Street Fighter IV kóstoló - első rész

Street Fighter IV kóstoló - első rész

GhzSzabó Ákos2009.02.01. 18:16

Talán jól gondolom, hogy a Street Fighter sorozatot szinte senkinek sem kell bemutatni. De azért jöjjön a lassan hagyománnyá váló kérdésem: Tegye fel a kezét aki még soha egyetlen Street Fighter játékkal sem játszott! Valószínűleg meglepődök majd a válaszok láttán, mivel gyanítom jóval többen emelik majd a magasba a “2D-s verekedős játék szűz” mancsukat. Nos igen, az elmúlt 10 évben, sőt talán még több is az, nem igazán kategorizálhattuk a SF-t a mainstream játékok közé. Ennek rengeteg oka van, de engedelmetekkel ezek kifejtésétől a hely szűke miatt eltekintenék. Fussuk át inkább pár mondatban a most már 22 éves múltra visszatekintő sorozat legfontosabb állomásait.

Az első SF 1987 augusztusában látta meg a japán játéktermek neoncsöveit. Ebben ismerkedhettünk meg a sorozat azóta ikonná vált karakterével Ryu-val, aki itt még piros hajjal és jóval kevesebb mozgással rendelkezett. Relatíve sok, konkrétan 4 év várakozás után jelent meg 1991-ben a Street Fighter 2, amivel a sorozat örökre és végérvényesen beírta magát a videojátékok nagy történelemkönyvébe. Innováció volt az kérem szépen a köbön. Rengeteg (oké, konkrétan 8 de az akkoriban soknak számított) játszható karakter, fantasztikus mozgás repertoár, egyedi karakterek, brutálisan részletes sprite grafika és a mai napig fülbemászó midizene. A Capcom japán stúdiójában valami olyasmit alkottak ami örökre lefektette a verekedős játékok alapjait. Természetesen, ha egy üzlet beindul akkor nem nagyon van megállás. '91-től folyamatosan érkeztek az újabb részek, amik igazából csak kiegészítéseknek feleltek meg, hiszen egy laikus számára csak annyit jelentettek, hogy na még egy bőrlehúzás a sorozatról. Természetesen messze nem erről volt szó. Közben a “franchise” kinőtte önmagát és több anime / manga sorozat is született a témában. Az egyik legsikeresebb Anime ezek közül a Street Fighter Alpha volt, amiből aztán játék is készült (ami sokak szerint máig az egyik legjobb verzió).

Természetesen voltak mellékszálak is, mint például az EX sorozat, ami '96-ban az Arika (a korábban a SFII-n dolgozó, Akira Nishitani által alapított cég) és a Capcom közös produkciójaként ültette át a sorozatott a 3D világába. Az igazi folytatás azonban '97-ben érkezett meg a Street Fighter III személyében. Erről a részről elég talán annyit elmondani, hogy amikor a Street Fighter IV fő producerét Yoshinori Ono-t megkérdezték, hogy mért váltottak a jól bevált 2D-s játékmenetről, azt mondta, hogy úgy érezte a SF eredeti fejlesztőcsapata, hogy mindent kihoztak már a zsánerből a SFIII: Third Strike-al amit kitudtak. A játék HD grafikába való átültetésének pedig nem látták értelmét, hiszen mostanság debütált a Super Street Fighter II TURBO HD Remix (teszt róla a napokban az arcade.gamer365.hu-n) a két HD konzolon, így mivel egy grafikai tuning nem hozott volna szignifikáns játékmenetbeli különbségeket úgy gondolták, hogy teljesen új vizekre eveznek a látványvilágban.

Ne tévesszen meg senkit a számozás, a SF IV története a II és a III között játszódik. Sokat még nem tudunk róla, csupán annyi derült ki eddig, hogy a World Warrior Championship (ez a bajnokság adta a keretet a SF II-ben egymás püfölésére) utáni évben minden visszatér a régi kerékvágásba, azonban a nyugalmat furcsa dolgok zavarják meg. Emberek tűnnek el és furcsa sötét árnyak gyülekeznek a háttérben. Aki ismeri az eddigi SF történetét annak nem nehéz kitalálni, hogy az egyszer már felszámolt bűnszövetkezet a Shadaloo kezd újra feléledni. Ennek a szervezetnek volt a vezetője M.Bison, de mivel legyőzték a SF II-ben, elvesztette a hatalmát a szervezete felett és egy új főnők állt az élre, aki egyben a SF IV új főellensége, Seth.

Aki bővebben is megszeretne ismerkedni a SF történelmével annak ajánlom figyelmébe a már fentebb is említett Mangák és Animék beszerzését, mert azokból mindent kérdésére választ kaphat.

