Ejj, elnézést kérek mindenkitől, aki karácsony környékén békés, pihe-puha játékokról vár írásokat a Gamer365 hasábjain. Ilyen is van (vagy lesz), de a halloween-i időszakot lekésve jelent meg a Nightdive legújabb felújítása. A csapat inkább a decemberi zord időhöz igazította a The Thing: Remastered antarktiszi apokaliptikus alien alázását. Bele is vetettük magunkat a marcona szimbióta elleni küzdelembe. Hogy meddig bírtuk? Lássuk!
A The Thing egy érdekes koraszakban jelent meg. Javában zajlott a PS2-Xbox korszak (azaz a hatodik generáció), és sorra jelentek meg a Silent Hill játékok, olyan címek próbáltak a túlélő horrorból újat kifacsarni, mint pl. a Siren, a Fatal Frame, a Cold Fear, vagy cikkünk tárgya a The Thing. Fontos megjegyezni, hogy a Resi 4 forradalma, vagy a Half Life 2 mindent felforgató minősége még a The Thing megjelenésekor (2002) nem látszódott. A The Thing azonban nem csak egy már akkor is réginek (bár kult-klasszikusnak) számító creature-feature mozit folytatott, hanem játékmenetében is sok újdonságot próbált megvalósítani.

Annak idején PC-n játszottam az amúgy látványos kiállású sci-fi horror játékkal, de nem jutottam benne sokáig. Emlékszem, emlékeimben darabosnak tűnt a gameplay és laposnak a látványvilág. (Eh, végig az Antarktiszon vagy, éjszaka van, és így jársz bázisról-bázisra.) Sajnos most sem tűnt túl jónak az úgynevezett onboarding, azaz a játék bevezető szekciója. Nagyjából túl kell verekedni magad az első, akciótlan hommage-pályán, aminek semmi más funkciója nincs, mint hogy az első The Thing filmmel összekösse a játékot, aztán Carpenter vízióján túlra merészkedve a kampány egész korrekt módon megnyílik. Ami ezután jön, az egy akció-fókuszú túlélő-horror, ahol igazából a túlélést nem is a lőszerhiány, hanem a hideg és a váratlan mennyiségben érkező genyák akadályozzák.
A játékmenet fő újítása a csapat-mechanika. Legfeljebb 4 fős osztagot irányítasz; alapesetben a többi katonai alakulatból ottragadt komék jönnek veled, teszik a dolgukat, azaz lövik az ellent, ha van lőszer és fegyver a kézben. A medic gyógyít, a mérnök hekkel, a gyalog pedig ontja a skulót, vagy lángszórózik, ahogy kell. A skacok beparáznak, ha csúfos dolgot látnak (pl. bemennek egy olyan helyre, ahol a pincétől a padlásig minden trancsírozott darabokkal van megfestve), de meghálálják, ha gyógyítjuk őket, vagy elméjüket frissítjük, akár azzal, hogy a friss levegőre visszük őket. Ahol egyébként véges időt tudunk tölteni, egy csík mutatja ugyanis a sarkköri levegő ádáz hatását kommandósainkon.

Ez eddig ígéretes, bár a megvalósítás nem tökéletes – úgy képzeljétek el a csapatmenedzsmentet, ahogy azt egy 2002-es játéktól elvárjátok. Bár van történelmi értékű újdonsága ennek a lehetőségnek, az AI sajnos nem a legjobb, és sokszor kellett újratöltenem a játékot, mert valahol egyszerűen eltűnt mondjuk egy-egy társam a ködben. Viszont az is felemelő, amikor te gyakorlatilag nem csinálsz semmit, a lángszórós meg a két géppisztolyos haversrác helyettünk is lerendezi a Dead Space 2 tömegjeleneteire emlékeztető torlópontokat.
Külön érdekesség a „paranoia”, ami a mentális állapot csökkenésekor (képzeljetek el egy második HP csíkot) üt be. Ilyenkor a társak egymást is támadják, vagy minket. Sőt, van, hogy kiderül, egyik-másik harcosban ott lapul már a parazita, ilyenkor pedig belülről érkezik irányunkba a támadás. Nem rossz ötletek ezek; kár, hogy dinamikában szinte minden félelmetes rész megkomponált tempót követ, azaz szkriptek szerint megy végbe. Amúgy csak akkor jön elő csapaton belül az imposztor, ha elkezdünk Thing-teszteket végezni egymáson (képzeljetek el egy újabb injekciós powerupot).

Legjobb az egészben amúgy is az atmoszféra. A The Thing tényleg visszahozza azt a PS2/Xbox látványvilágot, amit abban az időben szerettünk. Na, nem a kockás raktárházakat meg az editorelemekből összerakott folyosókat értem ez alatt, hanem a korra jellemző bevilágítást, havas terepeken való kóborlást (ah, azok a korra jellemző szép színes fényelések) és azt a nosztalgikus feelinget, amit a Nightdive ismét nagyon megérzett. A The Thing ráadásul játszatja magát, simán rajta tudsz ragadni órákig, amíg persze el nem fáradsz az egyre fokozódó káoszban. Sajnos a játék a második felére túlságosan is az akcióra támaszkodik, és a Half Life 1 megoldásait is előhúzza, ami itt már messze nem tűnik annyira ütősnek. (Érdekes, hogy annak idején a kritikák ezt ritkán említették.) A játék javára legyen viszont mondva, hogy a Half Life 2 is kölcsönzött sokat a The Thingtől, ezt most már bizton állítom.
A emaster amúgy pont azt csinálja, mint a Nightdive cuccok általában. Behozza a KEX-alapokat, kínál néhány opciót a menüben a különböző beállítások finomítására, a grafikát feltolja akár 4K-ig, és minden részletet egy picit megsimogat, vagy ha kell, élesít, hogy pont úgy nézzen ki a játék, ahogy emlékeinkben él. De a környezet, na meg a modellek újradolgozása is megsüvegelendő!

A The Thing Remastered tehát egy múltidézés. Vártál mást egy Nightdive kiadványtól? Olyan nosztalgia, ami sok részletében az ezredforduló szintjét hozza, de pár megoldásában előre is tekint. Alapvetés? Dehogy az! Viszont egy újabb kuriózum, ami meglepően jól csúszik, ha rászánod a régies megoldásokhoz való adaptációs időt. És most, hogy egyre többször tekint az N64-ig érő korszak utánra a felújításokkal foglalkozó csapat, sejthetjük, hogy egyre több játékot fogunk kapni ebből az időszakból…
PLATFORM: PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch | KIADÓ: Nightdive Studios | FEJLESZTŐ: Nightdive Studios, Computer Artworks | MEGJELENÉS: 2024. december 05. | ÁR: 29 EUR