Krisz5762018.09.27. 01:16

Dune HD 4K Pro review - HDR Media Player

Bemutatnám a Dune első igazi 4K HDR lejátszóját. Alapos tesztelést végezve összevetettem a híres Popcorn A500-al és Himedia Q10 Pro-val is.

(Képeknél vegyük figyelembe, hogy a blog csak 420pixel szélest enged, és a mobilfotók (S8) nem képesek jól visszaadni a színeket, amiket élőben mutat a TV!!!)

Az akkor vásárolt 4 terrás WD winyót is gond nélkül lejátsza.

A készülék ahogy az elvárható szép igényesen van becsomagolva, az előlapon az újabb modelleknél egy nehezebben kiszúrható és lehúzható védőfólia van. A kütyühöz mellékelnek egy aranyozott HDMI kábelt, nem tudom viszi-e a teljes 18 gbps sávszélességet (lehet), amit az új Dune HDMI 2.0a-s kimenete kínál (vagy 2.0b, ha HLG-t is támogat, passz, de mindegy is), de én szokásomhoz híven az Inakustik Premium HDMI kábelem szeretem használni.

Lesz egy komolyabb audiofil nagyobb változat is az új Dune-ból Ultra néven év végén, valószínűleg 1.5-2x ennyiért, azon 2 HDMI kimenet is lesz (egyik külön a hangnak), és 2 winyónak hely. Ennek a kompaktabbnak van viszont egy HDMI bemenete, amit sosem használtam, és 1 HDMI kimenete, valamint optikai kimenete digitális hanghoz, és egy jack analóg kép/hang kimenet , de annak a használatát maximum analóg képcsöves TV-n javasolnám. Van egy SATA portja, és 3 USB-s, valamint egy MiniSD card slot.

Itt külön rögtön meg is jegyezném, hogy nem találtam opciót USB-s készülék, vagy SD kártya leválasztására, javaslom a kikapcsolást, ami biztonságosabb, még ha a Dune fórum adminjai szerint nem is okozott soha problémát a bekapcsolt állapotban kihúzás. Van egyébként egy áramtalanító kapcsoló hátul, mint a Popcorn esetében.

A távirányító átlagosnál alig spécibb dizájnú, viszont kényelmes, kézreálló, könnyen megtanulható, és király módon van rajta világító funkció, amiért külön piros pont jár.

Bekapcsolás után szépen lassan megjelenik a Dune logó, majd betöltés után a kezdőképernyőn találjuk magunkat (kivéve az első beüzemelést azt hiszem), körülbelül 30 másodperccel a Power gomb megnyomása után.

BEÁLLÍTÁSOK

Első dolgunk az alapbeállítások elvégzése. A wifi belövése után nagyon könnyen rátalálunk, sőt ki is listázhatjuk a lehetséges frissítéseket, automatikusan csak a nem-bétákat jelzi, de manuálisan azokra is rákereshetünk. A frissítés nem vészesen hosszú, közben a horrorisztikus Kör (The Ring) látomásait csodálhatjuk.

Na most lehet egy olyan probléma indításkor, hogy néhány modellnél egy fontos rendszerfile nincsen installálva, én pont bele is futottam ebbe, de orvosolva lett. Ha ilyen hibát észleltek, vagy ha a licencnél azt olvassátok „Demó” („Normál (Player)” helyett), ÍRJATOK NEKEM!

Egyébként itt van a Dune magyar oldala https://dune-hd.hu/

És itt van a hivatalos fóruma https://dune-hd.hu/?oldal=forum_intro

Egyébként a magyar srácok - pl. egy Kyle nevű admin - nagyon segítőkészek, és ugyan a külföldi support is segít, de ha értékelni kéne, háááát, példát vehetnének a magyar srácokról...

Kép meg hang opciók tekintetében könnyű a dolgunk.

