[Teszt] Desperados III

Desperados III

Gamer3652020.06.12. 08:00

A "végeláthatatlan" definíciója is lehetne az a beszélgetés, amit az objektivitásról lehetne folytatni. Az objektivitás, mint olyan, szerintem ugyanis nem létezik, hiszen ha nem egy komponenslistáról van szó, hanem egy valamivel irodalmibb hangvételű valamiről - legyen az akár csak egy termékbemutató is - ott már-már elkerülhetetlen, hogy valamilyen módon mindenképp feltűnjön a szerző véleménye, ha nem is direktben, akkor valamilyen egyéb, elsőre nem feltétlenül feltűnő módon. És bár objektivitás ez alapján nincs, abban azért talán megállapodhatunk, hogy az 1997-es és az ezt követő 1998-as esztendő a videójátékok történetének legerősebb évei közé tartozik. Olyan klasszikusok, műfajteremtők születtek rendkívül rövid idő leforgása alatt, mint az Age of Empires, a Fallout, a Dungeon Keeper, a Final Fantasy VII, a GoldenEye007, a Star Wars: Jedi Knight, a Baldur's Gate, a Half-Life, a StarCraft, a Metal Gear Solid, a Grim Fandango, vagy épp a Commandos. A Commandos, ami aztán tényleg a semmiből, egész pontosan egy olyan helyről érkezett, amely hagyományosan nem az AAA-piacra termelt. A később sorozattá bővített játékot a spanyol Pyro Studios követte el, és már az első próbálkozásukkal történelmet írtak. Ez nem csak annak volt köszönhető, hogy rögtön a kor egyik legmeghatározóbb kiadója, az itthon is próbálkozó Eidos Interactive karolta fel őket, de annak is, hogy a Commandos gyakorlatilag egy olyan új műfajt teremtett, amit saját maga tökéletesített, és aminek a maga korában meglepően kevés követője vagy imitátora akadt. A legjobb azonban - hosszú kihagyás után - nem csak, hogy ismét életjelet adott magáról, de olyan formában tért vissza, hogy rögtön trónörökösnek is nevezhetjük.

A Desperados III persze nem teljesen a semmiből jött, vagy legalábbis ezüst tálcán kínálta magát a lehetőség, miután a német Mimimi 2016-ban - stílszerű módon - az ismeretlenből előállt azzal a Shadow Tactics-al, amely azonnal visszahelyezte a szunnyadó műfajt a térképre, és egyúttal modernizálta is azt, így relatíve könnyű út vezetett a Desperados III létrejöttéig. Az eszköztár és a keret adott volt, már csak egy történetre és karakterekre volt szükség.

Azok pedig rendelkezésre is álltak, a Desperados III ugyanis a nevében folytatás, a tartalmát tekintve viszont előzmény: az első epizód előtt játszódó prequel, amelyben John Cooper összeismerkedik azzal a brigáddal, aki a későbbi epizódok mindegyikén végigkísérte a vadnyugati bosszútörténetet. Így aki annak idején már szorosabb kapcsolatba került az első felvonással - és a későbbi, sajnos részről részre gyengébb folytatásokkal - közeli ismerősként üdvözölheti a pisztolyforgató John Coopert, a vérgőzös menyasszonyt, Kate-et, a furcsa eszközökkel operáló McCoy dokit, a hatalmas pofonokat osztó vadászt, Hectort, és a New Orleans vuduval átitatott vidékéről érkező Isabelle-t. Az ötöst nem a vak szerencse, hanem a sors hozza össze, végzetük pedig küldetésről küldetésre kovácsolódik egyre szorosabbá egy meglepően jól összerakott történetben. Habár az események sodrása néha meglehetősen furcsa - nem mindig egyértelműen kerül a team egy-egy szélsőségesen új helyszínre, a történet végére bejárva a déli államok jelentős részét - az előadásmód meglepően remek. A teljes egészében mocapelt átvezető animációk már-már nagyszabású, külső nézetes akciójátékok színvonalán mozognak, kiváló dialógusokkal, egészen fantasztikus szinkronszínészekkel, és egy olyan világgal, amely a maga egyszerűségével úgy építi fel frenetikusan hangulatosan az 1870-es évek spagettiwestern környezetét, hogy még a fantáziának is hagy egy kis mozgásteret.

Ha valamiben, hát mozgástérben a Desperados III egész biztos bővelkedik, hiszen maradt a kaptafánál és az eredeti műfajánál: egy sztoriközpontú, valós idejű, taktikus lopakodós játék, ahol egyfajta izometrikus nézetből kell az egyes küldetések során előre rögzített feladatokat megoldani. Ez szinte minden esetben adott személyek kiiktatását jelenti, menet közbeni kisebb-nagyobb feladatokkal. Az objektíva mindig egyértelmű, és a hangsúly nem is ezen van, hanem a megoldáson - egész pontosan az odáig vezető úton.

