[Teszt] Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Space Marine

liquidSomosi László2011.09.23. 17:36

Ha a játékiparban létezne a hála fogalma, a Games Workshop - a Warhammer 40,000 univerzum megálmodója - minden karácsonykor tucatnyi hálálkodó levelet kéne, hogy kapjon. Miért? Azért, mert a WH40K-t minden különösebb szégyenérzet nélkül nyúlta le mindenki, aki csak tudta. A nagyipari másolás legfőbb oka, hogy a Warhammer 40K roppant csábító világ egy olyan iparág számára, amely a tesztoszterontól feltüzelt ifjúságban látja a legfőbb közönségét. Példákat lehetne sorolni bőven, de mivel a cikk nem erről (talán majd máskor), legyen elég annyi, hogy ha nincs Warhammer 40K, akkor nincs Doom, és nincs Gears of War sem. Még akkor sincs, ha a kopizás szinte soha nem volt teljes értékű, Márkuszék például minden keménységük ellenére szende, az első hangosabb szóra elpityeredő lánykák a WH40K Űrgárdistáihoz képest.

A Warhammer 40,000 univerzum ugyanis acélosan kemény, az ókori Spárta keveredik benne egy meglehetősen cudar jövőbéli vallási diktatúrával - és most a humán oldalról, azaz a jófiúkról beszélünk. A rossz oldalon mindenféle idegen fajok, mutánsok, pogányok, és a nagybetűs Káosz állnak. A háború örök, kompromisszumok nincsenek, a más dimenziókból áttörő Káoszt meg kell állítani, a cél pedig minden esetben szentesíti az eszközt.

Az eszközökből remek ízelítőt ad a Space Marine vérpezsdítően minimalista intrója: az orkok által lerohant Forge World (bolygónyi gyárként funkcionáló planéta) kiemelt stratégiai jelentőséggel bír, lévén, hogy ott pihen rajta egy Titán - egy iszonytatóan nagy, brutális tűzerejű mecha. A megoldási javaslatok között felmerül az exterminatus (a bolygó komplett kiirtása az amőbákig bezárólag), a flotta bevetése, és végül leggyorsabb reakció is - az Adeptus Astartes Ultra , azaz mennek az Űrgárdisták, és beletapossák az orkokat az anyaföldbe.

A beletaposás részleteit és mikéntjét a Relic nyolcórás akciójátékban dolgozza fel, egy háromfős űrgárdista-csapat szemén keresztül. A képek megtévesztőek: a Space Marine nem Gears of Warhammer, a műfaj és a nézőpont közös ugyan, de a játékmenet nagyon eltérő. A Gears fedezékes lövölde, a Space Marine durr-bele-bumm, faltól-falig akciójáték fedezékek, és hasonló úri huncutságok nélkül, ahol a lövöldözésen kívül igen nagy szerepet kap a közelharc is. Távolsági fegyverarzenálunk jó része kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy kellően megritkítsuk vele az felénk tucatjával rohamozó orkokat - ha közel kerültek, elő a lánckardot (vagy a baltát, vagy később a gyönyörűségesen hatalmasat csapó kétkezes kalapácsot), és hajrá, a kétféle közelharci támadásunkat egyszerű kombókba fűzve véres rendet vágunk azok között, akik zöldek, lilák, vagy úgy általában nem hasonlítanak az emberre.

A „véres rendet” tessék komolyan venni, a WH40K univerzumban hétköznapinak számító, korlátokat nem nagyon ismerő brutalitást az utolsó vércseppig a képernyőre küldi a Relic. Nem csak küldi, hanem a konkrét játékmenetbe is bevonja: a Space Marine-ban nincsenek mentőcsomagok, életerőnk újratöltésének módja a bénító mozdulattal / kombóval kóválygósra ütött ellenfelek (nagyon) kegyetlen kivégzése. A rendszer jól működik, és némi taktikázásnak is teret nyit: az ellenséges csapatból érdemes mindig kéznél tartani egy könnyebben kivégezhető figurát, vagy kellő időben leszámolni a (több életerőt adó) nagyobb ellenfelekkel. Az ügyes tömegirtás másik jutalma a tölthető Fury csík, ezt kisütve a megszokott bónuszokat kapjuk - durvább sebzést / regenerálódást rövid ideig.

Nincs vége, kattints a folytatásért!

A Space Marine vérgőzös akciójátékként egész jól funkcionál, az ellenfeleket is jól válogatja össze - kár, hogy a linearitása és az orkos történetszál elnyújtása miatt a második harmadára a fentiek ellenére is leül, többször unalmassá válik. A pályadizájn néha nem is próbálja leplezni a szűkös egyirányúságot, akár fél órákra is sötét folyosókra, csatornákba tereli a játékost - nincs annyi belezős kivégzés a világon, ami ezeket a szakaszokat igazán élvezetessé tenné. A Relic saját fejlesztésű motorja is ezeken a szűk tereken teljesít a legkevésbé látványosan, a Space Marine ilyenkor abszolút nélkülözi a játékot egyébként több helyen jellemző grandiózus vizuális bájt.

A standard harcokat néha jetpackes akció töri meg, véleményem szerint a kelleténél egy fokkal ritkábban, talán három-négy pályaszakaszon használhatjuk a repkedős szerszámot. A kampány utolsó harmadáért viszont jár a piros pont, a sztori kanyarodik egyet, és új típusú ellenfelek is belépnek - a fordulatokat értelemszerűen nem fogom lelőni, a Warhammer rajongók bizonyára sejtik, hogy egy jobbfajta WH40K történetben milyen magas labdákat szokás leütni.

A multiplayer csalódás. Két darab csapatos játékmódot, és manapság szinte kötelezőnek mondható karakterfejlődést tesz le az asztalra, és itt meg is áll. A single kampányban jól funkcionáló, a közelharcot gyakran a távolsági lövöldözés fölé helyező harcrendszer multiban csak ímmel-ámmal működik, jóval kevésbé élvezetes. Kezdőként a magasabb szintűek ellen alig van esélyed, te alap automata fegyverrel és tőrrel indulsz, ők pár másodperc alatt a nyakadban vannak a jetpackkel, és újabb pár másodperc alatt szétütnek a kalapáccsal. A Relic talán éppen ezért tette (elhalálozás után) lemásolhatóvá az ellenfél felszerelését - a megoldás egyszeri bosszúra alkalmas, hosszú távon viszont nem kielégítő, és egyáltalán nem elegáns. Remek viszont az űrgárdistánk egyedivé alakításának lehetősége, az itt rendelkezésre álló opciók az eredeti, táblás WH40K játék egyik nagy vonzerejének számító karakterfestést idézik. Koop még nincs, az ingyenes DLC októberben jön, külön kooperatív missziókkal.

Ha a Space Marine nem Warhammer játék lenne, most azt írnám róla, hogy korrekt, a maga módján szórakoztató, de leginkább az erős középszert képviselő akciójáték. Ami igaz is. De: a Space Marine emellett baromi jó WH40K játék. A Relic nagy tapasztalattal rendelkezik a témában (Dawn of War sorozat), a világgal, a karakterekkel, és főként a hangulattal ismét beletaláltak a céltálba közepébe. Ha szereted a Warhammer 40000 univerzumot (pláne úgy, ha konzoltulajként eddig el voltál zárva a DoW sorozattól), bátran ajánlom a Space Marine-t, mert a remek körítés még a gyengébb pillanataiban is elviszi a hátán a játékot. Ha nem vagy Warhammer 40K rajongó... de várjunk csak, miért is nem vagy Warhammer 40K rajongó?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

22 órája
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==