tone Mappingnek hála több részletet mutatott a napból és felhőrendszerből, amit a mobilom jellemzően NEM tudott jól rögzíteni, hanem csak egybeforrva a felhőket és napot (fent FZ800, alatta ZD9, a különböző színvilág csupán a „fényképezőnek” köszönhető, mivel a ZD9-et itt sötétben lőttem):

Egyértelműen a ZD9 erőteljesebb fényeffektusoknál, ám hogy ez vajon mindenkinek kényelmesebb is, az más kérdés, mert nem mindenki vágyik ilyen fényerőre, de ha már HDR napfény, a LED realisztikusabban adja vissza:

Szerintem inkább „több” legyen valami, és visszább kelljen venni, mint hogy keveseljem.

A GT Sport az egyik, ha nem a legszebb autós játék a konzolra, és maga a Gran Turismo szériát én is a '98-as PS1 időktől kezdve végigkísértem, sokáig nagy rajongóként, noha a PS3-ra érkezett GT5-öt is nagy örömmel tesztelhettem anno. A Sport alcímű darab „kissé” eltér a hagyományos sorozattól tartalmilag, viszont ez a stuff állítólag egyike azon PS4 címeknek, amelyek legjobban kihasználják a HDR formátumot. Kétségkívül nagyon szép, és legalább annyira ajánlom OLED-re, mint LED-re. Egyedül az éjszakai fényektől vártam nagyobb OLED-es wow érzést (persze a lámpák pl. kicsit precízebbek), de sebaj, legalább LED-en sem marad el annyira, ott meg a nagyobb (szín)fényerő miatt amúgy is élénkebbek a színek, de mint írtam helyes beállításokkal OLED-en (is) egy fényes színes autószimulátor, sőt picivel talán szebbek is a színek, amíg nem kell nagy fényerővel megtolni. A HDR trükköt azonban itt is be kellett vetnem, és direkt figyeltem a felhőrendszert, hogy levág-e bármit, de meglepetésemre nem. A sötét pályán sem éreztem bármi veszteséget, így nyugodtan ajánlom. Furi mód LED-en viszont nem éreztem akkora szükségét az RGB korlátozásának.

Ami külön tetszett a 60Hz-es mozgása, amely ZD9-en is kifejezetten élvezhetővé tette a versenyeket, ám OLED-en kifejezetten tisztává, ami mögött bizony érezhetően elmarad a 30 FPS Driveclub. A következő képeket mind FZ800-ról lőttem, és elégedetten konstatáltam, hogy a játék fényes szobában is bőven fényes, persze nem annyira élénken, mint ZD9-en, de amíg nem teszem egy fényes LED mellé, ez senkit sem zavar, és sötétebb pályákon pláne alig marad alul. Mivel nem tudtam menet közben képet lőni, így a Replay fotó módjába lépve fotóztam, így viszont lemaradtak a HUD-ok és infósávok:

SDR - 60 Hz

DOOM & MORTAL KOMBAT XL

A Doom egyike azoknak a játékoknak, melyek elsőre is lenyűgöztek PS4-en, hiszen mind a mai napig vetekszik Pro minőségű FPS-ekkel is. Élénksége és gyors mozgása nagyon tetszett ZD9-en, így egyáltalán nem éreztem hátránynak a lassabb paneljét. OLED-el összevetve persze a ZD9 blurösebb, több az utánhúzás, így mozgásnál az OLED bizony tisztább. Ami viszont meglep, hogy az SDR kép ellenére is simán fényes OLED-en, és a színek is ugyanúgy tetszettek, mint ZD9-en, tehát most nem találtam kevésbé teltnek. Ráadásul sok benne az Alien-s sötét helyszín, sok kis világító objektummal, így annak ellenére, hogy a színfényerő miatt élénkebb ZD9-en, ezt a játékot legalább annyira ajánlanám OLED-re, mint LED-re.

A Mortal Kombat sorozat a régi klasszikus részeket leszámítva valahogy sosem volt a kedvencem, ám gyakorlatilag minden része hangulatos és stílusos volt, pláne jópofa brutális kivégzéseinek is. Meg kell hagyni komoly, hogy idáig fennmaradt a széria, sőt már a következő rész is kijött, mely amúgy tudtommal ki is maxolja a PS4 Pro tudását, de maradjunk egyelőre a Mortal Kombat X/XL-nél, mivel SDR 60 Hz tesztnek perfekt. Sajnos nem a legteltebb színű játékokhoz tartozik, persze nem is olyan a színvilága, de azért én javaslok némi beállítást, és mindenképpen használjuk a saját fényerőszabályzóját a játéknak. LED-en igazából jóval könnyebben kaptam teltebb színeket, és eleve élénkebb is volt, míg OLED-en az RGB korlátozása most is látványosan javított, és igazából a sötét pályáknál sem éreztem érdemlegesebb adatveszteséget. Fényességre amúgy OLED is korrekt volt, pláne ha használtam SDR képnél a Kontrasztvezérlőt. A 60 Hz-es mozgás ZD9-en is korrekt volt, de azért éreztem némi blurt, így OLED-en tisztább és kellemesebb, hiába a nagyon gyors mozdulatok.

SDR - 30 Hz

DRIVECLUB & GRAND THEFT AUTO V

Annak ellenére, hogy a Driveclub egy elég régi autós stuff, külcsínre mind a mai napig megér egy pillantást. Képfrissítésben azonban csak 30 FPS, azt viszont elég stabilan tartja. Ha össze kéne vetnem, a kanyaroknál bizony több elmosódást láttam ZD9-en, de olyan tisztának FZ800-on sem mondanám, és amúgy annyira ZD9-en sem zavarónak. Ami jobban zavart, hogy maga a játék nem olyan telt mély színű (alapból), és ez OLED-en SDR-ben jobban kijött. Persze külön beállítással szebbre tudtam varázsolni, ám attól az erőteljes élénkségtől, amit ZD9-en láttam, nagyon le volt maradva az FZ800. Ott is játszható volt persze nappal is, de nem olyan erőteljes színekkel/fényekkel.

Kedvenc sandbox szériám (GTA) 5. része nélkül el sem tudtam volna képzelni egy PS4 megvásárlását, hiszen a 3D bevezetése óta (PS2 - GTA 3) minden résszel hosszú heteket töltöttem (kivéve talán a 4. részt), és külön öröm volt számomra, hogy PS4-re feljavítják, plusz még Pro-ra is kapott végül 4K patch-et.

