Need for Speed Undercover - teszt

Need for Speed Undercover - teszt

liquidSomosi László2008.12.02. 19:37

A Need for Speed ügyesen kezelt sorozat. Már csak azért is, mert kevés széria él meg ennyi folytatást, a legtöbb versenyző középtájon, úgy a negyedik, ötödik felvonás környékén már erősen fulladozik. Az NFS-t sem kerülte el persze a sorozatok átka, de az EA eddig mindig okosan lépett - a kevésbé sikerült második rész után behozták a rendőrös üldözősdit, ennek unalmassá válásával pedig a kőkemény tuningolás és az utcai versenyzés nyújtotta örömök tartották további izgalomban a széria (méretes) közönségét. Aztán tavaly megcsúszott a NFS járgány, a következő generációs újításnak szánt ProStreet friss ízei kevésbé jöttek be jónépnek, köszönhetően elsősorban annak, hogy láthatóan maga a játék sem nagyon tudta, hogy mit akar kezdeni önmagával. A ProStreet két szék között a földre huppant, a szimulációs / árkád hibrid vezetési modell nem működött, a pályák unalmasak voltak, a játékmódok pedig átlagosak, fájó mélypontokkal - a gyorsulási versenyek unalommal kevert frusztrációja a mai napig kísért gyomofájós álmainkban.

A sorozat elképzelt jövőjét új ösvényekre terelő ProStreet így idén folytatás nélkül maradt, a 2008-ra rendelt NFS a Need for Speed Undercover. Az Undercover már címében is visszautaló, igen, az Underground ugrik be róla, talán nem véletlenül. Mint ahogy nem véletlen az sem, hogy a játéknak helyszínt adó város, Tri-City erősen idézi a Most Wanted univerzumát. Az Undercover egyértelmű visszatérés a korábban működő formulához, nagyjából olyan, mint amikor a népszerű együttes a kevésbé sikerült, kísérletező lemez után kiad egy, a korábbi slágereik felmelegített verzióit tartalmazó albumot. Nem a legkreatívabb húzás, de lássuk be - általában működik, és valószínűleg a jövőben is működni fog.

Durva Most Wanted klón lenne tehát az Undercover? Meglepetés: nem az. Leginkább azért nem az, mert a Most Wanted erősen épített a városra, amelyben játszódott. Az Undercover esetében Tri-City csak háttér, aranyló színekkel festett vászon. Igen, körbeautózhatod, és itt fogsz versenyezni - de ezzel ki is merült a szabadon engedős lehetőségek száma. A versenyeket vagy a térképen jelölöd ki, vagy az egy gombnyomással elérhető “következő XYZ verseny” opció segítségével indítod el őket. A rajtvonalhoz autózni nem kell, és ami még fontosabb: nem is lehet. A versenyek kilencven százaléka gondosan lezárt útvonalon zajlik, a rendőrök cirkálás közben is észrevehetnek, és üldözőbe vehetnek ugyan, de a velük kapcsolatos lényeges tennivalókat külön küldetések formájában fogod intézni.

Az Undercover nem csinál mást, mint lefejti a zsírpárnákat az előzményeiről. Mert egyik előzménye sem volt igazi városi autóverseny, maximum annak ügyesen előadott illúziója, ami hamis, de jóleső szabadságérzetet kínált. Az Undercover esetében ez a szabadságérzet jóval mínuszosabb, a játék ritmusa viszont pörgősebb - valamit valamiért, ugye. A modernkori NFS-ek kötelező alkotóelemét jelentő tuning szintén egyszerűsödött, a két kategóriában (teljesítmény és kezelhetőség) kínált fejlesztések akár egyszerre, három különböző “erősségű” csomag formájában is felpakolhatók. A vizuális tuning is maradt, mindenféle festésekkel, fényezésekkel meg matricákkal - a magunk részéről ezt a funkciót mindig is minimális, az alap játékmenet megkövetelte mértékben használtuk, de biztos lesznek olyanok, akik órákat ölnek majd bele.

Az Undercover által kínált versenyszámok leginkább azoknak fognak bejönni, akik a korábbi részekben nem szerettek driftelgetni (jégpályázás volt az inkább, mi kedveltük) vagy gyorsulási versenyezni. Ezek az erőpróbák ugyanis ezúttal kimaradtak. Az Undercover kínálata kifejezetten oldszkúl, de rossznak nem mondható, a versenymódok közül az alapszolgáltatások (körverseny, sprint, checkpoint) megfelelően működnek, a Tri-City környékén bőségesen előforduló soksávos autópályákat akcióba szólító Highway Battle intenzív és élvezetes, és a rendőrökkel történő durva interakcióra építő módozatok (menekülés, károkozás, kiütés) sem lógnak ki a sorból. Talán csak az Outrun-nal voltak problémáink, az “előzd meg a vetélytársadat, és tartsd az előnyöd adott ideig” versenyszám papíron izgalmasnak hangzik, a gyakorlatban már kevésbé az. Ott vannak aztán a történetet előrelendítő speciális missziók, melyek a fentieket kombinálják, többször egy versenyszámon belül. Különösebb újdonságot így nem jelentenek, de különösebb baj sincs velük, a megfelelő empátia-készséggel rendelkezők kapnak némi plusz motivációt, miszerint (például) most nem időfutamot futsz, hanem egy lopott csodajárgányt kell időre leszállítanod.

