[Teszt] Serious Sam 4

Serious Sam 4

LotharFuchs Róbert2020.10.11. 17:23

Az öreg suli diákjainak már valószínűleg nem kell bemutatni Sam Stonet: a nagybetűs FÉRFI, akinek az akimboba fogott rakétavetőinél már csak borzalmas egysorosai pusztítóbbak. A hős, akinek ellenlábasainak számánál csupán a tesztoszteron mutatója magasabb. Az ember, akit szülők helyett zs kategóriás akcióhősök neveltek. Debütálása óta majd húsz év telt el, de az idő nem fogott rajta: vetélytársaihoz képest fő vonzereje még mindig az, hogy játszi könnyedséggel komposztálja a nevetségesen számos betolakodókat. És nincs is ezzel semmi gond, stílusa cseppet sem tájidegen egy olyan univerzumban, ahol az ellenségek felhozatala olyan, mintha tombolán sorsolták volna ki őket. Ahol a földi ellenállás egyik fő alakja egy szépkorú olasz nagymama, aki az erkélyéről helikopter-gépágyút és vallásos frázisokat durrogtat egyszerre. Hangvételét tekintve tehát erre lehet számítani, ami a múlt ismeretében kicsit sem meglepő.

Mégis, a kezdet kiábrándító volt. Egyrészt komoly performansz problémákba botlottam a középszerű konfigurációmmal (i5 6600+1060 GTX), amit csak az időközben érkező patchek, valamint az automatikusan belőtt grafikai beállítások felülírásával tudtam megoldani. Másrészt pedig a sorozat szexepiljének számító tágas tereknek és sűrű ellenség hordáinak csak töredékét láttam. Újrafelhasznált látványelemekből (a The Talos Principleből), fantáziátlan pályatervezésből, valamint gagyi átvezetőkből viszont annál többet. Tényleg ennyi lenne Sam harmadik visszatérése? De mit van mit tenni, a főhős szellemében gőzhengerként haladtam tovább a nagyjából 15 órás kampányban, mikor kb. a harmadánál végre feléledni látszott a bája. A folyosószerű pályákat lassan felváltották a nagy és nyílt terek, a hatalmas létszámot megjeleníteni képes motor pedig elkezdett az összes cilinderrel dolgozni (méghozzá meglepően alacsony framerate esés árán). Vagyis összegezve a kampány finoman szólva is szégyenlős, és sajnos még ezután sem teljesen mentes az üresjáratoktól. Ebből az egyiket épp a minap töltötték meg tartalommal (egy kifejezetten nagy, franciaországi pályát), ami jól mutatja a Serious Sam 4 fő problémáját: egész egyszerűen még nem készült el.

Míg riválisai sok energiát fektettek az evolúciós fejlődésbe, addig Komoly Sámuel csak óvatosan bővített. Most először képesség fát kapott, ami méretét tekintve inkább bonszai léptékű. A langyos passzív képességeken túl ami említésre méltó, az a bal és jobb kézben szabadon kombinálható fegyverek lehetősége. Jól passzol ahhoz a kaotikus mészárláshoz, ami a játék lelkét adja. Aki például még sosem fantáziált arról, hogy milyen felemelő lehet egyszerre két minigunnal szórni a golyókat a tengerként özönlő szörnyekre, az vagy hazudik, vagy visszafordíthatatlanul elfojtotta magában a túltolt rombolásra vágyó gyereket. Rossz példa azonban a közelharcra koncentráló ágazat, ami mechanikában és érzetre sem kielégítő. Nehéz nem egy Doomra reflektáló viccként értelmezni, mintsem valódi játékelemként.

A hatalmas fegyverarzenál természetesen maradt, de néhányuk kellemes extrákat kapott, mint például a sortűzre és hőkövetésre képes rakéta. Vagy az új elöltöltős ágyú, aminek súlyos golyói kérlelhetetlenül csapnak szét a tonnaszámra érkező ellenségek között. Ezen felül jár még egy egyszer használatos tárgy szisztéma. A kötelezőknél (pl. életerő, extra sebesség, időlassítás) akadnak látványosabbak is, mint például a fekete lyuk idézés, vagy a mini atom. Egyértelműen arra lettek tervezve, hogy a szándékos nehézségi tüskéket letörjük velük. A gond az, hogy a kampány több ponton is elveszi a sokszor jól eldugott, titkos helyekről összegyűjtött repertoárt, és erről még csak nem is szól előre a játékosnak. Ami igazságtalan és kontraproduktív, főleg az első végigjátszás során.

A fentiekből talán jól látszik, hogy szinte minden prora jut egy kontra. És jelenleg így lehet legjobban jellemezni a Serious Sam 4-et. Mert sorolhatnám még a hibáit. Például a maximum négy személyes kooperatív kampányt, ami nem viszi a következő pályára a becsatlakozók felszerelését. Ám ezt azóta már javították. Vagy az üresen hagyott pályarészek, de szemlátomást már ezen is dolgoznak. Hogy nem néz ki annyival pofásabban, mint amennyit a vastól megkövetel, de mégis jobban fut, mint megjelenéskor. Hogy nincs horda mód (de komolyan mernék fogadni arra, hogy így vagy úgy, de lesz). Hogy a pályák minősége hullámzó, a balansz pedig csiszolásra szorul. Hogy a kereke nem forog, de legalább van egy kombájn, amivel be lehet darálni a jónépet. De ez a Serious Sam életérzés, kivéve talán a most elhamarkodott megjelenést, és az ebből fakadó gondokat. A minőség-ellenőrzés egy tetemes részét érezhetően a játékosokra hagyták, de védelmükre szóljon, hogy cserébe látványosan dolgoznak a bűnbocsánatért.

6/10

Serious Sam 4 | Platform: PC | Kiadó, Fejlesztő: Devolver / Croteam | megjelenés: 2020. 09. 24. | Ár: 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

17 órája
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

3 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

4 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

4 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

5 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

5 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

6 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

6 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

7 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

8 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

9 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2025.06.21.
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9