[Könyv] Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.05.19. 12:00

Őrületes, hogy mennyire másképp éltem meg a Fighting Fantasy könyveket évtizedekkel ezelőtt, illetve most, mások voltak a kedvencek, és mások az egyszer olvasottak. A Gyíkkirály szigete például a középmezőny alján volt nálam, most viszont perceken keresztül amellett fogok érvelni, hogy ez bizony az egyik legjobb kötete a korai évek termésének.

A történet helyszínéül egy Allansia kontinensétől délnyugatra fekvő kis sziget szolgál, ami hosszú időn keresztül csak egy volt a sok jelentéktelen földdarab közül, most viszont a környék összes békés halászfaluja rettegéssel tekint felé. A Tűz-szigetet uraló Gyíkkirály ugyanis miután már nem talált elegendő mennyiségű rabszolgát helyben, akit az aranybányáiban tudna dolgoztatni, megtámadta a közeli öböl településeit, onnan "toborozva" utánpótlást. A halászok, akikről Ford Fairlane óta tudjuk, hogy nagyrészt csak halásznak, de semmiképp sem harcosok, nem igazán tudtak ellenállni. Mi szinte véletlenül csöppenünk az események közepébe, de ha már arra járunk, felajánljuk a segítségünket, és régi barátunkkal, Mungoval meglátogatjuk a szigetet, hogy felelősségre vonjuk a királyt, és a halászfalukat lehúzassuk a halállistájáról. Szegény Mungo körülbelül 2-3 oldalig bírja a tempót, majd szörnyű halált hal egy óriásskorpió karmai között, így magunkra maradunk.

A Gyíkkirály szigete első pillantásra teljesen hagyományos Fighting Fantasy történet. Egy külvilágtól elzárt területre tévedünk, aminek a végén valami hatalmas veszedelem vár ránk. Elindulunk, harcolunk, tárgyakat találunk, még többet harcolunk, néhányszor meghalunk, majd a célban felmutatunk egy-két kulcsfontosságú tárgyat, ami nélkül semmi esélyünk nem lenne győzelmet aratni. A Gyíkkirály szigete mégis más, pontosabban sokkal több ennél. Egyrészt a sziget tényleg logikusan van felépítve. Van egyedi élővilága, laknak rajta őslakosok, a nem őshonos lények főleg a gyíkos tematika szerint vannak összeválogatva. Nem egymás mögé dobált helyszíneken utazunk végig, hanem olyan környezetet találunk ott, ami valóban hiteles, ráadásul jók is a leírások, nem kell egyszerű félmondatokból magunknak megalkotni a körülöttünk megelevenedő tájat. A mocsár még ellenfelek nélkül is életveszélyes, a buja erdős részekben szinte csapkodjuk a vérünket szívó szúnyogokat, a hegyek megmászásánál magunk is elfáradunk. Sok hasonló könyvben megszokhattuk, hogy a különböző helyszínek mintha koncepció nélkül, random követnék egymást, itt erről szó sincs. Ahogy valóban egyre beljebb hatolunk a sziget belsejébe, egyre többet tudunk meg a történetéről, a lakosairól és magáról a Gyíkkirályról. Szinte hihetetlen, de nem egyszer előfordul, hogy jobban örülünk egy lore-darabkának vagy egy információmorzsának, mint egy mágikus eszköznek. Habár természetesen a tárgyak gyűjtögetése itt is szerves része a játékmenetnek, akkor játszunk jól, ha érezhetően többet tudunk meg a Gyíkkirály gyengeségeiről - lesz néhány, a végső összecsapásban ezekre kell majd építenünk a taktikánkat.

