[Teszt] inFamous 2

inFamous 2

liquidSomosi László2011.06.29. 20:20

“Aztadurvamindenit!” - kiáltott fel az egyszeri játékos két éve, az inFamous első részét záró stáblistát nézve, miközben a kontrollert határozott mozdulattal a kanapéra hajította. A kontrollerdobálás az inFamous esetében szerencsére nem a düh vagy a csalódottság, hanem a meglepetés eredménye volt. A Sucker Punch nyitott világba helyezett szuperhősös akciójátéka viszonylag lassan indult be, de az utolsó harmadára keményen felpörgött, és generáció egyik legjobb csavaros játékbefejezését produkálta. A csavar annyira jó, hogy maguk az alkotók is gondosan kerülik az elspoilerezését a második rész intrójában - és ha ők így tesznek, én sem teszek másként, az első epizód utolsó pár percét fedje homály, tessék saját kezűleg felfedezni. Érdemes.

Ami biztosan elmondható: a folytatás nem szöszmötöl sokat, a játék első másodpercében a nyakunkba kapjuk az előző részben belengetett Hatalmas Fenyegetést, a Beast-et. A Szörnyeteg tényleg hatalmas, és tényleg fenyegető, az előzmény helyszínéül szolgáló Empire City nem is bírja sokáig a strapát, villámgyorsan az enyészeté lesz. Ezzel párhuzamosan Cole (az első részben teljes értékű villámozós szuperhőssé vált protagonista) és kicsiny csapata is menekülőre fogja, irány az Államok déli része, azon belül is a (nem titkoltan) New Orleans-ről mintázott New Marais-be, hogy új szövetségeseket (és új ellenségeket) megismerve tornázzák fel hősünket arra a szintre, hogy bátran odacsaphasson az első találkozás után nagyjából legyőzhetetlennek tűnő Beast-nek. Apró kellemetlenség: a játék kreatív módon megfosztja Cole-t az első részben bezsebelt képességei nagy részétől, csak az alapszolgáltatások maradnak - azaz lehet megint nagyot fejlődni.

Fejlődni pedig lehet, kell és érdemes: a kezdetben csak alapvillámokat szóró Cole hamarosan autókat hajigál, zizegő gránátokkal robbantja le az ellenérdekelt feleket a tetőről, élő géppuskaként szórja a villámokat, és olyan elektromos tornádót zúdít a rosszemberek nyakába, hogy a szívnek meg kell szakadnia tőle, de tényleg. De tényleg! A később további huncutságokkal fejleszthető erő neve Ionic Vortex, és minden túlzás nélkül a legkeményebb, legjobban kinéző szuperhősös képesség, amit videojátékban az utóbbi években látni lehetett. Számtalanszor elszórakoztam azzal, hogy beálltam egy zsúfolt utca elejére, becéloztam a közepét, ééés... IONIC VORTEX! Hogy repültek, hogy sikítoztak! A második részben bevezetett korlátozott rombolhatóságnak köszönhetően (az épületek bizonyos, jól meghatározott részei rombolhatók) az eredmény szuperlátványos, és szuperszórakoztató.

Mint ahogy maga a fejlődési rendszer is az, határozottan többet kínál, mint korábban. Az alapfejlődés az összegyűjtött “tapasztalati pontokból” táplálkozik, az új erők megnyitásához azonban mindig speciális feladatokat (hogy a fenti példánál maradjak: iksz számú katona lerobbantása a tetőről) kell végrehajtanod. A fejlődés iránya többféle lehet. A Karma-rendszer (jófiú / rosszfiú) eleve két utat kínál, plusz képességek tekintetében lesz még egy elágazás - megint csak kerülöm a spoilereket, maradjunk annyiban, hogy a későbbiekben segítőket kapunk, és a sztori egy pontján az ő képességeik (illetve: az egyikük képességei) is részben-egészben átmásznak az arzenálunkba, ezek pedig határozottan nem a villámozós (inkább a jeges / tüzes) fajtából valók. A hatékony fejlődést - ahogy az első rész esetében is - most sem a “kicsit jó vagyok, aztán kicsit gonosz” hozzáállás szolgálja, az inFamous 2 a végletek játéka, Nagyon Gonosznak, vagy Nagyon Jónak érdemes lenni, ha a magasabb szintű erőket is használni óhajtod. Hidd el, óhajtod.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

Egy open world játékot persze nem csak a rendelkezésre álló durva játékszerek tesznek jóvá, hanem a csinos / hangulatos világ, és a változatos missziók is. A két feltételből egyet mindenképpen kipipálhatunk, az inFamous 2 nem a valaha készült legszebb PS3 játék, de biztos kézzel ugorja át a platform-exkluzívoktól elvárt magas lécet. Különösen akkor, ha azt látod, hogy hat-nyolc ellenfél egy helyen kóricál, mert akkor egyetlen racionális dolgot tehetsz: keményen nézel, gonosz vigyor, és jön aaaz... IONIC VORTEX! Bocsánat, erre most szükségem volt, túl vagyunk rajta, a grafikánál tartottam. Szóval: ezen a téren szinte minden rendben van, az első részből megöröklött problémák néha most is elődugják a fejüket (Cole hajlamos furcsán, “mintha nem érintkezne az épülettel” módon mászni, például), és az élsimítás hiánya is szembetűnő - utóbbi engem nem zavart, az antialising-nácikat viszont fogja. Belassulás nincs, nagypályás, sűrű robbantgatással megtámogatott akció viszont van, a játék későbbi szakaszaiban akkora ellenfelekkel, hogy kitörik a nyakad, mire felnézel rájuk. New Marais is hangulatos hely, érdemes alaposan körülnézni, mert több apró poénos meglepetés várja a figyelmes játékost (Pró-tipp: mozi, mozi, mozi.)

