[Teszt] Chasm: The Rift – Nem csak oldschool, tényleg régi!

Chasm: The Rift – Nem csak oldschool, tényleg régi!

ChochoSmejkál Péter2022.11.20. 23:13

Az ukrán FPS-ek legendája nem a Stalkerrel kezdődött: már 1997-ben elkápráztatták a shooterek rajongóit a Chasm című lövöldével, ami egy ideje Steamen is elérhető, frissített állapotban.

No nem kell megijedni, az októberben megjelent steames kiadás nem változtat semmit a klasszikus játékmeneten. A Chasm: The Rift maradt az a kissé nyers és kezdetleges, ám pont ezért sajátos bájjal rendelkező FPS, ami 1997-ben volt. Egy évvel járunk a Quake után, a teljesen 3D-s játékmotorok még relatíve újdonságnak számítanak. A kijevi Action Forms DOS-ra adja ki a Chasm-t, mint a stúdió első játéka – a nagyközönség talán a 2008-as Cryostasisról ismeri az egyébként 2011-ben bezárt céget. A sajtó és a játékosok érdeklődve fogadják a játékot, ami sok újat nem hoz a palettára, technológiai szempontból mégis főhajtást érdemel.

Sőt igyekszik történetmesélésben is fokozni az ismert megoldásokat. Hősünk, a névtelen kommandós azt a feladatot kapja, hogy állítsa meg az időutazó idegeneket, akik a világon bárhol, bármikor képesek felbukkanni – utóbbit vegyük szó szerint. Emberünk a játék elején egy tudós és egy parancsnok eligazítása után munkához is lát, hogy négy fejezeten és tizenhat pályán billentse fenékbe a téren és időn át támadó rohadékokat. A jelenben kezdünk, majd megjárjuk a középkort és az ókori Egyiptomot is – igen, mindezt egy 1997-es játékban. Sok-sok esztendővel később a hasonló ígéretekkel berobbanó, majd pofára eső Daikatana is hasonló dolgokkal próbálkozott. Főnökeink kimerítő magyarázata az időutazásos balhé tudományos hátteréhez pedig egy esztendővel a Half-Life előtt igyekszik érdekessé tenni a sci-fi sztorit. Sajnos többé-kevésbé sikertelenül.

Akárhogy is, a feladat adott, eszköztárunk pedig a korabeli FPS-eknek megfelelően shotgunt, super shotgunt, rakétavetőt, gránátvetőt és lézert lövő íjpuskát foglal magába – akad még egy-két apróság, például a helyi BFG-pótlék, de nem fogunk meglepődni, az arzenál megfelel a késő kilencveneséveknek. És hát annak a játékmeneti iskolának, amit az ukrán fejlesztők munkája képvisel: elindulunk a pálya egyik végén, hogy kapcsolókat állítgatva, kulcsokat keresgélve eljussunk a szűk labirintusokat idéző térképek végére. A hangsúly ezúttal a „szűk labirintusokon” van, és nem csak azért, mert össze-vissza kell bolyonganunk olyan helyszíneken, amiket egyik kor épeszű építésze sem húzna fel. Hanem mert alig férünk el a sötét, objektumokkal teletömött folyosókon, amiket bizony a gonosz időszörnyek is benépesítenek.

Ellenfeleink emberi és démoni formában is megjelennek (kedvencem a fűrészkezű udvaribolond), és általában túlerőben vannak, amit csak ront, hogy a szűk pályákon alig van hová menekülnünk, bújnunk előlük. A Chasm nem különösebben nehéz játék, és kimondottan rövid is, 3-4 óra alatt még egy, a korszellemhez ügyetlen gamer is végig tud szaladni rajta. De itt-ott frusztráló lehet a pályatervezés, még ha a maga technikai megoldásai miatt meg is érdemli a főhajtást. És ezzel el is jutottunk a Chasm legfontosabb tulajdonságához, a cikk elején már említett 3D-s motorhoz. A saját fejlesztésű engine csontozott, 3D-ben modellezett ellenfeleket vonultat fel, akik kimondottan részletes animációkat villantanak, hogy aztán szó szerint végtagonként szakadjanak cafatokra. A sérülésmodell korát megelőző eleme a programnak, és még most, 2022-ben is buli úgy lábon lőni az időgenyákat, hogy szó szerint kiszakadjon a combjuk a helyéről. Ez, valamint a maga korából szintén kilógó speciális effektek ellensúlyozzák a tényt, hogy a pályák nem teljesen 3D-sek: magasságok és mélységek nincsenek rajtuk, geometriájuk nem lép túl a Doomon.

Nem úgy a boss-harcok, amelyek afféle logikai kihívásként működnek: a játék kiírja, mi a teendő, mi pedig az utasításnak megfelelően nem csak az ólmot pumpáljuk, hanem az adott helyre állva / célozva segítjük át a bossokat az örök időmezőkre. A fejezetek között meghallgatjuk a fárasztó technoblablát, majd a játék egyszer csak véget ér, mi pedig elégedetten dőlünk hátra.

A kilencvenesévek nosztalgiájából élő boomer-shooterek korában vittünk végig egy valóban régi játékot, ami még ma is nagyon szórakoztató. Egyedül az árba tudok belekötni: a konkurenciát nézve masszívan soknak érződik a 20 eurós árcédula.

Platform: PC | Kiadó: SNEG Fejlesztő: Action Forms, General Arcade Megjelenés (Steam): 2022. október 10. | Ár: 19,99 euró (kb. 8000 forint)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

18 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==