[Teszt] The Quarry

The Quarry

mcmackoGéczy Attila2022.06.16. 23:36

Hogy mi kell egy jó horrorhoz? Legyenek áldozatok és áldozatjelöltek, akik megküzdenek egy fenyegetéssel, és akikért lehet izgulni. Legyen egy misztikum, ami végig bizonytalanságban tartja a nézőt és a főszereplőket. Legyenek szörnyek, akik a rémálmaink csapdáiból másznak elő. Legyenek szellemek, akik mozgatják a szálakat. Nem árt egy emlékezetes helyszín sem, és képzeletben repüljünk oda a helyszínre mi is, akik a mindennapok feszültségét ezzel a feszültség levezetésére látszólag alkalmatlan koncepcióval vezetjük le.

A Supermassive jó ideje érti a műfajt, és rájött arra, hogy a filmes-sorozatos kliséket miként lehet okosan becsomagolva videojátékként eladni. Az Until Dawn után The Quarry már az ötödik Supermassive megjelenés, amely történetmesélős-sétálós kalandjáték műfaját vértócsák sorába tereli. Emellett rá hárult az a feladat, hogy a több szempontból alábbvalónak tartott Dark Pictures játékok után újra bebizonyítsa, hogy nem csak korlátozott keretek között tud a koncepció a felszínen maradni. A feladat részben teljesült, részben pedig nem.

Új klasszikus talán sose lesz a The Quarry-ból, de pont jó időszakban érkezik, hogy a nyár kezdetén mindjárt egy emlékezetes, szórakoztató slasher-limonádéval indítsa be a vakációt.

Felépítésre egyébként a Supermassive új játéka a régiek által kikövezett úton tipeg tovább. Minden jelenet váltogatja, hogy épp melyik karakerrel vagyunk, és arra helyezi a hangsúlyt, hogy az irányított hősökkel milyen jövőre kiható döntéseket hozunk. Ezek végigcsurognak a sztorin, és egészen korai apróságok is komoly pillangó-hatással bírnak a sztori későbbi kulcs-pillanataiban. Emellett gomblenyomások (másképpen QTE-akciók) mozdítják előre a vadabb jeleneteket, és sajnos a játékmenet csak egészen kis hányadában van lehetőség felderítésre. Itt tarot-lapokat gyűjtögetünk, na meg bizonyítékokat, hogy a sztori végén összeálljon a kép. Sajnos a klasszikus játékmechanikák az eddigiektől is (ha lehet) még kisebb hangsúlyt kaptak. A QTE-k primitívek és könnyűek (ami persze nem feltétlenül baj), a „lélegzet-visszafojtós” lopakodás sem túl bonyolult, és én speciel elviseltem volna jóval több mászkálást-felderítést is ebben a remekül kitalált és tálalt tábori környezetben. A The Quarry játékmenete még inkább a filmszerűség felé billen, klasszikus kalandjáték elemekre itt már ne is igazán számítsatok. A játékmechanikák szinte végig arra vannak csak felfűzve, hogy vajh mivel fogod a hőseidet később kinyírni vagy jobb helyzetbe hozni. Ez persze nem újdonság, de egy percig sem lehet azt mondani, hogy a The Quarry a gameplay szempontjából komolyabb fejlődést mutatna fel mondjuk az Until Dawnhoz képest, pedig hát öt epizóddal meg hét évvel később ez azért elvárható lenne…

