Van az a mondás a nem mûködõ óráról és arról, hogy napjában kétszer még az is jól mutatja az idõt. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 megjelenése kicsit ehhez hasonlítható apropó: ha valakinek kedvelt idõtöltése "bõrlehúzás, fujj!"-t kiáltani, akkor még az is lehet, hogy most, ebben az esetben, akár igaza is lehet: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 ugyanis rekordidõ alatt érkezett meg, az elõdhöz képest fél év szünet után. Ennyire gyorsan azért még az évente érkezõ sportjátékok sem szoktak lepörögni, az UMVC 3 esetében azonban több összetevõ okozta ezt: eredetileg DLC karakterekkel szerették volna tovább támogatni az alapjátékot, a fukushimai események után azonban ez már nem volt egy tartható állapot a csapat számára - és ezzel együtt a Marvel vs Capcom 3 is kiáltott néhány masszívabb javításért, vagy éppen ráncfelvarrásért. Az UMVC3 tehát, ha úgy tetszik, egy relaunch, egy megfelelõ indítás: vajon sikerült nekik a kor követelményeinek most jobban megfelelni?
Tegyük tisztába a csecsemõt már most, a teszt elején: a Marvel vs Capcom 3 alapvetõen egy félelmetesen élvezetes és addiktív verekedõs játék volt, ami gyakorlatilag egy sandbox kombó-játszóteret ad a játékosok számára. A cél az, hogy minél komplexebb módon, minél hatékonyabban és minél kegyetlenebbül büntesd meg az ellenfeled olyan apró hibáit - és ezzel együtt minél kevesebb lehetõséget hagyj az ellenfélnek ahhoz, hogy a te gyengeségeid észrevegye, vagy megbüntesse. A Marvel vs Capcom 3 a versenyszerû játék mellett a kombókeresõ és kombóvideókat gyártó rajongók számára is elegendõ tartalmat adott - még egészen a mai napig találni benne újabb érdekességeket, vagy éppen glitcheket, kombókat, hiszen a hatalmas karakterválaszték mellett minden szereplõ assistként is sokat tehet annak érdekében, hogy még többet sebezzünk egy-egy bevitt találat után.
Miért volt tehát szükség a javításra? Elsõ sorban a karakter-egyensúly miatt: bár az elõd, a tíz éves Marvel 2 sokkal roszabb bõrben volt ezen a fronton, azért az MVC3-ban is kialakultak olyan erõviszonyok, hogy bizony a legerõsebb csapatok ellen a gyengébb kombinációknak, gyengébb karaktereknek konkrétan esélye sem volt.
Az UMVC3 ezen tizenkét új karakterrel, a régi karakterek gyengítésével (ahol erre volt szükség) és erõsítésével (ahol lemaradásról volt szó) változtat - és bár két hét játék után még semmilyen következtetést nem vonhatunk le az új erõviszonyokkal kapcsolatban, az már most biztos, hogy a profik mind-mind más és más új csapatok mellett tették le a voksukat. A változatosságra tehát valószínûleg itt kevesebb panasz lesz, mint korábban. Alaposan legyengítették az X-Factor rendszerét, ami meghalt karakterek után egyre nagyobb bónuszt ad az éppen irányított szereplõnknek: a javarészt uniformizált (130-150-170% bónusz sebzésre és sebességre egy ideig) módosítók mellett immáron a levegõben is használhatóvá vált az X-Factor, ami konkrétan mindent megváltoztat, és egyben segítheti a gyengébbnek kikiáltott karakterek gyõzelmi esélyeit is. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 a megfelelõ változtatásokat hozta el, hihetetlen mennyiségû módosítással és javítással: a végeredmény egyértelmûen egy kompetitívebb, igazságosabb játék lesz - illúzióink azonban ne legyenek, a hardcore rajongótábor így is néhány hét, hónap alatt megtöri majd az egyensúlyt, és megtalálja a legújabb abuzálható õrületeket, ahogy az lenni szokott.