ZD9-en emlékszem, hogy annyira élénken és kontrasztosan be tudtam állítani, hogy anno még az expárom 9 éves kisfia is megjegyezte, hogy „hű, de kontrasztos”, pedig eskü nem mondtam neki külön, maximum hallotta, mikor erről beszéltem :) . OLED-en ezzel szemben alapbeállításokkal nagyon fakó és fátyolos volt, ahogy azt feljebb is mutattam a „TRÜKK SDR (VAGY HDR) JÁTÉKNÁL (PANA) OLED ESETÉBEN” résznél. Mindenképpen kell tehát extra beállítás, és a RGB korlátozást is erősen javaslom. Egyébként végül szép színes kép hozható össze OLED-en is, ha szokás szerint nem is olyan élénken.

Amitől viszont kiakadtam, a leggázabb 30 FPS mozgásábrázolás, amivel eddig találkoztam játéknál. Van ugyan a feljebb ecsetelt Tisztaság opció ZD9-en, ami némileg sötétíti a képet, de ezen a blurös utánhúzós forduláson vezetésnél vagy a figura mozgatásánál keveset segített, és inkább bekapcsoltam igen magasfokú interpolációt, és simán tudtam vele onnantól játszani magas input laggal is. OLED-en nem volt utánhúzás, de gázul vibrált a kép, és folyamatosan dupla kontúrokat kaptam a gyorsan mozgó objektumokkal. Mivel nincsen három kezem, megkértem a páromat, hogy segítsen nekem, és kattintson csomót fordulás közben, hogy meg tudjam mutatni ezt a szemnek idegesítő duplakontur halmazt, melyek lassabb LED-en még össze is mosódnak.

Ilyen tehát a játék állóképpel vagy lassú mozgásnál, helyes beállítással OLED-en (is) nagyon szép amúgy:

Ám amint fordulások következnek, ez a duplaképes vibrálás jön, amely LED-en még el is mosódhat:

OLED-en kb. határesetnél van, még talán játszható, de igazából itt sem tetszik. Kipróbáltam a párom belépőszintű 4K IPS Philips-én, ott kb. ZD9 és FZ800 között volt a látvány. Talán az is játszhatóbb, mint a blurösebb ZD9-en, de nekem kb. sehol sem tetszett. Más 30 FPS játék, mint pl. a Horizon Zero Down is vibrálva pásztáz, de sehol sem láttam ilyen zavaró szinten, Driveclub is simán játszható volt natív mozgással, pedig 30 FPS, úgyhogy ez sajnos (vagy szerencsére) a GTA V sajátja.

Na most a Pro verziós 4K-nál ez még gázabb lehet, hiszen egy még részletesebb kép esik szét forduláskor, és ugyanez a bajom a 8K mániával is, ha nem orvosolják a mozgásábrázolás problémát LED-en és OLED-en, mely érezhetően rosszabb plazmákénál.

Megnéztem egy tesztvideót, ahol a framerate-et tesztelik (PS4 és XOne) KATT, és csak néha esett esetleg 25 FPS-re a képfrissítés, tehát hiába stabil 30 FPS a Pro verzió, az nem hiszem, hogy segít. Valamiért a Rockstar lekorlátozta 30 FPS-re, pedig tudtommal PC-n 60 Hz-es (persze jóval erősebb hardverrel).

Azt hiszem egy Philips OLED speciális mozgásábrázolás javítója (feljebb írtam róla) ilyenkor áldás, amely „csak” 55ms laggal varázsol folyamatosabb 60 FPS képet játékoknál, és itt GTA V-nél az simán belefér.

KÜLÖN megkérném az újabb 9-es Sony LED (XF90, XG95, ZF9 vagy ZG9 hehe ) tulajoktól, hogy ha van GTA V-ük, próbálják ki milyen X-Clarity Motionnel,

és UGYANEZT kérem az újabb (2018-) QLED tulajoktól is, hogy próbálják ki gamer módos interpolációval, mert érdekelne mennyit javít.

HDR AZ ÉLETBEN

Hogy megértsük miért is jó a HDR, és miben kiemelkedő LED, és miben OLED, elég ha hétköznapokban körbenézünk. Bátorkodtam a nyaralási fotóim közül is válogatni példákat a párommal. A HDR lényege alapvetően a tágabb dinamika, tehát ugyanazon jeleneten belül a sötét és világos részek hangsúlyosabbá tétele, a NAGYON finom színárnyalatok, és adott esetben az élénkebb színek/fények, mint az életben is. Ezzel válnak még realisztikusabbá a filmek.

Az éjszakai fények naplemente után nagyon jellegzetesek az életben is autóutakon, parkolókban, tűzijátéknál, vagy akár egy fesztiválon a neonfényekkel. Ha legközelebb ilyet látunk, pl. egy minden irányba kilengő ún. „XXL Extreme”-t, nézzünk fel a sötét égre, és csodáljuk meg a színes neonfényeket előttük.

Vagy tekintsünk meg akár egy éjszakai fotót. Fullos OLED látvány! A fényes élénk színek precízen különülnek el a fekete éjszakai égbolttól.

Nappal viszont minden sokkal fényesebb, pláne a nap és felhőrendszer, de nézzünk akár egy színekkel teli erősen fénylő naplementét, gyönyörű színátmenetekkel. Erre egy prémium QLED-et tudok elképzelni, magas fényerővel, tág színtérrel a finom átmenetekhez.

A legjobb persze majd a két technológia keveréke lesz majd, például MicroLED!

ÖSSZEGEZVE - LED VS OLED

Melyik a győztes? Azt nehéz lenne megmondanom, és egyik TV-től sem válnék meg szívesen.

A ZD9 (vagy a többi komolyabb prémium FALD LED) egy általános használatú brutál fényerejű TV, míg a Pana (bármelyik) OLED inkább egy precíz eszköz sötétben HDR-ezésre. A dolog persze nem ilyen egyszerű, és mindkét oldalon van számos előny és hátrány. Nézzük végig egyenként:

--- Dizájnosság terén - habár a mai LED-ek is nagyon szépek tudnak lenni - bizony OLED-ek vannak előnyben.

