[Teszt] Ara: History Untold

Ara: History Untold

LotharFuchs Róbert2024.09.27. 20:30

Még a Civilization VII előtt, de a Humankind után a részben Firaxis veteránokból álló Oxide Games elérkezettnek látta az időt, hogy piacra dobja a saját történelmi 4X játékát. Az időzítés érthető, miután első, de akár második ránézésre is a kategória és a súlycsoport is azonos. Játékmechanikai szempontból azonban nagyon fontos különbségek vannak, szóval a szokásos tiszteletkörök helyett egyből rá is térnek ezekre.

Kezdjük egy banálisnak tűnő kérdéssel: hogy lehet az Ara-ban nyerni? Katonai dominanciával? Netán technológiai felsőbbrendűséggel? Ezek ugyan opciók, de korántsem annyira organikusak, mint más hasonszőrű játékban. Ehelyett a két legfontosabb faktor az idő (értsd: menetek száma), valamint a presztízspontok. Beállítástól függően 100 vagy 1250 menet között kell a legtöbb pontot összegyűjteni. És bár legyen szó állami, agrár, kulturális, tudományos, vallási, kereskedelmi, vagy ipari fejlesztésekről, valamennyire mind hozzájárulnak ehhez, ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani - ne adj isten nyerni - a fókusz óhatatlanul lekorlátozódik néhányukra. Ami jelen állás szerint a következő: népünk hasa legyen tele, sokasodjanak, legyenek boldogok (sokkal fontosabb, mint sok más 4X-ben, mert a produktivitásra is nagy hatással van), hogy aztán erejüket építészeti és / vagy kulturális alkotásokba csatornázzák.

Vagyis alapvetően egy elég pacifista irányba tereli a játékost (és ez nem véletlen, de erről egy kicsit később). Igaz, hogy a 43 vezető közül akadnak militáns alkatok, akik az agresszív nevű passzívnak hála részben meg tudják kerülni a háborúzást komolyan lekorlátozó (cooldown alapú) mechanikákat, de még nekik is sokat kell fektetniük abba, hogy ne maradjanak le az élet más területein. A(z elhúzódó) háború a boldogság rovására megy, a technológiai verseny korszakváltásaikor a leginkább elmaradott nemzetek megsemmisülnek (!), az élelem ellátás sok munkát igényel, és akkor még ott vannak az ominózus presztízspontok is, amiket a hadakozás elég szűkmarkúan mér. Vagyis a hadviselés bár adott, mint lehetőség, de kizárólagos fókusszal nem életképes filozófia.

Ennek pedig jó oka van, ami az Ara lelke: a mikromendzsment. Más 4X játékban ez alapvetően úgy nézett ki, hogyha pl. egy városban élelemhiány volt, hát építettünk egy farmot, lehetőleg egy jó adottságú zónában, és kész. Tesztalanyunk ennél jóval tovább merészkedik. Építettél egy farmot, oké, de még fel lehet, és fel is kell turbózni rengeteg aprósággal. Ekékkel, műtrágyával, traktorokkal, szakértőkkel, fejlesztéssel, vagy adott provincián belül szimbiózisra képes épületekkel. Ezeket pedig elő is kell állítani, ami egy külön történet. Az egészet egy (elején) agyzsibbasztóan kiterjedt craft szisztéma foglal keretbe, a fapados tutorial miatt pedig az első pár óra után ijesztően nagy falatnak tűnhet. És az is. Több száz opcióról beszélünk, és a helyzet a birodalom gyarapodásával exponenciálisan bonyolódik. Ez az, ami igazán megkülönbözteti a versenytársaitól, és amitől néhányan beleszeretnek majd, néhányan pedig frusztráltan dobják félre pár óra után. A tanulási ív meredek, de ha az almenükben való rendszeres szüttyögést nem teherként, hanem szórakozási formaként éljük meg (mert díjazni díjazza a játék), akkor nagyjából 10 óra után rá lehet érezni az ízére. Amiből amúgy sokat le tudna faragni egy tökélyre csiszolt kezelőfelület, de ez egyelőre várat magára: alapvetően rendben van, de néhány hiányossága nagyon fájó, melyek pótlásával igazán hatékonyan lehetne finomhangolni. Márpedig ez (és ezt nem győzöm eléggé hangsúlyozni) a játék egyik legfontosabb eleme.

Ettől függetlenül, némi gyakorlattal kifejezetten gyors tud lenni. A körökben szimultán lép mindenki, vagyis nem kell másokra várnunk dolgunk befejeztével, ami gördülékennyé teszi a haladást. Ehhez hozzájárul a sok limitáció is, ami pl. a hadi egységek, vagy épp a városok darabszámára vonatkozik. Látatlanban ez talán rosszul hangzik, de a koncepció, vagyis a mély menedzsment kordában tartásához elengedhetetlen. A legnagyobb gyengesége nem is ez, hanem a diplomácia súlytalansága, ami a gyér lehetőségekben és a csapongó AI-ban gyökerezik. Összesen csak hét darab előre elkészített térkép áll rendelkezésre, azonban ezen sokat javít a random generált pálya lehetősége. Látványra határozottan pofás, a provinciák, de még a kisebb zónák is részletgazdagok, kultúra és korhűek. Ennek azonban meg is kéri az árát, elsősorban CPU és Vram ügyileg. Rosszul optimalizáltnak ugyan nem lehet mondani, de egy i5 6600-ot és egy RTX 3070-es 8 giga memóriáját még 1080p high beállításokkal is felzabál. Joggal lehet mondani, hogy a processzor már nem mai csirke, mégis, régóta ez volt az első játék, amiben kénytelen voltam 30 FPS-re korlátozni a teljesítményt (ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ebben a műfajban ez nem egy nagy kompromisszum).

A verdikt ugyan közhelyes lesz, de indokolt. Az Ara: History Untold egy olyan csavarral megáldott történelmi 4X cím, amit egyedisége miatt legalább annyian fognak szidni, mint ahányan szeretni. A mikromenedzsment és craft fókuszú játékmenet rizikós dizájneri döntés volt, amit bevallom, elején én is nehezen emésztettem, de aztán a nehézségei ellenére is annál inkább megszerettem. Miután egy 60 Eurós tételről van szó, úri mulatság lenne annyival letudni, hogy döntse el mindenki magának, szerencsére azonban Game Pass-ben is elérhető a játék. Szóval mindenkit csak bátorítani tudok, akit kicsit is érdekel a zsáner. Csak adjon neki és magának is pár (tucat) órát… elvégre Róma sem egy nap alatt épült.

PLATFORM PC | FEJLESZTŐ Oxide Games | KIADÓ Xbox Game Studios | MEGJELENÉS 2024. szeptember 24. ÁR 59 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

10 órája

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

12 órája

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

16 órája

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

17 órája
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

1 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

1 napja
5

Heti megjelenések

2 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

2 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

3 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

4 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

4 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

5 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

5 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

6 napja
3

Pihenőre megy a Splitgate 2 - ez történt szerdán

Továbbá: Borderlands 4, Out of Time, Slopecrashers, Cronos: The New Dawn, NoCode.

6 napja
2

Wheel World

Ki mondta, hogy bringáról nem lehet megmenteni a világot? Bele is vágtunk a kalandba, de amilyen izgalmasan indult, olyan döcögősen folytatódott.

7 napja
8

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

7 napja

Wuchang: Fallen Feathers

Újabb képviselő lép a soulslike címek telített ringjébe, a Leenzee pedig csatlakozna az ígéretes újoncok táborába. De vajon megvan bennük és játékukban ami ehhez kell?

7 napja
35

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

8 napja
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

8 napja
4