[Teszt] Alfred Hitchcock - Vertigo

Alfred Hitchcock - Vertigo

mcmackoGéczy Attila2023.01.30. 22:45

Alfred Hitchcock megkerülhetetlen alkotó, filmjeit a legfontosabb mozgóképek közé sorolják, így eleve ígéretes, ha egy fejlesztőstúdió a nevet, a szellemiséget és a licenszet elnyerve próbál valamit alkotni. A másik pozitívum az Alfred Hitchcock Vertigo kapcsán a fejlesztőcsapat személye. Szeretem a Pendulo munkáit. Szinte sosem tudnak tökéleteset alkotni, de a lelkük nagyon a helyén van. Sajnáltam is, hogy a PC premierkor lemaradtunk a játékról, de a konzolos kiadás kapcsán most pótoltuk az elmaradást.

A Vertigo kicsit szakít a korábbi point and click stílustól, és még csak annyi kalandozást sem kínál, mint legutóbb a Blacksad. A fókusz teljesen a narratív elbeszélésen van, a játék pedig inkább áll közelebb egy visual novel-hez, mint bármi más tradicionális kalandjátékhoz. Igazából olyasmire kell gondolni, mint amit az elmúlt évtizedben jellemző epizodikus narratív adventure címek esetében láthattunk. Lassan hömpölygő drámai, filmszerű jelenetek követik egymást, dialógusokkal, olykor QTE feladványokkal, máskor elágazó döntésekkel. Persze ne legyenek kétségeink, sem a QTE-knek, sem a döntéseknek nincs valódi tétje. A Quantic Dream iskola, a Telltale-vonal, na meg Dontnod egyszerűbb stílusa keveredik itt a klasszikus nyomozással és a beteg elme feltárásának folyamatával. Láttunk már ilyet, sőt, sikeres címeket is tudunk mutatni, amelyek nem tudtak ettől sokkal többet, így a fentieket csak azért érdemes tisztázni, hogy ne várjunk mást vagy többet a játéktól.

Mit várhatunk akkor? Egy megfontolt, de mindenképp jóféle történetmesélést. Érdekes helyszíneket. Karakteres szereplőket. Képregényes rajzstílust. Tudom, a technológia inkább az X360-PS3 kort idézi, de az egész játékot körbelengi egyfajta európai szatirikus ábrázolásmód, ami nem a popkult erőlködésből, sokkal inkább egy karakán művészeti vízióból fakad. Euro-comic? Euro-art? Valami ilyesmi. Ez nem menti fel mondjuk a karaktermodellezők és az animátorok olykor suta kollaborációját, de a - mondjuk úgy - hálivúdi tökéletességhez szokott szemünknek furcsa karakterek mögött megfontolás és érzékenység van. A hátterek beállítása mesteri. A kameraman és a rendező munkája pedig nyíltan Hitchcock munkáit követi. Van technikai elmaradottság, és a narráció is egyenetlen. De valahogy mégis működik a dolog. És óráról órára húz tovább a szédülés közepébe.

Mint a pszicho-trillerek általában, a játék nem is való gyerekeknek. Vannak benne sötét témák, a főhős maga is egy szuper-ellentmondásos jelenség. Akit amúgy időnként terápia során kell múltbéli zavaros útján végigkísérni. A Vertigo egyik nagy ötlete, hogy a pszichológussal történő beszélgetések során átélt múltat új kontextusba helyezzük a hipnózis során. Ilyenkor az előzőleg végigjátszott események kulcs-momentumait újra átéljük, és a furcsa részletek, elhanyagolt mozzanatok, vagy addig ártatlannak tűnő apróságok felfedése feje tetejére állítja azt, amivel a játék egészen odáig félrevezetett minket. Szerettem ezeket, bár tény, hogy néhány pillanatban azt is éreztem: feszesebbre húzva az egészet kiemelkedően jó lehetne a mechanika és a narratíva összjátéka.

Az egész játék amúgy is egy szűk közönségnek szól. Ami mögé egyébként egy kicsit nagyobb ismertséget és sikert is simán el lehetne képzelni, de valahogy a Pendulo/Microids munkája nem tud, vagy direkte nem is akar arra a pályára lépni, amin mondjuk David Cage játszik. Pedig innen kis erőfeszítés lett volna a fejlesztők, grafikusok és kiadói háttér oldaláról is, hogy midnden szempontból egy polccal magasabbra kerüljön a Vertigo. A nap végén azt mondom, még így is örülhetünk annak, hogy egy ilyen projekt napvilágot lát. A Vertigo sok szempontból egy piaci anomália, de én tudom, hogy létezik egy réteg, akiknek egy-egy ilyen kaland többet jelent, mint sok más élvonalas hypevonat. Tudom, mert magam is ebbe a csoportba tartozom.

PLATFORM PC, Xbox (tesztelve), Playstation KIADÓ Microids FEJLESZTŐ Pendulo Studios MEGJELENÉS 2022. szeptember 27 (konzol). ÁR 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II.

22 perce

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

16 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

16 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

16 órája
40

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

21 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==