[Teszt] Resident Evil Archives: Resident Evil

Resident Evil Archives: Resident Evil

dragCsető Zsolt2009.07.27. 19:00

Szép kis keretet szolgáltatott ez a 2009-es esztendő a Resident Evil sorozat számára: tizenhárom évnyi eltérés sűrűsödött mindössze pár hónapon belülre. A kijelentés minden bizonnyal magyarázatra szorul, hiszen cseppet sem nyilvánvaló dolgokról van szó: az nagy eséllyel még mindenkinek megvan, hogy a franchise legutóbbi számozott kivetülése, a Resident Evil 5 idén márciusban örvendeztetett meg bennünket, a Resident Evil Archives sorozat első tagja azonban már sokkal inkább radar alatt maradt. Hogy mi is ez konkrétan? Az első Resident Evil játék Gamecube-os újragondolása. Pontosabban annak nemrégiben debütált Wii-s átirata.

Klasszikusokkal tele a padlás, ám remake-ekkel furcsa mód csak szökőévente találkozni konzolos fronton - többek között ezért is volt megdöbbentő a Resident Evil 2002-ben megjelent Gamecube reinkarnációja, ami amellett, hogy izgalmas alapanyagból építkezhetett, elképesztően profi módon rántotta át a túlélő-horror műfaj első igazán nagy sikerét az új évezred színvonalára. Külön elismerésre méltó, hogy mindezt radikális változtatások nélkül vitte véghez a Capcom, hiszen hű maradt mindahhoz, ami a klasszikus Resident Evil játékokat jellemezte: a rögzített kameraállások, a tank-irányítás, a szűkös eszköztár és az egyéb jellegzetes vonások mind a helyükön maradtak, akárcsak a történet és a helyszínek, ám néhány apróbb, ügyes újítással és bővítéssel tökéletesen sikerült felfrissíteni az akkorra már kissé megfáradt, hat éves formulát.

A legszembetűnőbb különbségek természetesen a látványt illetően adódnak. Hiába öregedtek viszonylag jól a korai epizódok a renderelt hátterek és a rögzített kameraállások jól ismert párosításának köszönhetően, a generációs külöbség azért gigantikus kontrasztot állít fel a két játék között, főleg úgy, hogy a megvalósítás maradt a régi, így a poligonokat továbbra is bátran pazarolhatták a Capcom emberei arra a néhány megjelenítendő karakterre, ellenfélre és tereptárgyra. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a részletes karaktermodelleknek, valamint a gyönyörű, és nem ritkán mozgó motívumokkal feldobott háttereknek köszönhetően a Remake még most, hét évvel a megjelenése után is szépen fest - a grafika egészen biztosan nem fog az útjába állni az élvezeteknek.

Azokból márpedig akad bőven, még akkor is, ha ez a zsánerből adódóan sokkal inkább rémisztő hangulatként jön át. Utóbbit ráadásul sikerült még magasabbra helyezni a Remake-ben: a Spencer-kúria már régen is a legjellegzetesebb, és talán legerőteljesebb atmoszférát nyújtotta a sorozat egyébként kiváló helyszínei közül, a látvány minőségében történt ugrás következtében azonban ez még tovább erősödött. Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy a hátborzongató helyszínek közé újak is kerültek: egy-egy bónusz szoba mellett néha komplett új pályarészek lephetik meg az első epizódot kívülről ismerő játékosokat, sőt, a sztori is bővült egy új szállal, melyben a birtok építőjének lánya, Lisa Trevor, és az ő tragikus sorsa kerül előtérbe. És ha már szóba kerültek a rajongók: a Resident Evil mesterien játszadozik velük - nekem legalábbis a szőr felállt a hátamon, amikor a játék elején, azon a bizonyos legendásan híres folyosón a kutyák mégsem ugrottak be az ablakon.

Szomorú, hogy ez a fantasztikus játék végül milyen csúnyán végezte. A Capcomnak nagy tervei voltak a Remake-kel, hiszen nem titkoltan az volt a céljuk, hogy egy fokkal szorosabban összefogják az egyes részeket, ennek keretein belül pedig a másik két klasszikus epizód is hasonló kezelésen esett volna át. De csak volna, sajnos, mert ma már jól tudjuk, hogy a sorozat és a Gamecube exkluzív tánca végül egyáltalán nem úgy sült el, ahogyan azt a japán kiadó tervezte: a következő lépés, a Resident Evil 0 még megjelent, ám a Resident Evil 4 már a premier előtt átment multiplatformba, miután az előfutárok a vártnál gyengébben teljesítettek a kasszáknál - ezzel pedig igen csúnya véget ért a Nintendoval történő együttműködés.


MIBEN JOBB AZ ARCHIVES KIADÁS?

A Gamecube verzió birtokában nem érdemes a vásárláson gondolkodni: az Archives egyetlen előnye az, hogy kettő helyett egy korongon terpeszkedik. Tartalmilag száz százalékos az egyezés, akárcsak az opciókat és a beállításokat illetően - az egyetlen plusz, hogy támogatja a Wii irányítóját, igaz, mozgásérzékelés nincs. Az alacsony ár minden esetre pozitívum: nagy eséllyel olcsóbban meg tudjuk venni, mint a nehezen beszerezhető Kockás verziót. Az Archives sorozat második, és valószínűleg utolsó tagja a Resident Evil 0 lesz.

A rövid történelmi kitérő után itt az ideje, hogy végre a konklúzióhoz ugorjunk. Bizonyára sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon mennyire állja meg a helyét egy tizenhárom éves játék hét éves újragondolása napjaink felhozatalában, főleg úgy, hogy a franchise azóta már egészen más irányba tart. Az az igazság, hogy a klasszikus Resident Evil koncepció mára nagyon kiöregedett: aki ebben nőtt fel, az még képes lesz visszamenni hozzá, sőt, a szépségeivel is abszolút tisztában lesz, aki azonban a negyedik rész előtt nem találkozott a sorozattal, az bajosan fog csak megbarátkozni a régi formulával. Az évtizedes fejlődés tükrében ez minden esetre teljesen normális. Éppen ezért az Archives csupán egy igen szűk rétegnek szól: leginkább azoknak, akiknek annak idején valamilyen okból kimaradt a Remake. Ők most minden idők egyik legjobb Resident Evil játékát pótolhatják.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

18 órája
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

3 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

4 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

4 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

5 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

5 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

6 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

6 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

7 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

8 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

9 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2025.06.21.
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9