HANGNÁL ,

ha megfelelő erősítőt, vagy dekóderű TV-t használunk, legyen bitstream a feldolgozás. HD hang engedélyezése értelemszerűen legyen bekapcsolva, ha a HDMI erősítőbe megy, de ha optikairól visszük a hangot, sokszor csak úgy volt 5.1-em, ha letiltottam a HD hangokat. Itt meg is jegyezném, hogy ennél a média lejátszónál True HD-nál / Atmos -nál is van hang, ha optikain át visszük a hangot, míg pl. Himedia-nal süket, ha nem HDMI-ról kapjuk. Igaz, úgy rémlik True HD-nál gyenge dinamikájú PCM végeredményt kaptam optikain át, ami talán még nem is 5.1 volt, mindenesetre érdemes ezt tesztelgetni . Ha így lenne, sokkal jobb optikai kábel esetén, ha Atmos mellett van egy mellékelt szimpla DD 5.1 hangsávunk és azt használjuk (sajnos nem mindig van). Az tutira dinamikus. Még annyit megjegyeznék, hogy a Dolby Digital Plus hangsávnál akadozik a hang Dune-nál optikai kábelen át (kapunk DD 5.1 hangot, csak zavaró volt számomra az időkénti halk pattogó ugrás). Azt bizony csak HDMI-n át lehet rendesen élvezni. Friss sorozatoknál láttam DD Plus-t, pl. korai Trónok harca vagy Fear of the Walking Dead 1080p.

A KÉPNÉL

egy kicsit bonyolultabb a dolog.

Menjünk be a beállításokhoz. Az aktuális videó mód mutatja épp a menü formátumát, de ugyanilyen előhozható az infó gombbal is film közben. Felbontás, Hz, színmélység bitben, chroma, és színtér. ha SDR, akkor BT.709. Ha HDR, akkor BT.2020 lesz, mellette HDR jelöléssel.

A legjobb videó móddal a legjobb elérhető felbontást állítjuk be, és hogy mi legyen az aktuális Hz a menüben. Igazából csak az számít, hogy 4K vagy 1080p van kiválasztva, mert ezzel döntjük el átválthat-e 4K-ba. A Hz tényleg csak a menü megjelenését befolyásolja, amennyiben a következő menüpontnál nem Állandó van kiválasztva.

A képfrekvencia legyen „Mind”, tehát mindig a forrásnak megfelelőre váltson át (egyetlen esetben találta el rosszul egy anyag natív Hz-ét, egy 59.94 Hz-es HDR demónál.).

Automatikus felbontást javaslok, ha komolyabb TV-nk (vagy AVR-ünk) van, mert nem voltam elájulva a Dune skálázójától, lejjebb majd mutatom miért… viszont a 4K-ról 1080p-re skálázás nem volt rossz első ránézésre, sőt kiválónak mondanám. Ez akkor érdekes, ha pl. egy nem 4K HDR képes erősítőt iktatunk közbe. Ilyenkor a 4K HDR filmeket 1080p SDR-ben élvezhetjük. Nem olyan ritka eset, mert mint azt talán sokan tudjátok, a HD hangok csak HDMI-n át mennek át…

A HDMI 3D egyértelmű, nézzük az Extra részt.

HDMI színmélységnek 10 bitet javaslok. A jelenlegi 4K HDR filmek 10 bitesek. A Dolby Vision elvileg 12 bites, de ez a készülék (egyelőre még?) nem támogatja, tehát a 12 bit itt „felkonvertálást” jelentene. A Pana UHD lejátszók is felkonvertálnak ugyan, de ők kifogástalanul teszik azt, az egyetlen gond, hogy nem minden TV képes 12 bitet fogadni / kezelni. A TV-m pl. képes, de a Dune esetében a 12 bit 60Hz-nél színsávosodást eredményezett egy jól megszokott HDR tesztvideómmal, a 24 Hz-nél meg nem láttam javulást 10 bithez képest, szóval NE 12 bitre tegyük. 8 bitnél ismét csak színsávosodást kapunk, mert akkor a 10 biten kevert HDR filmek színeit (444=)64-szer kevesebb fajta színen kéne megjeleníteni, tehát 10 bit!

A preferált színmélységet én Maximumra raktam.

Az SDR/HDR konvertert Auto-ra tettem, ilyenkor az SDR SDR, a HDR HDR. Más opciók esetén:

Convert SDR to HDR - Mindent HDR-ben jelenít meg, az SDR anyagokat is.

Convert HDR to SDR - Mindent SDR-ben jelenít meg, HDR-t is.

HDR-re váltásnak nem sok értelmét látom. Csak egyszer csekkoltam, korrektnek átkonvertálásnak tűnt, de totál fölös, mert nem lett jobb a kép, hanem ugyanolyan, és fix lesz a fényerő. Pl. Jobb Sony LED-ken inkább a HDR-t szimuláló X-tended Dynamic Range-t eresszük rá az SDR anyagokra (vagy ha más márkáknál van hasonló opció), az valóban HDR-essé tesz egy SDR anyagot.

