[31] Krisz576 (offline)

Segítőkész - Alapos - Mániákus

Ő egy 39 éves fiú és itt lakik: Budapest / Budapest

4683 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 78297 kreditet gyűjtött

2018 szeptember
22:22 Jó és legjobb HDR TV-k – OLED/LED, méret, ár
Aki szokott engem követni, tudja mennyire lelkesen foglalkozom napi szinten házimozis témákkal (és testépítéssel), azon belül is legfőképpen TV-kel és 4K HDR-el. Ez a bejegyzés most nem direktben a TV-s vásárló ajánló blogom folytatása, de egy elég szorosan hozzá kapcsolódó hosszas gondolatom kifejtése.
Mivel csak az őszi blogsorozatom után számolva is kaptam (és kapok) simán 100 levelet – topikban feltett kérdések nem beleszámítva – úgy érzem van is rá igény, így amíg van rá kapacitásom, szívesen folytatom is.
„- NEM VAGYOK HAJLANDÓ TÖBBET KÖLTENI TV-RE!
- TE BAJOD, DE ÉRTSD MEG, HOGY 300 ALATT AKKOR SINCS KOMOLY TV!”


Ezt a gyakran visszatérő - sajnos irreális - „OLCSÓN AKAROK JÓT” hozzáállást gyakran látom nem csak laikusok, de olvasottabb házimozisok körében is, pedig bizton állíthatom, TV-knél a képminőség sajnos annyiba kerül, amennyit kérnek érte, és SOKAN ELFELEJTIK, hogy a mérettel drasztikusan nő az ár.
EZEK MÁR NEM SZIMPLA TV-K, hanem jóval komplexebb tudású high tech készülékek, mint a drága okostelefonok is.
De még ha a képméretet most nem is veszem figyelembe , vagy az egyszerűség kedvéért számoljunk most mindent max 55 collig, azt mindképpen érdemes figyelembe venni, hogy az általános képminőség, a HDR tudás, és az ár gyakorlatilag majdnem KÖZVETLEN kapcsolatban állnak egymással, és , NEM azért, mert a HDR-től függne a képminőség (sokan nem is néznek HDR-t az amúgy szupi HDR TV-jükön).



Mit is jelent ez HDR TV-knél?
Néhány (természetesen CSAK! hozzávetőleges) példa:

- alacsony ár (200-ig)--> gyenge képminőség, gyenge HDR
- komoly HDR tudás (400-500-tól)---> magas ár, komoly általános képminőség
- közepes általános képminőség (300??) --> közepes HDR, közepes ár

Ár és képminőség tekintetében fontos figyelembe venni, hogy 40-43 collban már csak beugró szintű HDR TV-k vannak, és 49-50-ben se nagyon akad komolyabb, ez alól pl. a Sony 9-es LED-jei és QLED-ek alkotnak kivételt, illetve a középkategóriás Samu LED-ek. A felsőkategória sokszor csak 55 colltól van, a prémium meg sokszor csak 65-östől fölfelé. 40 ás 50 coll, között olyan átlag 1.5x-örös árszorszó lehet, 49 és 55 között már alig van különbség (49-est venni tehát NEM, éri meg), 55 és 65 között meg 1.5x-örös. 65 és 75 között 1.5-2x eres is lehet a szorzó, de láttam már 77-88 colos méretben 4-5x-örös árakat is 65-öshöz képest. (Akadnak persze már remek áron 75 colos TV-k is, szóval a fenti tendencia (szerencsére) nem mindig ilyen drasztikus.)
Tehát 400-500 ezerért lehet, hogy kiváló 55-öst kapunk, de az 65-ösben ilyen áron lehet már csak egy gyenge darabra lelünk, és ott bizony akár 1 millióig, vagy adott esetben fölé kell menni komoly TV-hez.

Vagyis a
„nem vagyok hajlandó többet kiadni TV-re, mert szerintem nem érnek többet” véleményre sajnos csak azt tudom mondani, hogy
„sajnálom barátom, de akkor ne is akarj jobb vagy nagyobb TV-t, helyette tüntethetsz a forgalmazóknál”.

Biztos vagyok benne, hogy 15 éve senki se lett volna hajlandó 150-250 ezres telefonokat se venni, ma már ezzel szemben sokunknak életünk részévé vált, és 1-2 évente cseréljük. Lehet persze itt is mondani, hogy „30 EZERNÉL TÖBBET NEM VAGYOK HAJLANDÓ MOBILRA KIADNI”, na de meg lehet nézni abból mit kapunk. Telefonálásra jó lesz.
Ehhez képest sokaknál 150-200 ezres limit van egy 5 évre tervezett TV-re is, és jártas házimozisok is sokszor max fél milliót hajlandóak TV-re kiadni, noha hificuccokra ennél jóval többet szánnak. Ebből egyébként már kijön „akciósan” egy 55 collos felsőkategóriás HDR TV, de a 65-öst úgy ahogy van kvázi felejtsük el, noha a decens kis X900E már többször súrolta, és most az X900F is. Hozzáteszem néha már az az érzésem, mintha ezek a kollégák nem lennének tisztában, hogy 50 coll NEM egyenlő 55-el vagy 65-el!

HIÁBA vettél anno szupi TV-t ennyiért 50 collban, a magas kategóriák nagyobb méretek felé vándoroltak, és jó HDR tudást is csak erős kategóriába „pakolnak”, és azt bizony meg kell fizetni. Ha csak top képminőséget akarsz SDR filmekhez (Bluray), AZÉRT IS fölösen ki kell fizetned a jó HDR tudást, mint anno a 3D-t, mert kiváló képminőségre már CSAK drága kiváló HDR-képes TV-ben lelünk.
EZT FOGJA FEL VÉGRE MINDENKI!!


