[Teszt] Baten Kaitos I & II HD Remaster

Baten Kaitos I & II HD Remaster

V. Miki2023.10.02. 15:00

„Füstölő ugyanis a mai nap legnagyobb részét olyan foglalkozás közben töltötte, amely szintén nem lehet egyéb, a babonaság egy neménél. Három társával az egyik lakótanya előtt ült, egy kerek alkotmány mellett, amelyre apró, színes lapokat dobáltak. Ezek a lapocskák barbár karakterekkel vannak befestve. Összekeverik, szétosztják maguk közt a lapokat, aztán bizonyos kombináció szerint egymásra rakosgatják. Bizonyos, hogy az említett varázslapok véletlen csoportosulásából következtetéseket vonnak a jövő mélyében szunnyadó eseményekre. Bámulatos kitartással végzik munkájukat, néha nagy izgatottság vesz rajtuk erőt, amit nyúlványaik élénk mozgatásával árulnak el.” – Herczeg Ferenc: Cserebőrűek

Különös JRPG a Baten Kaitos. Különös volt már 2005-ben is, amikor két évvel a japán premier után napvilágot látott Európában. Tizennyolc év telt el, de mintha tegnap lett volna. Ültem a narancssárga GameCube előtt, egy boss-t próbáltam lenyomni, miközben ment a headbang Motoi Sakuraba harci indulója (Vitriolic a Stroke) alatt, s azon izgultam, vajon a pakliból milyen lapok, milyen kombót hoznak majd össze. Világosan emlékszem, hogy azt gondoltam ez a játék vagy alapjaiban fogja megváltoztatni a zsánert, vagy megmarad egy szűk, de annál lelkesebb réteg szórakozásának. Az utóbbi történt. Az okokat hosszasan lehetne elemezni. Két dolgot említenék. A JRPG-k történetében a 2003-2005 közötti időszak egy nagyon érdekes, ha úgy tetszik átmeneti éra volt. Vége felé közeledett a SNES-PS1-PS2-es aranykor, melynek egyik tünete, hogy a régi Square lassan széthullott, olyan tehetségek hagyták ott a céget mint Masato Kato, akinek a Chrono duológiát is köszönhetjük, vagy a Xenogears alkotója, Tetsuya Takahashi. Utóbbi 1999-ben megalapította a Xenosagáról ismertté vált, majd a Xenoblade-del befutott Monolith Soft-ot. A Baten Kaitos a Monolith útkereséses időszakban született, amikor már elköteleződtek a Nintendo mellett, de még javában jöttek a Xenosaga részek PS2-re, közben minden olyan bizonytalannak és képlékenynek látszott. A BK-nak Masato Kato írta a történetet, és megvolt az esélye, hogy az új Chrono Cross legyen. Nem lett. Sokkal szűkebb, sajátságos ízlésű rétegre célzott. Nem volt ehhez ideális a platform sem. Imádtuk a GameCube-ot, de aki JRPG-kre vágyott, az inkább a PS2-őt választotta, így a játék sokkal kevésbé lett ismert. A másik, hogy a BK egy nagyon sajátságos, kártyás harci rendszert használt. Ez elsőre, meg másodikra is, zavarosnak tűnt a jól megszokott szisztémák után. Hiába érveltem, hogy milyen jó a BK, ecseteltem a szépségét, mégis, ahogy meghallotta az átlag játékos a „kártya” szót, már menekült is tovább valamelyik számozott Final Fantasy-hoz. Pedig akkor oltári tetszett, mert igazi vérfrissítést hozott az átlag körönként zajló harcokat bemutató JRPG-k között. Kétségtelen, hogy elsőre nagyon bonyolultnak tűnt (pedig nem az), de ha megszoktad, egészen pazar mélységei voltak. A harc mellett különlegesnek számított a történet is. Masato Kato hozta a legjobb formáját, soha nem felejtem a Fordulatot, ami JRPG történelem egyik leghatásosabb és legemlékezetesebb része. Ezt viszont a fenti okok miatt már kevesen látták. A játék nem lett túl sikeres, így a második rész, már meg sem jelent Európában, a sokat pletykált harmadik részt pedig egyszer csak elkaszálták. De most itt az újabb esély és lehetőség, hisz Switch-re HD remaster jelent meg mind a két epizódból.

