[Teszt] Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Space Marine

liquidSomosi László2011.09.23. 17:36

Ha a játékiparban létezne a hála fogalma, a Games Workshop - a Warhammer 40,000 univerzum megálmodója - minden karácsonykor tucatnyi hálálkodó levelet kéne, hogy kapjon. Miért? Azért, mert a WH40K-t minden különösebb szégyenérzet nélkül nyúlta le mindenki, aki csak tudta. A nagyipari másolás legfőbb oka, hogy a Warhammer 40K roppant csábító világ egy olyan iparág számára, amely a tesztoszterontól feltüzelt ifjúságban látja a legfőbb közönségét. Példákat lehetne sorolni bőven, de mivel a cikk nem erről (talán majd máskor), legyen elég annyi, hogy ha nincs Warhammer 40K, akkor nincs Doom, és nincs Gears of War sem. Még akkor sincs, ha a kopizás szinte soha nem volt teljes értékű, Márkuszék például minden keménységük ellenére szende, az első hangosabb szóra elpityeredő lánykák a WH40K Űrgárdistáihoz képest.

A Warhammer 40,000 univerzum ugyanis acélosan kemény, az ókori Spárta keveredik benne egy meglehetősen cudar jövőbéli vallási diktatúrával - és most a humán oldalról, azaz a jófiúkról beszélünk. A rossz oldalon mindenféle idegen fajok, mutánsok, pogányok, és a nagybetűs Káosz állnak. A háború örök, kompromisszumok nincsenek, a más dimenziókból áttörő Káoszt meg kell állítani, a cél pedig minden esetben szentesíti az eszközt.

Az eszközökből remek ízelítőt ad a Space Marine vérpezsdítően minimalista intrója: az orkok által lerohant Forge World (bolygónyi gyárként funkcionáló planéta) kiemelt stratégiai jelentőséggel bír, lévén, hogy ott pihen rajta egy Titán - egy iszonytatóan nagy, brutális tűzerejű mecha. A megoldási javaslatok között felmerül az exterminatus (a bolygó komplett kiirtása az amőbákig bezárólag), a flotta bevetése, és végül leggyorsabb reakció is - az Adeptus Astartes Ultra , azaz mennek az Űrgárdisták, és beletapossák az orkokat az anyaföldbe.

A beletaposás részleteit és mikéntjét a Relic nyolcórás akciójátékban dolgozza fel, egy háromfős űrgárdista-csapat szemén keresztül. A képek megtévesztőek: a Space Marine nem Gears of Warhammer, a műfaj és a nézőpont közös ugyan, de a játékmenet nagyon eltérő. A Gears fedezékes lövölde, a Space Marine durr-bele-bumm, faltól-falig akciójáték fedezékek, és hasonló úri huncutságok nélkül, ahol a lövöldözésen kívül igen nagy szerepet kap a közelharc is. Távolsági fegyverarzenálunk jó része kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy kellően megritkítsuk vele az felénk tucatjával rohamozó orkokat - ha közel kerültek, elő a lánckardot (vagy a baltát, vagy később a gyönyörűségesen hatalmasat csapó kétkezes kalapácsot), és hajrá, a kétféle közelharci támadásunkat egyszerű kombókba fűzve véres rendet vágunk azok között, akik zöldek, lilák, vagy úgy általában nem hasonlítanak az emberre.

A „véres rendet” tessék komolyan venni, a WH40K univerzumban hétköznapinak számító, korlátokat nem nagyon ismerő brutalitást az utolsó vércseppig a képernyőre küldi a Relic. Nem csak küldi, hanem a konkrét játékmenetbe is bevonja: a Space Marine-ban nincsenek mentőcsomagok, életerőnk újratöltésének módja a bénító mozdulattal / kombóval kóválygósra ütött ellenfelek (nagyon) kegyetlen kivégzése. A rendszer jól működik, és némi taktikázásnak is teret nyit: az ellenséges csapatból érdemes mindig kéznél tartani egy könnyebben kivégezhető figurát, vagy kellő időben leszámolni a (több életerőt adó) nagyobb ellenfelekkel. Az ügyes tömegirtás másik jutalma a tölthető Fury csík, ezt kisütve a megszokott bónuszokat kapjuk - durvább sebzést / regenerálódást rövid ideig.

Nincs vége, kattints a folytatásért!

A Space Marine vérgőzös akciójátékként egész jól funkcionál, az ellenfeleket is jól válogatja össze - kár, hogy a linearitása és az orkos történetszál elnyújtása miatt a második harmadára a fentiek ellenére is leül, többször unalmassá válik. A pályadizájn néha nem is próbálja leplezni a szűkös egyirányúságot, akár fél órákra is sötét folyosókra, csatornákba tereli a játékost - nincs annyi belezős kivégzés a világon, ami ezeket a szakaszokat igazán élvezetessé tenné. A Relic saját fejlesztésű motorja is ezeken a szűk tereken teljesít a legkevésbé látványosan, a Space Marine ilyenkor abszolút nélkülözi a játékot egyébként több helyen jellemző grandiózus vizuális bájt.

A standard harcokat néha jetpackes akció töri meg, véleményem szerint a kelleténél egy fokkal ritkábban, talán három-négy pályaszakaszon használhatjuk a repkedős szerszámot. A kampány utolsó harmadáért viszont jár a piros pont, a sztori kanyarodik egyet, és új típusú ellenfelek is belépnek - a fordulatokat értelemszerűen nem fogom lelőni, a Warhammer rajongók bizonyára sejtik, hogy egy jobbfajta WH40K történetben milyen magas labdákat szokás leütni.

A multiplayer csalódás. Két darab csapatos játékmódot, és manapság szinte kötelezőnek mondható karakterfejlődést tesz le az asztalra, és itt meg is áll. A single kampányban jól funkcionáló, a közelharcot gyakran a távolsági lövöldözés fölé helyező harcrendszer multiban csak ímmel-ámmal működik, jóval kevésbé élvezetes. Kezdőként a magasabb szintűek ellen alig van esélyed, te alap automata fegyverrel és tőrrel indulsz, ők pár másodperc alatt a nyakadban vannak a jetpackkel, és újabb pár másodperc alatt szétütnek a kalapáccsal. A Relic talán éppen ezért tette (elhalálozás után) lemásolhatóvá az ellenfél felszerelését - a megoldás egyszeri bosszúra alkalmas, hosszú távon viszont nem kielégítő, és egyáltalán nem elegáns. Remek viszont az űrgárdistánk egyedivé alakításának lehetősége, az itt rendelkezésre álló opciók az eredeti, táblás WH40K játék egyik nagy vonzerejének számító karakterfestést idézik. Koop még nincs, az ingyenes DLC októberben jön, külön kooperatív missziókkal.

Ha a Space Marine nem Warhammer játék lenne, most azt írnám róla, hogy korrekt, a maga módján szórakoztató, de leginkább az erős középszert képviselő akciójáték. Ami igaz is. De: a Space Marine emellett baromi jó WH40K játék. A Relic nagy tapasztalattal rendelkezik a témában (Dawn of War sorozat), a világgal, a karakterekkel, és főként a hangulattal ismét beletaláltak a céltálba közepébe. Ha szereted a Warhammer 40000 univerzumot (pláne úgy, ha konzoltulajként eddig el voltál zárva a DoW sorozattól), bátran ajánlom a Space Marine-t, mert a remek körítés még a gyengébb pillanataiban is elviszi a hátán a játékot. Ha nem vagy Warhammer 40K rajongó... de várjunk csak, miért is nem vagy Warhammer 40K rajongó?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==