Az eredeti Marvel vs Capcom 3 förtelmesen teljesített online fronton: nem volt replay lehetõség, nem volt spectator mód, és nem volt azonnali rematch opció sem - hogy magáról a netkód minõségérõl ne is beszéljünk. Az Ultimate ezen a fronton jelentõsen javított a helyzetén, bár még így sem nevezhetjük iránymutatónak (az majd a Street Fighter X Tekken lesz az online practice móddal és a komoly replay támogatással), azért az elvárható normát hozzá. Van végre spectator mód, tehát egy három vagy több fõs szobában nem a kártyék csapnak össze, hanem végre nézhetjük a meccseket - és van azonnali rematch, így a meccsek közt eltelt idõ két játékos esetén szinte a nullára csökkent, ami a gyakorlás szempontjából komoly javulásnak mondható. A netkód maga is jobban sikerült, a launch környékén sikerült amerikai játékosokkal is lagmentes, száz százalékosan is élvezhetõ meccseket lejátszani - ezt korábban még nem nagyon sikerült más bunyós címekkel elérni, szóval mindenképpen dicséret illeti a fejlesztõket. Így kellett volna ezt alapból csinálni, tisztelt Capcom - de azért remek, hogy végre sikerült normálisan összehozni. Sajnos a matchmaking még most sem működik teljesen jól, és lehet, hogy a Skyrim vagy épp a divatos lövöldék miatt, de tény, hogy már most, a megjelenés utáni napokban és néhol perceket kellett várni, míg találtam ellenfelet online - ez pedig minden, csak nem ideális.
Hiába azonban a tartalmi fejlesztés, már ami a lényegi bunyót illeti, és hiába a javított online lehetõségek, a jobb balansz, és a remekül sikerült karakterek, de valahogy mégsem sikerült átlépni azt a bizonyos küszöböt: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 továbbra is csak a legelszántabb és a legkitartóbb bunyós rajongók szórakozása lesz. Nem tudom elképzelni ugyanis azt a szituációt, amikor az elmúlt évek legkeményebb játékos szezonja közepén valaki megveszi az UMVC3-at, és a jelenleg igencsak kihalt (van, hogy percek telnek el két talált ellenfél között) online arénában próbálja hosszú hónapokon át megérteni, hogy hogyan is kell ezt a játékot kezelni. Itt nincs megfelelõ tutorial, itt a legalapvetõbb harcrendszer-fogalmak megértéséhez és begyakorlásához komoly gyakorlópartner vagy online guide szükséges. Miért, Capcom, miért? A kérdésem a semmiben lebeg: nem tudom a választ, valószínûleg õk maguk sem tudják. A játék szabályai, a játék által kínált lehetõségek mikéntjei mind-mind felfedezésre váró, ködös területek: a legelszántabbak, és csakis õk fognak eljutni arra a szintre, hogy túljutnak a frusztráción és az ismétlõdõ vereségeken, és élvezik ezt az amúgy nagyon szórakoztató és tartalmas verekedõs játékot. A többiek? Õk vagy eladják néhány nap, néhány hét után szerzeményüket, vagy felkerül a polcra, és talán már le sem veszik.
Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 jobb játék, mint elõdje volt, de annak hiányosságai az új projectek és a riválisok teljesítményei fényében egyre nyilvánvalóbbak, egyre égetõbbek: a játék így jelenleg fél lábbal a múltban, fél lábbal a jövõben egyensúlyoz - az eredmény pedig csakis attól függ, hogy mennyit nyom a latban a népszerû Marvel- és Capcom-karakterek iránti rajongásunk, vagy a mûfaj iránti szeretetünk.
*
Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 nem rossz játék - a magja, a harcrendszere még mindig hihetetlenül komplex és egyben élvezetes meccseket tesz lehetõvé. Az új karakterekkel és az új pályákkal szinte biztos, hogy a rajongótábor teljes mértékben átáll majd erre az epizódra - a kevésbé dedikált játékosok azonban továbbra sem biztos, hogy az igényeiknek megfelelõ csomagot kapnak a csökkentett árú Ultimate MVC3-al. Ha szereted a mûfajt, szereted a Versus szabályait, és tudod, hogy milyen akadályokat kell áthidalnod, mielõtt igazán jó játékos lehetnél, akkor az UMVC 3 a Te játékod lesz - egyébként azonban kerüld el, mert csak frusztrációt fogsz kapni tõle.*