„- DE NEKEM ELÉG AZ 1080P, NEM KELL 4K!„

A fent említett okok miatt csak ismételni tudom magam: jó 1080p-hez is ki kell fizetni a 4K-t!! Nincs az a pénz, hogy 4K nélkül komoly jelfeldolgozó rendszert kapjunk 2018-ban. 1080p TV már csak az alja kategóriában van, és NEM azért, mert az 1080p gyenge lenne. Ha a C8, A1, Q9FN, ZD9 stb. paneljeit 1080p-sre cserélnénk, AKKOR is sokkal jobb képet nyújtanának, mint egy olcsó TV. Legyen az 1080p-s vagy 4K. remélem így érthető ;)


„- 1080P-HEZ 1080P DUKÁL!”

Nem igaz, szinte BAROMSÁG!! Ezek a 4K HDR TV -k - főleg a felsőbb kategóriákban - olyan jól adják vissza az SDR 1080p adásokat, hogy sokszor nehéz megkülönböztetni 4K HDR-től, vagyis JAVÍTANAK rajtuk. Eleve 2x2-es szorzó-val kapunk 1080p-ból 2160p-t (4k), tehát egy 1080p anyag minden pixelét 4 (2x2) pixelen lehetne megjeleníteni, de ehhez képest még finom átmenetet is csináljak a komoly jelfeldolgozórendszerek. A jó hír, hogy pont emiatt, egy mai jobb HDR 4K TV-n a Bluray is szupi még mindig.


„- AKKOR IS AZ OLED A JOBB!
- NEM IS, MERT A LED! VAGY LEHET MÉGSEM?”


Tudom, hogy páran OLED-ellenesnek gondolnak, ami persze BAROMSÁG ;) , és az is nagyon félreértett, aki azt vette le tőlem hogy NE VEGYÜNK OLED-et.. egyszerűen csak nem vagyok szemellenzős rajongó egyik vonalon sem. Véleményem szerint aki CSAK OLED-ben, vagy CSAK LED-ben látja a jövőt, az szűklátókörű és korlátolt, és mint azt sokszor hangsúlyoztam, nekünk vásárlóknak lenne a legrosszabb, ha bármelyik technikai fronton monopol helyzet alakulna ki. Vagyis NE LEGYEN SE AZ OLED, SE A LED EGYEDURALKODÓ!

Tökéletes példa rá, hogy míg a szupi kontrasztú plazmák mellett elkezdték fokozatosan fejleszteni a FALD (Full Array Local Dimming) LED-eket, a kihalásuk után sunyi mód a gyengébb kontrasztú Edge LED-ek lepték el a piacot, és bizony az LG OLED-ek terjedéséig kellett várni, hogy újra elővegyék a sokkal jobb kontrasztú FALD LED-eket.
Azon is csak mosolyogni tudok, mikor valaki arról mesél, hogy mennyivel jobb az OLED, mert az x éves (Edge) LED-jét veri. Maga a mérce egyszerűen vicces :)
Az OLED vs LED kérdésnek ugyanis is CSAK akkor van értelme, ha Prémium LED-et állítunk egy OLED-el szembe, mivel OLED jelenleg eleve CSAK felsőkategóriában van, így alapból méltó jelfeldolgozó rendszert kap MIND, és elárulom, ebben a felső szegmensben már OLED ÉS LED IS PAZAR!

Ezen a bizonyos felső szinten viszont már korántsem olyan egyszerű a kérdés, hogy melyik a jobb.

- Úgy érzed szuper a LED-ed kontrasztja, és bőven hozza a mély feketét? Szegény kisfiú. Nézz meg egy tehetősebb barátodnál éjszaka minőségi forrásból egy horrorfilmet egy mai OLED-en, le fogsz menni hídba, és átértékeled a mély fekete fogalmát, mikor még a szélesvásznú filmek fekete sávjait se látod.
(Persze van különbség mély fekete és kiváló Shadow Detail között, ezt SOKAN elfelejtik, vagyis perfekt kontrasztérték mellett is lehetnek gyenge fekete-közeli árnyalatok, de ez más téma.)
És garantálom az is le fog nyűgözni, hogy oldalról is színes kontrasztos homogén képet kapsz.

- Vagy úgy érzed a vadiúj OLED-ed vakítóan fényes és színes HDR-ben? Nem akarlak elkeseríteni, de ha mellétennénk egy 1500+ nites gazdagon szaturált prémium LED-et, máris sötét fakónak látnád kedvenc OLED-ed képét. És hát az sem utolsó szempont, hogy nem kell frászt kapva a TV-hez sietned, hogy ÚRISTEN AZ OLED-em, valahányszor hosszú órákra bekapcsolva felejted egy statikus ábrájú műsornál. (Nyugalom, azért az OLED beégés még mindig ritka, pláne normális használatnál, de fájóan valóságos, hogy LÉTEZIK, noha az LG szereti tagadni.)




„- MIT JELENT A JÓ HDR KÉP? SZERINTEM A 4K FILMEK NEM NAGY SZÁMOK BLURAY-HEZ KÉPEST”

Az igazat megvallva, a nagy könyvben megírt tökéletes HDR képet még EGYETLEN TV sem képes visszaadni. Ismétlem: EGYETLEN TV SEM!
A tömegpiacon legalábbis nem, ám sok millás stúdiómonitorok már majdnem igen, legalábbis 1000 nitig.
Természetesen minél jobb egy TV kontraszt képessége, annál jobb HDR-re képes, és minél magasabb a fényerő, annál élénkebbek a színek, aztán a tényleges Ultra HD-ban szabványos Rec2020-as színlefedettség még mindig csak háromnegyedrészt lett elérve (tömegpiaci TV-knél), de minden még így is csak a féligazság. Az ugyanis nem kérdés, hogy jó HDR-hez tág kontraszt tartomány képesség szükséges, de baromi sokat számít bizony a finom átmenetek mértéke, és az egyazon jeleneten belüli sötét/világos objektumok egymás melletti pontos megjelenítése. Ha ez nem megy, cseszhetjük a top képet. Nem véletlenül írtam, hogy kontraszt képesség, mert PERFEKT KONTRASZTÚNAK MONDOTT OLED is nyújtott még 2015-ben pocsék fekete közeli részletgazdagságot.

