[Teszt] Pokémon Sword & Shield

Pokémon Sword & Shield

Gamer3652019.11.26. 22:00

Mennyi idő is telt el? Az első zsebszörnyikés játék óta több mint húsz év (a Pokémon Red 1996-os eredeti japán megjelenése után két évvel érkezett - mit érkezett, robbant! - be a nyugati társadalom Gameboy masináira). A legutóbbi Switch játék (Pokémon Let's Go) óta viszont szűk egy év pörgött le. Mire elég ennyi idő? Egészen sok mindenre, bár a Game Freak előző Switch alapvetéséhez képest a Sword & Shield inkább a régebbi handheld címeket vette kiindulópontnak. És ehhez kevert pár (jópár!) újítást, még áramvonalasabbá és élvezhetőbbé téve a fura állatkákkal töltött órákat. Mármint a cél tisztán látszik, a megvalósítás pedig... Lássuk hát!

A Sword & Shield az újdonságok sorát Galar régiójával nyitja: csatangolásaink helyszíne ezúttal egy meglehetősen idealizált, brit-szigeteket idéző terület. Egyszerre utópisztikus és archaikus környezetbe pakolt történetünk egy kisvárosban kezdődik, tömve a tipikus ánglius vidéki élet ismertetőjegyeivel. Teázgatásokkal, birkákkal és kompetitív állatviadalokat bonyolító lakókkal meghintett mesevilág ez, de a foci helyett itt pokémonokért őrülnek meg az emberek. Az új iteráció ezen a ponton felemás képet festő, nyolcsávos sztrádából leszűkülő elágazásba torkollik, lévén cirka négyszáz különböző szörnyikét tudunk befogni, s ezek jó része vadiúj darab, sőt, az újak többnyire kitűnő addendumok mind koncepcionális, mind pedig vizuális szinten. Viszont mindez feleannyi csak, mint amit eddig megszokhattunk, ráadásul rengeteg állatkától és variációjuktól búcsút veszünk, mivel az eddigiekkel ellentétben semmilyen formában nem tudjuk a régebbi játékokból magunkkal hozni összes kedvencünket (lásd keretes írásunkat). Cserébe viszont sokkal jobb és feszesebb egyensúlyt tudtak az alkotók elérni, valamint lássuk be, az a négyszáz is tetemes mennyiség!


Egyik szemem sír, másik pedig pokélabda.

A világ Pokémon veteránjainak felhördülése hangos és nem is alaptalan. Rengetegen kritizálták a Game Freak / Nintendo azon döntését, amely a Sword & Shield-re alaposan megnyirbálta a Pokédex-et (azaz a Pokémonokat összesítő gigantikus adatbázist).

Sokan visszásnak látják azt, hogy az eddigiekben egyre csak gyarapodó számú Pokémon fajták nagy része nincsen benne az új játékban, a fejlesztő kvázi lustaságának tulajdonítva. Kérdés, hogy ez az újdonsült játékosokat mennyire zavarja, és hogy ezt a későbbiekben pl. patchek formájában tudják/akarják-e orvosolni a dolgot. Az is érdekes, hogy a mobilos Pokémon Go felhasználók mennyit éreznek ebből, az ökoszisztéma (pokészisztéma :)) hogyan alakul majd, lesz-e kihatása a jövőbeli játékokra?

A világ felépítése is változott kicsit, a megszokott felülnézeti irányítás és kameranézet mellett a térkép közepén egy hatalmas szeletet kiharapva a Game Freak létrehozta a vadont, ahol (majdnem) teljes háromdimenziós irányítást kapunk, változó időjárással, szabadon kóricáló állatkákkal, új játékelemekkel. A vertikális betekintési szögünk ugyan limitált, az immerziót pedig (számomra legalábbis) olykor-olykor megtöri a látványos pop-up és a távoli objektumok, sőt, háttérelemek mosottas, alacsony felbontású kontrasztja a közvetlen környezetünkkel. A kompromisszum megkötését én a rendelkezésre álló időmennyiségnek tulajdonítom. Tény, hogy a kis Switch képes ennél jobb, folyamatosabb látványt is kipréselni, láttunk már erre példákat (BotW, Xenoblade stb.). Meglepő, bár annyira nem észrevehető, hogy ugyanezek a gyengeségek a klasszikusabb helyszíneken is jelen vannak. Na de ne kanyarodjak el a vadontól, ami szerintem a legnagyobb előrelépés az utóbbi idők pokéjátékai viszonylatában. Egy még csiszolatlan gyémántról beszélünk, de pozitív startja egy jövőbeli iránynak. Lehetséges és érdemes is itt elbíbelődni, gyűjtögetni az állatkákat, fejlesztgeni a meglévőket. Mivel random harcok nincsenek a játékban (szerencsére!), simán ki is lehet a rágósabb falatokat kerülni. Érdekesség, hogy ezen a területen aztán mindenféle Pokémon előfordulhat, akár magasabb szintűek is! Piros pont jár a kényelmi megoldások implementálásáért is, amilyen például a bevezető szakaszban megkapott pokébox (ahonnan bármikor cserélhetjük aktív - hatfős - csapatunk tagjait, nem kell külön specializált gép után kajtatnunk a városokban). A külön minijátékként felfogható táborozás kiváltja a szimpla kiskedvenc simogató képernyőt; itt nemcsak játszhatunk pokémonjainkkal, de főzhetünk is nekik a kalandjaink során összeszedett alapanyagokból (Teszem azt, Psyduck-ból. Várjunk csak, nincs is Psyduck...).