SDR-re váltásnak HDR-re nem-képes TV-knél van értelme, vagy ha nem HDR-es erősítőn visszük át. Szerintem kifejezetten szép munkát véghez, ami a színeket illeti. Talán kicsit nagyon ritkán túlszaturáltnak tűnt néhány HDR anyag SDR-ben, de volt olyan, amely szerintem kiválóan lett SDR-re konvertálva. Ráadásul SDR-ben látjuk igazán milyen dúsan színes (lehet)egy jól beállított HDR film, csak sajnos olykor sötét SDR képet kapunk a HDR anyag sötét masternek megfelelően, de lehet rajta javítani. Sokat veszít persze az SDR mód azonban a jellegzetes HDR színek természetes látványos hatásából, így ezt csak akkor tanácsolom, ha amúgy az eszközeink tényleg nem kompatibilisek, vagy ha pl. HDR-nél túl fakó lenne a kép.

Még egy apró előnye van a Dune-nál a HDR-SDR konverziónak. Érthetetlen módon HDR-ben 10 bitnél, tehát a natív színmélységnél is tapasztaltam minimális színsávosodást, ami amúgy csak éles szemmel vehető észre, és amit pl. a Sony TV-k „Sima átmenet” (Smooth Gradation) opciójának már Alacsony fokozata is gond nélkül eltüntet… Na de, ha SDR-re konvertáljuk (meghagyva a 10 bitet), már nyoma sincs minimális sávosodásnak sem, furi. Viszont újabb pluszpont a kiváló HDR-SDR konverziónak.

HDR anyagnál natív 10 bitnél is akad alig észrevehető minimális színsávosodás (a nagyításban látszik), SDR konverziónál azonban meglepő módon teljesen tiszta.

A Subsamplinget rakhatjuk arra, amire én tettem.

Furcsa, de 10 bit esetén 4K 60 (vagy 59.94) Hz-nél egyszerűen nem volt hajlandó 4:4:4-re tenni a chroma-t, és fordítva is igaz, alacsony Hz-nél se volt hajlando 4:2:0-ra. 4K-nál csak 60 (vagy 59.94) Hz-nél tudtam natív 4:2:0-t elérni. Valamiért csak 8 bitnél és 12 bitnél lehet befolyásolni milyen chroma-t használjon.

A JÓ hír az, hogy semmit nem befolyásol, hogy 4:4:4-t vagy 4:2:0-t használ a Dune, legalábbis a TV-m jelfeldolgozó rendszerével szemben. Hogy értsétek: a végeredmény mindenképpen 4:4:4 lesz, de részletes teszt alapján kvázi tökmindegy volt, hogy a TV-m, vagy a Dune alakította át, vagy maximum 4:2:0-nál nagyon hangyányit jobb volt a kép, esetleg a színek is picikét, de a TV-mben a Sony X1 Xtreme chipsetje van, ami a legerősebb procik közé tartozik. (Egy gyengébb TV-nél lehet jobb eredmény a Dune által végzett 4:4:4 .)

A Dune ugyanolyan, vagy majdnem olyan jól dolgozik, mint a TV-m X1 Xtreme procija. A különbség, ha van is, nagyon elenyésző.

Az összehasonlítás NAGYBAN: Click!

A ROSSZ hír pedig az, hogy chromasampling terén a Dune ismét csak elmarad pl. egy Panasonic UHD lejátszótól.

RGB vagy YUV beállításra nem is volt lehetőség, de RGB range-re. Ezt sem értem.

Azt még egyszer megjegyezném, hogy a chroma-t 4:2:0-ra akkor lett volna értelme tenni, ha a TV-m jobb eredménnyel váltaná át 4:4:4-re, de mivel ez nem történt meg, teljesen jó a 4:4:4. Ráadásul mint írtam 4K 10 bit esetén CSAK 60/59.94 Hz esetén tudtam a 4:2:0-t elővarázsolni, viszont ilyenkor a 23.976 Hz-es filmek 60 Hz-essé konvertálása során mintha éreztem volna némi képhibát (apró ugrást a képben). Tehát a képen látható beállítások az ideálisak.

Az opciók és az eredmények mindenesetre furik, de el lehet velük vegetálni.

Az ikonos menürendszer könnyen átlátható és tetszetős, ráadásul személyreszabható a dizájn.

Az applikációkkal én különösebben nem foglalkoztam, egyedül a youtube-ot csekkoltam, sajnos itt sem HDR-es, hogy a fene vinné el. Android révén egyébként szabadon tölthetünk le alkalmazásokat.

