[Teszt] Haven

Haven

sQrNagy Csaba2020.12.20. 11:00

Bloot! Még mindig nehezen hiszem el, hogy sikerült... koordinátákat szerezni az archívumból, elkötni egy hajót, átjutni az őrjáratok között, milliónyi fényévet sodródni egy csillagáramláson, majd sikeresen landolni ennek a darabjaira hulló bolygónak a felszínén. Szerencsére túl fáradt vagyok kiszámolni statisztikailag mennyi esélyünk volt erre. Persze, értem én. A szerelem mindent legyőz. Hát fene tudja. A józan észt biztosan.

A francia The Game Bakers lassan tíz éve ügyködik a videojáték iparban. Kezdetben kizárólag mobil platformokra fejlesztettek, majd a Nintendo masináin vetették meg a lábukat. A legtöbben azonban valószínű, hogy a 2016-os Furi miatt kapják fel majd rájuk a fejüket. Pörgős akció! Tölténypokolba forduló hack ‘n’ slash és twin-stick shoot 'em up. Izzasztó főellenfél harcok. Megvan? Na akkor felejtsd is el! Emeric Thoa és csapata ezúttal padlóféket nyomott a tempón és egészen hétköznapi beszélgetéseket, szituációkat és érzéseket kapcsolt a sci-fi környezethez egy narratív szerepjátékban.

Ami egyértelműen a Haven legerősebb pontja! Az eseményekbe “in medias res” kapcsolódunk be. A főszereplő páros néhány napja érkezhetett meg a kiszemelt idegen bolygóra, amit csak Forrás néven emlegetnek. A manuális landolás persze nem volt éppen problémamentes, így az űrhajó számos eleme megsérült. Nem úgy tűnik mintha tovább szeretnének állni, de egyértelműen menekültek valami vagy valaki elől, így a javítás prioritást élvez majd. Hogy pontosan kik ők, honnan jöttek és miért voltak kénytelenek elhagyni az anyaplanétát, az majd az új otthonuk felfedezése közben szépen lassan kiderül. A történet nem a meglepő ötletek és váratlan fordulatok miatt lesz érdekes, hanem ahogyan könnyed természetességgel, “infó-kupacok” nélkül fedi fel magát a két szereplő hétköznapi dialógusaiból. Ezekben olykor mi is választási lehetőséget kapunk, bár ez leginkább az interaktivitás illúzióját szolgálja - egyetlen kivételtől eltekintve nincs valódi kihatása az eseményekre.

Yu és Kay önmagukban is kompetens, komplex és izgalmas személyiségek, néhány közösen töltött évvel a hátuk mögött. Így szerelmük sem a romantikus filmek klisétárából építkezve fog a szemünk előtt kibontakozni. Itt a rózsaszín köd alatt már látni lehet a mindennapi szituációkat. A monotonitást. Az egyensúly megbillenését. A csipkelődéseket. A botladozó érzelmességet. A súrlódásokat. A vitákat. A szentimentális mélypontokat. Szerencsére mindezt a bravúrosan megírt szövegkönyv és a főszereplőpáros szinkronmunkája is szinte tökéletesen kiszolgálja. Janine Harouni és Chris Lew Kum Hoi több mint 80.000 szóból álló dialógust vett fel közösen a londoni SIDE stúdióban. A fizikai közelségüket, valós interakciójukat és a kettőjük közötti kémiát pedig minden sorukban érezni. Talán felesleges kiemelnem, hogy milyen ritkán láthatunk hasonlót. Nem csak a videojátékok világában, de bármilyen narratív központú médiumban.

Bár erre szüksége is van a játéknak, mert a szerelmesek frappáns párbeszédeit önmagában csak minimálisan funkcionáló és olykor a monotonitás határát súroló játékmechanikák támogatják. Egy idegen bolygón például adná magát az ismeretlen felfedezésének öröme, de hamar ráfogunk jönni, hogy az apróbb darabokra hullott planéta jelentős része teljesen egyforma, mindössze néhány variációval és emlékezetesebb helyszínnel. A történet persze igyekszik érdekes momentumokkal ellensúlyozni ezt, ahogyan a gravitációs bakancsok a mobilitásunkat. A surranóknak köszönhetően főszereplőink a föld felett suhanhatnak, később akár vertikálisan is átívelve a távolságokat. A közel negyven, tenyérnyi, lebegő sziget között viszont csak a fokozatosan megnyíló nagyobb áramlatok segítségével közlekedhetünk, ami a jelen generáción is minimum öt-hat másodperces töltőképernyőt jelent. Minden. Egyes. Alkalommal. Ez rettenetesen megtöri az egész játék ritmusát. Gyorsutazásra pedig csak a teljesen kitakarított területeken van lehetőség.

