[Teszt] The Quarry

The Quarry

mcmackoGéczy Attila2022.06.16. 23:36

Hogy mi kell egy jó horrorhoz? Legyenek áldozatok és áldozatjelöltek, akik megküzdenek egy fenyegetéssel, és akikért lehet izgulni. Legyen egy misztikum, ami végig bizonytalanságban tartja a nézőt és a főszereplőket. Legyenek szörnyek, akik a rémálmaink csapdáiból másznak elő. Legyenek szellemek, akik mozgatják a szálakat. Nem árt egy emlékezetes helyszín sem, és képzeletben repüljünk oda a helyszínre mi is, akik a mindennapok feszültségét ezzel a feszültség levezetésére látszólag alkalmatlan koncepcióval vezetjük le.

A Supermassive jó ideje érti a műfajt, és rájött arra, hogy a filmes-sorozatos kliséket miként lehet okosan becsomagolva videojátékként eladni. Az Until Dawn után The Quarry már az ötödik Supermassive megjelenés, amely történetmesélős-sétálós kalandjáték műfaját vértócsák sorába tereli. Emellett rá hárult az a feladat, hogy a több szempontból alábbvalónak tartott Dark Pictures játékok után újra bebizonyítsa, hogy nem csak korlátozott keretek között tud a koncepció a felszínen maradni. A feladat részben teljesült, részben pedig nem.

Új klasszikus talán sose lesz a The Quarry-ból, de pont jó időszakban érkezik, hogy a nyár kezdetén mindjárt egy emlékezetes, szórakoztató slasher-limonádéval indítsa be a vakációt.

Felépítésre egyébként a Supermassive új játéka a régiek által kikövezett úton tipeg tovább. Minden jelenet váltogatja, hogy épp melyik karakerrel vagyunk, és arra helyezi a hangsúlyt, hogy az irányított hősökkel milyen jövőre kiható döntéseket hozunk. Ezek végigcsurognak a sztorin, és egészen korai apróságok is komoly pillangó-hatással bírnak a sztori későbbi kulcs-pillanataiban. Emellett gomblenyomások (másképpen QTE-akciók) mozdítják előre a vadabb jeleneteket, és sajnos a játékmenet csak egészen kis hányadában van lehetőség felderítésre. Itt tarot-lapokat gyűjtögetünk, na meg bizonyítékokat, hogy a sztori végén összeálljon a kép. Sajnos a klasszikus játékmechanikák az eddigiektől is (ha lehet) még kisebb hangsúlyt kaptak. A QTE-k primitívek és könnyűek (ami persze nem feltétlenül baj), a „lélegzet-visszafojtós” lopakodás sem túl bonyolult, és én speciel elviseltem volna jóval több mászkálást-felderítést is ebben a remekül kitalált és tálalt tábori környezetben. A The Quarry játékmenete még inkább a filmszerűség felé billen, klasszikus kalandjáték elemekre itt már ne is igazán számítsatok. A játékmechanikák szinte végig arra vannak csak felfűzve, hogy vajh mivel fogod a hőseidet később kinyírni vagy jobb helyzetbe hozni. Ez persze nem újdonság, de egy percig sem lehet azt mondani, hogy a The Quarry a gameplay szempontjából komolyabb fejlődést mutatna fel mondjuk az Until Dawnhoz képest, pedig hát öt epizóddal meg hét évvel később ez azért elvárható lenne…

Ráadásul a játék néha ritka bunkó húzásokat is megenged magának. Hiába baromi egyszerű a QTE és a lopakodás, de egyes döntések logikátlanok, vagy váratlanul húzzák menthetetlenül csőbe az embert. Másrészt én jó felderítőnek tartom magam, de a kevés sétálgatós rész során is voltak kártyák és bizonyítékok, amiket nem is tudom hol kellett volna keresnem. Azaz de, tudom, mert utólag megnéztem őket, és hát ritka az, hogy egy menekülős szekciónál egy rosszul elsült puskadörrenés hozzon elő például egy fiókból kirepülő fontos részletet. Vagy hogy a játék elején okkal otthagyott, krípi nyuszkómuszkó miatt ne tudjak fullos végigjátszásban relaxálni. Ezt a videojáték-tradíciókra rímelő, a fejlesztő játékaiban (pontosabban annak deluxe kiadásában) debütáló „három-élet” opció sem feltétlen tudja amúgy feloldani. Ez alapján a játékos három áldozatot megmenthet, visszatekerve adott jelenet vagy sztoriszál (!) elejére az idő kerekét. Hasznos újítás ez a korlátozott játékidővel bíró gamerek számára, de mégsem old meg minden szituációt és olykor komoly távolságokra dob minket vissza a forgatókönyvben. Egyértelműen látszik tehát, hogy a Supermassive több végigjátszásra hangolta a The Quarry-t. Kérdés csak az, hogy a kb. 10 órás játékidőnek nekimegy-e még egyszer az ember. A limcsi tinihorrorokat is bőven elég egyszer megnézni, nem?

Nem feltétlen, ha van elég elsőre feltáratlan részlet, vagy motiváció az újrázásra. A The Quarry ezekre is figyel, emellett kapunk egy kibontakozást gyorsító film módot is, na meg a dölux kiadásban egy gorefest nevezetű opciót, ahol a legdurvább, legbalszerencsésebb jelenetek sorakoznak fel „szépen” sorban, a belezős horrorrajongók legnagyobb örömére. A The Quarry jelenetei sokkolóak tudnak lenni, de talán összességében láttunk már véresebb eseményeket is videojátékban. Filmszerűségben viszont mindenképp élen jár a Supermassive játéka. A The Quarry botrányosan jól tud kinézni, már-már perverz részletességgel kidolgozott emberi alakokkal, mozgókép-iskolákat megjárt bevilágítókkal és operatőrökkel, valamint a korábbi játékokhoz képest talán fél generációt előre is lépő összképpel. Ha már a játékmenet terén nem történt nagy előrelépés, a The Quarry most 2022-ben simán az a játék lehet, amit a laikus haveroknak beteszel megmutatni, hogy merre is jár ma a modern grafika szintje. Már ami a filmszerűséget és a valóság mímelését illeti.

