[Teszt] Ultros

Ultros

dragCsető Zsolt2025.03.01. 21:00

Az Ultros nem mai darab, hiszen tavaly februárban már futott egy egészen sikeres kört PC-n és PlayStation platformokon, most azonban Switch-re (és Xbox Seriesre) is megérkezett, ami jó alkalomnak bizonyult arra, hogy vessünk rá egy friss pillantást.

Kicsit unalmas már majdnem minden metroidvania tesztet azzal kezdeni, hogy mekkora dömping tapasztalható jelenleg, elsősorban az indie fejlesztőknek köszönhetően, így aztán örömteli, hogy az Ultros határozottan jó irányban próbálkozik. Hiába örömteli ugyanis a rengeteg műfajbeli cím (már ha szeretitek a zsánert), kitűnni évről évre egyre nehezebb, a Hadoque játéka azonban gond nélkül abszolválja ezt a kihívást, méghozzá kívül-belül. A Szarkofág névre hallgató űrhajón játszódó kaland ugyanis garantáltan olyasvalami, amihez hasonlóval nem nagyon találkoztál még.

A roguelite jelleg még nem is feltétlenül különleges, a ciklikus gameplay loop ugyanis egyáltalán nem idegen a műfajtól – sőt, igazából az egész zsiványkodós trend részben a metroidvaniákból nőtte ki magát, ha úgy vesszük, így igazából csak bezárult a kör. Az Ultros azonban ezt sem a szokványosan csinálja, itt ugyanis nem halál esetén kerülünk vissza a kezdőpontra, hanem meghatározott helyeken (leginkább bossharcok után), így tulajdonképpen mondhatjuk, hogy mi irányítunk mindent. Ami miatt pedig inkább lite, mint like, hogy valamennyi előrehaladást magunkkal vihetünk – ilyen a térkép, vagy éppen az előzőleg belockolt képességek, amit bizonyos növények felhasználásával lehet megtenni. Várjunk, micsoda?

Igen, növények. Az Ultros valójában egy kertészkedős játék, csak ezt elég lassan, már-már titkolózva vetkőzi le előttünk – a felfedezés-élmény jelenléte legalább annyira igaz a játékmechanikákra, mint magára a játéktérre. Az itt-ott felszedhető “gyümölcsök”, illetve az ellenfelekből kivágható belső szervek elsőre úgy tűnnek, hogy csupán gyógyulni, illetve új képességek megnyitására jók, de aztán szép lassan rájövünk, hogy igazából az előrehaladásunk kulcsai, számos különböző módon befolyásolhatjuk velük a pályákat. És ami igazán méllyé teszi ezt a szisztémát, hogy egyes változások csak a későbbi ciklusokban realizálódnak, ami igazán izgalmas megoldás. A nyers mechanika szintjén sajnos már közel sem ilyen mély az Ultros, én legalábbis sem a platformingot, sem pedig a harcot nem élveztem annyira benne, mint a felsőpolcos alkotásoknál, de legalább tudja valamivel kompenzálni a játék az ilyen jellegű középszerűségét.

A már említett látvány szintén kiemeli a tömegből az Ultrost, a futurisztikus természeti elemekre építkező sci-fi környezet kombinálása a pszichedelikus stílussal ugyanis minden, csak nem hétköznapi. Ha valahonnan ismerős a vizuális megközelítés, az nem véletlen, Niklas Åkerblad ugyanis a méltán híres Hotline Miamin is dolgozott, és most itt is letette a névjegyét – kissé talán túlságosan is, nekem legalábbis a vibráló színek és az éles kontúrok miatt nagyon egybemosódik az előtér és a háttér, de szerencsére ezen a beállításoknál lehet mókolni. Amin viszont nem – és ami így az aktuális tesztalany egyetlen igazán komoly problémája –, az a teljesítmény: sajnos ez már a sokadik olyan Switch port, ami a performansz terén vérzik el, egyértelműen inferior élményt nyújtva. A fő gond a képfrissítéssel van, a framerate ugyanis nagyon sokszor bezuhan kisebb-nagyobb mértékben, de a platformon szokatlanul hosszúnak számító töltési idők is kissé kényelmetlennek mondhatóak.

Ha egy igazán egyedi metrodvaniára vágysz, és be mersz vállalni némi kísérletezést, akkor az Ultros a te játékod, de ha már rászánod magad a vásárlásra, akkor nem feltétlenül a Switch-verzió az, amit javasolnánk beszerzésre. Nagy kár, mert ez a műfaj kiválóan csúszik hordozható platformon – csak éppen nem ilyen technikai megvalósítás mellett…

PLATFORM Xbox Series, Switch (tesztelt) | korábban megjelent: PC, PS5, PS4
KIADÓ Kepler Interactive FEJLESZTŐ Hadoque
MEGJELENÉS 2025. február 13. ÁR €24,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

19 órája
3

Heti megjelenések

23 órája
13

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

3 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

3 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

3 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

4 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

5 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

5 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

6 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

8 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

9 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14