Összességében tehát a PERFEKT HDR-t még a legjobb OLED-ek és LED-ek is csak maximum „jól” képesek visszaadni egyelőre. Sőt nagyon szigorúan tekintve KÖZEPESEN, és egy 300-400 ezres 55-ös LED is csak GYENGÉN!!!, az alatt meg POCSÉKUL! Így aki arról panaszkodik, hogy gyenge amit lát, az a TV-je miatt van. Abban viszont IGAZA VAN, hogy a tényleges IGAZI 4K részletgazdagságot ezidáig csak kevés film használta ki (pl. Planet Earth 2, Lucy, Sully stb.) , de a fényeket, kontrasztot és színeket SOK!

Mindenesetre egy szuper HDR TV-nek minden pixelétől az utolsóig tökéletes kontrasztot kéne nyújtania, 0 nittől, azaz koromfeketétől egy minimum 1000 nites fényerőig, de a 4000 még jobb lenne, méghozzá kiváló finom átmenetekkel a 10 bites panel minden árnyalatát színhűen visszaadva, 100%-os Rec2020 lefedettséggel, méghozzá minden pixelnek egymástól függetlenül, tehát akár egymás mellett egy koromfekete és egy vakítóan fényes pixellel.

ILYEN TV MÉG NAGYON DE NAGYON NINCSEN, ÉS ÉVEKIG NEM IS LESZ, DE HA LÁTJUK MAJD, ELÁMULUNK!

Na de mit is jelent 1000 nit? A sötétnek mondott plazmák fényereje volt olyan 200-300 nit, a fényesebb LED-eké akár az 500-at is elérte. Egy mai középkategóriás HDR LED TV ma meghaladhatja az 500 nitet, de a HDR tartalmak zömét 1000 nit képes HDR készülékekkel tudjuk csak korrektül visszaadni, vagy még jobb, ha annál is jóval fényesebb.
Vannak HDR tartalmak azonban - filmek és játékok is – melyek 4000 nitesek, azaz ebben a tartományban (0-4000 nit) keverik ki a képet. Ez azt jelenti, hogy habár egy átlag jelenet talán csak 2-300 nites, tehát szimpla SDR hatást kelt, addig egy-egy felvillanó objektum, mint lámpa, nap stb. akár 1000-3000 nites is lehet, így sokkal realisztikusabb hatást kelt.
A Dolby Vision alkotói ráadásul 0-tól 10000 nites tartományt tartanak ideálisnak, de ilyen forrás egyelőre nincsen (szerk.: van, mint azt megtudtam :) ), 4000 nites azonban bőven. Ugyanakkor a legjobb LED-ek is csak karcolják a 2000 nites határt, bő 1500 nit képességű TV azonban már nem „olyan” ritka, és mocskosul látványos tud lenni. Teljes képernyőn azonban ezek a LED-ek is „csak” 700-900 nitre képesek (OLED pedig csak 150 nitre teljes fehér hátérrel, mert az automatikus fényerő szabályzó lekorlátozza, legkevésbé agresszívan amúgy az LG-nél ).

Azt is fontos hozzátenni, hogy a fényerő és színek szinte egy húron pendülnek. Még ha maga a színtér nem is kimagaslóan bő egy HDR TV-nél, a nagyobb fényerő hatására sokkal színesebbnek, élénkebbnek hathat.
Tökéletes HDR TV-t majd az ún. MicroLED-ek adhatnak, illetve esetleg majd a valós RGB panelű OLED-ek, ahol (4K panel esetén) mind a 8.3 millió pixel fényereje külön vezérelhető és önfényű, és mind elérheti/meghaladhatja egymástól függetlenül az 1000, majd brutlisabb fejlődési szakaszban a 4000 nitet.




„ - MIÉRT JÓ AZ OLED? ILLETVE MIÉRT ROSSZ? KAMU VAGY IGAZ A VÉGTELEN KONTRASZT?
- ÉS MI A HELYZET A LEDDEL?”


Az OLED egyértelmű előnye, hogy (a 4K paneles modern modellek) mind a 8.3 millió pixele saját fénykibocsátásra képes, és függetlenül egymástól ki is kapcsolható. Az OLED képes egymás mellett egy fehér és fekete pixelt megjeleníteni. Az OLED tehát VALÓDI HDR-re képes, gyönyörű éles átmenetekre, DE sajnos alacsonyabb fényerővel, jócskán a premium LED-e szintje alatt.
A hiba a képben ott van, hogy habár előszeretettel aggadták rájuk a végtelen kontraszt jelzőt, azt mindig kifelejtették említeni, hogy hiába a perfekt fekete, egy fekete közeli árnyalattal elég zajosan küzködött korábban egy OLED, ha egyáltalán megmutatta koromfekete helyett. Ez mára jelentősen javult, és pl. a Sony és Panasonic OLED-eket tekintve minden sötét HDR (és természetesen) jelenetről elmondható, hogy kiválóan, kvázi már referenciaszinten adják azt vissza, gyakorlatilag úgy, ahogy azt a stúdióban megálmodták.
Ez valóban igaz is, kb. 2-300 nites tartományig, és a Rec2020 színtér háromnegyed lefedettségéig. Ennél magasabb fényerőre inkább csak HDR-ben képesek, és csak kis felületen. Amint növekszik a fényes felület, úgy csökken a fényerő is sajnos, és bizony veszít a szaturációból is (fakóbb lesz), mert a magasabb fényerőt egy 4. fehér alpixellel oldja meg az LG (jelenleg ő ad a többi gyártónak is OLED panelt).

