Mega Drive játékfejlesztés, házilag

Mega Drive játékfejlesztés, házilag

mcmackoGéczy Attila2019.08.01. 15:55

Az egész úgy kezdődött, hogy Tóth Peti olvasónk és aktív fórumtársunk még évekkel ezelőtt felkeresett, hogy mindenféle fejlesztői eszközöket készít 16-bites konzolok mellé. Nos, Petit a Neo-Geo.hu gazdájaként is ismerhetjük, és már retro témában podcasteltünk is egy jót annak idején. Most elérkezett a pillanat, hogy felfedjük a legújabb projektjét. A Mega Debugdrive egy saját fejlesztésű, egyszemélyes hobbikártya, amely gyakorlatilag a Mega Drive-ra való effektív fejlesztést, és saját romok futtatását teszi lehetővé. Ezáltal a homebrew és a demoscene projektek új lendületet vehetnek, és ha valaki a saját ROM dumpjait szeretné futtatni (és nem koptatni az eredeti cart-ok élkontaktjait), akkor arra is lehetőség van. Persze a direkt kalózkodást a készítő is elítéli - a kártya elsősorban NEM erre lett kitalálva, de a retro játékok megőrzése egy komoly és a jövőben nagy érdeklődést kiváltó témakör lesz, a harminc-negyven éves, cartokban található, gyengébb minőségű áramköri hordozók és kontaktusok ugyanis sajnos nem fognak örökké tartani.

De vissza a Debugdrive-ra. Hogyan is néz ki a kis hardver? Mint egy teljesen szabványos SEGA MD cart, annyi különbséggel, hogy saját címkét, saját dobozt, felül egy SD nyílást és egy mini-USB csatlakozót kapott a kártya. Ha már a külsőségekkel kezdjük, nyugtázzuk, hogy a kártya tényleg jól néz ki, és bár látszik a dolognak a hobbi jellege, inkább közelebb áll az egész esztétikája egy gyári termékhez, mint egy garázsprojekt első prototípusainak. A hivatalos SEGA MD cart dobozban simán elfér emellé egy USB kábel, és a későbbiekben akár leírást is lehet csomagolni a dobozba. Ugyanezt a SNES dobozaival már neccesebb lett volna kialakítani, hehe. Tehát a Debugdrive tökéletesen elfér a polcon az MD gyűjtemény mellett, ilyen szempontból a kütyü maga is (akár) egy gyűjtői trófeává is válhat - a hozzám hasonló gyűjtögetők legnagyobb örömére.

Lássuk hát, mit is tud a vas! A kártya két üzemmódban működik. Normál esetben bekapcsoljuk a gépet, bejön egy menü, ahol listázódnak az SD-n lévő fileok, valamint egy kis muzsika társaságában némi extra infót olvashatunk a kártyáról. (Szemfülesek még egy repkedő bogarat is kiszúrhatnak.) Ha betöltünk a memóriába egy programot, onnantól a kütyü úgy működik, mint egy gyári cart, a betöltött programmal. Resetelhetünk is, az áttöltés után a memóriába becsurgatott ROM fog futni, egészen áramtalanításig. A memóriába áttöltés nem fél másodperc, de ROM mérettől függően simán kivárható - a fejlesztés jelenlegi szakaszában pedig erőteljesen folyik az agyalás azon, hogy esetleg milyen memóriával lehetne tovább gyorsítani ezt a lépést. Erre szükség is lehet, korunk fejlesztői habitusait figyelembe véve kicsit nyűgös lehet perc nagyságrendű időt várni egy egyszerűbb feladat esetében. A gyári ROM-ok tökéletesen futnak (meg is engedtem magamnak egy kis felhőtlen nosztalgiázást), de láttam a tarsolyban olyan projekteket, portokat, amelyekről egyelőre nem beszélhetünk - a lényeg, hogy a kártya segítségével már most készülnek olyan MegaDrive portok korábbi játékokból, amelyek a retro közösség számára meglepetést fognak okozni.

