Időről-időre felbukkan a DS kínálatában egy-egy olyan program, amelyik az addigi sztenderdekre fittyet hányva valami teljesen újjal, valami totálisan kifacsart ötlettel lopja be magát a szívünkbe. A Scribblenauts is egy ilyen úttörő, ami az utóbbi évek talán leginnovatívabb ötletével robbant be a köztudatba.
A játékos feladata roppant egyszerű. Maxwell hősünket kell a pályán jobbra-balra terelgetnünk a stylussal, mint egy platformerben. No persze nem túl nagy kiterjedésűek a pályák, gyakran egyképernyősek, máskor alig nagyobbak. Maxwellnek azonban minden helyszínen egy puzzle feladatot kell megoldania. Itt jön a hatalmas ötlet, a kis “firkanautánk” ugyanis szinte bármit képes megidézni, ha az általunk kitalált dolog nevét beírjuk a képernyő sarkán található füzetecskébe. (Húha. Megan Fox, Ferrari, Megan Fox ikertestvére, még egy Ferrari... nekem is kéne egy olyan - a szerk.)
Pontosítsunk: mégsem akármit, hiszen például pejoratív, személyekhez köthető, vagy jogvédett dolgokat így nem leszünk képesek manifesztálni. Teremtett tárgyakat csak limitált mennyiségben hívhatunk elő, így korlátok közé szorított eszköztárral kell a fejtörőket megoldanunk.
Elsőre baromi egyszerűen hangzik a dolog, viszont az első próba után mindenki rá fog döbbenni, hogy vagy a személyes angol szókincs nem eléggé friss, vagy az agytekervények vannak berozsdásodva. Minden pálya előtt hatalmas önbizalommal vágunk neki a feladatnak (James Rolfe grimasszal: “...igeeen, na majd most jól megmutatom, te x#$#!”), aztán akkorát koppanunk, hogy Maxwell szinte visszaröhög a képernyőről. Oké, nem brutálisan nehéz a játék, de ha minden pályát perfektre akarunk teljesíteni (azaz háromszor egymás után, minden alkalommal más tárgyakat használva), akkor azért izzadni fogunk. A szótár sem tökéletes. Olyan cuccokat, összetettebb fogalmakat jó eséllyel beírhatunk, amelyek nincsenek a szókészletben (vagy csak egyszerűsített formában vannak jelen), de többnyire minden egyértelmű apróságot rázsúfoltak a kis DS kártyára.
A fejtörős pályák mellett úgynevezett akciószintek is sorakoznak a kampányban. Ezeken sem lesz könnyebb dolgunk, itt nem egy konkrét fejtörő megoldása a feladat, hanem hogy eljussunk egyik pontból a másikba, beelőzzünk egy járművet... megtaláljuk a pályán elhelyezett csillagot. Elfelejtettem volna mondani? Ezekért folyik a küzdelem.
A pályastruktúra világokra van felszabdalva - tizenegy világban tizenegy akció- és tizenegy fejtörő pálya található a szintrácson. Gondoljátok el, minden pályát alsó hangon négyszer kell teljesítenünk, három különböző módon, ha szeretnénk csutkára kipörgetni a játékot. Ez eszméletlen játékidőt feltételez, és az újrajátszás magas faktorszámát is szemlélteti.
A matematikaóra után nézzük a külsőségeket - a grafika eszméletlen aranyos. Primitív minden porcikája, de bájos és a célnak tökéletesen megfelel. Mint egy gyermeki kifestőkönyv. A hangok szintén édesek, nagyon passzolnak a könnyed hangulathoz. Az irányítás az egyetlen olyan eleme a körítésnek, ami kicsit visszarántja lelkesedésünk pórázát. A stylussal kell kijelölnünk a képernyőn lévő tárgyakat, Maxwellt és az akció pozícióját. Maxwell komát ráadásul azzal mozgatjuk, hogy a képernyő adott pontjába tapintunk a cerkával. Néhol eszméletlen káoszhoz vezet ez az univerzalitás. A tárgyhasználatot még talán meg is tudjuk szokni, de ha egymás mögött van több tárgy, és esetleg Maxwell is a cuccok felett áll, akkor teljes a kavarodás. Ha több tárgyat kell kombinálnunk, netalántán vertikálisan kéne pakolásznunk, akkor sem működik tökéletesen a rendszer. Igazán akkor gördülékeny a szisztéma, ha egy, legföljebb két tárgyat használunk egyszerre. (Az persze a kreativitásunkon múlik, hogy milyen úton-módon oldjuk meg a feladatokat.)
A játék élvezeti szintjét nagyban befolyásolja az angoltudásunk is. Ha valakinek nem megy a nyelv, és nem is akar plusz energiákat ráfordítani, akkor nem fog túl sok szépséget találni a 5th Cell stúdió művében. Kellő pluszmunkával azonban nem csak a kombinációs készségünket masszírozhatja a Scribblenauts, hanem (mondjuk szótárazással) az angol szókincsünket is. Tőled is függ tehát, hogy mit tudsz a kihozni az élményből.
Az irányítási gondok ellenére nagyon jól szórakoztunk a játékkal. A DS kínálata újabb különleges címmel bővült, a program pedig egy újabb nyomós érv lehet a két képernyős masina beszerzésén töprengők számára.