[Teszt] FIFA 22 - a futball faktor

FIFA 22 - a futball faktor

GhzSzabó Ákos2021.10.17. 22:00

Minden évben, így ősz tájékán fut be az éppen aktualizált FIFA verzió, és minden évben újra és újra felizzanak a fórumok, ahol újra és újra egymásnak (illetve egymás torkának) esnek a rajongók és anti-EA-s arcok megvitatni, hogy miért is ekkora *%’”+’! a másik oldal. Aztán eltelik 1-2 hét és az ellentábor elcsendesedik, hiszen befutnak az aktuális eladási adatok és nagy “meglepetésre” ismét elfogyott belőle 10+ millió darab, szinte pillanatok alatt. Ez a FIFA és a vitathatatlan hatása az emberekre.

Hiszen nincs még egy ilyen sportág a világon, ami ennyire meg tudná szólítani az embereket a világ bármely pontján. Sokan nem vallanák be, de fontosabb számukra a kedvenc csapatuk, mint a világ összes vallása együttvéve. Sőt, az igazán fanatikusoknak semmi más nem számít a világon. Milliók nézik minden hétvégén az adott bajnokságokat, a világesemények fontosabb mérkőzései pedig milliárdos nézettségeket is elérhetnek. Egyszóval szinte semmi nem ér a nyomába sem népszerűség szempontjából. Ezért is parttalan vita, hogy minek megvenni az újabb kiadást, hiszen aki igazán sokat tolja annak mindig lesz benne annyi újdonság, ami miatt megéri. Persze érdekes szociális kísérlet lenne most ide bemásolni a tavalyi cikkemet és megnézni, hogy kinek tűnne fel, de azért mi ilyet nem csinálunk...

Be kell vallanom, hogy személy szerint én mindig is egy PES dude voltam és mindig is túl “arcade"-nek tartottam a FIFA-t, ami inkább ment rá a parasztvakításra mint a lényegi mély játékmenetre. Elismertem és kiemelkedőnek tartottam a körítést, a játékmódok, zenék és úgy az általános minőségi megoldások terén, ahol a Konami évek óta masszív lemaradásban van. Viszont magát a focit mindig is ott élveztem jobban. Nos, azt kell, hogy mondjam, hogy eddig. Engem is teljesen ledöbbentett de idén volt először az, hogy ha nem én indítottam volna el a játékot és nem lett volna kint a hud, nem tudtam volna érzésre megmondani, hogy melyikkel játszom. És ez egy hatalmas elismerés az EA-nek, mert úgy látszik, hogy a sok évnyi “másolás” után, idén érdemi fejlődést tudtak produkálni a játékmeneteben is, ami nem csak abból állt, hogy kaptunk 3 új mozgást. A játékmenet egyszerűen lelassult és szerintem jóval nehezebb lett, főleg magasabb szinteken. Súlya lett a góloknak. Nem elég már egy szuperjátékos, akivel végig sprinteljük a pályát és akárhonnan elengedve becsavarjuk a labdát. Taktikázni kell, tervezni, az egész csapatot használni különben, ha nem is darál be minket a gép, de gólt nem fogunk ünnepelni az tuti. Pedig ott is van vagy 25 új ünneplés mozi, amiket kár lenne kihagyni. Javítottak az általános animációkon, a fizikán (magát a háló fizikáját is átdolgozták) és végre úgy vettem észre, hogy nem 40 iq-s kapusok vannak, hanem végre a helyzetnek megfelelően reagálják le a dolgokat. Egyszóval a tipikus marketing ígéretek a “hypermotion” technológiával, a több mint 4000 új animációs fázis igazi meccsekből való mintavételezésével, igaznak bizonyultak, legalább is valami történt az biztos.