FORRÁSOKNÁL

a könyvtárstruktúráknál különböző nézeteket lehet választani, amiből nekem a sima listás jött be. Nincs külön kép meg videó szűrés (szerencsére), de a Dune sem mutatja kis ikonokkal a képeket vagy videókat előnézetként kicsiben.

Egy hasznos dolgot viszont tud filmeknél. Ha felismeri a filmet, előnézetként megjelenik a plakátja jobb oldalt (ha olyan a megjelenítés beállítás, hogy van rá hely), kiválasztva pedig több információt kapunk. Hogy a felismerést mi alapján végzi a Dune, rejtély, de sokszor alig kivehető betűkombinációkból is kitalálja melyik filmet takarja a file, néha meg egyértelműből sem jön rá, vagy orbitális hülyeséget tippel. Elképzelhető, hogy valami kis videofile-on belüli metaadat alapján ismeri fel az adott filmet.

Van még egy Olvasási teszt is, ha a file „felett” megnyomjuk a Pop Up menüt, amit egy remek ötletnek tartok… csak sajnos semmit nem ér. Egy hibás Planet Earth 2 részből például csak 90%-nál lépett ki lejátszás közben, de az Olvasási teszt simán végigment rajta. A Pop up menüben amúgy különböző funkciókat érünk el, például törölhetünk is file-okat.

Lejátszás közben a hangsávokat az Audio-val, vagy a Pop up menüből kiválasztva változtathatjuk. Időeltoltolás sajnos nincsen.

A feliratoknál jóval több opció van: időeltolás, szín, méret, és és függőleges eltolás. Egyedül a feliratok fényerejének átállítási lehetőségét hiányoltam, de ezt úgy általában minden Média lejátszónál. Pana UHD BD-ken lehet pl. állítani, de igazi baromi jó megoldás az automatikus fényerejű felirat, ami HIHETETLENÜL hasznos például egy horrorfilm esti jeleneténél.

Azt a téves infót olvastam egyébként, miszerint a Dune nem ismeri fel az srt-t. Ez hülyeség! Ha külső feliratról van szó, simán a videofile mellé kell tenni, aminek mondjuk kisfaxom20centis.mkv a neve , és akkor az srt feliratot is így kell elnevezni, hogy kisfaxom20centis.srt

Azt viszont el tudom képzelni, hogy ISO-nál nem működik, de az más lejátszónál is kötöttebb feliratok esetén.

Az infó gombbal kapunk meg minden aktuális infót a filmről.

A Pop up alapból a képi beállításokra ugrik, és másodszori megnyomásra a többi menübe, de a Setup gomb kifejezetten a képi beállításokért felel. Erre még visszatérek.

A 3D-nél - erre alkalmas TV-n - az ál-3D anyagokat is megnézhetjük 3D-ben, mikor egy (amúgy formátum szerint 2D-s) anyagban balra-jobbra, vagy fent-lent van a két (bal-jobb) képkocka. Erre sokszor 3D TV-k is képesek, de nem mindig. 2D opció esetében a 3D-s anyagokat 2D-ben is élvezhetjük. Igazi 3D esetében pedig kiválaszthatjuk, hogy a bal, vagy a jobb szem kap prioritást, más lesz tőle az eredmény, és általában csak az egyik ad helyes 3D képet.

A Zoom egy nagyon szupi funkció lenne, de habár tartalmaz %-os részletességű zoomolót (mint a Popcorn), szélesvásznú filmeknél csak elvétve működik. A többi opció, mint a képernyőhöz igazítás, eltolás, és arány javítás viszont működik. Képeknél viszont minden esetben működik a fokozatos zoom és a pásztázás is.

A Képi beállítások egy igazi KINCS! HDR filmekbe is könnyen belenyúlhatunk általuk, így vége a sötét fakó HDR filmek repertorjának. Alapesetben minden 50%-on van, és esetleg a kontraszt 52%-ot javasolnám általánosan. SDR-nél pedig olykor a fényerő 49%-ot még. Ezzel biztosítva van a mély fekete, elegendő részletgazdagsággal (Shadow detail), de persze anyagfüggő.