Egyetlen olyan pontja van az inFamous 2-nek, ahol a Sucker Punch fejet hajtott a Látvány Diktátor parancsa előtt a játékmenet kárára: ez pedig a közelharc. Az újfajta közelharcot biztosan láttad, minden trailerben benne volt: Cole egy villámló bottal csapkod, legtöbbször lassítva, tényleg nagyon jól néz ki. Viszont: elsősorban a lassítások miatt iszonyatosan közel viszik a kamerát a karakterhez, ami azt jelenti, hogy az éppen ütlegelt ellenfélen kívül nem nagyon látsz senkit (néha még őt sem), tájékozódni, új célpontra váltani alig-alig tudsz. A játék elején ez még kevésbé problémás, később, a durvább opponensek belépésével, és az egészségi állapotodra fokozottan veszélyes második sziget megnyílásával (nem spoilerezek, de: itt igen sok a víz, a villámember pedig értelemszerűen nem szereti a pancsolást) a helyzet gyakran kritikussá válik, a nagy csapkodás közben simán belemanőverezed magad a vízbe, közben pedig fél tucat, felturbózott támadásokkal operáló ellenfél próbál legyűrni. Még jó, hogy ekkora már fejlesztett formában, és tripla mennyiségben áll rendelkezésre a mindent elsöprő... IONIC VORTEX! (Elnézést, tényleg, jön magától, nem tudom kontrollálni).

Miért nem tudjuk egyértelműen kipipálni a “jó küldetések” feltételt a listánkon? Azért, mert a küldetések / mellékküldetések nem rosszak ugyan, csak néha kifejezetten önismétlők. Ami az inFamous 2 esetében azt jelenti, hogy nem csak a játékon belül ismétlődnek (azt megszokhattuk máshol), hanem sokszor gyanúsan ismerősek az első részből. Van, hogy tökugyanolyanok (jellemzően: a mellékküldetések), és van, hogy több sztori-misszió is a korábban látott, végigjátszott akciók újrakevert változatának tűnik. Az inFamous 2 rettenetesen akcióközpontú, a korábbi dedikált platformrészek (a földalatti ugrálós / ügyességi futamok) eltűntek, jött helyettük rengeteg “menj oda, és csapd szét mindenki arcát” küldetés. A harcot, meg akciót az inFamous 2 az esetek többségében baromi jól kezeli, így nem fogod unalmadban soha félredobni a kontrollert, de kevés az igazán emlékezetes küldetés - és azok is általában valami új, elképesztően nagy és pusztító ellenfél megjelenéséhez kapcsolhatók.

Ott vannak aztán az UGC missziók, vagyis a felhasználók által gyártott tartalom. Az inFamous 2 mellé komplett küldetésszerkesztő jár, az UGC missziókat nagyon ügyesen, közvetlenül a játékvilágba dobják be, és filterezni / paraméterezni is lehet, hogy milyen típusú küldetéseket szeretnél kipróbálni. A színvonal érthetően hullámzó, a “kizárólag a trófeák megszerzése miatt csináltam” próbálkozásoktól az önálló sztorival rendelkező, figyelemreméltó munkáig. A lehetőség természetesen üdvözlendő, multiplayer hiányában ez a komponens nyújthatja a végigjátszásnál tovább (csak a fősztori: 10-12 óra; minden mással együtt simán 20+) az InFamous 2 élettartalmát.

Végül pedig a sztori. Itt bajban vagyok, mert magát a lezárást nem tartom olyan erősnek, mint az előzménynél, az új ellenfeleket (a szájbarágósan gonosz-redneck-náci Milícia, a zsoldosok, a mutánsok...) sem érzem különösebben eredetinek, meg úgy általában nehéz (és nem is sikerül) überelni az első rész Kessler-ét. A mérleg másik, pozitív serpenyőjében viszont ott vannak a karakterfejlődést aktívan befolyásoló mellékszereplők, a sokkal jobban súlypontozott, sztoriszempontból lassú szakaszokat kevésbé kínáló történet, és a végre nem periódus-problémákkal küszködő nőként viselkedő, sőt, egészen kedvelhető karakterré átfazonírozott haver, Zeke. Az inFamous univerzum bővítése kétségtelenül megtörtént, a folytatás klisésebb, mint az előzmény, de még így is teljesen vállalható, a döntéseink nyomán különböző befejezéseket kínáló szuperhős-történet.

Érdemes pénzt áldozni az inFamous folytatására? A válasz határozott igen. A második rész több ponton sikeresen újító, az előzmény pozitívumait továbberősítő folytatás, helyenként pazar látványvilággal. Lesznek olyan pontjai, amikor gyanúsan ismerősnek találod majd a képernyőre varázsolt akciót, és eszedbe jut, hogy itt bizony nem ártott volna több változatosság. Erre is van orvosság: keress egy népes utcát, sok állványzattal, sok autóval, sok ellenféllel. Állj meg a végén, célozd be a közepét, ééés...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

14 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

22 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==