LED-nél megvan a kimagasló fényerő, és nincsen szaturáció vesztés, de pont ott vérezhet el a végeredmény, amiben az OLED erős. A LED-ek nehezen képesek akkurátusan egymás mellett megjeleníteni a sötét és világos képpontokat, mivel a pixelek külön megvilágítást „hátulról”, vagy „oldalról”. A hátsó világítású LED-eknél van lehetőség külön zónákra, azaz elkülönített fényvezérlésre, de igazán precíz OLED-szerű eredményhez magas zónaszám kell, ami drága fejlesztés, és sajnos ritka is.


EGY TECHNOLÓGIA VAGY IGAZODIK A PIAC IGÉNYEIHEZ, VAGY KIHAL

Ahogy a bevezetőnél is taglaltam, egy termék bizony kihatással van a másikra. A plazmák megszűnése pl. gyengébb kontrasztú LED-eket eredményezett, az OLED-ek elterjedése pedig pont ellenkezőleg. Ha pedig egy technológia nem tud képminőségben versenyezni, avagy erősebb szintre lépni, vagy kihal, vagy eltűnik a komolyabb szegmensekből, és az olcsóbb kategóriákban olcsóbb árral maradhat fenn.
Ha most eltűnnének a piacról a komolyabb LED-ek, mégis mi fogja késztetni az LG-t, hogy magasabb fényerejű paneleket tervezzen? Semmi. Kiadnák újra meg újra ugyanazt minden évben kis változtatással. Az OLED-ek azonban erős kihatással vannak a magas zónaszámú LED-ek bevezetésére. a technológia már itt van, létezik, csak félnek bevetni a gyártók, mert ha nem veszik az emberek, hiába fektettek annyi pénzt bele. Példának okáért már 2 éve itt voltak az 500-600-800 zónás HDR FALD LED-ek a piacon, de még mindig itt toporgunk 300-500 zóna környékén, az alacsonyabb szegmensben meg alig 40-60 körül, mert a LED gyártók/forgalmazók NEM MERNEK technológiával szembeszállni az OLED-el , hanem inkább biztosra mennek, és a kedvezőbb árat választják. Mintha tenyészthetnék Fehér cápát, de inkább biztosra megyek, és olcsóbban árulnék Tigris cápát.

A Micro LED is bevezetett fogalom, ami MAJD valamikor tömegpiacon lesz, de még jópár évnek kell eltelnie. Kell a francnak. Bőven elég lenne a Mini LED is, ahol 10-30 ezer zónánk lenne, legyen akár 50%-os felára, MEGÉRNÉ, mert gyönyörűen precíz lenne!! De a gyártók egyelőre csak prototípus szint erejéig merik vinni, lásd 10000 zónás Q9S 8K QLED a Samsung bemutatón év elején, majd év végére kijön egy (valószínűleg) 500 zónás 8K FALD LED, meg kijön a Sony-tól egy szimpla 400 zóna körüli ZF9, ami számomra hatalmas csalódás egy 2016-os ZD9 után.
(Szerk.: A 8K Q900R egy tuningolt Q9FN lett, 480 zónával, ám picit kevésbé agresszív algoritmussal, tehát nem töröl el annyi részletet a mély fekete érdekében. A Q900R igazi lényege a szememben a pöpec tanulóképes 8K-ra felskálázó rendszer, nem is annyira a natív 8K képesség.
A ZF9 meg nem ZD9 utód, de javult például mozgásábrázolásban, színtérben, esetleg helyi fényerőben és főleg betekintési szögben, és jelfeldolgozásban, hála az új X1 Ultimate procinak. Emiatt azonban a natív kontrasztja rosszabb lett átlag VA panelhez képest, ám a local dimmingje remekül működik, így akár brutális 25 ezres kontraszt is elérhető, de nem ideális jelenetnél alig 3 ezer. Alig 104 zóna került a 65-ös modellbe, ennek ellenére pöpecül működik, a 75-ösbe meg talán 240 körül, pontos számot most nem tudok. Ez már szép, de nem egy ZD9 után, amely 65-ösben 648, 75-ösben 858(?), 100-asban meg 1000 körüli zónaszámot mutatott be 2 éve.)
Ugyanakkor sanszos, hogy a Sony és a Samsung is nagyon komoly zónaszámú FALD LED-eket, vagy akár már 10000 zónás MiniLED-eket adhat ki 2019-re.





„- AKKOR MIT TEGYEK? NAGYOBBAT? SZEBBET? ADJAM EL A HÁZAT?”

Értékeld át mennyit érdemes kiadni, illetve mik az elvárásaid. Ha tudsz spórolj még, meghálálja magát, ha jobb modellt kapsz. Várni is érdemes, hónapról hónapra, pláne évről évre mindig egyre jobbat kaphatsz, olcsóbban, de ha sokat vársz, mindenről lemaradsz.
Másik alternatíva a kompromisszum méret és képminőség/ár között. Érdemes áldozni a méretből, hogy szebb képet kapj, ha nincs rá elég kereted… vagy áldozz fel a képminőségből, és élvezd a nagy méretet. Te döntesz!
De egyet ne felejts: Egy TV kikapcsolódásra van, és nem 1 évre veszed, így a jobb képminőség és a nagyobb (mozisabb) kép főleg hosszútávon nagyon is meghálálja magát, bármennyire is sokallod a többletárat. Ugyanezt tanította nekem 30 éve apám a hangfalakról. Nem érdemes spórolni, pláne hogy egy komoly hangfal 10 év után is az marad(hat).

