[Teszt] 13 Sentinels: Aegis Rim

13 Sentinels: Aegis Rim

V. Miki2020.10.13. 23:00

Nem könnyű meló, de a hegyre néha fel kell mászni! De mi van akkor, ha úgy érezzük, soha nem jutunk fel a csúcsra? Az egyik kedvenc regényem Umberto Eco-tól A rózsa neve. Zseniális olvasmány! Dióhéjban és nagyon leegyszerűsítve a regény egy középkori kolostorban játszódik, ahol egy különös gyilkossági ügy eseményei kavarják fel a szerzetesek életét. Az első száz oldal a két főhős útját mutatja be, ahogy eljutnak a cselekmény helyszínét adó apátságba. Eco a regény utószavában elmondta, hogy barátai és szerkesztői megakarták vágni ezt a száz oldalt, mert kimerítőnek és nehéznek érezték. Eco azonban kitartott, úgy vélte az olvasónak át kell mennie a beavatáson. Mert a kalandhoz, mondanivalóhoz és magához az élményhez vezető út olyan mint a hegymászás, meg kell tanulni lélegezni, iramot tartani, mert különben kifullad az ember. Ha valakinek pedig ez nem tetszik, akkor ott marad a hegy lábánál. Gyakran felidézem magamban Eco gondolatait, amikor egy-egy nehezebben induló könyvet olvasok, vagy filmet nézek. Megéri-e a fáradság? Néha igen, néha nem. Videojátékoknál nem fordult elő túl gyakran, hogy ezzel a gondolattal kellett biztatnom magam, de most az 13 Sentinels: Aegis Rim kapcsán adta magát a gondolat. Vajon érdemes-e megmásznom a hegyet?

13 Sentinels-hez hasonló videojátékot még soha nem láttam. Egyszerre keveredik benne a sztori orientált visual novel, a J- és SRPG, és az RTS stílus. Az biztos, hogy ha bele szeretsz, akkor ez lesz számodra az év játéka! De bele lehet szeretni egyáltalán? Egy biztos, a program, és a történetvezetés nem könnyíti meg a dolgunkat. Sőt, olyan érzésem volt, hogy Vanillaware, akiknek az Odin Sphere-t is köszönhetjük, szándékosan tesztel minket, és elengedte a fejlesztői kezét: csináljátok úgy, ahogy a legjobbnak látjátok, ne foglalkozzatok a konvenciókkal, és ne kössetek kompromisszumot. És az alkotók ezt maximálisan kihasználták. Az egyszeri játékos meg csak pislog. A felütés egyszerű. Tipikus anime főhősök, mechák, anime-s inváziós sztori, kicsit elcsépelt az egész, de leírva az Evangelion sem más, aztán tudjuk mi lett belőle. Az első percek sokkolóak, a játékos belecsöppen a valami egészen lendületes, kavargó és zavaros sztoriba. És öt perc után ott marad a hegy lábánál. Aztán ha mégis csak tovább megy, meglátja a harcot, ami semmilyen módon nem kapcsolódik az elején a sztorihoz. És megint csak lent marad a hegy lábánál. Esetleg lesznek olyanok, akik átmennek a kb. 5 órás tutorial részen, tovább mennek és várják, hogy összeálljon az egész, de valahogy nem fog. És ők is ott maradnak a hegy lábánál. A sztori megértése bizony figyelmet és fegyelmet kíván. Az alkotók felrúgtak mindent, amit a lineáris történetvezetésről tudunk. Emlékeztek a SaGa sorozatra? Na azt szorozzátok meg százzal! A 13 Sentinels egy téren és időn átívelő kalandot mutat be, ráadásul 13 szereplő szemszögéből. Az első pár tíz órában az egésznek se füle, se farka. Mégis valahogy az első pillanattól vonzó volt számomra az egész. Az 1985-ben játszódó részekben a '80-as évek japán iskolai hangulata fogott meg. Az 1945-ben játszódóaknak a II. világháborús áthallásai tetszettek. 2025 jövőképe pedig letaglózott. És persze a karakterek is nagyon érdekesek az első pillanattól kezdve. Van itt minden. Számtalan sci-fi elem és klisé, időutazás, alternatív történelmi referenciák, irodalmi és pop kulturális utalások tucatjai, J-pop mánia, érdekesebbnél érdekesebb egyéniségek és drámák. Ezek egyvelege különös mélységet és hangulatot ad a sztorinak. Higgyétek el, hogy amikor megértjük mi van, akkor zseniálisnak fogjuk tartani az egészet. Csak figyelni kell, kitartani, és legfőképpen intellektuális munkát bele rakni. Megéri!