HDR-ben már érdemes néha - anyagtól függően - 54%-ig vinni a kontrasztot, és akár a (szín)telítettséget is (56-ra is raktam már), és a magasabb kontraszt esetén olykor az 51%-os fényerő bizonyult helyesnek, DE mindig csekkoljuk nem lesz-e „fátyolos” a kép, vagyis ne veszítsen a jó fekete értékből. Ezen beállításoknak előnye, főleg ami a kontraszt/fényerőt illeti, hogy magát a FIX fényesség értékét növelhetjük egy HDR filmnek, amihez TV csak hellyel közzel tud hozzányúlni.

Tekerni 2x-től 32x-ig terjedő sebességgel lehet, a számokkal 1-9.ig ugorhatunk 10, 20… 90%-ra, illetve a jobbra-balra gombokkal 10 másodperceket, a fel-le gombokkal perceket ugorhatunk. A Search gombbal konkrét időpontra ugorhatunk. A tekerés tehát PERFEKT!

Lassítást vagy képkockánti lépegetést azonban nem találtam. Maximum a gyors Play és Pause kiválthatja, de azzal ugrunk 3-4 képkockákat. Külön zavart, hogy a Pause jelét se tudtam eltűntetni a fotók kedvéért (legalábbis nem jöttem rá hogyan lehet).

Kilépésnél megjegyzi a gép, hogy hol tartottunk, de azt sajnos nem, hogy melyik hangsáv és felirat volt kiválasztva. A pozíció megjegyzése viszont akkor is aktív marad, ha kihúzzuk a winyót, és pár nap múlva dugjuk vissza.

KÉPMINŐSÉG

Ez az a rész, amire gondolom a legtöbben kíváncsiak. Már csak azért is, mert a Dune HD 4K Pro már nem a Popcornnál és a korábbi Dune-oknál felelős Sigma Designs chipet kapta, hanem Realtek procit. Nos ennek ellenére a képminőség röviden tömören szerintem nagy átlagban szerencsére kiváló. Kezdeném az 1080p-vel, magát a skálázót, azaz a 4K-ra skálázást nem találtam kiemelkedőnek, jobb procijú TV esetén bízzuk bátran a TV-re a skálázást, vagyis az 1080p filmeket érdemes 1080p-vel lejátszani. A kép részletgazdagság viszont ilyenkor már remek. Hiányzik persze az a kis plusz, amit a VXP-s Sigma ad, és egymás után összevetve a Popcornnal többek közt a színek is természetesebbnek hatnak, de nagyon kicsi a különbség, és (1080p kimenettel) korántsem olyan lágyas hatású, mint Himedia esetében. Ha nem is referencia, ez már majdnem felsőkategória, de azért majd csinálok komolyabb összevetéseket.

Ahogy az összevetésen is látható, a Dune (fel)skálázója lágy hatású, nem elég részletgazdag. Igaz ugyan, hogy a Fear the Walking Dead egy képzajos 1080p anyag, de ilyenkor lehet csökkenteni az élességen, és bekapcsolni zajszűrést, mégis jobb marad a kép, mintha a Dune skálázna.

A 4K viszont remek, a részletgazdaság olykor nem is (annyira csak) a HDR filmeken, de a sima 8 bites 4K pornókon vagy SDR 4K sorozatokon is piszkosul meglátszik, alig 16 Mbit/s-el is (utóbbiak HEVC kódolással).

A HDR MOZIFILMEK

egy külön kategória a 4K kihasználtságát illetően, és most hadd tegyek egy kis kitérőt:

A HDR filmekben azért csalódnak sokan, mert nagyon sok film csupán „át lett emelve” a 10 bites 4K HDR formátumba, de ne a formátumot szidjuk, ha nem mindegyik anyag használja azt ki. Külön gond, hogy mind a mai napig 2K mastert használnak sok új filmnél is, pláne a speciális effekteket illetően is szinte mind 2K-s (már majdnem minden film használ VFX-et). Persze azt a 2K mastert, amiből majd minden verzió készül, ne egy Bluray kiadványként képzeljük el, hanem egy tömörítetlen brutálszép moziminőségű anyagként, amit aztán erős tömörítéssel SD-ben egy 9gigás DVD9-re, FULL HD-ban korszerűbb H264 kódolással Bluray-re, 4K-ban pedig egy még korszerűbb H265 kódolással (HEVC) egy max 100 gigás UHD Bluray lemezre préselnek, moziban pedig kvázi teljes pompájában adnak le.

