Need for Speed Undercover - teszt

Need for Speed Undercover - teszt

liquidSomosi László2008.12.02. 19:37

A Need for Speed ügyesen kezelt sorozat. Már csak azért is, mert kevés széria él meg ennyi folytatást, a legtöbb versenyző középtájon, úgy a negyedik, ötödik felvonás környékén már erősen fulladozik. Az NFS-t sem kerülte el persze a sorozatok átka, de az EA eddig mindig okosan lépett - a kevésbé sikerült második rész után behozták a rendőrös üldözősdit, ennek unalmassá válásával pedig a kőkemény tuningolás és az utcai versenyzés nyújtotta örömök tartották további izgalomban a széria (méretes) közönségét. Aztán tavaly megcsúszott a NFS járgány, a következő generációs újításnak szánt ProStreet friss ízei kevésbé jöttek be jónépnek, köszönhetően elsősorban annak, hogy láthatóan maga a játék sem nagyon tudta, hogy mit akar kezdeni önmagával. A ProStreet két szék között a földre huppant, a szimulációs / árkád hibrid vezetési modell nem működött, a pályák unalmasak voltak, a játékmódok pedig átlagosak, fájó mélypontokkal - a gyorsulási versenyek unalommal kevert frusztrációja a mai napig kísért gyomofájós álmainkban.

A sorozat elképzelt jövőjét új ösvényekre terelő ProStreet így idén folytatás nélkül maradt, a 2008-ra rendelt NFS a Need for Speed Undercover. Az Undercover már címében is visszautaló, igen, az Underground ugrik be róla, talán nem véletlenül. Mint ahogy nem véletlen az sem, hogy a játéknak helyszínt adó város, Tri-City erősen idézi a Most Wanted univerzumát. Az Undercover egyértelmű visszatérés a korábban működő formulához, nagyjából olyan, mint amikor a népszerű együttes a kevésbé sikerült, kísérletező lemez után kiad egy, a korábbi slágereik felmelegített verzióit tartalmazó albumot. Nem a legkreatívabb húzás, de lássuk be - általában működik, és valószínűleg a jövőben is működni fog.

Durva Most Wanted klón lenne tehát az Undercover? Meglepetés: nem az. Leginkább azért nem az, mert a Most Wanted erősen épített a városra, amelyben játszódott. Az Undercover esetében Tri-City csak háttér, aranyló színekkel festett vászon. Igen, körbeautózhatod, és itt fogsz versenyezni - de ezzel ki is merült a szabadon engedős lehetőségek száma. A versenyeket vagy a térképen jelölöd ki, vagy az egy gombnyomással elérhető “következő XYZ verseny” opció segítségével indítod el őket. A rajtvonalhoz autózni nem kell, és ami még fontosabb: nem is lehet. A versenyek kilencven százaléka gondosan lezárt útvonalon zajlik, a rendőrök cirkálás közben is észrevehetnek, és üldözőbe vehetnek ugyan, de a velük kapcsolatos lényeges tennivalókat külön küldetések formájában fogod intézni.

Az Undercover nem csinál mást, mint lefejti a zsírpárnákat az előzményeiről. Mert egyik előzménye sem volt igazi városi autóverseny, maximum annak ügyesen előadott illúziója, ami hamis, de jóleső szabadságérzetet kínált. Az Undercover esetében ez a szabadságérzet jóval mínuszosabb, a játék ritmusa viszont pörgősebb - valamit valamiért, ugye. A modernkori NFS-ek kötelező alkotóelemét jelentő tuning szintén egyszerűsödött, a két kategóriában (teljesítmény és kezelhetőség) kínált fejlesztések akár egyszerre, három különböző “erősségű” csomag formájában is felpakolhatók. A vizuális tuning is maradt, mindenféle festésekkel, fényezésekkel meg matricákkal - a magunk részéről ezt a funkciót mindig is minimális, az alap játékmenet megkövetelte mértékben használtuk, de biztos lesznek olyanok, akik órákat ölnek majd bele.

Az Undercover által kínált versenyszámok leginkább azoknak fognak bejönni, akik a korábbi részekben nem szerettek driftelgetni (jégpályázás volt az inkább, mi kedveltük) vagy gyorsulási versenyezni. Ezek az erőpróbák ugyanis ezúttal kimaradtak. Az Undercover kínálata kifejezetten oldszkúl, de rossznak nem mondható, a versenymódok közül az alapszolgáltatások (körverseny, sprint, checkpoint) megfelelően működnek, a Tri-City környékén bőségesen előforduló soksávos autópályákat akcióba szólító Highway Battle intenzív és élvezetes, és a rendőrökkel történő durva interakcióra építő módozatok (menekülés, károkozás, kiütés) sem lógnak ki a sorból. Talán csak az Outrun-nal voltak problémáink, az “előzd meg a vetélytársadat, és tartsd az előnyöd adott ideig” versenyszám papíron izgalmasnak hangzik, a gyakorlatban már kevésbé az. Ott vannak aztán a történetet előrelendítő speciális missziók, melyek a fentieket kombinálják, többször egy versenyszámon belül. Különösebb újdonságot így nem jelentenek, de különösebb baj sincs velük, a megfelelő empátia-készséggel rendelkezők kapnak némi plusz motivációt, miszerint (például) most nem időfutamot futsz, hanem egy lopott csodajárgányt kell időre leszállítanod.

