[Teszt] Endless Space 2

Endless Space 2

LotharFuchs Róbert2017.05.31. 20:10

Nem tudom, és nem is akarom titkolni, hogy manapság az egyik kedvenc fejlesztőcsapatom az Amplitude Studios. Ennek név szerint a Dungeon of the Endless a fő oka, de már (öt éve) az Endless Space első részével is egy intelligens, és kifinomult ízléssel megáldott társulat benyomását keltette. Jól átgondolt mechanikák, kreatív univerzum, audio-vizuális összhangban fogantatott dizájn, valamint a játékosok véleményére nyitott fejlesztési stílus fémjelzi őket.

A szerelmes sorok után viszont térjünk a lényegre. Az Endless Space 2 egy körökre osztott, komplex, 4x űrbirodalom menedzsment játék. A cél, hogy a nyolc választható faj egyikével, a hat megadott aspektus valamelyikében abszolút dominanciát alakítsunk ki egy generált galaxisban. A négy fő nyersanyagforrás, a FIDS (food, industry, dust és science) rendszere maradt, azonban a pótkerék, az influence, vagyis befolyás szisztémája szintet lépett. Immáron nem csak egy passzív bónuszrendszer kiterjesztésére való, hanem diplomáciai folyamatokhoz is aktívan használni kell, legyen szó a nagyokkal való tárgyalásról, vagy a kisebb civilizációkkal való lejattolásról (és végül azok beolvasztásáról). Sőt, az Unfallen fajnak például alapköve a terjeszkedéshez. De az emberi birodalom is - a dusthoz (értsd: pénz) hasonlóan - kivásárlásra fordíthatja. Vagyis mertek változtatni a recepten, és ez még semmi az új politikai modulhoz képest!

Utóbbi egy olyan réteget vert be a meglévők közé, ami a fejlesztésnek, építkezésnek, meg úgy lényegében minden lépésünknek társadalmi következményeket kölcsönöz. Ez azért fontos, mert a birodalom politikai berendezkedése határozza meg az érvénybe hozható törvények felhozatalát. Plusz természetesen az emberek elégedettségével is összefüggésben van (bár ennek mértéke jelenleg elhanyagolható). Annak ellenére, hogy ez elsőre talán bonyolultnak hangzik, a gyakorlatban jól átlátható és logikus rendszer, ami végső soron pár, vagyis kezelhető mennyiségű, de kardinális jelentőségű törvény variálását jelenti. Továbbgondolva pedig nem nehéz rájönni, hogy mechanikailag ez miért egy üdítő jelenség: megzavarja az előre tervezés unalmas koncepcióját. Félreértés ne essék, 4x stratégia lévén továbbra is erény a hosszútávra való gondolkodás, azonban az életre jobban hajaz a koncepció, hogy egy-egy esemény tükrében néha bizony újra kell gondolni az irányt, nem ritkán akár a végjáték szakaszában is. Itt már nem feltétlenül fog működni a teknős mentalitás, hogy egy választott faj adottságaira rátehénkedve, zavartalanul végigtoljuk a szekeret annak agendája mentén. Persze semmit sem muszáj, például vélt vagy valós diktátorként ugye jár a luxus, hogy ignorálhatjuk a külvilágot. De mégis milyen épeszű ember akarna ilyet? Aki sikeres, igazságos, felvilágosult és boldog birodalmat akar, az aligha.

Újdonság még, hogy minden bolygóegyüttes az infrastruktúráján kívül általános fejlettségi szinttel is rendelkezik. Ezek a tudomány függvényében luxus javakkal tovább fejleszthetőek, amik további bónuszokat adnak. A bolygók specializálódásra alkalmasak, elsősorban FIDS alapon, ami egy újabb apró, de fontos változó a hatékonyság finomhangolásában.A populáció menedzselésére is vannak új eszközök: kolonizálás alatt lévő bolygók benépesítését pénzzel vagy propagandával gyorsíthatunk fel, ahogy meglévő embertömegek rendszerek közti mozgatására is van már mód. Ez utóbbit biztos sokan fogják díjazni, akik az első részben kényszerű kolonizálással próbálták megoldani a túlszaporulatot, vagy azoknak, akik nem szívlelik a migránsokat.

A harc sem úszta meg változtatás nélkül: a szokásos taktikai kártyákon túl ha korlátozottan is, de útvonalakat is módosíthatunk a csaták előtt. Három fronton helyezhetünk el hajókat, melyek fegyverzetüktől függően teljesítenek egy-egy sávban. Ehhez adódik a taktikai kártya, plusz egyéb jellemzők (akadnak például tank típusú hajók, melyek magukra vonják a kinetikus-lézeres-rakétás figyelmet). A tapasztalatom az, hogy egyelőre túl könnyű kijátszani az AI-t az alapján, hogy az összecsapás előtt látni, a flottája milyen hatótávolságú fegyverzettel operál. Ugyanez vonatkozik a planetáris támadásra.

Mindent összevetve nem voltak szűkmarkúak az újdonságok terén, ami egy ilyen összetett játék esetében kiváltképp nagy érdem. Ez persze törvényszerűen potenciális hibákat és problémákat is hoz. Az egyik a már korábban említett harc könnyűsége, az AI olykor nevetséges diplomáciai húzásai, alkalmi framerate problémák (főleg a végső szakaszban), a multiplayer rendszeres deszinkronizálódása. Vagy az egyik legkomolyabb technikai bug, ami miatt sokaknak - többek között nekem is - megállt a móka a 100. kör körül (és amit amúgy elég hangosan el is panaszolt a nép). Viszont a felütésben sem puszta érzelmi okokból ömlengtem az Amplitude Studiosról: ez utóbbit tegnap javították, és szinte teljesen biztos vagyok benne, hogy az elkövetkezendő hetekben-hónapokban ugyanilyen aktívan, a vásárlókra odafigyelve fogják javítani és fejleszteni a művüket.

Sokat beszéltem a mechanikáról meg az újdonságokról, de nem lehet szó nélkül elmenni a prezentáció mellett sem. A zenék szokás szerint felejthetetlenek (plusz fajonként egyedi darabok is akadnak), ami jó szokása az Endless univerzumnak. (Hogy az űrmacska rúgja meg, nagyon durva ez az OST! - macko) A kezelőfelület annyira letisztult és átgondolt (bár szépnek nem szép), hogy a bénácska tutorial után is tökéletesen kezelhető és átlátható.

A látvány fenomenális, mi több, megkockáztatom, hogy a legszebb, legstílusosabb a piacon, beleértve a 3D-t (csaták, bolygók) és a 2D-s rajzokat egyaránt. Itt nem csak poligonokról és shaderekről van szó, hanem a művészet azon elhagyhatatlan sajátosságáról, ahogy ezeket az elemeket egy teljes egésszé gyúrták. Mindez mellé persze rengeteg szöveg és háttér-információ párosul választási lehetőségekkel megfejelve, ha valaki épp a kaland, játék, kockázat életérzést hiányolná.

Kérem, így kell 4x stratégiai játékot csinálni. Ha azt a pár hibáját kinövi, amire minden esélye meg is van, akkor az Endless Space 2 megérdemelten a halhatatlanok közé kerül majd!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

20 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==