Krisz
22 komment

[31] Krisz576
szept 10., hétfő 1:02 #22
Válasz sting (#21) üzenetére
Játéknál egy fokkal jobb a helyzet egységesség terén, de azért ott is érdemes állítgatni. Ráadásul ott kevésbé van jelentősége mély feketének, de erősebb fényeknek és élénk színeknek annál inkább.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[30] sting
szept 09., vasárnap 11:03 #21
Válasz Krisz576 (#19) üzenetére
Nem nézek HDR filmet...
Pláne E. 2 és Blue P 2. van csak..
[31] Krisz576
szept 09., vasárnap 10:43 #20
Magyarul minél dinamikusabban kezeljük ezeket az opciókat (persze tudatosan), annál jobb eredményt kapunk
Ez olyan, mint mikor zenénél számonként állítjuk a hangerőt, mélyeket, treble-t stb.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[31] Krisz576
szept 09., vasárnap 10:40 #19
Válasz sting (#18) üzenetére
Köszönöm
De öreg hiba, ha nem nyúlsz bele a képbe HDR-nél. Mindent külön érdemes beállítani HDR-nél és SDR-nél is. HDR filmeknél pláne probléma, hogy nagyon különböznek a masterelések, és az még a legkevesebb, hogy van 1000 meg 4000 nites film. Van optimálisnak tűnő, de van bizony rohadt sötét/fakó film is, és a legritkább esetben vannak az adott TV-hez optimalizálva. @Wallace pl. azt mondta egy beállítast használ, de szerintem nincs az a beállítás, ami MINDEN filmhez optimális, főleg HDR-nél. A digitalfernsehennek volt amúgy videoja erről is, de amúgy saját tapasztalat. KATT!
A Panasonic új UHD lejátszóiban van pl. HDR optimalizáló, ahol minden masterelést 500, 1000, vagy 1500 nitesre lehet optimalizálni. Kurva jó feature. Az LG Active HDR-je is nagyon ötletes, tulajdonképpen HDR10+ -t kreál egy HDR tartalomból.
Legideálisabb lenne jelenetenként utànállítani egy TV-t , de legalábbis minden filmnél érdemes egy-két kulcsfontosságú opciót a az ideális kép érdekében átállítani.
Ilyenek a fényerő, gamma, szín, élőszín, és a képjavítók.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[30] sting
szept 09., vasárnap 10:09 #18
Válasz Krisz576 (#17) üzenetére
Finomítok az általad javasoltak alapján, hátha tetszik úgy.
Mert te még kevésbé vagy elborult, mint a világban oly sokan akik Sony EX90 - ZD sorozatból választottak.
Pl : összes képjavító szénné csavarva, Live color maxon, Color 70-80%-on, stb.

Amikor HDR anyagot kap a Tv, természetesen automata minden, én még sohasem nyúltam abba bele, mert tetszett a kapott eredmény, hiszen ilyenkor szinte csak a fényerőt húzza fel a meglévő " alapra".
[31] Krisz576
szept 09., vasárnap 8:27 #17
Válasz sting (#16) üzenetére
Örülök, hogy tetszik

Fényerőt továbbra is azt mondom alacsonyan használod. SDR-ben alsó hangon 20-asra tenném, HDR-nél meg minimum 30-ra... de inkább az SDR 30-at és HDR 40-et javasolnám.
A GAMMA a kulcsa sok mindennek! Én azt lejjebb, majdnem minimumra , vagy konkrétan minimumra szoktam venni, jobb kontrasztot ad, és AZT kompenzálom fényerővel. Próbáld ki!
Nem én találtam ki, de már rendszeresen használom.

Színtelítettség anyagtól függően mehet feljebb 60-70-re is.
Sötét részek fényereje- jó az 50, de lehet 47 id.
Sötét rész, kontrasztjavítás - esetleg alacsony belefér
Képélesség anyagtol függően mehet 60-70-re, ugyanitt Reality Creation manulban mehet 60-70-re, ha jó az anyag.
Képzajcsökkentőt csak ha érdemes.
Sima atmenet 10 bites anyagnál (pl. HDR) nem kell, sőt ronthat a finom átmeneteken. 8 bitnél (pl. Bluray) viszont mehet közepesre, érdemes is. Szuper funkció.
Motionflow inkabb legyen manuál. 3-ason még nem vészesen szappanoperás. Az Egyenletes mód 4-esre teszi azt hiszem. Játéknak amúgy jól áll (ahol nem fontos a gamer mód). Tisztaságot SDR-nèl lehet sötetben hasznalni. HDR-ben nem ajanlom.
Film üzemmódnál én kozepest szeretem, de akár magast is. Minden vibráciot elsimít.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[30] sting
szept 08., szombat 21:17 #16
..még most is "ábézek" a Normal és a Cinema Pro profilra szettingelt látvány között...

Kép üzemmód - Cinem Pro
Automatikus kép üzemmód - "Ki"
Fényerő - 10
Színtelítettség - 50
Fényérzékelő - "Ki"

Fényerő - 10, 12
Kontraszt - 90
Gamma - 0
Sötét részek fényerő szintje - 50
Sötét részek beállítása - ki
Speciális kontrasztjavítás - "Ki"
Helyi képhalványítás - magas
XDR - magas

Színtelítettség - 50
Színárnyalat - 0
Színhőmérséklet - "Semleges"
Vörös erősítés -1
Élő szín - alacsony

Képélesség - 50
Reality Creation - "Automatikus"
Véletlenszerű képzaj csökkentés - "Automatikus"
Digitális zajcsökkentés - ki
Sima átmenet - alacsony

Motionflow - egyenletes vagy ki
Film üzemmód - "Alacsony"
HDMI opciók - Auto
[31] Krisz576
szept 08., szombat 19:01 #15
Válasz maccc (#14) üzenetére
Ezért kérdezz engem
Az LG OLED-ek ugyan összességében szerintem a legrosszabbak OLED-ek közt, de NEM annyival, mint amennyivel a Sony, Pana OLED-ek többe kerülnek, és játékhoz talán még jobbak is. Az 55-ös C8-at bátran ajánlanám, de még kicsit drága, fél millió felett.. A tavalyi B7 nem sokkal rosszabb, és 430 körül van. A Philips 9002-ese fél millio.
300-400 körül rohadtul adja magát a FALD 55XF9005, és esetleg az 55Q7FN is megfontolandó, mint QLED, de az Edge LED, gamer TV-nek viszont remek. A FALD 55Q9FN már nagyon tuti lenne, erősen vetekszik C8-al, teljesen másban jók, de azok fél millió felettiek.