Ráadásul a játék néha ritka bunkó húzásokat is megenged magának. Hiába baromi egyszerű a QTE és a lopakodás, de egyes döntések logikátlanok, vagy váratlanul húzzák menthetetlenül csőbe az embert. Másrészt én jó felderítőnek tartom magam, de a kevés sétálgatós rész során is voltak kártyák és bizonyítékok, amiket nem is tudom hol kellett volna keresnem. Azaz de, tudom, mert utólag megnéztem őket, és hát ritka az, hogy egy menekülős szekciónál egy rosszul elsült puskadörrenés hozzon elő például egy fiókból kirepülő fontos részletet. Vagy hogy a játék elején okkal otthagyott, krípi nyuszkómuszkó miatt ne tudjak fullos végigjátszásban relaxálni. Ezt a videojáték-tradíciókra rímelő, a fejlesztő játékaiban (pontosabban annak deluxe kiadásában) debütáló „három-élet” opció sem feltétlen tudja amúgy feloldani. Ez alapján a játékos három áldozatot megmenthet, visszatekerve adott jelenet vagy sztoriszál (!) elejére az idő kerekét. Hasznos újítás ez a korlátozott játékidővel bíró gamerek számára, de mégsem old meg minden szituációt és olykor komoly távolságokra dob minket vissza a forgatókönyvben. Egyértelműen látszik tehát, hogy a Supermassive több végigjátszásra hangolta a The Quarry-t. Kérdés csak az, hogy a kb. 10 órás játékidőnek nekimegy-e még egyszer az ember. A limcsi tinihorrorokat is bőven elég egyszer megnézni, nem?

Nem feltétlen, ha van elég elsőre feltáratlan részlet, vagy motiváció az újrázásra. A The Quarry ezekre is figyel, emellett kapunk egy kibontakozást gyorsító film módot is, na meg a dölux kiadásban egy gorefest nevezetű opciót, ahol a legdurvább, legbalszerencsésebb jelenetek sorakoznak fel „szépen” sorban, a belezős horrorrajongók legnagyobb örömére. A The Quarry jelenetei sokkolóak tudnak lenni, de talán összességében láttunk már véresebb eseményeket is videojátékban. Filmszerűségben viszont mindenképp élen jár a Supermassive játéka. A The Quarry botrányosan jól tud kinézni, már-már perverz részletességgel kidolgozott emberi alakokkal, mozgókép-iskolákat megjárt bevilágítókkal és operatőrökkel, valamint a korábbi játékokhoz képest talán fél generációt előre is lépő összképpel. Ha már a játékmenet terén nem történt nagy előrelépés, a The Quarry most 2022-ben simán az a játék lehet, amit a laikus haveroknak beteszel megmutatni, hogy merre is jár ma a modern grafika szintje. Már ami a filmszerűséget és a valóság mímelését illeti.

A színészek is kiváló munkát végeztek a digitalizáló folyamat során, és a casting osztály is megveregetheti a vállát. A színészek közül kiváló karaktert hoz David Arquette (a Sikoly Dewey Riley-jának itteni változatában) és az állandó horror-beugró Lance Henriksen, de a fiatalok közül mindenképp kiemelném a Pikachu-moziból jól ismert Justice Smith-t is. És hát szerepel Grace Zabriskie (Laura Palmer anyukája), akinek minden képernyőn töltött perce arany. Hátborzongató, amit a digitális függöny ellenére leművel a virtuális térben. Ha van valami, ami a The Quarry élményét fokozni tudja, az pont ez a technológia. A virtuális színészek játéka és a varázslatos grafikai megoldások sora, amit a Supermassive a téma köré épített, és ami az esetek nagyon nagy százalékában kiemelkedően teljesít.

The Quarry a Steam Deck-en
Furcsa egybeesés, és kissé lehangoló élmény, hogy a The Quarry-val indítottam a Steam Deck-es pályafutásom, ugyanis a játék baromira nincs felkészítve és optimalizálva a hordozható PC lehetőségeire. A játék technikailag tényleg jobb és szebb, mint korábbi istálló-társai, de PC-n szereti enni a vasat. A hordozható gőzdeszkán 800*500-as felbontással, low-medium szinten is diceg-döcög a cucc, amikor valamit pufferel a háttérben. Alig tudtam stabil 33ms-es képfrissítést elérni, mindig hullámzik a renderelés folytonossága. (FYI, a Dark Pictures játékok szaladnak ugyanezen a platformon…) Viszont az AMD FSR bekapcsolásával még így is kategóriákkal jobb és látványosabb az összkép, mint sok élvonalbeli játék Switch portjánál mondjuk - összehasonlításképp. Sajnos a program a Steam felhős mentést sem támogatja (bezzeg a 2K launchere kötelező, minden indításnál), úgyhogy a komolyabb vasam és a Deck közötti átfedést sem tudtam megoldani egyszerű módon.