--- Kontrasztosság terén alapvetően az FZ800 a jobb, de fekete közeli árnyalatokban és shadow detailban nem olyan tiszta, mint ZD9, és nagy fényerejű jeleneteknél sem vetélytárs akár HDR filmeknél ZD9-el szemben. Az XF90 és XG95 - kevesebb zónaszámú FALD miatt - nem olyan hatékony sötét jeleneteknél, mint a ZD9, ellenben shadow detail terén legalább olyan jó. OLED-eken belül Pana és Sony top fekete közeli árnyalatokban, pláne a GZ2000-es Pana. Az LG szorosan a nyomukban van. A FALD QLED-ek nagyon kontrasztosak, igazán mély feketét érnek el, ám ezt némileg trükközve teszik, miszerint sötét jelenetben a fényes objektumok fényerejét kissé tompítják, és habár shadow detail terén IDÉN(!) már a FALD QLED-ek is tudnak érvényesülni, alapvetően gyakran sötétebben jelenítik meg a sötét jeleneteket, mint a Sony LED-ek (ami persze nem törvényszerű, avagy jelenetfüggő).

--- Fényerőben egyszerűen hatalmas előnyben van a ZD9, viszont az OLED fényvezérlése - pláne sötét háttér előtt - jóval precízebb, és ez HDR filmeknél is látványos 3D-sebb hatást tud kelteni, míg ZD9 sokkal erőteljesebb „popup” felvillanásokra vagy egyéb HDR fényekre képes, pláne 1000 nit feletti jelenetek esetében. Az XF90 és XG95 hasonlóak ZD9-hez, de tudásuk megáll 1000+ nit körül, ám ezt a fényerőt kiválóan be is osztják nagyobb területeken is, például az XF90 kb. 650 nites full fényességre képes teljes képernyőn, míg az XG90 már 750-re. Ráadásul itt igazi RGB „színfényerőről” van szó, míg OLED-ek tudása megáll 400-500-nál, amit egyébként az idén kicsit „sötétre” sikeredett Sony is tud hozni, ahogy méréseket néztem. A magasabb értékeket helyi fényerőnél - főleg HDR-nél - a fehér alpixel erősítésével érik el, ami szaturációvesztéshez vezethet. Fényességre OLED-ek közt amúgy az LG és a Pana a legjobbak, élükön a speciális panelű Pana GZ2000-el, amely még 30%-ot rátesz, ám színfényerőben a GZ2000 sem jobb. QLED-ek főleg HDR-ben bitang jók, de azért természetesen SDR-ben is élénkebbek, mint OLED-ek. Az igazán erőteljes HDR fényességüket a „Film”-en kívül minden képmódban (beleértve a gamert) azonban csak kb. 6 másodpercig képesek megtartani QLED-ek, utána visszaesnek 500-1000 nitre, erről feljebb írtam. Film módban akár 6 percig is garantált a nagy fényerő, pl. Q90R-nél 1500 feletti nit.

--- HDR Tone mapping terén a Sony LED-ek csak minimálisan érvényesülnek. A ZD9 például úgy 1600 nitig mutat részleteket, ellenben addig natívan is ad vissza minden fényes részletet. Anno tesztábrán úgy láttam az XE90 kb. 1300-ig ment tone mappingben, így sejtésem szerint az XF90 és XG95 is minimum eddig. QLED-ek furi módon 1000 nitig túlfényesítenek, ám attól feljebb már igyekeznek a 4000 nites anyagokat is átmappingelni, vagy precízen natívan visszaadni. OLED-ek Tone Mappingje legtöbbször remek, hiába alacsonyabb a paneljük fényerő limite. Legyen szó 200 vagy 4000 nitről, mindent részletgazdagon akkurátusan látunk. Személy szerint a Panát tartom a legjobbnak ebben. A Sony egyébként csak a Master szériával vezette be a HDR Tone Mappinget OLED-jeibe, így az X1 Xtreme chipsettel hajtott modelljei még mindent levágtak 1000 nitnél.

--- Színtérben az OLED-ek vannak az élen, utána kicsivel QLED-ek, majd szintén utána kicsivel Sony LED-ek. Ugyanakkor a valódi RGB „színfényerő” még a legújabb legfényesebb OLED-eknél is „csak” 400-500 (450-490) nit (ami sajnos még a Pana GZ2000-re is igaz), és minden ennél MAGASABB nitszámot a fehér alpixellel érnek el (ami leginkább csak HDR-nél aktiválódik), tehát szaturáció vesztéssel. Az ABL-ről nem is beszélve, ami jelentősen korlátozza az OLED paneleket nagy fényes területen. Vagyis amit pár 100 nites régiókban prémium LED-ek veszítenek OLED-el szemben színek teltségében, azt 500 nittől visszanyerik. Egy nagyon fényes QLED például, ha nem is mindig hosszan, de akár több ezer nitre is kiugorhat és valódi RGB panellal. Sony LED-ek tartósabban képesek nagy fényerőre, ha nem is olyan extrém kiugrásokra, mint QLED mondjuk dinamikus módban, és kifejezetten élénkek SDR-ben is. Színhűségben Pana OLED a legjobb, utána Sony OLED/LED, majd szorosan utánuk LG OLED, és csak utána QLED.

--- Jelfeldolgozásban Sony LED-ek vannak az élen, ám OLED-nél Pana a fekete közeli képek tisztaságában idén megelőzte a Sony-t, pláne a GZ2000-es high end modellel, viszont a Panának még mindig nincsen Smooth Gradation opciója (Philips-nek se), amely a bandinget, azaz rosszul tömörített anyagok színsávosodását (játéknál is előfordul) elmossa. LG már „átvette” ezt az opciót, és hasznos is, de nem olyan jó, mint Sony-nál. Skálázás Sony-nál a legjobb, Pana közelít, de LG és Samsung is nagyon jók.

Gyenge minőségű anyagokkal Sony (9-es) LED-ek bánnak a legjobban, és persze könnyen mondhatjuk, hogy „Á, ÉN NEM NÉZEK GYENGE MINŐSÉGET”, de valójában rengeteg (amúgy kiváló) sorozat - még ha 1080p-s is- csak rosszabb minőségben érhető el, legalábbis NAGYON messze van egy top 4K HDR film képétől.

--- Mozgásábrázolásjavításban Sony a legjobb, utána Pana, majd Samsung / LG. OLED pixelreakciója a leggyorsabb, de ez filmeknél szinte semmit se számít, ha működik az interpoláció. Natívan LED-nek és OLED-nek is csak kb. 300-350 soros a mozgás közbeni felbontása. Játékokat persze natívan toljuk, ám a legújabb Sony LED-eknek és QLED-eknek is mind gyors a pixelreakciója, ha nem is OLED szintű. A ZD9 65-ös változata még relatíve lassabbnak számított. Többek között XF90 és XG95 Sony LED-ekben külön kiemelném újra a mozgásélesség javító X-Motion Clarity-t, mely OLED-ek mozgása fölé kerekedik.