Szokásos dolgokat nyújtja a csomag. Van auto battle, auto save, instant kill, harcok kikapcsolása, 300%-os gyorsítás, és persze újra alkotott karaktermodellek, New Game Plus és Minus (ez utóbbi egy nehezített módot takar), ezeket ma már elvárjuk. Két komoly hiányosság van. Az eredeti angol szinkront kivágták a játékból. Mondjuk gyatra is volt ez igaz, de senki nem tiltotta meg a cégnek, hogy újra felvegye az egészet. Maradt a japán hangsáv. A másik, hogy a karakterek igen bénán vannak animálva. Tetszettek a helyszínek, mert a HD-be húzott hátterek látványától egy különös nosztalgikus hangulatba kerültem. Ezzel együtt is keserédes a hangulatom, mert azon tűnődőm, hogy talán hiba volt ezt a HD remastert elővenni, és megkellett volna hagyni a játékot annak a szép emléknek, mint ami a fejemben volt, és aminek a zenéjét a mai napig hallgatom munka közben. A harci rendszer ugyanis véleményem szerint nagyon rosszul öregedett. És nem azzal van a bajom, hogy rosszul kombináltam a kártyákat. Egyszerűen türelmem nincs hozzá. Hiába a gyorsítás a csatáktól egyre ingerültebb és türelmetlenebb lettem. A kártyás szisztéma tényleg egyedi, de ennyi év és sok-sok egyéb tapasztalat után, számomra értékelhetetlenül körülményes és ami fájóbb, hogy vontatott. Lehet érdemes lett volna belenyúlni az alapokba és áramvonalsítani a rendszert, mert nagyon nehezen jön a flow, az élmény, hogy én ezzel még tovább akarok küzdeni, nem is beszélve a borzalmas repetitív kimenetelről, amikor már a harc elején tudod, hogy kb. ugyanazt fogod csinálni ezredszerre is, amiből maximum egy-egy boss hoz némi változatosságot. Egy JRPG, amiben a készítők úgy gondolják, hogy érdemes auto-battle-t kapcsolni, talán jobban tenné, ha meg sem jelenne. A második rész ilyen szempontból jobban öregedett. Talán érdemes azzal kezdeni, a sztori úgyis az előzménye az elsőnek.

Szinte nem telik el olyan hét, hogy ne érkezzen egy-egy klasszikus JRPG remaster vagy remake kiadása. A Baten Kaitos I-II HD tipikus példája, hogy nem elég felhúzni valamit HD-be, ellátni néhány kényelmi funkcióval. Lehet a játék rajongói megharagszanak ezért, de ez így kevés. Néha bátornak kell lenni és reformálni, ha az a cél, hogy élvezhető és modern kiadásokat adjunk a régi klasszikusokból az új játékosoknak (pld. Final Fantasy Pixel Remaster). Mert különben csak a nosztalgia ködében bízhatunk, ami eltakarja a kritikusabb dolgokat. Pedig egy Baten Kaitos 3-at nagyon szeretnék és szívből drukkolok ezen kiadás sikerének. Én személy szerint az időmet mégis kicsit sajnáltam a HD Remasterre szánni...

PLATFORM Nintendo Switch
KIADÓ Nintendo FEJLESZTŐ Monolith Soft, tri-Crescendo
MEGJELENÉS 2023. szeptember 14. ÁR kb. 20.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

3 órája
7

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

4 órája
4

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

1 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

1 napja
1

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

2 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

5 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

5 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

6 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

6 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

7 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

7 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

8 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

9 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

2025.06.30.
4

Heti megjelenések

2025.06.30.
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2025.06.29.
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2025.06.28.
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5