Tehát, ugyanazon film DVD, Bluray és UHD Bluray kiadványa MINDIG így ebben a sorrendben javul képminőség tekintetében, még egy 2K master esetében is, vagyis UHD-ban MINDIG jobb egy film, mint pl. Bluray-en (de a különbség NEM akkora, mint DVD és Bluray között), maximum a formátumban akadnak sokkal minőségibb vetélytársak.

Ha azonban egy film kihasználja a formátum lehetőségeit, akkor rosszabb esetben egy piszkosul minőségi, tömörítési hibáktól mentes csúcs-Bluray-t kapunk, jobb esetben pedig olyan 4K részletgazdagságot, hogy WOW!

Ami pedig a színeket és a HDR-t illeti, nos megfelelő megjelenítő esetében nagyon látványos tud lenni a különbség ugyanazon film Bluray és UHD HDR verziója között. Ez idáig 100 filmnél láttam a különbséget, tudom miről beszélek. Lehet, hogy tetszetős a Bluray, de ha egy jól masterelt 4K filmnek láttad a HDR verzióját, nem akarod másképp megnézni többet. Itt nem csak a vad látványos „pop up” fényekre gondolok, amiket leginkább Ultra Hd Premium LED-ek tudnak spécin visszaadni, de inkább arra a kontrasztosságra, amire csak OLED-ek és FALD LED-ek képesek, és természetes élénk színekre, úgymond „ÉLŐ” színekre, amikhez minimum egy középkategóriás HDR LED-et ajánlok.

Visszatérve a Dune-ra, mennyire képes a HDR színeket visszaadni? Szerintem nagyon jól, és itt meg merem kockáztatni, hogy megközelít egy felső kategóriát az eredmény. Sokkal könnyebb ráadásul a saját szemünknek megfelelő „utó-mastert” elérni HDR TV-nkhez, így összevetve például a Himedia-val, egyszerűen szebbek és élesebbek a HDR filmek. Természetesen továbbra is a Pana UHD lejátszókat tartom referenciának, pláne 4:4:4 re-subsampling terén, de úgy érzem a Dune elegendően megközelíti, még ha nincs is olyan részletes képjavítója… de Media Playerben nem is tudok most nagyon jobbat, és egy egyszerűbb Samsung, Sony, LG, vagy pláne XOneX UHD lejátszót valószínűleg simán megüt. Újra ismétlem azonban magam: fogok csinálni részletesebb összevetést.

ÉRZÉKENYSÉG ÉS BUGOK

Erre egy külön fejezetet kell szánjak. Kezdjük például a felirattal. Sajnos sokszor percekig kint maradhatnak az aktuális utolsó feliratok, noha csak mondjuk 3 másodpercig kéne kintlennie. Egy kiegészítő felirat itt-ott felbukkanó feliratainál ez pláne zavaró. Például hosszú percekig lehet kint maradhat egy szinkronos filmnél, hogy „BERLINI REPTÉR”. Állítólag ez orvosolva lesz, és linux alapú lesz a feliratkezelés, de eddig ez nem lett megvalósítva.

Másik baj a felirattal, hogy olykor ha nem rögtön választottam ki, előfordult, hogy nem tudtam áttenni, hiába nyomtam rá pl. a magyarra. Stop, újra elindít, és akkor már engedi. A bosszantó persze, hogy ilyenkor a hangot is újra át kell állítani, mert kilépéskor csak a pozíciót jegyzi meg.

Relatíve nem mindig tolerálja a gép az intenzív ismételt tekerését és az ugrabugrákat a videókban. Lutri! Lehet egymás után 10-15 videóban is össze-vissza tekerhetek, de lehet már a 3.-nál beadja az unalmast és kilép. Külön gond, ha olyankor már nem akarja elindítani a videót, csak töltést mutat, de utána már más videót sem. Ilyenkor újra kell indítani a Dune-t és pöpec.

Nem szereti a töredezett winyókat. Nagyon lassan tölt be egyes winyókat, SŐT van, hogy azt írja a lemezformátum ismeretlen, és megkérdezi formatáljuk-e. ISTEN MENTS! Kikapcs, kihúzzuk a winyót is, bekapcsoljuk, újra bedugjuk, és ha lassan betöltve, de már újra fel is ismeri.

Ilyen esetekre van amúgy megoldás:

1 - Az adatokat átmásolni egy másik - mondjuk új - winyóra (ez jó pár óra is lehet).

2 - A töredezett winyót egy szimpla Fájlkezelőben gyorsformatáljuk (ez egy percig sem tart)

3 - Majd visszamásolunk mindent a felújított winyónkra (ez már fele annyi ideig tart, mert a másolás is gyorsabb lesz töredezettmentesen).

