[Teszt] Death Crown

Death Crown

elvisLaborci Gergely2021.06.01. 00:00

A Death Crown a végletes egyszerűség játéka; végletekig retro, végletekig desztillált grafika, és a valós idejű stratégia legesszenciálisabb esszenciája. Ha bármelyik ponton többet nyújtana annál, mint amit nyújt, akkor elrontaná az élményt; kevesebbet meg nem nyújthat, mert akkor már lenne értelmezhető videójátékként.

Fekete-fehér pixelek. Nem valami flancos, pixeles, historizáló C64 szerű paletta, mint az amúgy csodálatos Loop Hero, hanem fekete és fehér. Két szín. És milyen szép két szín! A legkoraibb videójáték nosztalgia húrjait pendítette meg bennem ez a látványvilág. Nem tudok írni úgy a Death Crownról, hogy ne meséljek a múltról.

Sinclair ZX Spectrum... amin én kezdtem - ezen a platformon néztek ki úgy a játékok, mint ahogy most circa 40 évvel később a Death Crown kinéz. Bár a ZX Spectrum nevében a "spectrum" szó arra utal, hogy az elődjéhez (ZX80) képest színek (16 csudaszép szín!) megjelenítésére is képes volt a masina, a játékokban ezt a lehetőset bizonyos színkezelési limitációk miatt nem igazán használták ki. De ha mégis színes lett volna egy-egy játék, számomra anno ez nem jelentett sokat, hiszen az apró fekete-fehér Junoszty tv képernyőjét nézve ez maximum a fekete és a fehér közé illesztett néhány új árnyalatot hozott a virtuális világomba.

Hú, de szép idők voltak! És ha már rajta ülünk, akkor nem is szállunk le a nosztalgia vonatról - egy kicsit visszatekintünk a stratégiai játékok gyökereihez.

Hexagonális pálya. Ezzel először Amigán találkoztam a Battle Isle játékban (1991), mely nem csak ezen a téren volt forradalmi, hanem a körökre osztott játékokra jellemző lassúságot egy ügyes trükkel rázta fel: amíg az egyik játékos a lépéseit (egységet mozgását) tervezte, addig a másik játékos a támadó műveletekre adott utasításokat. Miután mindketten végeztek, a gép lejátszotta a támadásokat, majd a lépéseket. Aztán csere és folytatás. Egész érdekes koncepció volt a korábbiakhoz képest.

A Battle Isle, bár körökre osztott stratégia volt, már reagált a mutatkozó igényre a pörgősebb stratégiai játékokra. Egy évre rá, 1992-ben jelent meg a Dune II, ami viszont tényleg valami újat hozott a zsánerbe. Igazából nem ez volt az első valós idejű stratégia, mégis a real-time strategy, mint kifejezés ehhez a játékhoz köthető - oké, a játék tervezőjéhez, Brett Sperry-hez. Erőforrás menedzsment, épületek, egységek, támadások, útvonalválasztás, stratégia, mindezek valós időben.

És pont ezeket tudja a Death Crown is: erőforrás menedzsment, épületek, egységek, támadások, útvonalválasztás, stratégia, mindezek valós időben, hexagonális pályán, ráadásul feketén, fehéren.

A Death Crown története izgalmas, csavaros, horrorba hajló élmény, ami nagyban épít a játékos korábbi tapasztalatára és fantáziájára. A sztorit átvezető videókból ismerhetjük meg, amik - talán a fekete-fehér design hatására - a némafilmeket idézik; érdekes, furcsa videók vagány zenei aláfestéssel, abszolút - kimondott vagy leírt - narráció nélkül. Szóval van történet, de ennek megismerése a kizárólag játékos privilégiuma, nagy hiba lenne magyarázatokkal és spekulációkkal előre befolyásolni bárki fantáziáját!

Stratégiai játékról beszélünk, de már a bevezető is arról szólt, hogy egy végtelenül leegyszerűsített valós idejű stratégiáról. Mitől egyszerű?

  • nincs minimap - annyira kicsi a térkép, hogy teljes egészében ráfér a képernyőre,
  • összesen 3 féle építhető épület áll rendelkezésre (védekező, támadó, termelő),
  • összesen 1 féle nyersanyag létezik, a pénz,
  • összesen 1 féle egység létezik,
  • egy scenario sem tart tovább néhány percnél.

A játék három fejezetre bontja a kampány módot, az elsőben a halottak seregeit irányíthatja, a másodikban az emberek dicső hadvezérének (Conan basszus! Mondom mégegyszer: Conan!) bőrébe bújhat, a harmadikban pedig a démoni hordákat vezetheti pokoli dicsőségre a játékos.

A játékmenet nehézségeiről és komplex mechanikájáról, annak hiányában nem is vesztegetnénk a karaktereket. Az a pár sajátos térkép elem, ami megjelenik egy-egy újabb pályán, folyamatosan bemutatásra kerül, a fejlődési lehetőségek - vannak ilyenek - olyan szinten korlátozódnak a három alapelemre (termelés, védekezés, támadás), hogy említésük méltatlan lenne ahhoz, hogy ezt a cikket alapvetően olvasni tudóknak szánjuk.

Értékeljünk!

Bár az egyes pályák önállóan csak pár percesek, ha eltekintünk a sétagalopp szerű könnyű mód kipróbálásától, jó pár újrakezdésre számíthatunk minden pályán. Ebben a formában a Death Crown több órányi játékidőt garantál, ami a 13 Eurós digitális árcédulát tekintve egész jónak tűnik.

Az 1 bites grafikáról a mellékelt képek alapján mindenki eldöntheti, hogy tetszik e neki vagy sem, a bemutatottakon felül az opciókban további néhány színséma közül lehet még választani (sárga-fekete, kék-fekete, piros-fekete, stb...), de ettől a monokróm pixelgrafika még monokróm pixelgrafika marad.

A Switch verzió nekem csalódást okozott. Egyrészt a pici kontrasztos pixelek a pici képernyőn nagyon fárasztják a szemet, másrészt a hexagonális pályán a d-paddal navigálni - touch vezérlés hiányában - kicsit frusztráló egy pörgős RTS esetében! Még szerencse, hogy nem ezen múlik az élmény. Mert a Death Crown élményszerű. Egyszerű. Zsigeri. Hatásos. A hibái ellenére is. Mint ahogy fehér sincsen fekete nélkül.

Death Crown | Pontosan: 7/10
CO5MONAUT, Stas Pisarev, BadLand | PC, XO, PS, Nintendo Switch | 2021. 05. 13. | kb. 5000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

17 órája
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==