Az 55XF9005 viszont talán ár/érték arányban is pöpec. Lejjebb itt látod az X900E-ról a beszámolómat. Az X900F úgy 10-20%-al lehet jobb.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[24] maccc
szept 08., szombat 18:05 #14
Válasz Krisz576 (#13) üzenetére
Annyi eltérő véleményt olvastam a témában, hogy laikusként már tényleg nem tudok eligazodni, ezeket nagyrészt le is írtad itt.

Én leginkább konzol, ps4(ps5?) mellé keresnék tv-t , ami kepminosegben fasza. Filmeket néznék még persze, de a másodlagos.

49/55 col bőven elég, ennél nagyobbat semmiképp, és durván 300-400 ezer körülit szánnék rá. Eddig mediamarkt , stb körülnézéseken az OLED LG-k tetszettek a legjobban, de igazán szakértői eladó véleményt nem nagyon halottam mert mindenki a saját polojanak" megfelelő márkát próbálta promóciónalni közben a konkurenciát erosen fikazva.

Sajnos konzolra kötve se tudtam még egyet se megcsodalni.
LiveID: svenike92 PSN ID: Svenike92
[31] Krisz576
szept 08., szombat 11:44 #13
Válasz maccc (#12) üzenetére
Köszönöm megtisztelsz
De inkább elméleti. Viszont könnyen tudok segíteni, ha elmondod mi az elképzelésed és mennyit tudsz rá szánni.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[24] maccc
szept 08., szombat 10:34 #12
Fantasztikus írás, vásárlás előtt állok, pont erre volt szükségem. Köszönöm szépen,
LiveID: svenike92 PSN ID: Svenike92
[31] Krisz576
szept 05., szerda 20:09 #11
Válasz mcmacko (#10) üzenetére
Nagyon kellemes darab mind a mai napig. Tudnék nála jobbat, de szerintem még 2020-ban is decens lesz.
Future proof-nak is nyugodtan mondhatom, a HDMI 2.1 hiánya nem nagy gond (illetve nem "lesz" gond). A beégésre meg nyilván ügyelsz.
Egyedül az sajnálatos, hogy az LG remek dinamikus HDR (Active HDR) - je csak Gamer módon kívül használható , míg a C8-nál már oda is bekerült. Több ezer nitre masterelt HDR játékoknál, mint a HZD nagy előny.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
szept 05., szerda 19:47 #10
Jo kis B7-esem minden este bebizonyitja hogy sokkal elobb be kellett volna őt hoznom a haztartasba. Eg es fold, az elozo kijelzoimhez kepest. Remelem future proof is marad egy ideig.
"This is our time to medicate..."
[31] Krisz576
szept 05., szerda 18:15 #9
Válasz Hazuki (#8) üzenetére
Persze, a 10 évet nem is TV-kre értettem, ott azt írtam nem 1 évre vesszük. Személy szerint 3-4 évente érzek ingert, más 5-7 évente
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[33] Hazuki
szept 05., szerda 18:08 #8
A hangfal ok hogy akár 10 évre is szólhat de a tv-nél mindig van valami újítás, hogy rávegyenek a cserére. Már akit zavar ha nem a legfrissebb tech van benne.
A pitch black night unfolds with the morning star as its only light, And thus the saga...begins...
[31] Krisz576
szept 05., szerda 16:39 #7
Válasz Matyiman (#6) üzenetére
Szívesen
Van egy elírás, 100 nitet írtam, pedig így helyes:

* A másik bajom, hogy „vág” a részletgazdagságból 1000 nit felé közeledve (és főleg azt meghaladva), sajnos a Sony nem szereti a tone mappinget
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[17] Matyiman
szept 05., szerda 10:42 #6
Válasz Krisz576 (#5) üzenetére
Hálásan köszönöm!
"Aki nem tud meginni egy üveg bort, az minek bontja meg?"
[31] Krisz576
szept 05., szerda 9:43 #5
Válasz Matyiman (#1) üzenetére
Üsse kő, tessék

X900E nagyteszt
Dune HD 4K Pro, PS4 Pro, Xbox One X, Netflix
Inakustik Premium HDMI kábel

Végre sikerült @CHASE 55-ös X900E-jét rendesen bekalibrálnom, ehhez pedig számos eszköz a rendelkezésemre állt. Dune-on kismillió filmet be tudtam rakni, beleértve a szokásos kedvenc World in HDR” demómat is, de olyan 4K HDR filmek is, mint
- Batman Versus Superman, Lucy, Csillagok között, Sully, Harag (Brad Pitt), Atomszőke, A visszatérő, Star Wars: Utolsó Jedik stb.
- Ami PS4 Pro-n terítékre került: Resident Evil HD (a GC-s remake), Shadow of the Colossus, The Last Guardian, Horizon Zero Down
- Ami pedig Xbox One X-en: Halo 5, Gears 4, Forza 7, Forza Horizon 3, Rise of theTomb Raider (natív 4K)
- Netflixen csupán néhány 4K film /sorozat, SDR-ben és HDR-ben, beleértve a true 4K Marco Polo-t is.