Ráadásul ha figyelembe vesszük a STUTTER-t, avagy az alacsony Hz / FPS rátájú anyagok (pl. játékok) folyamatosságát, akkor nem is OLED-ek, hanem gyors mozgású LED-ek vannak előnyben, erről feljebb írtam.

--- SDR lejátszásban úgy érzem a Sony LED-ek látványosabb javításokat tudnak tenni, mint OLED-ek. QLED-eknél nincsenek olyan látványos javítások, mint a Sony XDR, ám kontrasztra igen komolyak, noha a shadow detail némileg elmaradhat. A relatív kevés zónaszám miatt XF90 és XG95 kissé hátrányban van mély feketét illetően sötét jelenetnél OLED-el szemben, ám ZD9 vagy Q90R elég jól helytáll.

Update:

Sony OLED-eken is van XDR, ami mindenképpen nagy előny, de a kevesebb fényerő tartalék miatt gyakorlatban kéne látni mennyire hatékony, mielőtt bármilyen ítéletet mondanék róla, de amit tesztvideón láttam, az bíztató SDR-nél, noha alapból nem túl fényesek Sony OLED-ek SDR-nél.

--- Én mindegyik említett TV-t homogénnek tartom gyakorlatban, de mérés szerint OLED a legjobb, pláne a Pana GZ2000. Tükröződésnek sajnos Sony LED-ek vannak legjobban kitéve, OLED-ek valamivel jobbak, felsőkategóriás QLED-ek azonban elég jók. A betekintési szögük is jobb, mint a Sony LED-eknek, de nem olyan jó, mint OLED-nek.

--- Képernyőbeégés veszélyének csak az OLED-ek vannak kitéve, habár a panelkarbantartó nagyon hasznos funkció. Aki OLED-et akar, de szinte nulla ghostingot, célozza meg a Pana GZ2000-et. Sony LED-ek és QLED-ek nem égnek be.

--- Gaming

Az erőteljes fényerő játékoknál bizony nagy előny, és nagy átlagban SDR-hez én a ZD9-et élénkebbnek és akár teltebb színűnek is találtam. A HDR képnél már jobban érvényesült a Pana OLED, de itt nem tudott annyival precízebb lenni LED-hez képest, mint amit (jól masterelt) HDR filmeknél tapasztaltam, ám Pro vagy XOneX esetében a valódi 4K felbontás miatt még jobban érvényesülhet HDR-ben OLED, ha precíz éjszakai fényekről van szó, de bizony LED itt is remekül helytállt HDR játékoknál, valójában a ZD9 számomra sokszor még jobban is, mint FZ800. Persze tegyük hozzá, hogy a ZD9 mögött egy Backlight Masterdrive duruzsolt, és ehhez a local dimming precizitáshoz minimum egy Q90R kell LED-ben, de nagy általánosságban a videojátékok kontrasztosságához egy XF90 vagy Q80R local dimmingje is elegendő. HDR színek terén sem maradt el igazán a ZD9, noha valamivel szebb talán egyes HDR játékoknál az FZ800, de itt is azt mondom, hogy a szupi 10 bites színek inkább HDR filmeknél vannak jól kihasználva OLED-nél, nem pedig játékoknál.

LED-eknél nem csak a puszta fehér fényerőtöbbletről van szó, hanem, hogy prémium LED-ek „színfényereje” egyszerűen sokkal nagyobb, mint az OLED-eké. Amíg OLED-eknél olyan 450-490 nit, addig egy XF90 vagy XG95 képes 1000 nites RGB színfényerőre, szóval amit itt játéknál minimálisan veszítenek a prémium LED-ek azzal, hogy a színterük valamivel OLED-ek alatt van, azt bőven kárpótolják - úgy 500 nittől - valódi RGB színfényerejükkel, azaz élénkebb telt színes képükkel nagyobb fényerőn. Ráadásul játéknál eleve nincsenek is annyira kihasználva a 10 bites színek, mint modern HDR filmeknél, így sötétebb képekben sem tudnak OLED-ek lényegesen színesebb HDR képet nyújtani, mint akár Sony LED-ek, legfeljebb a precízebb fénykezelésük érvényesül (illetve Pro/XOneX egy picit javít a 4K-val), így a sötét jelenetek videojátékoknál akár még harmonikusabbak is lehetnek OLED-en. Ám olyan látványos erőteljes HDR fényekre, mint amire egy komolyabb Sony LED vagy QLED képes, arra egyszerűen nem képes egy OLED, gondolok itt többek között a napfényekre.

A natív (javítók nélküli) mozgásábrázolás FZ800-nál verte a lassabb (azaz közepesen lassú) mozgású ZD9-et, ám a mai komolyabb Sony LED-ek és QLED-ek mind gyors(abb)mozgású LED-ek, és STUTTER érték tekintetében jobbak OLED-nél (folyamatosabbnak tűnik a mozgásuk), így összképre akár még jobbak is lehetnek, főleg 30Hz-es stuffoknál, de natívan relatív akkor is OLED-ek a legtisztább mozgásúak. Azt se felejtsük, hogy Sony LED-ek 2018-tól már fel vannak vértezve Gamer módban is használható X-Motion Clarity-vel, QLED-ek pedig Gamer mód féle interpolációval, mely ha gyengébb is, mint normál módban, de azért valamit javít.

Mivel a páromnak van belépőszíntű IPS Philipse, mely már relatíve gyorsabb pixelreakciójú, saját szememmel tapasztaltam, hogy ideálisabb a mozgás rajta játékoknál, mint ZD9-en, a 2017-es gyorsmozgású X900E és X930E meg pláne elnyerte már párszor a tetszésemet játéknál (noha még nincsen bennük X-Motion Clarity).

Azonban ha szigorúan a pixelreakció ideje / gyorsasága számít, és ezzel együtt a mozgás tisztasága, akkor minőségi sorrendben: 1. plazmák, 2. OLED-ek majd 3. LED-ek.

Az külön megjegyezném, hogy a 60Hz-es játékok milyen tiszták mozgásra OLED-en (120 Hz Pazar lehet), de amúgy a kifejezetten gyors mozgású LED-ek nagyon is alkalmasak gamingre.

