[Teszt] Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Oldern2011.11.21. 19:00

Van az a mondás a nem mûködõ óráról és arról, hogy napjában kétszer még az is jól mutatja az idõt. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 megjelenése kicsit ehhez hasonlítható apropó: ha valakinek kedvelt idõtöltése "bõrlehúzás, fujj!"-t kiáltani, akkor még az is lehet, hogy most, ebben az esetben, akár igaza is lehet: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 ugyanis rekordidõ alatt érkezett meg, az elõdhöz képest fél év szünet után. Ennyire gyorsan azért még az évente érkezõ sportjátékok sem szoktak lepörögni, az UMVC 3 esetében azonban több összetevõ okozta ezt: eredetileg DLC karakterekkel szerették volna tovább támogatni az alapjátékot, a fukushimai események után azonban ez már nem volt egy tartható állapot a csapat számára - és ezzel együtt a Marvel vs Capcom 3 is kiáltott néhány masszívabb javításért, vagy éppen ráncfelvarrásért. Az UMVC3 tehát, ha úgy tetszik, egy relaunch, egy megfelelõ indítás: vajon sikerült nekik a kor követelményeinek most jobban megfelelni?

Tegyük tisztába a csecsemõt már most, a teszt elején: a Marvel vs Capcom 3 alapvetõen egy félelmetesen élvezetes és addiktív verekedõs játék volt, ami gyakorlatilag egy sandbox kombó-játszóteret ad a játékosok számára. A cél az, hogy minél komplexebb módon, minél hatékonyabban és minél kegyetlenebbül büntesd meg az ellenfeled olyan apró hibáit - és ezzel együtt minél kevesebb lehetõséget hagyj az ellenfélnek ahhoz, hogy a te gyengeségeid észrevegye, vagy megbüntesse. A Marvel vs Capcom 3 a versenyszerû játék mellett a kombókeresõ és kombóvideókat gyártó rajongók számára is elegendõ tartalmat adott - még egészen a mai napig találni benne újabb érdekességeket, vagy éppen glitcheket, kombókat, hiszen a hatalmas karakterválaszték mellett minden szereplõ assistként is sokat tehet annak érdekében, hogy még többet sebezzünk egy-egy bevitt találat után.

Miért volt tehát szükség a javításra? Elsõ sorban a karakter-egyensúly miatt: bár az elõd, a tíz éves Marvel 2 sokkal roszabb bõrben volt ezen a fronton, azért az MVC3-ban is kialakultak olyan erõviszonyok, hogy bizony a legerõsebb csapatok ellen a gyengébb kombinációknak, gyengébb karaktereknek konkrétan esélye sem volt.

Az UMVC3 ezen tizenkét új karakterrel, a régi karakterek gyengítésével (ahol erre volt szükség) és erõsítésével (ahol lemaradásról volt szó) változtat - és bár két hét játék után még semmilyen következtetést nem vonhatunk le az új erõviszonyokkal kapcsolatban, az már most biztos, hogy a profik mind-mind más és más új csapatok mellett tették le a voksukat. A változatosságra tehát valószínûleg itt kevesebb panasz lesz, mint korábban. Alaposan legyengítették az X-Factor rendszerét, ami meghalt karakterek után egyre nagyobb bónuszt ad az éppen irányított szereplõnknek: a javarészt uniformizált (130-150-170% bónusz sebzésre és sebességre egy ideig) módosítók mellett immáron a levegõben is használhatóvá vált az X-Factor, ami konkrétan mindent megváltoztat, és egyben segítheti a gyengébbnek kikiáltott karakterek gyõzelmi esélyeit is. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 a megfelelõ változtatásokat hozta el, hihetetlen mennyiségû módosítással és javítással: a végeredmény egyértelmûen egy kompetitívebb, igazságosabb játék lesz - illúzióink azonban ne legyenek, a hardcore rajongótábor így is néhány hét, hónap alatt megtöri majd az egyensúlyt, és megtalálja a legújabb abuzálható õrületeket, ahogy az lenni szokott.