Azzal kezdtem, hogy a 2-es 3-as porton is elvégeztem a megfelelő beállításokat, meggyőződtem a fullos sávszélről (Enhanced HDMI), Cinema Pro-ra pakoltam mindent, kivéve ha az alacsony Input lag miatt a Gamer mód kellett. Gamma le (nem feltétlen minimumra), kontraszt 90%, Brightness HDR-nél akár fullra, SDR-nél mondjuk 80-90%, color neutrális, élőszín alacsony, mozgásábrázolás játéknál Smooth, filmnél manualban 3-as Egyenletes mód. XDR és Local Dimming fullra, többi képjavítót épphogy babráltam, de érdemes azokkal is játszani. Zajszűrő nem kell, max ha nagyon szemcsés egy film. Szín, élesség, és X-Reality (még jobban élesít kiváló anyagnál) mehet bőven minimum 60-ra, vagy fölé.
A Cinema mód bizony szebb. Lehet nem olyan élénk, de a Game mód puritánabb, míg a Cinema Pro filmesebb, kontrasztosabb, jobbak a színek, és itt a legmagasabb a csúcsfény.
Game és Cinema Pro módban is külön csináltam SDR és HDR beállítást is, mert ez bizony 4 különböző mód:
SDR játék, nem fontos alacsony input lag – Cinema Pro SDR
HDR játék, fontos az alacsony input lag – Game mód HDR
HDR játék, nem fontos alacsony input lag - Cinema Pro HDR
SDR játék, fontos az alacsony input lag – Game mód SDR

A kép igazából FELSŐKATEGÓRIA, állítom, hogy az átlagos jeleneteknél nem tér el nagyon OLED-től sem, és kellemes konstatálás mellett megállapítottam, hogy elegendő fényereje van HDR-ben és SDR-ben is. A HDR demó itt is rohadt látványos volt, amilyennek lennie kell (MU6-on pl. csak korrekt). A jelfeldolgozás is minimálisan marad el a Premium ZD9-től, X930E-től vagy A1-től. Olyan filmek, mint a Lucy vagy Sully egyszerűen tűélesek, a mozgásábrázolás meg pláne remek LED szinten, igazából játéknál már natívan is, de bekapcsolva a Motionflow-t még szupibb. Ami külön, hogy mozgásábrázolásnál a Tisztaság / BFI nem csökkenti drasztikusan a fényerőt (ZD9-nél az Ő maxához képest nagyon), így sötétben akár még az is bevethető.
A színek egyszerűen SZÉPEK. Az a kissé megszállott srác, a Quantum Apothesis mondta, hogy Sony-nak nem kehet túlszaturálni, nos ebben bizony SOK igazság van. Jó pár játéknál és filmnél bizony bátran fel lehet kúrni a színt, a low élőszínnel tiszta OLED-es/QLED-es hatást kelt. Lehet persze közepesre vagy high-ra is tenni, de az nagyon „vág” (clippingel) a nit master részletgazdagságából, akár 700-ra lecsökkentve (lemértem ZD9-nél), mert kihatással van a kontrasztra, de amúgy majdnem 1000-ig bírja.

Az XDR (X-tended Dynamic Range) a kontraszt egyik szíve lelke, remekül működik. Anélkül nem ugyanaz a TV, és ez bizony nincs az X850E-ben. Ez egy objektum alapú HDR fokozó, imádom a 9-es Sony-kban.
Nagyon jó képet kaptam amúgy Pro-val és XOneX-el is, és amúgy nem éreztem AKKORA érdemleges többletet XOneX részére, szerintem egy Pro is bőven jó, maximum egymás mellé téve mutatkozik. Nem ájultam ugyanakkor annyira el a Zero Horizon Down-től sem, egyszerűen csak nagyon szép, és nagyon tetszik, de amúgy egyik XOneX sem hozta számomra az tűnő hatást, és ez NEM az X900E hibája, hanem már nem hoznak átütő lázba a jelen gen gépek. Ettől függetlenül a Gears , Forza, Halo os mind remek volt. Mindkét Forza játék rögtön megfogott, könnyű és élvezetes vezetni, a Gears és Halo meg ugyanolyan jó, mint a régi részek. Számomra olyan plasztikusak, mintha az egyes fő objektumok külön fényesítést kapnának, elkülönítve a tereptől. Ez egyébként nagyon szép, és amolyan játéktermi grafika hatást kelét számomra. Szupi volt amúgy mind.
A HZD 4 ezer nites keveréséhez egy X900E is még kevés, OLED pláne.
Last Guardian és Shadow of the Colossus elég fakó játékok, és igen jól áll nekik, ha fel van kúrva a szín. Nagyon szép X900E-n is mindkettő. SOTC-nek amúgy az SDR áll jobban, nem a HDR.
Itt még azt hadd jegyezzem meg, hogy nem jöttek be az XOneX video output beállítási opciói. Pro egyszerűen szimpibb, és szerintem részletesebb, jobba is tetszik a Sony-é…
de egy Dune-hoz vagy Pana UHD.hoz képest mindkettő lehetne jóval (sőt sokkal) részletesebb.

Netflix is nagyon jó. Az 1080p filmek csak korrektek, de a 4K és 4K HDR filmek bőven kiválóak, a teljes 15.26 mbps-es sávszélnél már megvan a fullos 4K HDR hatás.

Az X900E kvázi pont olyan volt, ahogy elképzeltem, és aminek mindig mondom, a premium kategória belépő modellje. NEM KÖZÉPKATEGÓRIA CSESSZE MEG!!
Az az XDR pazar. Az csinál az SDR-ből egy kvázi HDR-t, és kontrasztos színes képet. ETTŐL igazán komoly, és ezért éri meg nagyon az X850E-vel szemben.

Amiben elmarad Premium TV-ktől
---------------------------------------- -----
Az egyik, a kimagasló fényerő, ez ZD9-nél, X930E-nél Q9FN-nél stb fordul elő, így bár igen látványosak a HDR fények, nincs meg az az igazán erőteljes pop up, amit megszoktam.
A másik bajom a kevés zónaszám a FALD panel háttérvilágításánál. Az 55-ösnél csak 36 (65-nél 45) zónaszám egyszerűen nem olyan hatékony,hogy kellő részletességgel segítsen sötét HDR filmjeleneteknél. Pl. Interstellarnál nagyon kijött, hogy vagy feláldozom az erős fényeket, és veszítek a shadow detailból vagy lemondok a nagyon mély feketékről. Ez persze csak OLED vagy ZD9 mellett zavaró, amúgy nem, és más jeleneteknél semmi gondom nem volt a kontraszttal. Hozzáteszem azzal a kevés zónaszámmal is nagyon sokat dob a FALD, és az XDR-el egy másik TV lesz.