A játékmenet struktúrája erősen idézi az Underground-vonal későbbi felvonásait: nyerj versenyeket, nyerj pénzt, tegyél szert respektre, emelkedj a ranglétrán, lógj meg a rendőrök elől, vásárolj és fejlessz, nyiss meg új versenyeket - aztán kezd az egészet előröl. A szisztéma annyiban bővült, hogy általános tapasztalati pontokat is gyűjthetsz, ezek automatikusan (nem te osztod el őket) növelik a járgányod több részre bontott tulajdonságait. Úgy, mint a tuning? Majdnem, de nem egészen, az így megszerzett fejlesztések automatice érvényesek bármelyik, általad birtokolt autóra. A járműválaszték egyébként korrekt, de ez nem újdonság, kívánatos verdák tekintetében az NFS-ek mindig is jól teljesítettek, az Undercover pedig akár ingyen is osztja az új autókat - a kiemelt versenyek slusszkulcsra mennek, ilyenkor fél tucat erőgép közül választhatsz, grátisz.

A versenyzés persze most sem teljesen céltalan, van itt sztori is, videóbetétekkel megtámogatva. Olyan, mint eddig: kellemesen semmilyen, a hétfő esti tévés krimi nagyságrendekkel komolyabb izgalmakat és fordulatokat tartogat. Ezúttal nem jó szándékú rosszfiút alakítasz, hanem vad dolgokra kapható ügynöksrácot, mindenféle autótolvajok, csempészek, meg egzotikus bűnszövetkezet nyomában, beépítve. A videók rövidek, színesek, sokat ordibálnak bennük, a kamera pedig dicséretesen sokat tanyázik a főnökünket domborító Maggie Q pompás keblein és csúcskategóriás lábain. Maggie néni figyelemreméltó alkatrészei mellett a zenék sem okoznak csalódást, a licenszelt soundtrack az utóbbi évek legjobbja NFS-vonalon.

A Need For Speed Undercover nagy újító ötletektől mentes, jól összerakott, az árkád autóversenyekkel szemben támasztott általános igényeket tisztességgel kiszolgáló autóverseny. Lenne, ha nem követné el a műfaj Két Nagy Bűnét. Jelesül: félelmetesen könnyű, és képfrissítési problémákkal küszködik. Kezdjük az utóbbival. Az Undercover képfrissítése a pincétől a padlásig az összes lehetséges zugot bejárja. A város határain kívül eső, tereptárgyakról kevésbé terhelt területeken még tartja magát (és a megfelelően gyors autóknál kifejezetten jó sebességérzetet biztosít), a komplexebb geometriával szerelt helyszíneken (belváros) viszont gyakran zuhan a mélybe, a PS3 verzió esetében többször megközelítve a kínosnak számító egyszámjegyű értékeket. Ez pedig nagyon nincs rendben, egy árkád autóversenynél pláne. A sebességproblémákat ráadásul nem magyarázza semmi, az Undercover korrekt, de nem kiemelkedő vizuális világának problémamentesen kellene folynia a képernyőkre, az ugyanabban az istállóban versenyző Criterion Burnout Paradise-a jobban néz ki, és stabilan magas képfrissítést produkál.

A roppant alacsonyan tartott kihívás szintén nagy kérdőjel. Az Undercover habkönnyű. Ha van valami minimális tapasztalatod az autóversenyek terén, nyerni fogsz. Mindig. Ha vesztesz, azért vesztesz, mert közben gitárleckéket vettél, hancúroztál, vagy a nyelveddel próbáltad kezelni az analóg kart. Ha azonos teljesítményű gépi ellenfelekkel kerülsz szembe, a második kanyar után otthagyod őket, és soha nem találkozol velük. Még egy teljes kipördülés, vagy két frontális karambol is belefér, simán. Nyerni persze többféleképpen lehet - minden versenyt tudsz jobb időeredménnyel dominálni, pluszpontokért - de ez sem jelent majd problémát, sőt, még a játék által “mesterfutamoknak” becézett, elvileg erősen nehezített versenyeken is te leszel a nyerő. Ha kihívásra vágysz, mehetsz online száguldozni (nyolcfős versenyeket támogat a multi), vagy teheted azt, amit mi - direkt egy kategóriával gyengébb autókat vittünk a versenyekre, így is nyertünk, de itt már előfordult, hogy valaki visszaelőzött.

Az új NFS kapcsán egy valami egészen bizonyosan megállapítható: tényleg eljött az idő a változásra, még akkor is, ha az Undercover nyilvánvalóan meg fogja találni a maga közönségét. Azokat, akiknek Paradise City kitanulása, vagy a Midnight Club: LA kemény ellenfelei túlságosan riasztó elvárások, és egy árkád autóversenytől leginkább dögös autókat, jó zenét, és széles utakat várnak. Az Undercover ezt biztos kézzel hozza, de egy lépéssel sem megy tovább: a kötelező gyakorlatok egyre kevésbé csiszolt formában történő bemutatása határozottan NEM az az irány, amit a sorozatnak a jövőben követnie kéne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

1 órája

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

10 órája

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

1 napja
3

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

1 napja
3

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

1 napja
6

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

2 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

5 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

5 napja
9

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

6 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

7 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

7 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

8 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

8 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

9 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

9 napja
4

Heti megjelenések

2025.07.07.
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2