A színészek is kiváló munkát végeztek a digitalizáló folyamat során, és a casting osztály is megveregetheti a vállát. A színészek közül kiváló karaktert hoz David Arquette (a Sikoly Dewey Riley-jának itteni változatában) és az állandó horror-beugró Lance Henriksen, de a fiatalok közül mindenképp kiemelném a Pikachu-moziból jól ismert Justice Smith-t is. És hát szerepel Grace Zabriskie (Laura Palmer anyukája), akinek minden képernyőn töltött perce arany. Hátborzongató, amit a digitális függöny ellenére leművel a virtuális térben. Ha van valami, ami a The Quarry élményét fokozni tudja, az pont ez a technológia. A virtuális színészek játéka és a varázslatos grafikai megoldások sora, amit a Supermassive a téma köré épített, és ami az esetek nagyon nagy százalékában kiemelkedően teljesít.

The Quarry a Steam Deck-en
Furcsa egybeesés, és kissé lehangoló élmény, hogy a The Quarry-val indítottam a Steam Deck-es pályafutásom, ugyanis a játék baromira nincs felkészítve és optimalizálva a hordozható PC lehetőségeire. A játék technikailag tényleg jobb és szebb, mint korábbi istálló-társai, de PC-n szereti enni a vasat. A hordozható gőzdeszkán 800*500-as felbontással, low-medium szinten is diceg-döcög a cucc, amikor valamit pufferel a háttérben. Alig tudtam stabil 33ms-es képfrissítést elérni, mindig hullámzik a renderelés folytonossága. (FYI, a Dark Pictures játékok szaladnak ugyanezen a platformon…) Viszont az AMD FSR bekapcsolásával még így is kategóriákkal jobb és látványosabb az összkép, mint sok élvonalbeli játék Switch portjánál mondjuk - összehasonlításképp. Sajnos a program a Steam felhős mentést sem támogatja (bezzeg a 2K launchere kötelező, minden indításnál), úgyhogy a komolyabb vasam és a Deck közötti átfedést sem tudtam megoldani egyszerű módon.

Van még egy érdekes aspektusa a The Quarry-nek. A helyszín, az alkalmazott technika és a szereplők furcsa ötvözetét képzik mondjuk a régebbi halivúdi horrorfilmek és a modern kor manapság elvárt megoldásainak. Ez ad egyfajta kortalanságot a miliőnek, de néha ellentmondásos dolgokat is szül – például ne mondja nekem senki, hogy egy csapat frissen végzett középiskolásból csak egy van ráfüggve a közösségi médiára, a többiek le se tojják, hogy mi van a táborvezetőtől elkobzott telefonjukkal. Vagy a logikátlanságok sorában: ahogy elmennek a gyerekek, már pár órán belül vérfürdő helyszíne a kőfejtő. Viszont más szempontból meg poén, hogy mennyire tudatos a hivatkozások felépítése a játékban. Például az Evil Dead láncfűrészét már az első percekben kiszúrhatod az ablakból (micsoda előjel), és több más klasszikust is direkte idéz a játék. Akár a karakterek szintjén is. Az egyik dude mintha Stifler távoli rokona lenne, a másik csajszi meg egy tündibündi, Disney-channel sorozatokból közénk pottyant introvertált rocker angyalka, akinek talán a legjobban drukkoltam az egész történet során. És annak is örültem, hogy a féktelen tini móka itt a vodkával töltött dinnyében meg a mogyorós pufiropogósban ki is merült. A játék nem pöffentetett velem QTE-ben nagy kövér rakétákat, és más hasonló „menő” dologgal sem akarta bizonyítani, hogy manapság a tiniket csak a drog, a szex meg egymás közötti intrika érdekli (mint ahogy teszi ezt sok modern filmes tartalom mostanság).

Bár talán kicsit szigorú voltam a játékkal, megkaptam tőle az ígéreteinek megfelelő mókát. A The Quarry hozza azt a kicsit felszínes, mégis hangos, arcbamászóan szórakoztató élményt, az ember egy ilyen setét mókától elvár. Azzal, hogy már nem platform-exkluzív, mint például az Until Dawn volt, szerintem a hype egy részét nem tudta hozni, és anélkül sem lehet távozni egy ilyen kritika megírásától, hogy újra hangsúlyozzam: ennyi év alatt egy kicsit többet is fejlődhetett volna a koncepció.

De a Quarry ezzel együtt is megérdemli, hogy a cikk elején felvázolt keretbe tegyük. Vannak benne áldozatok és áldozat-jelöltek, akikért izgulhatsz. Ott van a misztikum, ami fenntartja az érdeklődést a fonalak felgöngyölítése iránt. Vannak szörnyek és szellemes jelenések, a helyszín pedig elrepít titeket egy olyan nyári táborba ahol a pattogó tűz körül ti is szívesen mondtatok volna rémmeséket tini-szívetek választottjának… A nyári estén pedig nem marad más, mint a feszültség levezetésére látszólag teljesen alkalmatlan koncepció, ami valahogy mégiscsak működik és szórakoztat. Akárcsak egy jó horror-mozi!

Pontosan
7
Platform: PC (tesztelt), Xbox, PlayStation | Kiadó / Fejlesztő: 2K / Supermassive Games | Megjelenés: 2022. június 10. | Ár: Kb. 22.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
20

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==