Itt gamingnél vegyünk figyelembe olyan tényezőket is a jövőre nézve, mint a HDMI 2.1, Freesync, VRR, 120 Hz stb. feature-öket is, hogy mikre lehet szükségünk a következő generációban. Beleértve persze az INPUT LAG-ot is, melyre azért nem tértem ki külön, mert nem OLED vagy LED specifikus, és mostanra a legtöbb márka nagyon alacsonyra szorította Gamer módban (Philips sajnos relatív magas 33 ms-el 1080p/4K).

Ami a 8K-t illeti, szerintem maximum hatalmas TV esetében (minimum 75) lehet szükség, de az eddigi 8K modellektől nem voltam feltétlenül elájulva, már csak az árszabásuk miatt sem, és valójában a 4K modellek akár jobban is tetszenek.

8K forrásanyag, vagy igazi natív 8K játék amúgy se nagyon lesz jó ideig (esetleg skálázott 8K játék, de csak 4K és 8k közötti natív felbontással), és nem is sok értelmét látom, mert iszonyú erőpazarlás. 8K panel esetében engem (egyelőre) inkább a szuper felskálázás érdekelne 4K anyagoknál... ám hagyjuk még a 8K-t, inkább a minimum 60 Hz-es (vagy akár 120 Hz-es) játékok biztosítása lenne fontos(abb) célkitűzés a jövőben!

Figyelembe véve, hogy a mozgás mennyire Achilles-sarka a látványvilágnak és játékélménynek, a 120 Hz-es támogatást nem tartom jelentéktelennek, vagy a Freesync-et sem, illetve nem ártana persze kijelzők mozgásábrázolásán is javítani a jövőben, hogy a MOZGÁS ÉLESSÉGE felzárkózzon az egyre részletesebb ÁLLÓKÉPEKHEZ, ám az interpoláción túl eddig egyedül a Sony tett „komoly” lépéseket, de csak a „9”-es LED-jeinél, az X-Motion Clarity-vel: XF90, ZF9, XG90, XG95 és az óriási 8K ZG9. Ott van persze a gamer módos interpoláció QLED-eknél is, de tesztekből eddig úgy tudom nem az igazi.

Jelenleg egyébként Philips OLED-ekről ismert, hogy relatíve még „tűrhető” input laggal (55ms) szinte 60 FPS szintűre képes generálni 30 FPS játékokat. Hardcore FPS gamereknek nem az igazi, de autós vagy kalandjátékoknál, ahol zavaró a 30 FPS, ott NAGYON látványos és hasznos. Sajnos a Philips OLED-ek alapból is 33 ms input laggal bírnak játék módban (1080p/4K).

8K MODELLEK

Az igazat megvallva mindent összegezve a világ legjobb Gamer TV-je jelenleg szerintem akár a ZG9-es is lehetne. Az X-Wide Angle miatt ugyan éjszakai HDR filmezésnél nem mindig tartja teljesen mélyen a feketéket, de játékoknál biztosan perfekt a kontrasztja, már csak a (85 colnál) 720 zónás Blackdrive Masterdrive miatt is (amely sokkal jobban kompenzálja az X-Wide Angle gyengébb kontrasztját, mint ZF9 esetében, így legalább kétszer mélyebb feketét tud), és a tágabb betekintési szög így értékelhetőbb előny. HDMI 2.1-es portja és 8K panelje a csúcsszuperképjavítókkal (X1 Ultimate chipset), valamint a 4000 nites valós RGB színfényereje (teljes fehérképernyőn 900 nit). Reméljük a pixelreakció is hasonlóan gyors, mint a modern Sony LED-eknél, de legalábbis az biztos, hogy X-Motion Clarity-vel is rendelkezik. Nincsen azonban ALLM vagy VRR támogatás, és a HDMI 2.1-ese „csak” 40 gbps-t támogat a teljes 48 helyett.

Persze ez csak fantázia legtöbbünknek, legalábbis ISZONYÚ luxus, ugyanis a legkisebb elérhető méret 85 col, ami 5 millió jelenleg a Sony szalonban, a még nagyobb 98-as méret pedig laza 22 millió!

Ennyi pénzért én akkor már a kevésbé minőségi, de ár/érték arányban sokkal kedvezőbb 82-es Q950R 8K QLED-et javasolnám 2 millió alatt, szintén HDMI 2.1-el. A 98 colos méret azonban itt is laza 21.5 millió!

Létezik viszont már 55 colos verzió is a Q950R-ből, mely jelenleg „alig” 800-900 ezerért kapható, de nem tudom mennyivel kevésbé stabil a LED-ek kezelésa panelnál, mint a nagyobb tesók esetében, mindenesetre ilyen kis méretben szigorúan gamer LED-nek javaslom csak, ha már most ki tudja valaki használni PC-vel a 8K játékokat. Félő azonban, hogy a kisebb Q950R a Q90R-hez hasonlóan csak 240 local dimming zónával rendelkezik, míg minden 65-ös vagy nagyobb tesó a Q90R-nél és Q900R-nél és Q950R-nél 480-al. Sajnos nem találtam erről infót, viszont az 55Q950R és a 65Q950R csúcsfényessége kisebb, mint 75-ösé vagy 82-esé, avagy 3000 nitesnek adják meg, míg a nagyobb tesókat 4000 nitesnek. Egyik sem tudja valójában olyan stabilan a magas fényerőt, mint egy ZG9, ám a bevillanások tényleg 3000 nit fölé lőhetnek pár másodpercig (kivéve filmmód), ám az átlagos nitértékekük hosszútávon legtöbbször csak 500-1000 nit (digitalfernsehen). Igaz ugyanakkor, hogy a ZG9 sem tartósan képes 4000 nites csúcsfényekre, ám hosszabbtávon is 1600 nitre képes, tehát fénykezelése stabilabb, és ne felejtsük, hogy QLED és ZG9 is valós RGB fényt ad.

Azonban ahogy említettem, 8K QLED esetében viszont - nem hivatalosan - felhívta rá a figyelmet az LG, hogy Samsungnál ez a réteg, amely tágabb betekintési szöget kínál, avagy „elmosódós játék” az alpixelekkel, rosszabb 8K élességet eredményez (rosszabb kontrasztmodulációt), tehát az LG (vagy akár Sony is?) precízebb 8K pixelszinten. Erről bővebben egy HDTVTest videóban okosodhatunk, ahol az LG a saját 8K-ját REAL 8K-nak tituálta: KATT

További gond a 8K QLED-ekkel, hogy habár 4000 nitesnek lettek tituálva, (a Q90R-hez hasonlóan) inkább csak 3000+ nites kiugrásokra képesek, és gamer módban is sokszor inkább 500-1000 közötti fényességet adnak, de még így is teltebbek és fényesebbek, mint OLED-ek.

