[Teszt] Black Mesa

Black Mesa

LotharFuchs Róbert2020.04.05. 15:00

A Half-Life első része több szempontból is játékipari mérföldkő. Egyrészt maga a játék megreformálta az FPS műfaját. Grafikában, játékmenetben és narratívában is egyedülálló, mi több, iránymutató lett, de ezen felül a fejlesztő Valvékat is elindította egy olyan úton, aminek (többek között) ma a Steamet is köszönhetjük. Tehát finoman szólva sem egy tucattermékről van szó, aminek modernizálása magától értetődő. Ez meg is történt hivatalos keretek között még 2004-ben, Half-Life: Source néven, de az eredmény a rajongók szerint felemás lett. A kihagyott ziccer okozta csalódást ambiciózus projektbe csatornázta át néhány keményvonalas játékos, és elhatározták: a maguk módján élesztik újra a kötelező művet.

Ahhoz, hogy érdemben értékelni lehessen a munkájukat, szükség lesz egy technikai kitérőre. Gordon Freeman megpróbáltatásainak megjelenítése anno egy GoldSrc névre keresztelt motorral vált lehetségessé, ami egy erősen módosított Quake engine volt. Utódja, a Source, 2004-ben debütált hivatalosan, ami bár technológiailag rengeteg új lehetőséget biztosított, a Valve ezeket szemlátomást nem aknázta ki eléggé (a Half-Life: Source esetében). Ugyanakkor ez tette lehetővé, hogy Half-Life 2 modként elkezdődjön a Black Mesa hosszúra nyúló története, amiből végül Gabe Newell áldásával egy önálló termék lett. Az első tesztelhető verziók közül az egyikre mi is ránéztünk annak idején, ezt itt olvashatjátok!

De hogy magáról a játékról is szó essen: akkor most egy szimpla ráncfelvarrott Half-Life-ról van szó, vagy többről? Még az előbbi sem lekicsinylendő mutatvány, ugyanis számos elemet a nulláról kellett újraírniuk a fejlesztőknek, nem pedig csak egy modernizáló gépezet szájába hajítani (amibe ugye a Valve bicskája bele is tört). Pályatervezés, játékmenet, AI, fizika, hangok és textúrák, mind-mind sok munkát igényeltek az újragondolás alatt, nem ritkán az alapoktól újrakezdve. Az emlékezet csalfa dolog, ezért igazán csak úgy lehet felmérni a fejlesztő Crowbar Collective teljesítményét, ha előtte az eredeti élményt is felelevenítjük, akár csak egy összehasonlító videó erejéig. Az igazán meghökkentő dolog pedig az, hogy az egyértelmű fejlődés mellett mennyire hű tudott maradni az eredeti elképzeléshez. Vagyis már remake-nek is kiváló, de erről szerencsére többről van szó.

Ennek leginkább kézzelfogható jele az utolsó fejezet, a Xen, ami (vigyázat, spoiler veszély… ha bő 20 éves is) az invazív idegen faj otthonában játszódó lezárás, és egyben az eredeti játék leggyengébb pontjának alaposan feljavított és kibővített változata. A törekvés, miszerint a Half-Life hagyatékát tiszteletben tartva, mégis a kornak megfelelő kivitelben prezentálják, itt érhető tetten igazán. Ellentétben az eredetivel, a befejezés sikeresen teremti meg az idegen bolygó (és az ahhoz dukáló fauna) illúzióját. A kivitel minősége a legtöbb helyen nem hogy szimplán jó, de olyan színvonalú, amit anno ez a klasszikus megérdemelt volna. Ugyan a sorozat híres a logikai / ügyességi feladványairól is, az ízlésemnek néhol már túl sok volt belőlük, mégsem olyan mértékben, hogy az érdemei kárára menjen. És ennek a felvonásnak a megalkotására „csak” öt évre volt szükségük.

Ami a negatívumokat illeti: nem a fejlesztőcsapat hibája, de néhány játékelem felett már óhatatlanul eljárt az idő. Aki a mai FPS-eken szocializálódott, annak a mesterséges intelligencia és a gunplay már lehet nem üti meg az elvárt szintet. De ez nem is lenne fair egy olyan játékkal szemben, aminek az alapjai 22 évesek. A végigjátszás során két olyan hibába futottam bele, ami miatt régebbi mentéshez kellett nyúlni, de a gyakori autosave-ek miatt ez nem okozott komolyabb fejfájást. A koros motornak értelemszerűen megvannak a maga korlátai, ami miatt alkalmi framerate esések előfordulhatnak, aki pedig valamiért csak a multiplayer miatt venné meg, ne tegye. A szerverek kihaltak, de ez a történet nem is erről szól. Hanem Gordon Freemanéről, ami most az Alyx megjelenésével már szinte biztosra mondható: kétszeri és megismételhetetlen. Rajongóknak kötelező darab, de a vállalkozó kedvű újoncoknak is nyugodt szívvel ajánlom, amennyiben észben tartják, hogy milyen régi fundamentumokra épülő alapműről van szó.

8/10

Black Mesa | Platform: PC, Windows (tesztelt), Linux | Ár: 18 EUR | Kiadó: Crowbar Collective | Fejlesztő: Crowbar Collective | Megjelenés: 2020 március 06.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 órája
2

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

11 órája

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

2 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

3 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

5 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

6 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

7 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

9 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7