A flórát és faunát ugyanis valami furcsa vörös szennyeződés borítja, amitől az élővilág agresszívvé válik, a gyümölcsök pedig ehetetlenné. Utóbbiak megtisztításához elég csupán az áramlatok energiáját összegyűjtve keresztül rongyolni a lugason, a földönkívüli lények viszont nem adják magukat némi csihi-puhi nélkül. A harcok egy körökre osztott rendszerhez hasonló felállással, de valós időben folynak. A két főszereplőnek párhuzamosan vagyunk képesek parancsot kiadni, ami a közelharci és távolsági támadásból, védekezésből, illetve ezek kombinációiból állhat. Természetesen minden ellenfél eltérő taktikát igényel, ahol később az időzítés is fontos szerepet játszik. Ha kellően elfenekeltük őket, akkor családbarát játék módjára a megtisztításuk folyamata következik - majd a kötelező simogatás, cirógatás miközben a vérző orrunkon keresztül kapkodjuk a levegőt. A készítők meglepően magabiztosan játszanak a maréknyi opciónkkal, így a puritánságuk ellenére is szórakoztatóak maradnak az összecsapások.

Ez azonban nehezen mondható el a gyűjtögetésről. Hőseink alapvetően három hozzávalót találhatnak a főzéshez, három összetevőt a gyógyító készítmények szintetizálásához és ugyanennyi nyersanyagot a harcok alatt használható tablettáknak. Nyilván ezek mindegyike fogyóeszköz, tehát egészen a játék utolsó harmadáig rá leszünk kényszerítve az utánpótlásukra. A kukta-kötelesség még valamelyest ügyesen kapaszkodik a két főszereplő kapcsolatába, így némi motivációt nyújt az új receptek kipróbálásához és a meghitt beszélgetések kezdeményezéséhez. A másik kettő viszont igazi papucs munka. Szóval ha szabad, akkor garantáltan muszáj is. Minden megmozdulásunk hozzájárul viszont a kapcsolatunk építéséhez, amivel maréknyi passzív képességünk is automatikusan fejlődik majd. Ezzel pedig be is zárult a gameplay loop: bepakol, kalandoz, harcol, gyűjtöget, hazatér, főzicskézik, kraftolgat, alszik. Ennyi. Közben pedig folyamatosan beszélget. Ha az a fajta szörnyeteg vagy, aki átlépi az átvezetőket és beleteker a dialógusokba... menekülj!

Muszáj néhány keresetlen szót ejteni a prezentációról is. A kritikát tagoló, saját készítésű képeket átpörgetve valószínűleg feltűnt, hogy a Haven inkább stílusos, mintsem technikailag kiemelkedő. A környezet kicsit low-poly hatást kelt, a karakterek elnagyoltságát cell-shaded effekt takarja, a rengeteg dialógust pedig rajzolt, részben animált portrékkal hidalták át. Egyszóval ügyesen gazdálkodtak a saját erőforrásaikkal. Kevésbé sikerült ezt megoldani a konzolok esetében. A PlayStation 5 verzió például néhányszor képes volt szaggatást produkálni abszolút érthetetlen helyeken a Quality opcióval, a Performance beállítás pedig indokolatlanul nagy áldozatot jelent képminőségben a teljes stabilitásért. Azt is nehezen hiszem el, hogy problémát okozott volna egyben lekezelni a bejárható területet a töltési idők minimalizálása érdekében - talán máris elkényeztetett minket az SSD? A szinkronhangért felelős párost ugyan már méltattam, de mellettük hanyagság lenne nem kiemelni Danger, vagyis a szintén francia Franck Rivoire fülbemászó elektronikus dallamait. Úgy érzem gyakran a zene adott karaktert ennek a világnak.

Kay és Yu személyisége pedig egy különleges élményt, egyediséget és számos emlékezetes pillanatot szolgáltatott a Havennel töltött tizenhét órának. Akár egyedül állunk neki a kalandnak, akár a “randi-játék” fogalmát igyekszünk behozni a köztudatba a kanapé-kooperációs lehetőséggel, ők lesznek a középpontban. Éppen ezért inkább érzem ezt egy narratív kalandjáték formaiságát feszegető próbálkozásnak, mint bármi másnak. A felfedezés, harc, gyűjtögetés, vagy a túlélőelemek önmagukban funkciójukat vesztik. A főszereplők közt lezajló párbeszédek, a közöttük és körülöttük kialakult szituációk, a múltjuk megismerése és a jövőjük alakítása az, ami előreviszi a játékost. A többi? Mindössze a mindennapok monoton robotja. Kötelező körök. A szükséges rossz. Mégis alacsony ár a az önfeledt pillanatokért, nem igaz?

Pontosan
7
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series X|S, PC
Kiadó: The Game Bakers | Fejlesztő: The Game Bakers
Megjelenés: 2020. december 3. | Ár: 8.740 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

12 perce

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

1 órája

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

1 napja
1

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

1 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

2 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

3 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

4 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

4 napja
31

Heti megjelenések

5 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

7 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

7 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

7 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

8 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

8 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

9 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

9 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49