A tutorial rész teljesítése után, amikor a sztori és a harc egymást felváltva követi egymást, kapunk szabad kezet. A játék alapvetően három részből áll. A Remembrance-t választva csak a sztorira koncentrálhatunk. Gyönyörű, oldalnézetes, 2D-s hátterek előtt görgethetjük tovább az események sorát. Ezzel szemben a Destruction epizódoknál a játék átmegy egy SRPG elemekkel tele rakott RTS-be, ahol óriási mechákal vehetjük fel a harcot az idegen invázió ellen. Ez a rész sem lett túlzottan játékos barát, hisz a harci tér stilizált formában tárul elénk, ami sokakat elriaszthat. Maga a harc az elején talán egy kicsit könnyű, de mindenképpen izgalmas epizódok ezek is. A két rész között szinte teljesen szabadon válthatunk, és nem szabad elfelednünk, hogy a két rész hatással van egymásra. Lesznek ugyan megkötések is, amikor egy-egy szereplő csak akkor nyitható meg, ha a Destruction részben vagy a Remembracne-ban haladtunk, de nagyjából szabadon választhatunk. A harmadik epizód az Analysis, ami egy óriási információs oázis, feladata, hogy a két részt és a sztori egészét átfogja. Vissza lehet itt nézni jelenteket, eseményeket, méghozzá időrendben, ami nagy szó! Az legyen a játék titka, hogy a Remembrance és a Destruction rész hogyan viszonyul egymáshoz, de az tény, hogy nem lesz könnyű követni az eseményeket. A kronológiai rendet felejtsétek is el. Nekem a sztori rész jobban tetszett, mert izgatott mi lesz, de azért jól esett néha a stratégai fejezetekben is elmerülni. A teljes történetet úgyis csak a két rész teljesítésével lehet megérteni. A körítéssel nincs baj. A 2D-s grafika egészen kiváló, a harci részek mondjuk lehetnének egy kicsit kevésbé stilizáltak. A szinkron jó (vagy japán és angol is) és a zenék is kellemesek.

Ha már Umberto Eco-val kezdtük, fejezzük be vele. A rózsa neve utószavában van egy másik figyelemre méltó gondolat. Eco azt mondja, hogy a jó író nem a közönségnek ír, tehát nem kiszolgálja a trendeket, hanem maga teremti meg az olvasóját. Videojátékoknál manapság ritka az ilyesmi. A legnagyobb kérdés számomra ez maradt az 13 Sentinels kapcsán, hogy vajon sikerül-e létrehoznia saját nagyobb közönségét vagy marad egy szűk kör által felmagasztalt kult játék? Az utóbbira valószínűleg több az esély, de ezt csak az idő fogja megmondani. Magunk közt szólva lehet a készítők helyében hajlottam volna a kompromisszumokra, és egy kicsit befogadhatóbbra csináltam volna legalább az elejét, ami ügyesebben behúzza a szélesebb közönséget is. Annyit mondanék zárszóként, hogy adjatok neki egy esélyt, legyetek türelmesek, nyitottak, mert ilyen különös és fantasztikus élményben ritkán lesz részetek. Szóval kalandra fel. Ne maradjatok a hegy lábánál!

9/10

13 Sentinels: Aegis Rim | Platform: PS4 | Kiadó: Atlus | Fejlesztő: Vanillaware

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

18 órája
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

3 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

4 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

4 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

5 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

5 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

6 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

6 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

7 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

8 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

9 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2025.06.21.
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9