Van még egy érdekes aspektusa a The Quarry-nek. A helyszín, az alkalmazott technika és a szereplők furcsa ötvözetét képzik mondjuk a régebbi halivúdi horrorfilmek és a modern kor manapság elvárt megoldásainak. Ez ad egyfajta kortalanságot a miliőnek, de néha ellentmondásos dolgokat is szül – például ne mondja nekem senki, hogy egy csapat frissen végzett középiskolásból csak egy van ráfüggve a közösségi médiára, a többiek le se tojják, hogy mi van a táborvezetőtől elkobzott telefonjukkal. Vagy a logikátlanságok sorában: ahogy elmennek a gyerekek, már pár órán belül vérfürdő helyszíne a kőfejtő. Viszont más szempontból meg poén, hogy mennyire tudatos a hivatkozások felépítése a játékban. Például az Evil Dead láncfűrészét már az első percekben kiszúrhatod az ablakból (micsoda előjel), és több más klasszikust is direkte idéz a játék. Akár a karakterek szintjén is. Az egyik dude mintha Stifler távoli rokona lenne, a másik csajszi meg egy tündibündi, Disney-channel sorozatokból közénk pottyant introvertált rocker angyalka, akinek talán a legjobban drukkoltam az egész történet során. És annak is örültem, hogy a féktelen tini móka itt a vodkával töltött dinnyében meg a mogyorós pufiropogósban ki is merült. A játék nem pöffentetett velem QTE-ben nagy kövér rakétákat, és más hasonló „menő” dologgal sem akarta bizonyítani, hogy manapság a tiniket csak a drog, a szex meg egymás közötti intrika érdekli (mint ahogy teszi ezt sok modern filmes tartalom mostanság).

Bár talán kicsit szigorú voltam a játékkal, megkaptam tőle az ígéreteinek megfelelő mókát. A The Quarry hozza azt a kicsit felszínes, mégis hangos, arcbamászóan szórakoztató élményt, az ember egy ilyen setét mókától elvár. Azzal, hogy már nem platform-exkluzív, mint például az Until Dawn volt, szerintem a hype egy részét nem tudta hozni, és anélkül sem lehet távozni egy ilyen kritika megírásától, hogy újra hangsúlyozzam: ennyi év alatt egy kicsit többet is fejlődhetett volna a koncepció.

De a Quarry ezzel együtt is megérdemli, hogy a cikk elején felvázolt keretbe tegyük. Vannak benne áldozatok és áldozat-jelöltek, akikért izgulhatsz. Ott van a misztikum, ami fenntartja az érdeklődést a fonalak felgöngyölítése iránt. Vannak szörnyek és szellemes jelenések, a helyszín pedig elrepít titeket egy olyan nyári táborba ahol a pattogó tűz körül ti is szívesen mondtatok volna rémmeséket tini-szívetek választottjának… A nyári estén pedig nem marad más, mint a feszültség levezetésére látszólag teljesen alkalmatlan koncepció, ami valahogy mégiscsak működik és szórakoztat. Akárcsak egy jó horror-mozi!

Pontosan
7
Platform: PC (tesztelt), Xbox, PlayStation | Kiadó / Fejlesztő: 2K / Supermassive Games | Megjelenés: 2022. június 10. | Ár: Kb. 22.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

1 napja
6

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

1 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

2 napja
6

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

2 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

3 napja
1

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

3 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

4 napja
18

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

4 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

5 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

5 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

5 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

6 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

8 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

9 napja
10

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

9 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

2025.07.10.
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

2025.07.10.
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

2025.07.09.
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

2025.07.08.
3