Persze ha az új winyón hagyjuk az adatokat, a harmadik lépés már nem is kell. Akárhogyan is, az új winyón és a gyorsformatálton is már gyorsan betölt mindent a Dune.

Egyébként egy film újraindítás, vagy drasztikusabb esetben egy Dune újraindítás, és még drasztikusabb esetben egy winyó újrabedugás szinte minden aktuális bugot elhárít. Gyári állapot visszaállítására még nem volt szükség.

Képnézegetésnél a függőleges képeket sokszor hibásan tölti be a bal felüknél. Mivel vízszintes képeknél ez nem fordul elő, és nagy képeket is teljesen simán be tud tölteni, nem a mérettel függ össze, az okát viszont nem tudom.

Azt is megemlíthetem, hogy egy m2ts formátumú sorozatnál feltűnt - igaz csak egyszer - , hogy rosszul ítélte meg a pillanatnyi pozícióját a filmnek (kb. a 20 percnél tartott és a 8. percet jelezte), és ez a fel-le-balra-jobb iránygombos ugrásoknál is zavart keltett, de tekerni és %-osan ugorni ugyanúgy lehetett, szóval csak apróság. Hozzáteszem, az m2ts más médialejátszóknál se mindig olyan kompatibilis barát, mint az mkv.

Hibának, vagy furcsaságnak tekinteném azt is, amit feljebb említettem, hogy a 24 (vagy 25, vagy 30) Hz-es filmeket mindenáron 4:4:4-es chromasamplingen hajlandó csak mutatni, a 60 Hz-eseket pedig kizárólag 4:2:0-n, HA 10 bitre állítottam a képet.. Egyszerűen érthetetlen. Videópróbákhoz és különböző Hz-ek teszteléséhez amúgy kiválóak a pornó filmek, nem mellesleg remek 4K demók is :) , és tonnaszám vannak virágboltban is, noha mindegyik H264 kódolású 4K (mint a Bluray-ek), és nem az Ultra HD (4K) HDR filmek H265, azaz HEVC kódolását kapták, vagyis csak 8 bitesek. (A Dune meg 10 biten játssza le, ha azt állítottuk be fixre, de eleve azt is tanácsolom.)

Itt a képeken ugyanannak a pornó sorozatnak két külön része látható. A bitráta egyezik, de az egyik (közel) 30 Hz-es, a másik pedig (közel) 60 Hz-es. ha a képek nem is adják vissza, de az első anyag sokkal szebb és élénkebb. A másik tömörítettebb hatást kelt. És mint ahogy azt az infón is láthatjuk, a 30 Hz-es 4:4:4-es chroma-val lett megjelenítve, míg a 60 Hz-est 4:2:0-val hajlandó. De mint írtam, és itt az Alien Covenant 4K HDR verziójában is látható, ha van is minimális pozitív különbség 4:2:0 javára, kvázi ugyanolyan a kettő.

Egyébként én nagyrészt a júniusi firmware-el teszteltem, tehát még JELENTŐSEN javulhat a gép. Itt a 06.06-os frissítésről a lista, hogy mi újat tud Click!

És itt van a szeptemberi béta firmware-ről a lista Click!

VÉGSZÓ

(versus Popcorn A500 és Himedia Q5/Q10 Pro)

A Pana UB700-assal azért nincs komolyabb értelme összevetnem, mint Media lejátszó, mert az inkább eredeti lemezekkel szuperál, de majd azzal is összehasonlítom.

Nézzük az érzékenységet, már ami a winyókezelést illeti. Valahol a Dune a két másik lejátszó között van.. de egyáltalán nem érzékenyebb a Dune file-lejátszások terén, mint a Popcorn, sőt a 4K filmeket is flottabbul tudja kezelni. A Popcorn nem 4K-ra való, csak arra is képes (inkább SDR-ben). A legjobban azonban a Himedia bírkózik meg mindennel, egy mindenevő kis dög. A Popcorn audiofilebb mindkettőnél, itt maximum azt tudnám összevetni, hogy HDMI-n vagy optikain át melyik jobb, de amúgy nem tűnt rossznak a Dune sem, elsőre, csak nem kimagasló. Himedia-t itt nyilván csak átlagosnak lehet tituálni, de majd erről is csinálok tesztet.