A játékmenet struktúrája erősen idézi az Underground-vonal későbbi felvonásait: nyerj versenyeket, nyerj pénzt, tegyél szert respektre, emelkedj a ranglétrán, lógj meg a rendőrök elől, vásárolj és fejlessz, nyiss meg új versenyeket - aztán kezd az egészet előröl. A szisztéma annyiban bővült, hogy általános tapasztalati pontokat is gyűjthetsz, ezek automatikusan (nem te osztod el őket) növelik a járgányod több részre bontott tulajdonságait. Úgy, mint a tuning? Majdnem, de nem egészen, az így megszerzett fejlesztések automatice érvényesek bármelyik, általad birtokolt autóra. A járműválaszték egyébként korrekt, de ez nem újdonság, kívánatos verdák tekintetében az NFS-ek mindig is jól teljesítettek, az Undercover pedig akár ingyen is osztja az új autókat - a kiemelt versenyek slusszkulcsra mennek, ilyenkor fél tucat erőgép közül választhatsz, grátisz.

A versenyzés persze most sem teljesen céltalan, van itt sztori is, videóbetétekkel megtámogatva. Olyan, mint eddig: kellemesen semmilyen, a hétfő esti tévés krimi nagyságrendekkel komolyabb izgalmakat és fordulatokat tartogat. Ezúttal nem jó szándékú rosszfiút alakítasz, hanem vad dolgokra kapható ügynöksrácot, mindenféle autótolvajok, csempészek, meg egzotikus bűnszövetkezet nyomában, beépítve. A videók rövidek, színesek, sokat ordibálnak bennük, a kamera pedig dicséretesen sokat tanyázik a főnökünket domborító Maggie Q pompás keblein és csúcskategóriás lábain. Maggie néni figyelemreméltó alkatrészei mellett a zenék sem okoznak csalódást, a licenszelt soundtrack az utóbbi évek legjobbja NFS-vonalon.

A Need For Speed Undercover nagy újító ötletektől mentes, jól összerakott, az árkád autóversenyekkel szemben támasztott általános igényeket tisztességgel kiszolgáló autóverseny. Lenne, ha nem követné el a műfaj Két Nagy Bűnét. Jelesül: félelmetesen könnyű, és képfrissítési problémákkal küszködik. Kezdjük az utóbbival. Az Undercover képfrissítése a pincétől a padlásig az összes lehetséges zugot bejárja. A város határain kívül eső, tereptárgyakról kevésbé terhelt területeken még tartja magát (és a megfelelően gyors autóknál kifejezetten jó sebességérzetet biztosít), a komplexebb geometriával szerelt helyszíneken (belváros) viszont gyakran zuhan a mélybe, a PS3 verzió esetében többször megközelítve a kínosnak számító egyszámjegyű értékeket. Ez pedig nagyon nincs rendben, egy árkád autóversenynél pláne. A sebességproblémákat ráadásul nem magyarázza semmi, az Undercover korrekt, de nem kiemelkedő vizuális világának problémamentesen kellene folynia a képernyőkre, az ugyanabban az istállóban versenyző Criterion Burnout Paradise-a jobban néz ki, és stabilan magas képfrissítést produkál.

A roppant alacsonyan tartott kihívás szintén nagy kérdőjel. Az Undercover habkönnyű. Ha van valami minimális tapasztalatod az autóversenyek terén, nyerni fogsz. Mindig. Ha vesztesz, azért vesztesz, mert közben gitárleckéket vettél, hancúroztál, vagy a nyelveddel próbáltad kezelni az analóg kart. Ha azonos teljesítményű gépi ellenfelekkel kerülsz szembe, a második kanyar után otthagyod őket, és soha nem találkozol velük. Még egy teljes kipördülés, vagy két frontális karambol is belefér, simán. Nyerni persze többféleképpen lehet - minden versenyt tudsz jobb időeredménnyel dominálni, pluszpontokért - de ez sem jelent majd problémát, sőt, még a játék által “mesterfutamoknak” becézett, elvileg erősen nehezített versenyeken is te leszel a nyerő. Ha kihívásra vágysz, mehetsz online száguldozni (nyolcfős versenyeket támogat a multi), vagy teheted azt, amit mi - direkt egy kategóriával gyengébb autókat vittünk a versenyekre, így is nyertünk, de itt már előfordult, hogy valaki visszaelőzött.

Az új NFS kapcsán egy valami egészen bizonyosan megállapítható: tényleg eljött az idő a változásra, még akkor is, ha az Undercover nyilvánvalóan meg fogja találni a maga közönségét. Azokat, akiknek Paradise City kitanulása, vagy a Midnight Club: LA kemény ellenfelei túlságosan riasztó elvárások, és egy árkád autóversenytől leginkább dögös autókat, jó zenét, és széles utakat várnak. Az Undercover ezt biztos kézzel hozza, de egy lépéssel sem megy tovább: a kötelező gyakorlatok egyre kevésbé csiszolt formában történő bemutatása határozottan NEM az az irány, amit a sorozatnak a jövőben követnie kéne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

20 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

21 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==