A fentiek mellett az már szinte csak hab a tortán, hogy a meglátogatott helyszínek kapcsolatban is vannak egymással. Tudjuk, hogy hova és miért megyünk, majd megtervezzük a következő lépést. Az aranybányát követi a fogolytábor, egyre többeket állítunk az oldalunkra, és egyre nő a tudásunk arról, hogy valójában mi is zajlik a háttérben. A Gyíkkirály önmagában nem lenne ugyanis veszedelmes, uralma alatt tartja egy Goncsok, aki a fejére telepedve vezérli minden cselekedetét. Bocs, hogy elspoilerezem így 41 év után, de igazság szerint az egyébként kiváló borítófestményen is ott van. A vége felé egyáltalán nem mindegy, hogy milyen sorrendben akarunk majd végezni kettejükkel. Szóval visszatérve a logikus felépítésre, gyakran előfordul más történetekben, hogy már nem emlékszünk arra, hogy két helyszínnel ezelőtt mi történt, itt azonban van íve a történetnek, és ezzel együtt sokkal ritkábbak azok a választási lehetőségek, amelyeknél csak útirányok közül kell döntenünk, de igazából a vakszerencse irányít, nem mi, hiszen honnan tudhatnánk, hogy jobbra vagy balra érdemes-e fordulni. Na jó, ezt itt sem fogjuk tudni, de viszonylag ritka, hogy ezzel visszaél a könyv.

Azért a leírtak után se gondolja senki, hogy A Gyíkkirály szigete minden szempontból más szellemiségben készült, mint korának többi alkotása, pont olyan rohadt nehéz ez is, mint a többi. Oké, a próbák száma közepes, és viszonylag kevés bene az olyan megoldás, amikor ha valahol rossz döntést hoztunk, akkor fél órával később megbüntetnek ezért. Cserébe viszont az ellenfelek pokoliak. Valószínűleg az érdekességi skálán a labirintusos történetek kitalált lényei magasabban helyezkednek el, mint az itteni sokkal földhözragadtabb ellenfelek, viszont itt már az elejétől kezdve - egymás után - dobálja elénk a történet az olyan statokkal rendelkező szörnyetegeket, amelyeket máshol az utolsó harmadra tartalékolnak a könyvek. Tisztán emlékszem gyerekkoromból, hogy amikor már megvolt az ideális végigjátszási ív, akkor megpróbáltam szabályosan a végére jutni, de életerővel soha nem bírtam a háromnegyedénél tovább. Szóval ez a babaarcú gyilkos az egyik kezével ad, de a másikkal duplán vesz el, és ez még akkor is igaz, ha viszonylag az elején fel lehet venni a teljes sorozat egyik legerősebb harci tárgyát, amivel minden csata első körét automatikusan megnyerjük.

Ha a gyíkok, medvék, szitakötők és ogrék papíron nem is annyira érdekesek, az illusztrációk gondoskodnak arról, hogy mégis azok legyenek. Nem csak a borító sikerült ugyanis jól, hanem szinte az összes belső rajz fantasztikus, részletgazdag és izgalmas. Na jó, az Iszapszívó pont olyan, amilyenek a neve alapján gondolnád, de a többiek rendben vannak, a Mungót kettészelő skorpió pedig nekem örök kedvencem marad.

Nem tudom kiskamaszként mi mehetett félre nálam, amikor ezt a könyvet olvastam. Talán nem tetszett a sok labirintus után ez a - valóban egyszerűbb - környezet, de az is lehet, hogy egyszerűen csak nem volt még igényem arra, hogy egy történetnek legyen eleje, közepe és vége. A Gyíkkirály szigete ugyanis elképesztően jól van megírva, Ian Livingstone egyik legjobbja ebből az érából, pedig ahogy már többször is szó volt róla korábban, ez erőteljesen a futószalagos időszak volt a sorozat és az iró életében. Ha csak egy régi Fighting Fantasyt olvasol el mostanában, ezt nyugodt szívvel ajánlom!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

10 órája

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

12 órája

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

16 órája

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

17 órája
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

1 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

1 napja
5

Heti megjelenések

2 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

2 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

3 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

4 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

4 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

5 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

5 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

6 napja
3

Pihenőre megy a Splitgate 2 - ez történt szerdán

Továbbá: Borderlands 4, Out of Time, Slopecrashers, Cronos: The New Dawn, NoCode.

6 napja
2

Wheel World

Ki mondta, hogy bringáról nem lehet megmenteni a világot? Bele is vágtunk a kalandba, de amilyen izgalmasan indult, olyan döcögősen folytatódott.

7 napja
8

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

7 napja

Wuchang: Fallen Feathers

Újabb képviselő lép a soulslike címek telített ringjébe, a Leenzee pedig csatlakozna az ígéretes újoncok táborába. De vajon megvan bennük és játékukban ami ehhez kell?

7 napja
35

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

8 napja
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

8 napja
4