Ha pedig már OLED luxuscikkeknél tartunk, említsük meg az LG high end 88 colos 8K OLED-jét is, mely alig marad el fényességben C9-től, és ellenben fejlettebb jelfeldolgozórendszerrel bír. Egy további előny, amellyel egyébként minden LG OLED is rendelkezik, a teljes 48 bites gbps HDMI 2.1 sávszélesség, plusz ALLM és VRR. A Sony nem támogatja ezeket, míg a QLED-ekben van ALLM és VRR. A 8K ZG9 és a Q950R azonban „csak” 40 gbps átvitelre képesek, amelyek a 8K60Hz HDR anyagoknál már infóveszteséget jelent, még úgy is, hogy még 48 gbps-el is csak YUV420 színtömörítve mennének át. Ám az ára ennek a 88 colos szörnynek szintén horror, kb. 10 millióba kerül!

Létezik az LG-nek „nanocellás” 8K LED-je is, a 75SM9970, mely „alig” 5000 dollár, tehát durván másfél millió, ám IPS panel révén eleve hátrányból indul kontraszt terén. Bíztató azonban, hogy tavaly óta az LG elkezdett bevezetni Full Array Local Dimminget, ám ez tavaly is CSAK a legkomolyabb 4K IPS LED-jeinél működött, és „alig” 2.5 szorosára növelte a kontrasztot a gyenge 1000:1 alatti IPS kontraszthoz képest, mivel - valószínűleg csak - 100 zónaszám alatti FALD-ot használtak/nak.

Az SM99-nél azonban bíztató mérést olvastam, miszerint 0.026 nitre le tud csökkenni a fekete fényes képnél, ez pedig a szabványos 120 nites ANSII kontrasztra kivetítve 4600:1-es kontrasztot eredményezne, amely már egy korrekt VA panelnek felel meg, ám a QLED-ek 7-11 „ezres” kontrasztot is elérnek local dimminggel. Egyébként a Sony féle X-Wide Angle miatt a QLED valószínűleg mélyebb feketét is nyújt, mint ZG9 esetében (már csak azért is, mert a Samsung feláldozza a helyi fényerőt a mélyebb fekete érdekében, míg Sony előtérbe helyezi a fényes részleteket).

Mindenesetre SM99-nél külön ki lett emelve a kontrasztos kép (feltételezem főleg IPS-hez képest), így valószínűleg 100 feletti zónaszámmal operál. Fényességre ugyan „csupán” 1000 nitet közelít, de ez már jobb, mint OLED-nél.

A „NanoCell” is kvantumfilterre utal, habár ha nem olyan komolyabb technológiával, mint QLED-nél (noha nekem Samsung QLED-ek színtere sem tűnik olyan komolynak idén), és az ZG9-es is kvantumfilteres, viszont a Sony LED-ek színtere kicsit elmarad QLED-ekétől és OLED-ekétől. A ZG9-nél olvastam 91 és 94%-os DCI-P3-at is, az LG SM99-nél meg 94-95-öt. Ez kb. majdnem egyezik a QLED-del, de színtérben a sorrend körülbelül így festhet növekvő sorrendben (legrosszabbtól legjobbig):

ZG9 < SM99 < Q950R < Z9 OLED

Viszont mint azt sokszor írtam, a valós RGB struktúra miatt a színek teltségében 500 nittől a LED-el elhúznak a WRGB OLED-ekkel szemben, tehát az OLED-ek színtér fölénye inkább sötét és átlagos jelenetekben érvényes, ám onnantól a LED-ek veszik át a vezetést, így a színek élénkségét tekintve magas fényerőny már ez a növekvő sorrend (legrosszabbtól legjobbig):

Z9 OLED < SM99 < Q950R < ZG9

40 vs 48 GBPS

8K60HZ vs 4K120Hz

Egy 8K 60Hz YUV444 (vagy RGB) anyag HDR-ben egyébként majdnem 90 gbps lenne, de még SDR-ben is 71+ gbps-be fájna.

YUV420 színtömörítéssel a 8K60Hz HDR-ben kb. 45.6 gbps, amely egy digitális hangsávval (melyek nem foglalnak sokat), esetleg egyéb metaadatokkal majdnem ki is meríti a 48 gbps sávszélességet.

Ha azonban ennyire kevés különbség van 8K-ra skálázott 4K és valós 8K közt, akkor észrevehető (vagy legalábbis érdemleges) különbség van 40 és 48 gbps között? Minimális banding elképzelhető 4K anyagokból kiindulva.. de egyáltalán lesz valaha 60Hz-es 8k anyag, és ha igen mikor?? Milyen szolgáltató támogatna ilyet, honnan vennénk ilyen sávszélességet, és akár PS5 hogyan bírna el ilyen erőt??

Ha már konzol (pl. PS5), és továbbra is HDR-ről beszélünk, nem sokkal több értelme lesz majd 4K 120 Hz-nek YUV444-el (vagy RGB-vel), mint 8K 60Hz-nek YUV420-ban? Ugyanis a 4K YUV444 és 8K YUV420 „színfelbontása” EGYEZIK, csupán a fényárnyalatok felbontása lenne 8K, ami így már tényleg marginális különbség 4K-hoz képest, pláne ha még fel is van skálázva. A másik oldalon azonban 120 Hz-es képfrissítést kapnánk, de kb. FELE annyi erőbedobással a konzoltól. Hogy miért? Mert a játékok alapból RGB-sek, és ebből alakítják át YUV444-re, majd YUV422-re vagy YUV420-ra a képet. Tehát adatrátában hiába egyezik 4K 120 Hz YUV444/RGB és 8K 60Hz YUV420, a konzolnak a felbontás és a Hz számít.

Ezzel egyrészt mindenkit megnyugtatok, hogy 40 gbps és 48 gbps közt elenyésző különbség van, másrészt ha választani lehet 8K 60 Hz YUV420 és 4K 120 Hz YUV444 közt, akkor én a hipertiszta mozgású precíz 120 Hz-es 4K-ra szavazok! (… és inkább EZT skálázza fel egy 8K panel.)

TOP FORRÁS - TOP KÉP

Ahogy egy Hattori Hanzo kard vagy egy valyriai acél is csak egy mesteri kardforgató kezében igazán halálos, úgy egy komolyabb TV is csak top forrással, minőségi átvitellel és ideális beállításokkal tud komoly képet nyújtani, különben a legdrágább OLED sem tűnik jobbnak egy átlagos TV-nél. NE bagatelizáljuk el ezt a kérdést, mert RENGETEG múlhat ezen!