SUMMA SUMMARUM
-------------------------------
Ez egy friss fiatalos lendületes ZD9 gyermek.
Filmeknél látok itt-ott kivetnivalót, de csak premium kukacoskodó szemmel, és a színek HDR-ben mindenütt kiválóak voltak, nagyon színhű
Játékoknál szerintem remek a TV, talán még jobb is, mint vártam. Persze itt is lehetne egy picit nagyobb fényerő, de bizony fényesebb, mint OLED-en HDR-ben is, és SDR-ben pláne. Már ezen a TV-n is nehéz megmondani, hogy HDR-ben vagy SDR-ben játszol. OLED-en bezzeg SDR-ben kvázi felére csökken a fényerő. A másik bajom, hogy „vág” a részletgazdagságból 100 nit felé közeledve, sajnos a Sony nem szereti a tone mappinget. A Cinema Pro még egy fokkal jobb , mint a Game mód, de sajbna összevetve egy ZD9-el vagy Samsung QLED-el pl. a nap inkább egy fényes paca, mint egy jobban kivehető korong, ám Sony OLED-en (pl. A1) még rosszabb a helyzet. LG OLED-en van Tone mapping, viszont jelentősen csökkenti a fényerőt, hogy a fényes részletgazdagság meglegyen.
Annyi tehát, hogy a magas nit masterű játékok, mint a Horizon Zero Dawn jobban néznek ki 1500+ nites TV-ken, na bumm.

Jól beállítva tehát egy remek HDR TV az X900E, nem véletlenül slágermodell. Hogy filmeknél van-e jobb? Igen, van, de 2-3x-os áron. Játékoknál viszont egyszerűen kiváló, még mindig bátran ajánlom mindenkinek, csak tudni kell jól beállítani, és persze minőségi forrás kell. Hozzáteszem, ha nem is rögtön ad ereszd el a hajam érzést, remekül beállítva egyszerűen nagyon kellemes vele filmezni és pláne játszani. 300-350-ért TOP vétel, bőven jobb, mint egy (belépőszinthez képest amúgy jó) Samsung MU6.

Ja igen, @CHASE ugyan nem kakilt a szoba közepére, mint a Ted-ben , de végre azt mondta, hogy tényleg kurva jó TV-je van, 10/10-es, noha eddig csak szimplán tetszett neki.. hiába, a kalibráló varázskezem
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[31] Krisz576
szept 05., szerda 9:40 #4
Válasz Matyiman (#1) üzenetére
Hát én múltkor beállítottam @CHASE X900E-jét. Majd megkeresem az Audio-vizu topikban a hsz számot
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[31] Krisz576
szept 05., szerda 9:39 #3
Válasz Hastur (#2) üzenetére
Mobilnál és Tabletnél gyönyörűek a Samsung AMOLED kijelzők, de a nagy LG féle WRGB panelek még beéghetnek, nem alkalmasak PC monitornak. Ki tudja melyik cég vállalja majd be először, talán a Samsung... sőt neki kéne, de ő monitorokhoz is a QLED-et vezeti be.
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
[5] Hastur
szept 05., szerda 8:40 #2
Monitorokban is terjedhetne már az oled, 24-27" méretben de álmodik a nyomor.
Én csak tisztességes feketét akarok, és a prémium kategóriás IPS is kutyaszar abban.
Nem csoda, hogy az egész életünket végigálmodjuk. Ébren lenni, és mindent olyannak látni, amilyen... ezt senki nem bírná sokáig. (Terry Pratchett)
[17] Matyiman
szept 05., szerda 8:20 #1
Sokat olvasgattam az írásaid, ennek is köszönhető hogy most egy 55"-ös XE9000 figyel a szobámban, köszi. Beállítások módosítását filmekhez játékokhoz te hogy szoktad csinálni? Fellelhető neten ehhez valami fasza guide?
Követek egy yt csatornát (mr4kupscaler), elég értelmes fazonnak tűnik a témában, de ő minden játékhoz más-más beállítást használ, nekem jó lenne valami univerzális megoldás is.
"Aki nem tud meginni egy üveg bort, az minek bontja meg?"
Krisz576
Sony 65ZD9 . Pana 55FZ800 OLED . Pio KURO G8 . Pana UB700(UHD BD) . Sony S7200 . Popcorn A500 . Dune HD 4K Pro . Himedia Q10 Pro . Marantz CD5005(CD) . Denon 2010AE(amplif.) . Pio SC2022(AVR) . Quad. 570 (5.0 bi-dip.) . MS Av. 9(Sub)
Ezeken a platformokon játszom
Xbox
Xbox 360
Playstation2
Playstation3
GameCube
PC
Playstation4
Mobil
Kedvenc játék-műfajaim
Akció/Kaland, Kaland, Verekedős, FPS, Vadász, Verseny, Szimulator, Stratégia, Taktikai
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Játék mindenhol, DVD, Magazinok, újságok, Zene (hallgatom), TV, Írás, Mozi , Grafika, rajzolás, Étterem, Bulizás, Barátok, Programozás, Email, Letöltés, Chat, Fórum, Internetes magazinok, Küzdősportok, Fitness, Body buiding
Barátok, ismerősök
Dude
(offline)
BPepe
(offline)
Kenny
(offline)
sting
(offline)
granturismo
(offline)
legolas
(offline)
szondag3
(offline)
A Lucsy
(offline)
CHASE
(offline)
Fido4life
(offline)
armi
(offline)
tetyo
(offline)
TCr
(offline)
picachu
(offline)
neuroflex
(offline)
FredPerry
(offline)
parandroid
(offline)
XBOX Live