1080p esetében még mindig a Popi a legjobb. Erről csinálok majd részletesebb tesztet, de nagyon sokszor hagytam a Popcornt 4K-ra skálázni a TV-m helyett, és tetszett, amit láttam, míg itt, ha megnézzük, a ZD9-em X1 Xtreme chipsetje jobban skáláz. De a leskálázással szerintem nem lehet különösebb gond Dune-nál, legalábbis bőven élesnek tűnt. A Himedia megint csak nem egy felskálázó bajnok. Fix 1080p esetén amúgy a Himedia a gyengébb, de a Dune nem sokkal maradhat el a Popcorn mögött. Egyszerűen csak egymás után betéve jobban tetszett a Popcorn, például színek tekintetében is, de majd részletesebben le lesz tesztelve.

4K-nál a Popcorn ugyebár nem HDMI 2.0a-s, és nem tud HDR-t sem, tehát 8 bitesen tudja lejátszani a 4K HDR filmeket. Azokon a TV-ken, ahol manuálisan is bekapcsolható a HDR mód, ott nézhetünk a Popcornnal is HDR filmeket, igaz csak 8 bites színekkel. De részletgazdagságban és minőségben a Popi közel áll a Panasonic UHD lejátszókhoz, vagyis top szintű. Igazi 10 bites 4K HDR lejátszó azonban csak a Dune és a Himedia. Nos képminőségben a Dune egyértelműen veri a Himedia-t is, szerintem 4K részletgazdagságban is, de leginkább színekben. A Himedia SDR-ben (HDR-SDR konverzióval) nagyon szép színesen mutatja a HDR filmeket, ám HDR-ben nagyon fakó és sötét minden film, egyszerűen rossz a HDR színkezelése, és HDR filmek esetén NEM enged állítani rajtuk, csak a TV-n. A Dune ezzel szemben kapásból sokkal színesebben jeleníti meg a HDR filmeket és bármikor a Pop Up menüvel tolhatunk kicsit a kontraszton, akár fényerőn és telítettségen, és utána a TV-vel már simán kiválóra lőhetünk be MINDEN HDR filmet, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Ahogy fentebb is írtam: Ezen képbeállításoknak előnye, főleg ami a kontraszt/fényerőt illeti, hogy magát a fix fényesség értékét növelhetjük egy HDR filmnek, amit egy TV-n készen kapva HDR-ként már csak hellyel közzel tudnánk befolyásolni, esetleg ha mindent maximumra tolunk...

Tehát, ha az a kérdés, hogy 4K HDR filmnél melyik 4K lejátszónak a legjobb a képminősége, akkor egyértelműen a Dune-ra szavazok, nem mellesleg 1080p-ben is majdnem olyan jó, mint a Popcorn. Nagyon megszerettem, csak hát érzékeny és bugos szegényke, de relatíve friss, szóval még sok frissítés jöhet rá, legfontosabb a normális feliratkezelés lenne. Azt se felejtsük el, hogy például a Popcornok pláne híresek róla, hogy premierkor bugosak, de aztán frissítésekkel megoldják, szóval nem csak Dune-nál ez a helyzet.

SDR 4K filmeknél is bátran ajánlom a Dune-t, mert flottabbul kezeli őket, mint a Popcorn, és gyönyörű éles színes, noha a „Popinak” egy picivel precízebb a képe.

A Popcornt akkor ajánlom, ha refererenciaszintű 1080p-t szeretnénk, és hajlandóak vagyunk kompromisszumosan HDR filmeket nézni (ha van manuálisan HDR-re kapcsolható TV-nk, különben színhibás). Az sem egy utolsó szempont, hogy egész jó DAC-ja van Flac-ekhez, habár nekem a szimpla kis CD5005-ös Marantz lejátszó DAC-ja bizony jobban tetszett.

A kis Himedia-t azonban megvédeném, bármennyire is közepes, mert szerintem a pénzét viszont megéri. Egy stabil gyors jól működő teljeskörű 4K lejátszó, de ha minőségről van szó, persze csak a harmadik helyen van.

Végezetül néhány fotó nagyobb felbontásban, de a mobil (S8) sajnos sem a részletgazdagságot, sem a színeket nem adja vissza hűen: Click!, Click!, Click!, Click!, Click!, Click!, Click!

Nehéz tehát megmondani, hogy melyik a legjobb lejátszó a három közül ár/érték arányban, de az biztos, hogy 4K HDR filmeket végre úgy lehet a Dune-al élvezni, ahogy egy igazi UHD lejátszón.

Krisz

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==