Természetesen az évek során a sorozat nem csak látványban és a karakterek számának a növekedésében, hanem a játékmenetben is folyamatos újításokkal szolgált. A Super SF 2 bevezette az úgynevezett “super támadást” amit akkor “süthettünk” el amikor a képernyő alján található csík teljesen feltöltődött. Ennek a brutálisan erős támadásnak a megjelenése alapjaiban változtatta meg a sorozatot, hiszen ha sikerült mondjuk vert helyzetből jókor időzítenünk, az egész küzdelmet meg fordíthattuk a javunkra. Ezeket a szupertámadásokat fejlesztették egyre tovább egészen addig míg a SF III-ban már minden karakternek legalább három állt a rendelkezésére. Az evolúció következő lépcsőfoka szintén a III-ban debütált, a Parry rendszer. Ez az új fajta védekezés lehetővé tette az ellenfél megállítását mondjuk egy kombó közben és a helyesen kivitelezett Parry mozgással való védekezés nem vett le semmit az energiánkból, ellentétben a sima védekezéssel. Csak magáról a Parry rendszerről lehetne írni egy komplett cikket, annyira részletes és összetett.

A SF IV azonban (sokak bánatára) elhagyta ezt a rendszert és bevezetett egy újat, az úgynevezett Fókusz támadást (a játék japán verziójában “mentési rendszer” néven fut). Ennek a lényege az, hogy a két középső gomb (tehát a közepes ütés és rúgás) egyszerre való lenyomásával kivitelezhetünk egy támadást aminek az ereje a lenyomva tartás időtartamától függ. Ha csak egy pillanatra akkor a támadás nem lesz túl erős és csak egy gyenge vagy egy közepes támadást tudunk úgymond “magunkba szívni” és nem tudunk kivitelezni egy ellen támadást. Igen jól értitek, a Fókusz rendszer lényege, hogy egy ellenünk indított támadás kombinációt megtudunk állítani egy időben bevitt fókusz támadással. Persze a dolog még ennél is összetettebb, hiszen, ha sikerül elég sokáig nyomva tartani a gombokat akkor a támadás nagyon erős lesz és ami a lényeg, kivédhetetlen. Persze elugrani el lehet előle, de a védekezés hatástalan. A rendszer másik szépsége, hogy ha elindítunk egy ilyen fókusz támadást akkor a bekapott támadások ugyan nem tántorítják meg a karakterünket, viszont az életerő csíkjából levonódnak. Azonban, ha sikeresen bevisszük a támadást akkor a közben levont energia visszatöltődik! Elég jól hangzik nem? A rendszer a játéktermi verziót szénné játszó fanok szerint remekül működik és saját tapasztalataim szerint is elképesztő élvezetessé teszi a harcot, hiszen győztes pozícióból is kikaphat az ember pillanatok alatt. Na de tovább is van, mondom még.

A “sima” speciális támadások (tehát például Ryu energia labdája) kivitelezése közben is átválthatunk fókusz támadásra! Persze csak akkor ha a lenti szuper energia csíkunk legalább félig van töltve. Ennek az a lényege, hogy ha mondjuk a speciális támadásunk animációja már elkezdődött, de látszik, hogy az ellenfél kifogja védeni vagy még rosszabb esetben egy ellentámadással hatástalanítja, akkor a már említett fókusz kombináció gyors bevitelével a támadásunk ellen irányított ellentámadást kontrázhatjuk meg egy fókusz támadással. Remélem érthető így elsőre, de ha nem, akkor sem kell aggódni hamar beletanul az ember.

Az utolsó újdonság a játékmenetben az úgynevezett “revenge/bosszú” vagy más néven ultra kombók megjelenése. Ez a támadás kapott egy külön kis kör alakú energia csíkot amit ha feltöltünk, ellőhetjük ezt a rendkívül látványos, sok ütés és rúgás kombinációból álló támadást, ami közben még az odáig fix kamera is látószöget vált, hogy a lehető leg látványosabb szemszögből követhessük nyomon az eseményeket. Remélem tisztán látszik mindenkinek, hogy ez a Street Fighter már nem az a sokak által (mármint az abszolút hozzá NEM értők által) lenézett SF ami régen volt. Igen, nincs minden karakternek 53 millió mozgása és 12 fajta dobása. Viszont a Street Fighter nem is erről, hanem a tökéletes időzítésről, a fantasztikus precizitásról és a pillanatra sem lankadható összpontosításról szól, mert ezek összessége alkotja meg azt az esszenciát ami milliónyi játékost rabul ejtett már az elmúlt években.

...és még nagyon nincs vége! Holnap folytatjuk, méghozzá a játék bőséges karakter-választékának részletes bemutatásával.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

9 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

9 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

9 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

14 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

17 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==