Mega Drive játékfejlesztés, házilag

Mega Drive játékfejlesztés, házilag

mcmackoGéczy Attila2019.08.01. 15:55

Az egész úgy kezdődött, hogy Tóth Peti olvasónk és aktív fórumtársunk még évekkel ezelőtt felkeresett, hogy mindenféle fejlesztői eszközöket készít 16-bites konzolok mellé. Nos, Petit a Neo-Geo.hu gazdájaként is ismerhetjük, és már retro témában podcasteltünk is egy jót annak idején. Most elérkezett a pillanat, hogy felfedjük a legújabb projektjét. A Mega Debugdrive egy saját fejlesztésű, egyszemélyes hobbikártya, amely gyakorlatilag a Mega Drive-ra való effektív fejlesztést, és saját romok futtatását teszi lehetővé. Ezáltal a homebrew és a demoscene projektek új lendületet vehetnek, és ha valaki a saját ROM dumpjait szeretné futtatni (és nem koptatni az eredeti cart-ok élkontaktjait), akkor arra is lehetőség van. Persze a direkt kalózkodást a készítő is elítéli - a kártya elsősorban NEM erre lett kitalálva, de a retro játékok megőrzése egy komoly és a jövőben nagy érdeklődést kiváltó témakör lesz, a harminc-negyven éves, cartokban található, gyengébb minőségű áramköri hordozók és kontaktusok ugyanis sajnos nem fognak örökké tartani.

De vissza a Debugdrive-ra. Hogyan is néz ki a kis hardver? Mint egy teljesen szabványos SEGA MD cart, annyi különbséggel, hogy saját címkét, saját dobozt, felül egy SD nyílást és egy mini-USB csatlakozót kapott a kártya. Ha már a külsőségekkel kezdjük, nyugtázzuk, hogy a kártya tényleg jól néz ki, és bár látszik a dolognak a hobbi jellege, inkább közelebb áll az egész esztétikája egy gyári termékhez, mint egy garázsprojekt első prototípusainak. A hivatalos SEGA MD cart dobozban simán elfér emellé egy USB kábel, és a későbbiekben akár leírást is lehet csomagolni a dobozba. Ugyanezt a SNES dobozaival már neccesebb lett volna kialakítani, hehe. Tehát a Debugdrive tökéletesen elfér a polcon az MD gyűjtemény mellett, ilyen szempontból a kütyü maga is (akár) egy gyűjtői trófeává is válhat - a hozzám hasonló gyűjtögetők legnagyobb örömére.

Lássuk hát, mit is tud a vas! A kártya két üzemmódban működik. Normál esetben bekapcsoljuk a gépet, bejön egy menü, ahol listázódnak az SD-n lévő fileok, valamint egy kis muzsika társaságában némi extra infót olvashatunk a kártyáról. (Szemfülesek még egy repkedő bogarat is kiszúrhatnak.) Ha betöltünk a memóriába egy programot, onnantól a kütyü úgy működik, mint egy gyári cart, a betöltött programmal. Resetelhetünk is, az áttöltés után a memóriába becsurgatott ROM fog futni, egészen áramtalanításig. A memóriába áttöltés nem fél másodperc, de ROM mérettől függően simán kivárható - a fejlesztés jelenlegi szakaszában pedig erőteljesen folyik az agyalás azon, hogy esetleg milyen memóriával lehetne tovább gyorsítani ezt a lépést. Erre szükség is lehet, korunk fejlesztői habitusait figyelembe véve kicsit nyűgös lehet perc nagyságrendű időt várni egy egyszerűbb feladat esetében. A gyári ROM-ok tökéletesen futnak (meg is engedtem magamnak egy kis felhőtlen nosztalgiázást), de láttam a tarsolyban olyan projekteket, portokat, amelyekről egyelőre nem beszélhetünk - a lényeg, hogy a kártya segítségével már most készülnek olyan MegaDrive portok korábbi játékokból, amelyek a retro közösség számára meglepetést fognak okozni.