A sorozatra és a műfajra jellemző kötetlenség itt ugyanis hatványozottan jelen van. Egyrészt a helyszínek többsége tényleg gigantikus, vannak olyan küldetések, ahol vagy féltucat célpontot kell kiiktatni, köztük pedig szó szerint egy egész város van, amit nem csak fel lehet és fel is kell fedezni, de közben ki is kell kutatni annak gyenge pontjait. Az utcák, a külső vidékek mindig teli vannak őrökkel és őrjáratokkal, akik az első gyanús jelre fegyvert ragadnak, és riadót fújnak. És bár ilyenkor is helyt lehet állni - gyakorlatilag minden szereplő többféleképpen is tud ölni - de ez értelemszerűen pont a játék lényegét ölné meg, és ilyenkor marad az újratöltés. Ezt egyáltalán nem kell szégyellni, sőt, a műfaj és a játék gerincét pont a próbálkozás adja, amihez egy instant töltést biztosító mentési rendszer társul, amely már alapbeállítások mellett is folyamatosan - 1 perc elteltével - figyelmeztet, ha túl rég volt mentés.

Megoldandó szituációból pedig nem kevés akad, a Desperados III közel másfél tucat fejezete simán egy 15-20 órás játékidőt tartogat, és ez még csak egy óvatos becslés, hiszen nem csak a tempó változhat személyről személyre, de a megoldás is. Minden egyes misszió egyfajta puzzle, ahol saját magad találod ki a helyzethez és a stílusodhoz leginkább passzoló megoldást. Nincs olyan szituáció, nincs olyan célpont, amit ne lehetne legalább három-négyféleképpen is megoldani, attól függően, hogy melyik szereplő asszisztál... egészen addig, amíg ez nem igaz. Akad ugyanis egy-két olyan jelenet, ahol érthetetlen módon megszűnik a szabadság, és szinte csak egy elfogadható megoldás van, de szerencsére ezek mennyisége elég alacsony ahhoz, hogy a végigjátszást ne akassza meg. A végigjátszást, ami nagyon sokféleképpen skálázható, hiszen nem csak az általános nehézségi szint választható meg, de finomhangolható az ellenfelek reakcióideje, figyelme, és még jó pár olyan opció, amire a kampány második felében, az egyre keményedő feltételek árnyékában bizony szükség is lesz.

Mert, ahogy az eredetiben, úgy itt is minden karakter teljesen eltérő repertoárral rendelkezik, és ez nem csupán a fegyvert, de az ennél sokkal fontosabb képességeket jelenti. Gyakorlatilag mindegyikük képes felhívni az ellenfelek figyelmét - zajkeltéssel, vagy valamilyen látványossággal - és csendben (vagy akár zajosan!) kiiktatni őket, ezen eltérő tulajdonságok pedig irreálisan sok kombinációs lehetőséget rejtenek magukban, mert nagyon elegánsan össze tudnak simulni. Ehhez asszisztál a játékmenet egyik legnagyobb újítása, a Showdown mód is. Ezt aktiválva az idő megáll, és minden irányított szereplőnek parancs adható, amit egy gombnyomásra teljesítenek egyszerre. Ennek révén akár 4-5 őr is kiiktatható anélkül, hogy ez riadóba vagy tűzharcba torkolna: nagyon izgalmas lesz látni, hogy az egyes végigjátszások és főleg a speedrunok során ezt hogyan sikerül kihasználni.

Ösztönzés erre bőven akad, minden egyes küldetés számos olyan kihívással rendelkezik, melyek révén értelmet nyer az újrajátszás, ezen felül pedig olyan további mellékfeladatokat is le lehet tudni, melyek garantáltan próbára teszik a csapatmenedzsment és a karakterismeret összes csínját-bínját. A végeredmény pedig kárpótol a szenvedésért: a Desperados III műfajának legjobb modern darabja, és sorozatának csúcsa - jöhet a (tényleges) folytatás!

***Desperados III | Platform: PC (tesztelt), PS4, One |

Kiadó: THQ Nordic | Fejlesztő: MiMiMi Games |

Megjelenés: 2020. június 16.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

8 perce

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

9 órája
1

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

15 órája
1

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

1 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

4 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

4 napja
7

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

5 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

5 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

6 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

7 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

7 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

8 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

8 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2025.07.04.
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2025.07.04.
17