[Teszt] Super Mario 3D All-Stars

Super Mario 3D All-Stars

mcmackoGéczy Attila2020.09.16. 15:00

Mario egy intézmény. Olyan figura, akit a hobbink képviselőjeként a világ minden pontján ismernek, kicsik és nagyok egyaránt. A legutóbbi All-Stars rész óta majdnem három évtized telt el (!), és valahol mégsem furcsa az, hogy most a Mario 64, a Mario Sunshine és a Galaxy első része egy kollekcióban lát napvilágot. A Switch sokkal sikeresebb, mint a Wii U, így a petárdát jóval nagyobb durranással lehet a rajongók közé dobni, ráadásul a gép gond nélkül viszi mindhárom anyagot, korrekt HD felbontásokban. Az már kicsit furcsább, hogy a Nintendo miért döntött limitált digitális és fizikai forgalmazás mellett - ez a három játék ugyanis tényleg ünnepi falat így egybecsomagolva, amit mindenkinek receptre kéne felírni a mostani bús, stressztől és aggodalomtól fűtött évünkben.

Meglepetésemre a Mario 64 öregedett legrosszabbul a trióból. Utoljára DS-en játszottam az epizóddal, és akkor újra és újra elámultam azon az ötletességen, amit az első vérbeli 3D platformer játék alkotói letettek az asztalra. Mára kicsit megfáradt a játék - de az érdemek ott vannak azért. Az egész játék felépítése csodálatos, és bámulatra méltó. De kicsit laposak már ezek a korai 3D-t idéző pályák, és kicsit az irányítás és kezelés kombinációja is… hogy is mondjam, nyilván kevésbé flott, mint amivel mondjuk egy Odyssey kényeztetett minket. Mindent egybevetve, egy tartalmas és historikusan fontos epizódról beszélünk, de ezt a kalandot ma már főleg csak annak ajánlanám, aki gaming-történelemből szeretne elmaradást pótolni, vagy akit a nosztalgia késztet újrajátszásra.

Nem így a Super Mario Sunshine, amely a pozitív meglepetések netovábbja volt ebben a kollekcióban. Én sem igazán szerettem ezt a részt a maga idejében. Kicsit a játék sem tudta, hogy merre akarja vinni a franchise-t, és ma is látom a hiányosságait. Az enyhén túlbonyolított világot, a felemás pálya- és küldetésdesignt, illetve a furcsa karaktereket, akik a narrációba is visznek egy kis „weird” különcséget. Viszont ha korunk platformjáték felhozatalát nézzük, a Sunshine ma is elmenne a mostani formában, legfeljebb csak az Odyssey után lesz egyenetlen az élmény. Korunk amúgy jóra értékelt ugrabugrái mellé simán odaállhat. Sőt, ha magad is félbehagytad, vagy nem is igazán vágytad a Sunshine-t anno, most különös tekintettel fontold meg a játékban való elmélyülést. Az emlékeid festékes vizében elveszett gyémántra fogsz rátalálni. Kár, hogy a GameCube kontrollert nem támogatja az átirat. Az irányításban kicsit nyögve nyelős a bal ravasszal való célzott sprickolás, de alapvetően szokható a Joy-Conra hangolt séma.

A Galaxy-t pedig nem is kell különösebben ecsetelni. A Nintendo bátran gondolta újra Marioval a 3D platformer műfaját, és a geometria jelentését. A teret és percepciót felforgató epizód a széria egyik legkreatívabb játékaként vonult be a történelemkönyvekbe. Kicsit sajnálom, hogy a Galaxy 2 nem jött a mostani epizód mellé, de kell valamit a negyvenedik szülinapra kiadott All-Stars epizód mellé is hagyni, ez nyilvánvaló… Apropó, a játék a Joy Con mozgásérzékelését simán támogatja, még assist-játékot (Co-Star Mode) is lehet tolni a régi idők emlékére. Az irányítás ez esetben érdekes hibridként jelenik meg. Simán játszhatod handheld módban is a játékot, ahol touch mozzanatokkal célzod a csillagport az ellenfeleidre. Ha lekapod a Joy Conokat, akkor az irányítás szinte 1:1-ben a Wii-t mímeli, és teljesen frankón működik sensor bar nélkül is. Tetszik vagy sem, egyik átiratnál sem lehet irányítási sémát váltani, de úgy gondolom, hogy amit a Nintendo által kitalált vonallal nem lesz gondja senkinek sem. Bennem fel sem merült, hogy bármit is állítgatni kéne...

Mindegyik címnél elégedett voltam amúgy a technikai megoldásokkal. A Super Mario 64 elég éles a maga fél-HD mivoltában is (720p); a textúrák és az egyes spriteok is meglepően jól néznek ki nagyobb felbontásra skálázva. Főokosok már kiszaszerolták, hogy a játék mögött egy friss emulátor fut, így további N64 játékok érkezése is várható majd a Nintendo Online felületére. A Sunshine látványa parádés - simán elmegy a mai magasabb profilú indie platformerek között - még azzal együtt is, hogy egyes asseteknél egyértelműen érződik a kor. A fél-felbontáson recéző hőség-effekt nem vészes, legfeljebb a festékpacák apró térbeli felbontása lesz kiugró, az amúgy rajzfilmes stílusában kortalan összképe mellett. Számomra a Galaxy az anyaplatformján, Wii-n is elképesztő látványt nyújtott, ez pedig most is igaz megállapításnak tűnt a korábbi véleményemhez igazodva. Szinte döbbenetes belegondolni, hogy ezek a fejlesztők mit hoztak volna ki a saját Nintendo gépeikből, ha a hetedik-nyolcadik generációban a nagyobb masinák erejéhez mérhető vassal rukkol elő a kiotói óriás. Apropó a három játéknál mintha (de csak mintha) egy picivel több irányítási lag lenne, mint amihez az izommemóriám hozzászokott. A Joy-Conos irányítás nehézkesebb lenne az eredeti játékok kontroll-karakterisztikájánál? Vagy csak én lassultam le? Várom a kommentekben az észrevételeiteket…

Finom adalék, hogy a három cím OST-je külön elérhető a főmenüből. A felhasználói felület Ninty-s módon letisztult, a kezelés egyértelmű, egy gyerkőc is elboldogul a három játékkal. Minimális angoltudás nem árt mondjuk - például a Mario 64 tábláinak értelmezéséhez - mert mindhárom rész szövegesen is kommunikál a játékot tanulgató gamerekkel. A Sunshine epizódban pedig a szokatlanul részletes narráció végett lehet szükség némi angolra. A három játékot persze a legkisebbek kezébe is bátran oda lehet adni - segítsük őket, hogy ők is örömmel és felhőtlenül fedezhessék fel rajongásunk gyökereit!

Csodacsomag, rengeteg szórakozással, és időtálló, színpompás tartalommal. Mario nem csak a videojátékok legjavába nyújt betekintést, hanem elmondhatjuk, hogy Mario maga a megtestesült médium. A játékai csoportban, vagy egyesével válogatva, de büszkén képviselik a videojátékok sokszor ellentmondásos, ezesetben mégis tökéletesen átlátható és feltétel nélkül befogadható élményét. Azt az élményt, amitől a világ egy kicsit jobb hely volt a gyerekkorunkban, és amitől talán a mai önmagunk számára is egy kicsit vidámabb, reménytelibb lehet.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

11 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

12 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

12 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

17 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

20 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==