A másik opció a DEBUG mód, ahol kell egy PC és egy USB kábel, így a kártya adatot tud fogadni, tárolni tudja azt, majd közvetlenül memória buszelérést biztosít a konzolnak. Ezzel lehet pl. programok részegységeit tesztelni, bugokat keresni, vagy teljes új fejlesztést futtatni. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Összekötjük a PC-t és a kártyát az USB-vel, kinézzük, hogy melyik COM portot sorsolta ki a Windows a kapcsolathoz, majd parancssorból kommunikálunk a kártyával. A konkrét kódolás persze PC-n történik, de az adott részleteket, ROM állapotokat így tudjuk aktuális hardveren, és nem egy az eredeti környezettől eltérő emulátorban vizsgálni. Aki részletesebb működési módra kíváncsi, az sasolja majd a Neo-Geo.hu vonatkozó blogjait, amiből már most két bejegyzés meg is született. A csoda SEGA masina alapjait, és a különböző fejlesztéshez szükséges programok bemutatását már el is kezdte a szerző…

A hardver tervét jól jellemzi, hogy meglehetősen masszív áramköri tervezés előzte meg a tényleges megvalósulást. Bár csak egy kétrétegű kártyát nézegetünk, azért masszív, soklábú IC-kkel és sok átvezetéssel van tele a cart. A kütyü lelke egy ST mikrovezérlő, valamint (az egyik aktuális verziónál) egy 64 MBit-es flash memória, ami nagyjából a fejlesztési ROM korlátot is meghatározza. Szoftveres oldalról sem egyszerű a képlet, a teljes projekt összekalapálásához szükség volt C, C# a Motorola 68000-hoz köthető assembly, CSS3, HTML5, JS, PHP, SQL és MediaQuery-ben zajló programozásra is. Maga a homebrew fejlesztés történhet C-ben, de a legjobb, ha az ember ráveszi magát a hardverközelibb Assemblyre, egész egyszerűen azért, mert nagyságrendi különbség lesz a ROM méretében ha C-ről fordítunk, mintha assemblerben legóznánk össze a kódot. (És itt most nagyjából 100k vs 10k adatmennyiségre gondoljatok!)

A készítő arra is figyelt, hogy az egész projekt kapjon egy egyedi vizualitást és audio hátteret, így mind a menük, mind a kártya maga egy egységes design mentén van kialakítva, és ahogy a képeken is láthatjátok, a menük, átvezető képek, idle-animációk is a 16-bit fénykorát idézik. A vége felé engedjetek meg egy kisebb poént is - a Gamer365 logója tutira nem járt még 16-bites konzolon, hát most Peti jóvoltából egy ilyen egyszerű, számunkra mégis szívet melengető demót láttunk, tessék csak megnézni lentebb!

A Neo-Geo.hu-n további információk lesznek elérhetőek a kártyával kapcsolatban, (például esetleges javításokat tartalmazó firmware frissítésekkel kapcsolatban, amelyeket majd innen lehet elérni:KATT, majd később az USB kábelen keresztül ápdételni.) de az alkotó egy olyan webfelületet is tervbe vett (idő függvényében), ahol egy beléptető rendszer falán átlépve oktató anyagokat kapunk, saját fejlesztéseket tudunk menedzselni időrendben, kapcsolattartás és fórumsupport mellett. Ez még csak a jövő és a hozzá tartozó tervek közé tartozik, de aki kíváncsi arra, élőben is, hogy a kártya mit tud, az most szombaton látogasson el az Árok Party-ra, ahol a demoscene nyüzsgés közepén, szombaton 10:00 órától egy órás prezentációt láthatunk a kártyáról - ahogy a madarak csiripelték, a prezi is már egy saját fejlesztésű MD ROM-ról fog futni. Várjuk a projekt kifutását, szurkolunk a szakmabeli sikerért!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

19 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
11

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==