Az eredeti Marvel vs Capcom 3 förtelmesen teljesített online fronton: nem volt replay lehetõség, nem volt spectator mód, és nem volt azonnali rematch opció sem - hogy magáról a netkód minõségérõl ne is beszéljünk. Az Ultimate ezen a fronton jelentõsen javított a helyzetén, bár még így sem nevezhetjük iránymutatónak (az majd a Street Fighter X Tekken lesz az online practice móddal és a komoly replay támogatással), azért az elvárható normát hozzá. Van végre spectator mód, tehát egy három vagy több fõs szobában nem a kártyék csapnak össze, hanem végre nézhetjük a meccseket - és van azonnali rematch, így a meccsek közt eltelt idõ két játékos esetén szinte a nullára csökkent, ami a gyakorlás szempontjából komoly javulásnak mondható. A netkód maga is jobban sikerült, a launch környékén sikerült amerikai játékosokkal is lagmentes, száz százalékosan is élvezhetõ meccseket lejátszani - ezt korábban még nem nagyon sikerült más bunyós címekkel elérni, szóval mindenképpen dicséret illeti a fejlesztõket. Így kellett volna ezt alapból csinálni, tisztelt Capcom - de azért remek, hogy végre sikerült normálisan összehozni. Sajnos a matchmaking még most sem működik teljesen jól, és lehet, hogy a Skyrim vagy épp a divatos lövöldék miatt, de tény, hogy már most, a megjelenés utáni napokban és néhol perceket kellett várni, míg találtam ellenfelet online - ez pedig minden, csak nem ideális.

Hiába azonban a tartalmi fejlesztés, már ami a lényegi bunyót illeti, és hiába a javított online lehetõségek, a jobb balansz, és a remekül sikerült karakterek, de valahogy mégsem sikerült átlépni azt a bizonyos küszöböt: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 továbbra is csak a legelszántabb és a legkitartóbb bunyós rajongók szórakozása lesz. Nem tudom elképzelni ugyanis azt a szituációt, amikor az elmúlt évek legkeményebb játékos szezonja közepén valaki megveszi az UMVC3-at, és a jelenleg igencsak kihalt (van, hogy percek telnek el két talált ellenfél között) online arénában próbálja hosszú hónapokon át megérteni, hogy hogyan is kell ezt a játékot kezelni. Itt nincs megfelelõ tutorial, itt a legalapvetõbb harcrendszer-fogalmak megértéséhez és begyakorlásához komoly gyakorlópartner vagy online guide szükséges. Miért, Capcom, miért? A kérdésem a semmiben lebeg: nem tudom a választ, valószínûleg õk maguk sem tudják. A játék szabályai, a játék által kínált lehetõségek mikéntjei mind-mind felfedezésre váró, ködös területek: a legelszántabbak, és csakis õk fognak eljutni arra a szintre, hogy túljutnak a frusztráción és az ismétlõdõ vereségeken, és élvezik ezt az amúgy nagyon szórakoztató és tartalmas verekedõs játékot. A többiek? Õk vagy eladják néhány nap, néhány hét után szerzeményüket, vagy felkerül a polcra, és talán már le sem veszik.

Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 jobb játék, mint elõdje volt, de annak hiányosságai az új projectek és a riválisok teljesítményei fényében egyre nyilvánvalóbbak, egyre égetõbbek: a játék így jelenleg fél lábbal a múltban, fél lábbal a jövõben egyensúlyoz - az eredmény pedig csakis attól függ, hogy mennyit nyom a latban a népszerû Marvel- és Capcom-karakterek iránti rajongásunk, vagy a mûfaj iránti szeretetünk.

*

Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 nem rossz játék - a magja, a harcrendszere még mindig hihetetlenül komplex és egyben élvezetes meccseket tesz lehetõvé. Az új karakterekkel és az új pályákkal szinte biztos, hogy a rajongótábor teljes mértékben átáll majd erre az epizódra - a kevésbé dedikált játékosok azonban továbbra sem biztos, hogy az igényeiknek megfelelõ csomagot kapnak a csökkentett árú Ultimate MVC3-al. Ha szereted a mûfajt, szereted a Versus szabályait, és tudod, hogy milyen akadályokat kell áthidalnod, mielõtt igazán jó játékos lehetnél, akkor az UMVC 3 a Te játékod lesz - egyébként azonban kerüld el, mert csak frusztrációt fogsz kapni tõle.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
20

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==