[Teszt] Carrion

Carrion

mcmackoGéczy Attila2020.07.24. 23:53

Azt mondod inverz horrorjáték? Igen, a Carrion tényleg ezzel a titulussal indult a világot bekebelező útjára, és van is ebben a reklámszlogenben valami. Egy monsztát irányítasz a játékban, mégpedig Metroidvania-jellegű játékmenetben, korrektül összerakott pixelgrafika mellett. Láttunk már ilyet párszor, de nem úgy, ahogy azt a Carrion tálalja. Tesztlaborunk jelentését olvashatjátok.

A szörnyeteg a Carrion lelke. Egy csupa-száj, csupa-csáp cafatförmedvény, amelyre az egész játék élménye fel lett fűzve. A piros Dolog nem ugrik, nem platformról-platformra jár, hanem halad előre a kutatóbázis folyosóin. Csápjainkkal a szokásostól eltérően tényleg arra haladunk az XY koordináták dimenzióiban, amerre csak kedvünk és az akadályok engedik, miközben kapcsolókat működtetünk, környezeti akadályokat kerülgetünk, és az ezekből felépített rejtvényszerű mecahnikákat gyűrjük le. Szörnyünk növekedik - három fő fázisa van, de azokon belül is (mintegy az életerő jelképeként) lehet kisebb és nagyobb a jószág. A méret olykor a megoldás kulcsa is: a fázisok között testtömegünk egy részét víztócsákban parkoltathatjuk. Más fázisokban más-más skilleket tudunk alkalmazni - ezeket viszont Metroid játékokhoz hasonlatosan kell összegyűjtenünk és szekvenciálisan használnunk. Ha pedig emberekkel találkozunk… a tévé képernyőjén elszabadul a pokol.

Monsztánk ugyanis gyors, és hihetetlenül áramvonalasan kezelhető. Tegyük fel, hogy tele van a következő terem fegyveres őrökkel és ruhába bújt tudósokkal. Shoggothunk épp hogy átsuhan a termen, közben fellök 2-3 mazsolát, elkapja a páncélos-lángszórós keményfiút. Csápunkkal rázzuk, darabokra szaggatjuk a ragdoll-testű figurát, közben a lendület viszi magával a többi, csáp útjába kerülő szerencsétlent. Nem telt el három másodperc, és a falakról csöpög a paradicsomlé, sikoltoznak félbetépett áldozatok, és a piros paca már a harmadikat harapja a szájához húzott ellenfélből. Az egész terem a feje tetjén áll, a gépek szikráznak, a plafonról lógó láncok lengenek, a szörny pedig villámtempóban diadalmaskodott az adott szoba kihívásán. A fenti sorokra és alapvetően az egész hangulatra a szörnyűséges kifejezés a legjobb szó, de lehet hogy Lovecraftnak kell hozzá lenni, hogy megfelelően körbe tudd írni a bizarr horror-látomást. Az izgő-mozgó pixelek, a mindig groteszk mód ficánkoló szörnyetegünk és a haladási irányunkat jelző, falra maszatolt húslé szinte már-már paródiaszerűen tálalja a rettegést, de e határnak az innenső felén marad szerencsére. Végig nyugtalanító és kedélyborzoló a látvány, amit a durva hangeffektek és zörejek, háttérben hallható szintetikus akkordok nyomatékosítanak.

Szerencsére azonban a játékmenet is a maga kontextusában kiemelkedő színvonallal bír. A monszta irányítása hihetetlenül flow-szerű (ahogy fentebb írtuk), a harc bár nem túl pontos, a kihívási mérce ehhez igazodik. A fejtörők érdekesek, és szerencsére a pályák felépítése, a zónákat összekötő féreglyukak logikája is okos designeri munkát tükröz. A Carrion tényleg egy inverz Metroid, és tudjátok, utálom elcsépelni a metroidvania kifejezést, de szerencsére itt tényleg nem csak az esztétika, hanem a gameplay is felnő egy jó műfajtárstól elvárt komplexitáshoz. Persze vannak apróbb problémák. A bázis térkép nélkül csak egy generikus környezet, kevés titokkal és még kevesebb poénnal. (Igaz, ahol fordulat van, ott nézel majd nagyokat.) Passzív narráció van, de több sztorizás, flashback és esemény tovább fokozhatta volna a játék amúgy ütős és sci-fi nagyokra jellemző fordulatait. Az Abuse-szerű (PC, 1995) látvány is helyt áll, annyi minden izeg és mozog a képernyőn, igazán jók a fények-árnyékok… mégis a környezet, valamint a lore kaphatott volna olyan jellegzetesebb vonalvezetést. Olyasmit, mint ami néha-néha felvillan a visszaemlékezések rövidke jeleneteiben.

Ha valamit nagyon el kell ismerni a Carrion kapcsán, az a játék eredeti mivolta. Ezt az ötletet ebben a formában még tuti nem láttad, ráadásul ha szereted a creature-horror tematikát sci-fi környezetbe ágyazva, akkor két kanállal fogod habzsolni a tekergő féreglény vesszőfutását. A Devolver jól ráérez az ilyen minőségi különlegességek vonalára, a varsói fejlesztőgárda pedig felírja magát a menő indie-fejlesztők listájára. A vérvörös csápcsúfság pedig felírja magát az idei év legérdekesebb indie játékai közé.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 órája
2

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

11 órája

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

2 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

3 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

5 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

6 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

7 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

9 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7