A másik opció a DEBUG mód, ahol kell egy PC és egy USB kábel, így a kártya adatot tud fogadni, tárolni tudja azt, majd közvetlenül memória buszelérést biztosít a konzolnak. Ezzel lehet pl. programok részegységeit tesztelni, bugokat keresni, vagy teljes új fejlesztést futtatni. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Összekötjük a PC-t és a kártyát az USB-vel, kinézzük, hogy melyik COM portot sorsolta ki a Windows a kapcsolathoz, majd parancssorból kommunikálunk a kártyával. A konkrét kódolás persze PC-n történik, de az adott részleteket, ROM állapotokat így tudjuk aktuális hardveren, és nem egy az eredeti környezettől eltérő emulátorban vizsgálni. Aki részletesebb működési módra kíváncsi, az sasolja majd a Neo-Geo.hu vonatkozó blogjait, amiből már most két bejegyzés meg is született. A csoda SEGA masina alapjait, és a különböző fejlesztéshez szükséges programok bemutatását már el is kezdte a szerző…

A hardver tervét jól jellemzi, hogy meglehetősen masszív áramköri tervezés előzte meg a tényleges megvalósulást. Bár csak egy kétrétegű kártyát nézegetünk, azért masszív, soklábú IC-kkel és sok átvezetéssel van tele a cart. A kütyü lelke egy ST mikrovezérlő, valamint (az egyik aktuális verziónál) egy 64 MBit-es flash memória, ami nagyjából a fejlesztési ROM korlátot is meghatározza. Szoftveres oldalról sem egyszerű a képlet, a teljes projekt összekalapálásához szükség volt C, C# a Motorola 68000-hoz köthető assembly, CSS3, HTML5, JS, PHP, SQL és MediaQuery-ben zajló programozásra is. Maga a homebrew fejlesztés történhet C-ben, de a legjobb, ha az ember ráveszi magát a hardverközelibb Assemblyre, egész egyszerűen azért, mert nagyságrendi különbség lesz a ROM méretében ha C-ről fordítunk, mintha assemblerben legóznánk össze a kódot. (És itt most nagyjából 100k vs 10k adatmennyiségre gondoljatok!)

A készítő arra is figyelt, hogy az egész projekt kapjon egy egyedi vizualitást és audio hátteret, így mind a menük, mind a kártya maga egy egységes design mentén van kialakítva, és ahogy a képeken is láthatjátok, a menük, átvezető képek, idle-animációk is a 16-bit fénykorát idézik. A vége felé engedjetek meg egy kisebb poént is - a Gamer365 logója tutira nem járt még 16-bites konzolon, hát most Peti jóvoltából egy ilyen egyszerű, számunkra mégis szívet melengető demót láttunk, tessék csak megnézni lentebb!

A Neo-Geo.hu-n további információk lesznek elérhetőek a kártyával kapcsolatban, (például esetleges javításokat tartalmazó firmware frissítésekkel kapcsolatban, amelyeket majd innen lehet elérni:KATT, majd később az USB kábelen keresztül ápdételni.) de az alkotó egy olyan webfelületet is tervbe vett (idő függvényében), ahol egy beléptető rendszer falán átlépve oktató anyagokat kapunk, saját fejlesztéseket tudunk menedzselni időrendben, kapcsolattartás és fórumsupport mellett. Ez még csak a jövő és a hozzá tartozó tervek közé tartozik, de aki kíváncsi arra, élőben is, hogy a kártya mit tud, az most szombaton látogasson el az Árok Party-ra, ahol a demoscene nyüzsgés közepén, szombaton 10:00 órától egy órás prezentációt láthatunk a kártyáról - ahogy a madarak csiripelték, a prezi is már egy saját fejlesztésű MD ROM-ról fog futni. Várjuk a projekt kifutását, szurkolunk a szakmabeli sikerért!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

23 órája
27

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7