Talán egy éve volt, mikor azon keseregtem, hogy míg PC-n minden sarkon belefuthatunk egybe, addig az Xbox Live kong az ürességtől, ha tower defense játékot keresünk. Azóta erősen megváltozott a helyzet, legyen az fantasy vagy scifi téma, mostanában a konzol tulajok is válogathatnak a jobbnál jobb hasonló stílusú játékok között. Van helye még egynek? Csak egy esetben: ha Plants vs Zombies a neve.
Mert mi is az a Plants vs Zombies? A fentiekből sejthető, egy tower defense játék - azonban egyik a legjobbaknak. Imádtuk anno a PC változatot is és nem voltunk egyedül, hiszen tucatnyi díjjal és magasabbnál magasabb értékeléssel zárta az évet. Azoknak, akik eddig nem próbálták ki ezt a változatot egy rövid alapozást tartunk, aki az XBLA változat különbségeire kíváncsi, az nyugodtan ugorjon két bekezdést.
Szóval, az alapok. A PvsZ legnagyobb különbsége a szokásos tower defense játékokkal szemben a pálya, amin a harcok zajlanak. Szemben a megszokott kanyargós útvonalakkal itt adva van egy sakktábla alakú kert, melynek különböző soraiban támadnak agyevő barátaink. A feladatunk annyi, hogy megakadályozzuk őket abban, hogy eljussanak a házunkhoz. Tesszük ezt különböző növények garmadájával, melyek lőnek, harapnak, robbantanak vagy éppen fagyasztanak. Igen, tényleg mókás játékról van szó.
Meglepő módon nagyjából erről szól az egész, azonban a folyamatosan bővülő kelléktárunk és az újabbnál újabb ellenfelek (számszerűsítsük: 48 “fegyver” és 26 zombi változat) hatására egy nagyon változatos és veszélyesen addiktív játékot kapunk. Természetesen később kevernek néhányat az alaphelyzeten, egyrészt változnak a napszakok, változnak a pályák és természetesen ellenfeleink is egyre keményebbek lesznek. Ha pedig úgy érezzük, hogy elegünk van a megszokott zombi pusztításból, akkor biztos, hogy kapunk egy zombowling pályát, vagy egy üsd-a-zombit versenyt.
Az XBLA változat gyakorlatilag mindent tartalmaz, amit a PC verzióban megtalálhattunk. (Kivétel ez alól a Michael Jackson zombi, amit kegyeleti okokból egy szimpla disco-zombira cseréltek) Van tehát a “sztori” mód, a különböző minijátékok és természetesen a fanevelős kiskert is helyet kapott. Emlékeim kicsit megkopottak, de úgy emlékszem, hogy a sztori mód minijátékai (pl a Beghouled - a Bejeweled itteni kifigurázása) nem volt menüből elérhető - itt azonban az.
Van azonban olyan elem, ami ebben a verzióban debütál: a többszemélyes játék lehetősége. Lehetőségünk van - helyileg - coop és egymás elleni játékra. Előbbi egyszerűbb, egy kert, két irányító és lehet együtt dolgozni (vagy bowlingozni, az a játékmód is játszható ketten). Természetesen itt fel lehet turbózni a nehézséget - és érdemes is! Az egymás elleni harc sem sokkal bonyolultabb, itt értelemszerűen a második játékos a zombikat irányítja. Mindkét játékos az Adventure módban megnyitott “fegyvereket” használhatja, néhány újdonsággal kiegészülve (mint például a trashcan zombi, a szúnyoghálós erősebb tesója), a zombimesternek értelemszerűen a házba kell betörnie, míg a növények urának (vagy hölgyének) pedig a zombi oldalon elhelyezett célpontokat kell elpusztítania. Előzetes félelmeim dacára ez a játékmód határozottan kellemes lett - bár kicsit szomorú, hogy a teljes élvezethez egyszer mindenképp végig kell játszani az Adventure pályákat.
Nagyon mókás lett a Leaderboards kialakítása is, ugyanis pontok helyett a játékosok házait és az azokat körülvevő díjakat és hasonlókat szemlélhetjük meg. Lényegesen látványosabb, mint egy szimpla pontszám. Ugrott egyet felfelé a grafika is - na nem új effektekre kell gondolni, hanem arra, hogy a pálya gyönyörűen fest a nagy felbontású kijelzőkön. A hangok és zenék maradtak a régiben - tökéletesek voltak, minek is változtatták volna őket meg?
Nagy kérdés volt, hogy az irányítást mennyire sikerül felhasználóbarátra alakítani, hiszen mind az egeres, mind az érintőképernyős változat rendkívül kényelmes lett. Jelentem, az átalakítás tökéletesen sikerült! Nincs túlbonyolítva, bal karral mozgunk a kertben, ravaszok feletti gombokkal tudunk palántát választani, A gombbal lerakjuk, B gombbal kiássuk. Egyszerű, kényelmes. A helyi valuta, a napfény összeszedése határozottan egyszerűsítve lett, egyrészt elég csak a közelébe elmenni és már repül is felénk, másrészt egyik ravasszal be tudjuk gyűjteni. Ezzel pedig tökéletesen ki lett bekkelve az egér cikázásának hiánya.
Az egyedüli kétséges dolog a PvsZ-nél az ár. 1200 MSP kicsit sok annak, aki már valamelyik korábbi verzióval játszott, hiszen gyakorlatilag a multiplayer opcióért kell most fizetnie. Annak azonban, aki még nem próbálta a játékot mindenképpen kötelező vétel, napokra, hetekre megvan a szórakozás, ráadásul akár többedmagunkkal is. A döntést rátok bízom, mindez azonban semmit nem von le a tényből: a Plants vs Zombies nem tud öregedni, az XBLA változat pontosan annyira szórakoztató és addiktív, mint elődjei. Biztosan a televízió elé szögez bárkit, akinek kicsit is fekszik ez a stílus.