Épp hogy csak kezdetét vette az idei Game Developers Conference, máris szembesülhettünk a rendezvény első igazán nagy attrakciójával: bemutatkozott az OnLive szolgáltatás, amely egyedi technológiájával újraértelmezni készül a videójátékozás fogalmát.
Hogy mi is az az OnLive? Röviden és tömören: egy szolgáltatás, melynek segítségével tényleges hardver nélkül játszhatunk bármilyen játékot.
A magyarázat minderre egyszerű: az OnLive a cloud technológiát használja, ami azt jelenti, hogy minden egyes számítás egy nagyteljesítményű központi szerveren zajlik, számunkra pedig csupán a kép kerül eljuttatásra. A dolog nagy előnye tehát az, hogy szinte bármilyen Windows vagy Mac alapú számítógép, akár még egy aprócska netbook is elegendő a szolgáltatás használatához, sőt, még ez sem feltétlenül szükséges, az OnLive MicroConsole ugyanis ezt is képes helyettesíteni.
A MicroConsole egy aprócska szerkezet, ami nevéhez hűen leginkább egy konzolhoz hasonlítható, és segítségével közvetlenül a TV-nken élvezhetjük a szolgáltatást. A letisztult kütyün két USB port, egy optikai audió-, valamint egy HDMI kimenet kapott helyet, de Bluetooth-on keresztül mindenféle vezeték nélküli perifériával képes kommunikálni - a biztonság kedvéért azért egy dedikált kontroller is jár mellé. A MicroConsole ára egyelőre még nincs kőbe vésve, ám egyszerűségét tekintve 50-100 dollárnál magasabb árcédulára nem kell számítani.
Ha esetleg nem lett volna egyértelmű: az OnLive természetesen az internet segítségével működik, ami azt jelenti, hogy az egyetlen felhasználóoldali követelmény (a számítógép, avagy televízió mellett persze) a megfelelő kapcsolat. A normál (480p) felbontású kép fogadásához már 1,5 Mbit/s sávszélességű kapcsolat elegedő, de a nagyfelbontású (720p) élmény is már 5 Mbit/s felett elérhetővé válik. A dolog nagy hátulütője lehet a lag - gondolnánk -, ám természetesen erre a készítők is gondoltak: az OnLive technológiája mögött hét évnyi fejlesztés áll, így mára sikerült odáig eljutni, hogy mindössze egy miliszekundumos, vagyis az ember számára gyakorlatilag észlelhetetlen késleltetést produkál a rendszer.
Az OnLive fizetős szolgáltatás lesz, mint például az Xbox Live: az alapdíjért cserébe részletes profilt, barátlistát (és ezzel együtt kommunikációs lehetőségeket), demókat kapunk, a játékokért pedig ezen felül kell fizetnünk - van lehetőség végleges vásárlásra, illetve olcsóbb, megszabott időtartamú bérlésre is. Érdemes még megemlíteni a Brag Clips funkciót is: ez azt takarja, hogy a rendszer egy gombnyomást követően rögzíti az elmúlt 10 másodpercben lezajlott játékunkat, így legemlékezetesebb pillanatainkat bármikor elmenthetjük, ráadásul ezek profilunkban is láthatóak lesznek. Nem csak ez a funkció teszi majd lehetővé, hogy más játékosokat figyeljünk: ha úgy tartja kedvünk, bármikor elkezdhetünk figyelni egy másik embert, hogy az éppen mit, és hogyan játszik.
Az OnLive nagy előnyei közé sorolható még az is, hogy mind a PC-s, mind pedig a konzolos játékok relatíve egyszerűen átköltöztethetőek a rendszerre, éppen ezért nem meglepő, hogy ezidáig kilenc nagy kiadóval (Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Epic Games, Atari, Codemasters, Warner Bros., Eidos, THQ) sikerült partnerséget kötniük a kitalálóknak, így már most is olyan játékokat próbálhatnak ki a helyszínen lévők, mint a Burnout Paradise, a Grand Theft Auto IV, vagy éppen a Crysis - igen, most már szinte bármin el fog futni a Crysis, a legmagasabb beállítások mellett is.
A szolgáltatás nyílt bétatesztje a tervek szerint nyáron startol el, a tényleges debütre pedig valamikor a télen, vagyis nagy eséllyel 2010 elején kerülhet majd sor.