1 - Filmeknél NE a TV saját médialejátszóját használjuk, hanem egy minőségibb külső lejátszót, mert NAGYON meghálálja magát. 1080p-nél és főleg 4K HDR-nél is szebbek a színek, részletgazdagabb a kép, finomabbak az élek, az egész kép szebb benyomást kelt. Bluray, illetve UHD Bluray lejátszó sem árthat, aki komoly gyűjtő, noha tudom, UHD lemezeknek simán 10+ ezer is lehet az ára. Mindenesetre személy szerint a Panákat tartom a legjobbnak (méghozzá a komolyabb modelleket 4K High Precision Chrome Processing feature-rel).

Medialejátszónál 1080p-nél Popcorn A500-at szeretek, 4K HDR-nél Dune 4K Pro-t. Van Himedia Q10 Pro-m, de egy idő után jobb minőségre vágytam. Napokban megnéztem a ZD9-en saját lejátszót és Kodi-t és nagyot csalódtam, és itt nem sznobságról van szó, és nem is lelki megnyugvásról. Konkrétan rondának/jellegtelennek találtam rajta a 4K HDR filmeket, 1080p még úgy ahogy okés volt… szigorú szemmel nézve persze, de nem véletlenül nem volt nekem elég HDR-hez a Himedia sem. A Pana UHD lejátszóm színeitől csúnyán elmaradt, a Dune már hasonlít. Funkciókban is sokkal többet tud egy média lejátszó, pl. felirat tekintetében, vagy hangok, ha házimozit is használunk (úgy teljes az összkép, és egyik TV-s soundbar sem ér fel vele).

Konzolnál - ha tehetjük - PS4 Pro-t vagy XOneX-et használjunk.

2 - Ha pedig külső forrás, a minőségi kábel is számít. Olcsóbb highspeed HDMI-kben eleve ne bízzunk, de még 5-6 ezer forintos Hama-nál is láttam minimális bandinget, mikor a jól megszokott 60Hz-es "HDR tesztvideómat" (The World in HDR - innen tölthető le KATT) vizslattam, a Pro / XOneX meg pláne feszegetik a HDMI 2.0 határát. Én jó ideje Inakustik Premiumot használok, nem véletlenül. Ráfoghatnánk a placebó hatást, de egy jobb kábel tényleg javíthat a képen.

Egy nagyon komoly kategóriájú (és drága) TV-nél egyszerűen értelmetlen középszerű megoldásokkal spórolni.

3 - Tanuljuk meg alaposan kezelni új TV-nket, mert sokkal bonyolultabb profi megjelenítő eszközökről van szó, mint anno képcsöves TV-ken. Sokan már olyan jelentéktelen dolgon elbuknak, hogy nem HDMI 2.0-s porton visznek át nagy adatrátát, vagy nem engedélyezik azt. Kérdezzünk fórumon, nézzünk meg videókat/teszteket, és TESZTELJÜNK, TESZTELJÜNK, hogy SAJÁT MAGUNKNAK MILYEN KÉPMÓD TETSZIK!

Ráaásul ahogy írtam én filmeknél amúgy is szinte mindig végzek pár rövid „személyre szabott” optimalizálást az adott képhez (mint ahogy hangoknál is házimozin), hiszen filmeknél PLÁNE nem állítható be egységes fix beállítás (hangoknál sem), amely mindegyikhez perfekt lenne. Ha már jó rutinunk van, és jól ismerjük a TV-nket, ez max fél percet (se) vehet igénybe. Érdemes!

+4 - Tartsuk tisztán a képernyőt. Jelentéktelennek tűnhet, de egy koszos maszatos képernyő tükröződik és inhomogén. Én mikroszálas kendőt használok, de olykor az sem segít. Egy oldalon pl. ajánlottak ecetet, illetve vannak speciális monitortisztítók, érdemes utánaolvasni.

Ha elkezdünk figyelni a minőségre, akkor egészen új házimozizós vagy videojátékos élményben lehet részünk. Imádom a HDR-t, és habár sokan nem tartják elsőre nagy számnak, mégis nagy előrelépés.

Jó példa erre az Arrival Ultra HD Bluray verziója, mely nem kiemelkedő élességű, hiszen csak skálázott 4K, alig vannak benne érdemleges precíz HDR fények, sőt még maga a fekete sem mély a legtöbb jelenetben, plusz a színek is kissé fakósnak tűnnek elsőre, akkor miért lenne több Bluray-nél gondolhatnánk…

ha azonban elkezded nézni, mégis lenyűgöző, ahogy a masterelés számos jelenetben játszik a fény-árnyék effektekkel, ahogy ugyanabban a jelenetben sötét és világos árnyalatokat látunk, ahogy a nagyon finom átmeneti árnyalatokat figyelhetjük meg sötétben, vagy épp világos felhőrendszerben, és valójában a színekkel is szuperül bánik, mindössze sajátos képi stílust varázsolva a filmnek, az adott jelenet „hangulatához” igazítva. A mobilfotók sajnos nem adják teljesen vissza jól árnyalatokat, és valamiért színesebbnek és kékesebbnek hat, mint élőben, a shadow detailt sem adja vissza a „HUMAN” jelenetnél a háttérben (a mobil a fényesített táblára fókuszál), de azért mutatom:

Ráadásul a sokkal nagyobb adatráta egy nagyon finom, szinte képhibáktól mentes képet ad, és leginkább akkor figyelünk fel erre, ha már rengeteg HDR filmet megnéztünk, megszereti a szemünk, és utána nézünk meg Bluray-t. Vannak persze kiváló Bluray filmek BŐVEN mind a mai napig, és maga a formátum NEM elavult még, már csak a szupi képjavítóknak is hála (SDR --> HDR résznél részleteztem), de itt is rengeteget számít egy minőségi lejátszó kombinálva minőségi forrással (lejátszó, kábel), és megfelelő beállítás.

Mindkét tesztelt (és minden másik) 4K HDR TV-t élőben szuper forrással otthoni körülmények közt kell tesztelni, hogy igazán megtapasztaljuk, a mellékelt 420 pixel szélesfotók maximum illusztrációk!

BLOGOK

Érdemes a profilomban körülnézni, ha szeretnél még többet tudni HDR témában KATT

Javaslom a Dune 4K pro review-t KATT, ahol több médiaplayert összevetek, a Jó és legjobb HDR TV-ket KATT, ahol arról írok mitől lesz igazán jó a HDR, Mozi vs TV elmélkedésem, vagy a hosszabb Milyen TV-t vásároljunk? KATT sorozatom stb.

