Elgondolkodtató lehetőség a digitális disztribúció, játékos oldalról nézve is. A generáció kezdetekor szerintem senki sem sejtette, hogy tíz-húsz évvel ezelőtti zsánerek fognak újjászületni, és teljes pompában tündökölni a Live, PSN vagy akár a WiiWare felületén.
A Husi Fiú nem ezeken a fórumokon kezdte a pályafutását; első játéka a Meat Boy a mai napig ingyenesen elérhető a Newgrounds-on. A varázs mégis letölthető formában teljesedett be. A Super Meat Boy megjelenésével a platformer műfaj szinte újjászületett.
Pedig az alapkoncepció pofonegyszerű. Hősünk szíve választottját elrabolja egy gonosz úr, Husi pedig nem hagyja annyiban a dolgot, a menekülő gonosz után ered, hogy a hölgyet kiszabadítsa a sötét karmokból. Már meg sem merem kérdezni, hogy ismerős-e a történet, hiszen ezerszer látott-hallott sablonról van szó. Mint ahogy a játék többi pontját, ellenfelét, stíluselemét is láthattuk már sok-sok helyen. Plágiumról mégis túlzás volna beszélni, hiszen az SMB (zseniális szójáték) minden lehetőséget megragad arra, hogy hajlongjon a nagy öregek előtt.
A térképen például jól megszokott módon világok között választhatunk, a világok altérképekre osztódnak. A pályákon “warp” zónákat nyithatunk meg, valamint - tessék kapaszkodni - minden szintnek van egy benehezített, sötét oldala is. Ezeken mindig ugyanaz a cél, eljutni a távoli ponton bámészkodó Bandage Girl-ig (így hívják a hölgyet), közben pedig minden akadályt ki kell kerülnünk, ugyanis izgő-mozgó húscafatunk igen sérülékeny. Akadályból pedig van bőven a pályákon: többek között forgó húsdarálók, lézerek, lomha és gyors ellenfelek minden mennyiségben. A mozgás kulcsa a lendületünk megfelelő kihasználása, valamint a falakról elrugaszkodás képességének kiaknázása. A pixelpontos ugrások nem egyszer teljesíthetetlennek tűnnek, azonban a Super Meat Boy-ban megéri bátornak lenni. Az elképzelhetetlenül nagy ugrások többnyire beválnak, és az azonnali reakciók többször vezetnek sikerre, mint a megfontolt téblábolás. Az SMB ugyanakkor a legjobb tradíciókhoz híven nem rest többszöri nekifutást várni a játékostól - a szegleteket és akadályokat megtanulva azonban szinte ténylegesen másodpercek alatt letudjuk majd a pályákat. Későbbi szinteken, és a bossharcoknál azért már ez nem feltétlenül lesz igaz.
Az SMB - mint már említettük - tele van apró utalásokkal és millió poénos megoldással. A teljesített szintet visszajátszva szellemként láthatjuk előző próbálkozásainkat, így a jó mozgásminta mellett egyszerre vannak a képernyőn a balul sült próbálkozások is. Ilyenkor döbbenünk rá, hogy a pályák az utolsó centiig tökéletesen vannak megtervezve, sőt akár több megoldást is engedélyeznek. A szintek sötét alteregója egyébként nagyszerűen mutatja be a helyes és optimális mozgási mintákat - gyakorlatilag, ha nem ezeken haladunk, azonnal elhalálozunk a sűrűn felhalmozott csapdák miatt. Az ugrókapuk szintén régi játékoknak hódolnak, stílusukkal és címképernyőjükkel több klasszikust is megidéznek.
Grafikailag az SMB nem mutat túl a szokásos flashjátékok szintjén, de a művészi design eladja a látványt. Hangok terén ugyanez a helyzet - hamisítatlan retro dallamok másznak a fülünkbe, miközben a húsgombóc összecuppog mindent a véres testével. A 100 megabyte-os méret is sugallja - itt bizony nem a technológiai könyveket bújták a fejlesztők, hanem a játékdesign magasiskolájának a legbecsesebben őrzött kódexeit. Az SMB nem a prezentációjával fog minket lehengerelni, hanem a tökéletes formába öntött játékmechanikájával és ellenállhatatlan stílusával.
Super Mario, Megaman, Alien Hominid, N+, Braid, Cannabalt... és sorolhatnánk tovább az inspirációs forrásokat. Mégsem tesszük, mert a Super Meat Boy nem követő, hanem egyenrangú harcostárs. Ott a helye a legnagyobbak között, a két fejlesztőnek - Edmund McMillennek és Tommy Refenesnek - pedig innen is küldjük alázatos elismerésünket.
Az SMB megmutatja, hogy a letölthető játékok komoly alternatívát jelentenek szórakoztatás terén a triplaás címek generációjában. Egyedüli hátránya a nehézségéből fakad, bizonyos pillanatokban Husifiú ténylegesen kivágja a biztosítékot, tenyerünket pedig konstans izzadásra készteti. Ha valakinek ez nem jelent problémát, vagy az emlékeiben vadul él még az a korszak, amikor a játékokhoz jártasság, képesség és türelem is kellett, akkor nem kérdés a Super Meat Boy beszerzése - jelenleg XBLA-n, később azonban PC-n, MAC-en és WiiWare-en is elérhető lesz az idei esztendő egyik legjobb letölthető címe.