A grafikára nem tudnám nyugodt szívvel azt mondani, hogy hatalmas változáson esett volna át, viszont a részletek kidolgozása és feljavítása vitathatatlan. A játékosok ruhája, haja, arc mimikája, mozgása és mozdulatai mind egy kategóriával jobban néznek ki mint tavaly, bár természetesen most is igaz, hogy az ismertebb játékosok azért jóval jobban ki vannak dolgozva, mint a “töltelék” focisták. Valamint minden fejlődéstől függetlenül az animációs és fizika rendszer hemzseg a hibáktól, felrepülő játékosok, stadionból kirepülő labda vagy csak már-már burleszkbe illő összeakadások azért jelen vannak, de mint mindig most is gőzerővel irtják ezeket a folyamatos frissítésekben.

Muszáj megemlíteni az új tutorialt, ami az egyik leghangulatosabb és legjobb kis szösszenet lett, amit valaha sportjátékban láttam. Nem nyújt semmi extrát, de a meglepetés sztárok és a hangulat miatt végig mosolyt csalt az arcomra és rögtön betett a “football” hangulatba, ami azt jelenti, hogy elérte a célját. Nagyon sokan szeretik és tolják a Karrier módot, ami idén is nyújt pár újdonságot. Végre tudunk saját klubot alakítani, saját mezzel, címerrel, stadionnal meg minden földi jóval. A meccsek alatt vannak mini feladatok, amiket, ha sikerül teljesítenünk jobb lesz a kapcsolatunk a menedzserünkkel, ami mindenféle pozitív dologgal jár természetesen. Remek kis újdonság, hogy végre átléphetjük a tréning napokat és leszimulálhatjuk a meccseket az általunk elért legmagasabb nehézségen, ezzel is megtörve a mód monotonitását. Nagy kedvencem volt régen a FIFA Street, pedig akkoriban nem is kapott olyan fantasztikus értékeléseket, ugye, ha tudtuk volna, hogy hosszú évekig nem kapunk jobbat. A Volta mód még mindig nincs azon a szinten, bár rendületlenül próbálkozik évről-évre. Idén nincs benne külön story mód, viszont vannak mindenféle “szuper” képességek, amivel egy kicsit még jobban eltolták a komoly szimulátor nagytesótól.

Vitathatatlan az is, hogy a sokak által “gyűlölt” FUT mód és az ezzel járó online meccsek azok, amik a legnagyobb játékos tömeget ülteti le a FIFA elé évről-évre. Idén igazából lényegi újdonság itt sem történt, maradt a szokásos rendszer és a mikró tranzakciók arcunkba tolása, leszámítva a Division Rivals checkpoint rendszerét, aminek köszönhetően nehezebb visszaesni a ligában. Viszont minden más igazából maradt ugyanaz, valószínűleg az EA-nál is azt vallják, hogy ha minden működik, akkor felesleges hozzányúlni. Persze tudom, hogy sokan vitatkoznának ezzel a felvetéssel. Az is tény viszont, hogy az legfrissebb regulációk és egyéb közfelháborodások miatt már szinte nyíltan kell hirdetnie az EA-nek is, hogy ez a mód nem áll sokkal messzebb a hagyományos szerencsejátéktól, hiszen mindentől függetlenül a nap végén random, amit veszel, illetve egy idő után esélyed sincs a játékban, ha nem költesz elég pénzt, vagy ölsz bele rengeteg időt.

Attól függetlenül, hogy a bevezetőben említett mindkét tábor érveivel tudok azonosulni, azt kell, hogy mondjam még sosem szórakoztam olyan jól egy FIFA-val, mint a 22-vel. Remek hangulat, körítés, gyors töltési idők, kiváló zenék, patent látvány és abszolút kiváló játékélmény jellemzi, szerintem előszőr a sorozat történetében. Nem nagyon akartam kitérni a konkurencia jelenlegi bukdácsolására a Free to Play világában, de sajnos idén jobban, mint bármikor kijelenthető, hogy a FIFA-nak egyszerűen nincs konkurenciája. Hogy ez mennyire jó vagy rossz azt mindenki döntse el maga. Meg a pénztárcája.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series, Nintendo Switch
Kiadó: EA Sports
Fejlesztő: EA Vancouver
Megjelenés: 2021. október 1. | Ár: 23990 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

23 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19