(Blogképeknél sajnos maximum 420 pixel széles képeket használhattam.)

VÉGSZÓ

Összefoglalva a fentieket, úgy érzem mindkét TV az adott kijelző típus csúcsa, kiváló választás volt mindkettő (ZD9-et már nem kapni itthon, de FZ800-at még kiváló áron), és alig várom, hogy olyan TV-t láthassak, amelyben mindkét TV erősségeit összegyúrják (MiniLED?? Vagy a Samsungnál tervezett RGB kvantum-OLED??).

Na de melyik a jobb technológia?

Általánosan kivetítve, ha jellemzően sötétben HDR mozizol (redőnnyel!), és odafigyelsz a ghostingra, az OLED - pláne Panasonic - egyszerűen kiváló választás jelenleg, filmeknél mindenképpen, még akkor is, ha néhány HDR jelenetnél hiányzik az erőteljes (prémium) LED fényerő, avagy a HDR pop-upok (azért a GZ2000 itt is javít valamit), és alaposan ki lett vesézve a fehér alpixeles WRGB panel hátránya is, de sok esetben precízebbek és akár színesebbek is, mint LED-ek, HA top minőségű a forrás! HDR játéknál már több a pro meg contra, hogy OLED vagy LED, és minden más esetben - főleg SDR anyagoknál (beleértve Bluray filmeket) - prémium LED legalább annyira jó választás vagy még jobb is lehet, és fontos figyelembe venni, hogy egyelőre több 1080p SDR anyag van, mint 4K HDR! 4K HDR-nél azonban egy Pro vagy XOneX még egy kis extra adagot növelhet sötét jeleneteknél a precíz fénykezelésen a 4K felbontás miatt, még akkor is, ha 1080p jelet remekül skáláznak fel ezek a szuper kijelzők.

Fordítva nézve, a prémium LED-eknél a precíz HDR fények, és az ideális sötétben mozizás nem (mindig) perfekt (legalábbis HDR-nél), és a 10 bites színek sem feltétlenül mindig olyan szépek, mint egy modern OLED-en, de az erőteljes HDR (és SDR) fényerő mély benyomást kelt, és HDR játéknál is sok esetben már inkább (prémium) LED-re voksolnék, már csak a valódi RGB panel miatt is, SDR gamingnél meg még inkább, de sötét jelenetekben mindig is OLED lesz a legjobb, ha olykor kevéske különbséggel is. Azt meg külön fontos hozzátenni, hogy gyengébb minőségű anyagoknál a 9-es Sony LED-ek (ZD9, XE93, XE90, XF90, XG95 stb.) a legjobbak, és ne gondoljuk, hogy nem találkozunk velük bőven 2019-ben is (pl. sorozatok).

A tág betekintési szög persze nagyon kényelmes OLED-eknél, főleg, ha többen moziztok, ám például QLED-eké is egész jó már, míg a legtöbb VA paneles LED szemből (és max kicsit oldalabbról) nézve az igazi, ami például gamingnél nem is probléma.

Filmek mozgása leginkább a jelfeldolgozó rendszer mozgásábrázolásán múlik, így itt LED is simán lehet jobb (Sony jobb is), ám játéknál a natív mozgás számít, és ott OLED jelenleg a legtisztább, ám gyorsmozgásű mai LED-ek bőven alkalmasak játékra és STUTTER értékre még ideálisabbak is. Ráadásul Sony LED-eknél ott van az X-Motion Clarity (úgy tudom remek), QLED-eknél pedig a gamer módos interpoláció (úgy tudom nem az igazi, de legalább van).

Nagyon általánosítva filmeknél OLED felé hajlanék, bár ott is inkább csak 4K HDR-nél, mert SDR film akár még „4K HDR-esebb” is lehet Sony LED-en, és gyengébb minőségű anyagokat (akár 1080p sorozatok) is „ők” kezelnek tisztábban.

Nagyon általánosítva játékoknál pedig prémium (FALD) LED-ek pedig felé hajlanék, főleg SDR-nél,

DE ez EGYÁLTALÁN nem jelenti azt, hogy LED-en nem lenne szép egy HDR film, SŐT ott eleve sokkal látványosabb a HDR fényerő, igazi HDR pop-up is csak ott van (pl. napfény), és az sem igaz, hogy OLED-en nem lenne szép SDR gaming, mert ellenkezőleg!

Egyszerűen csak rengeteg a pro meg contra!

Anno a 2017-es TV-s blogomban OLED vs prémium FALD LED közötti különségeket analógiának úgy érzékeltettem, hogy:

"Összehasonlításban egy rövid áttételes kiváló gyorsulású ralli verda jut eszembe (OLED), ami bármilyen körülmények között győz 150 Km/h-ig, a másik oldalon vele szemben pedig egy pályára termett versenyautó (prémium LED) áll, mely lassabban, de elhúz 300 fölé is."

Érdekes, hogy „Vincent” a HDTVTestnél a két highend 8K modellt úgy vetette össze, hogy a 4000 nites LED ZG9-et egy erőteljes Ferrarihoz hasonlította, míg a OLED Z9-et egy precíz Rolls-Royce-hoz, szóval hasonlóan gondolkodunk.

A jövőbiztosság is egy fontos szempont lehet, de például a sokat emlegetett HDMI 2.1-nek leginkább csak PS5-nél lehet majd szerepe, főleg 4K 120 Hz játékoknál. A jelenlegi modellek közül a C9-es az egyik legelérhetőbb áron kapható, a butítottabb B9 még olcsóbb, de jövőre (szerintem) már minden TV ilyen porttal fog rendelkezni, méghozzá teljes 48 gbps-el. 8K-t szerintem bátran hanyagolhatjuk, habár tény, hogy ha van rá pénzünk, akkor NAGY (75+ colos) TV-nél egy 8K panellel a 4K anyagok is szebbek.

Azt se felejtsük el, hogy ilyen magas kategóriában már mindegyik TV kimagaslóan teljesít! Akár QLED, akár OLED, akár Sony LED (stb.?), mindegyik kiváló képminőségű! A helyes választás leginkább azon múlik, hogy a két technológia - és a márkák - felsorolt előnyei közül melyeket tudunk nélkülözni, melyek igazán fontosak és mindez mennyire egyezik meg pénztárcánk korlátaival, az adott választékból szemezve!

Krisz

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

7 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==