[Teszt] OlliOlli

OlliOlli

mcmackoGéczy Attila2014.01.25. 14:15

Lassan eljutunk oda, hogy ha meglátunk egy pixelektől tarkított indie játékot, a „hű de királyság” felkiáltás helyett a „na már megint” sóhajjal nyugtázzuk a dolgokat. Az OlliOlli első blikkre egy végtelenített futkározós, akarom mondani deszkázós játéknak tűnhet a Cannabalt nyomdokain, de jobban a felszín alá nézve kiderül, hogy egy ügyességi árkád, pontvadász játékról van szó. Mintha a Tony Hawkot átültetnénk 2D-be, és az egészet a handheld/mobil cuccok azonnal fogyaszthatóságával locsolnánk nyakon. Jól hangzik, nemde?

Oldalnézetből látjuk tehát a Deszkás Dudát(TM), akit először jól meg kell hajtanunk, aztán jöhet a trükkparádé. Bal analóg flikkantással jönnek az ollie és flip trükkök, a jobb ravasszal pörgetjük hősünket, a grind trükkökhöz pedig a sínre érkezés előtt kell irányt húzni a bal analógon. Grab és manuál nincs, a kombinációkat így nélkülük kell maximalizálnunk. Az egész trükközésben az a valódi trükk, hogy landolásnál időzíteni kell egy X gombnyomást (vagy grind előtt az analóg behúzását), ami a bénázástól a zöldben pompázó tökéletességig repítheti a kombóláncunkat.

Egy ilyesmi játéknál persze a pályák felépítésében is, kell hogy legyen kihívás. Ezt itt úgy oldották meg, hogy a fifikás grind-pályák elhelyezésén túl akadályokat is leraktak a tervezők: egyes elemekben azonnal felbukik a hősünk, a lépcsőkön pedig szintén nem tudunk épségben lecsattogni. Ha estünk, természetesen a pályát elölről kell kezdenünk (pontjaink, és a teljesített kihívások megmaradnak), a frusztrációt pedig egy jól működő, instant újrázás minimalizálja.

A szinteken nem csak a pontokra, hanem néhány challange-jellegű feladatra is oda kell figyelnünk, a teljesítés (és továbbhaladás) viszont nem függ ezektől: elég csak a pálya végéig elgurulnunk a folytatáshoz. Öt világ öt szintje vár minket két nehézségi fokozat szerint szortírozva, ezek mellett pedig úgynevezett „spot” pontok is felbukkannak, amelyek gyakorlatilag egyetlen kombóra kihegyezett pályaszakaszok. Az online leaderboardok mellett egy napi kihívás is rendelkezésünkre áll, amelyet végtelenszer gyakorolhatunk, de csak egyszer próbálhatunk ki élesben. Az ötlet jó, a kivitelezés pedig legtöbbször vicces őrjöngésbe torkollik, hiszen garantáltan az éles menetben fogjuk elrontani az izommemóriába vert kombót.

Az eddigiek alapján remek, kiemelkedő indie-cuccnak tűnhet a játék, és az eddigi részletekben tényleg remek, kiemelkedő értékeket fedezhetünk fel. Az OlliOlli azonban meglehetősen skizofrénre fogja a figurát, amikor a mélyebb mechanikai elemeit kezdjük vizsgálni.

Alap furcsaság, hogy sínre érkezésnél használt analóg helyett a X-et kell nyomnunk, amikor a járdára érkezünk a Dudával. Ez lehet, hogy mesterségesen bonyolítja az alapvetően egyszerű játékmenetet, de sokszor a „flow”-érzés rovására megy. (Pláne, hogy az analóggal gyakran a földet érés után indítanánk is a következő ollie-t, de nekünk az X gombbal kell még szarakodnunk…)

A pályák teljesítése nem túl nehéz, de a „Bázis” világtól kezdve a készítők direkt rámennek a kombóbontó ügyességi részekre. Ezzel alapvetően nem is lenne baj, de a probléma ott jön elő, hogy egyes grind-láncoknál (főleg a „Neonvárosban”) a perfekt landolás elengedhetetlen a lendület fenntartására. Ezzel viszont szerepet téveszt a pontszerzés-módosító bónusz, ami gyakorlatilag így a pálya teljesítéséhez szükséges feltétellé növi ki magát. Mi ennek a hatása? Hát az, hogy ha sikerrel teljesíted a pályát, akkor muszájból is garantált a magas pontszám, és a magas leaderboard helyezés - mivel a játék alapvetően rákényszerít a pontszerző mechanika közel maximális kihasználására. Így minimalizálva azt a teret, amiben egy tágabb értelemben vett pontcsata kibontakozhatna.

Erre aztán valószínű a készítők is rájöttek, mivel a leaderboardokon csak az első embert és a saját helyezésed tudod nyomon követni - bővebb lista NINCS. De annál furcsább az is, hogy trükközés közben az egzakt pontjaidat NEM látod, csak a szorzót; földet érés előtt tehát legfeljebb csak becsülni tudjuk, hogy mit is ér az ügyeskedésünk. Ugye értitek már, miért használtam a skizofrén szót…?

A játék mindamellett meglehetősen fapados is. A menük, a főhős animációja, a hátterek színvonala… mind-mind elmaradnak az íratlan elvárásoktól. Oké, a játékhoz baromira illik ez a fajta minimalizmus, de ha megint a felszín alá nézünk, rájöhetünk, hogy a sokszoros hivatkozásként kezelt, százéves Cannabalt is odaveri dinamikában és stílusban az OlliOlli külcsínét. És a fejlesztőknek itt sem ártott volna felcsapni egy játékdesignnal kapcsolatos könyvet. Nem véletlen, hogy a 2D platformer alapvetésként kezelt Sonic és Mario játékok már huszonsok évvel ezelőtt kikockázták, pepitamintába verték a hősünk lába alatt a talajt, ugyanis ezzel is éreztetni lehetett a főszereplőnk sebességét. A Deszkás Duda alatt két pixel vastagságban lehet csak látni némi mintázatot, így amíg a pályaelemek nem bukkannak fel, addig még a rétegelt háttér is az ellen dolgozik, hogy pontosan be tudjuk lőni hősünk tempóját.

*Ajj, de rossz ennyi kellemetlenséget összeírni egy amúgy alapjaiban élvezetes és mókás játékról, ami hemzseg a jópofa ötletektől. A nyugati sajtó nagykanállal habzsolta a programot, mi azonban közel sem tudtunk ennyire lelkesedni a Deszkás Duda nyaktörő kalandjaiért. Az OlliOlli zseniális alapötlettel bír, tök frankó kivitelezést tud maga mögött rengeteg szempontból… Majd mikor már lendületben érzi magát, eltaknyol néhány design problémán, a végén pedig tudathasadásosként csoszog be a balesetire. Kár érte, mi ordítunk egy folytatásért, mert ezen problémák kiegyengetésével óriási potenciál szabadulhatna fel a Roll7 eddigi erőfeszítéseiből.

(Azt pedig már csak félve merjük megjegyezni, hogy a csomag prezentációs és tartalmi szolgáltatásai mellett nem egy kilencvenkilenc centes mobiljáték árcímkéje, hanem egy nyolceurós árcédula tetszeleg.)*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

21 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==