Mint minden Pokémon játéknak, a gyűjtögetés mellett, a harc adja meg a Sword & Shield sava-borsát. Bevallottan kézikonzolként tekintve a Switchet, így készült a program, ezért inkább a (3)DS-es verziók örökségét érhetjük tetten, azok következő lépcsőfokának szánták. A harcrendszer ennek megfelelően működik, négyféle (később cserélhető) támadás / védekezés közül választhatunk saját és ellenfelünk típusának, erősségeinek és gyengeségeinek figyelembe vételével. Illetve használhatunk a táskánkban felhalmozott tárgyak közül - különböző tulajdonságokat növelő bogyók, gyógyító cuccok felhalmozása javallott. Amint legyengítettük ellenfelünket, akár el is kaphatjuk őket a labdákkal (ezekből is több variáció létezik, érdemes kísérletezni, ha a normál pokéball sikertelen). A végére hagytam a különlegességet: a későbbiekben tudjuk ún. Dynamaxolással HATALMASRA növeszteni állatkánkat, ha lehet, még különlegesebb és hatékonyabb támadást bevinni opponensünknek. Ennek ritkább verziója pedig a Gigantamaxolás! Hatalmas, stadiont megtöltő szörnyikére gondoljatok! Őszintén szólva a harcok taktikai részét túlságosan nem variálja meg a dolog - látványos, olykor brutálisan erős, de az első pár alkalom után elveszti a varázsát. A játék - pár sztorihoz kötött pillanatán felül - simán végigtolható nélküle. A rendszer maga amúgy élvezetes, kiforrott (húsz év után még szép), a taktikus megközelítést preferálja, sőt, néha meg is követeli! Ha egy adott ellenfél legyőz minket, érdemes átgondolni, melyik zsebszörnyet, milyen támadásokkal, kombókkal vetjük be következő alkalommal. A Game Freak majdnem tökéletes mechanikákat csiszol egyre jobbra és jobbra.

Említettem, hogy a helyszín új, a történet viszont ismerős, a bevett formulákat alkalmazza. Főhősünk (akit ezúttal bizonyos keretek között ugyan, de az eddigieknél sokkal szabadabban testre is szabhatunk, később pedig öltöztethetünk) ifjú, feltörekvő tehetség, édesanyjával egy kis faluban éldegél. Egy nap, szomszéd pajtásával (Hop, aki természetesen a riválisa) annak bátyja (Leon, a régió bajnoka) látogatása alkalmából megkapják első Pokémonjukat: ekkor választhatunk a három alapszörnyike közül (tűznyúl/vízkaméleon/fűmajom). Friss kedvencükkel aztán egy elkóborolt birka után eredve belefutnak egy (verzió-specifikus) farkasba - (egy kardos, egy pajzsos). Rajtuk kívül cirka harminc-harminc olyan pokémon van, amit a másik verzió tulajaival cserélgetve lehet csak megszerezni. Elájulnak, s otthonukban eszmélnek, majd Leon unszolására felkerekednek a nagy kalandra, legyűrni a nyolc pokémon-gym vezetőjét, később pedig elnyerni a bajnoki címet. Útközben még a környék furcsa eseményeire is fényt derítenek! Nos, igen, sablonos, tulajdonképpen a szokott szerepeket osztották ki új karaktereknek (a Rocket team helyett team Yell, prof Oak helyett prof Magnolia pl.). Egy Pokémon játéknak soha nem a sztori volt a legfőbb vonzereje, pusztán egy kellemes hátteret szolgáltatni hivatott, ennek pedig eleget is tesz.

Online téren a program hozza az elvárhatót, lehet Pokémonokat cserélgetni, mások táborában vendégeskedni, erősebb szörnyeket a vadonban négyfős csapatban lenyomni - bár ehhez lehet gépi társakat is toborozni - és természetesen párbajozni. Ezeket a funkciókat játékon belül az ún. Y-comm menüben érheted el, Nintendo online előfizetés szükséges hozzájuk.

Összességében tehát a Sword & Shield képében egy ízig-vérig Pokémon játékot kapunk, annak minden bájával, vadonatúj, hangulatos környezetbe helyezve. Mivel a célközönség ugyanúgy a fiatalabb korosztály, különösebben nem is nehéz. Rajzfilmes látványvilága rabulejtő, dacára az apróbb technikai malőröknek (pop-up, blur) tökéletesen áramvonalas játszhatósággal. Utóbbit erősíti a jól átgondolt felhasználói felület, a menürendszer barátságos, szépen átlátható mivolta, a kényelmi finomhangolás. Mindazonáltal érezhető, hogy maradt még hely a bővülésnek, a fejlesztő jó irányba mozdult, s remélem, ezen az úton halad tovább. És azt is, hogy a következő játékra több időt kapnak, mi pedig még több, még jobb Pokémon-t!

dracoo

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

12 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==