[Teszt] Crysis: Remastered (Xbox One X)

Crysis: Remastered (Xbox One X)

mcmackoGéczy Attila2020.09.28. 00:00

Videojátékos élményekből akad pár meghatározó az ember életében, és tetszik vagy sem, a Crysis sok PC játékos számára volt örök emlék. Emlékszem, hogy pályafutásom során talán a Quake 3 Arena első indítása volt ehhez fogható élmény. A Quake esetében örültem, hogy a 266 MHz-es Celeronom egy talán Voodoo 2 Banshee kártyával képes volt futtatni elfogadható sebességgel a játékot. Aztán évekre rá, egy egyetemi képzésem vége fele, az első gyakornoki félévem apanázsának összekaparásával (és némi szülői segítséggel) megvettem az életem első igazán odavágós konfigját. Q6600-as négymagos proci, HD4780-as VGA, 16 giga ram… A Crysis pedig futott, mi több, vállalhatóan jól futott a masinán. Ez a játék akkor, 2008 nyarán maga volt a csoda. Nem is lehetett józan ésszel átlátni a látvány és a terepszervezés előremutató mivoltát. A jelenségre a konzolos iparág szinte csak nemrégiben tudott reagálni - a konzolra optimalizált, hetedik generációs folytatások ellenére is. A Crysis durván magasra tette a lécet, és bár játékmechanizmusai tekintetében mindig is bele lehetett kötni, az élmény felejthetetlen maradt. Az interaktív környezet, a méretes tájak, a baromi nagy terepek valahol a Delta Force - Far Cry Classic tengelyen mozogtak, de a következő évtizedbe mutattak. Olyannyira, hogy máig beszédtéma a játék, a grafikai változtatások, konzolos félszemű portok, és a „Tudja-e futtatni a Crysis-t?” memék most is a felszínen tartják a 2007 óta benchmark játékot. Döbbenetes, nem?

Nos a Remastered kiadás elég nyűgösen jött napvilágra. A Switch verzió, vagy a 2022-ben elérhető PC-s hardverre készült kiadás helyett a konzolos tesóra voltunk kíváncsiak - mégiscsak szoftveres sugárkövetésről és konzolon nem látott minőségről regélt a fáma. A Switch verziót amúgy eléggé dicsérte a sajtó, az Xbox One X kiadás viszont majdnem hadirokkantként került a digitális polcokra. Az első verzióban a Ray Tracing opció alatt szét volt esve a játék képe, ráadásul következetlen képfrissítést produkált a minőségi és a performansz mód is… A Ray Tracing lehetősége közben megjavult, és érkezett egy nagyobb patch is, ami során komolyabban belenyúltak a kódba. Sajnos ennek a quality opció látta a legnagyobb kárát - jelenleg (4K közeli felbontás ide vagy oda) ez a verzió szinte játszhatatlan. Olyan mintha valami beragadó VHS anyagot néznénk, hol gyorsabb, hol lassabb a kép, bosszantó ringatózásban. A teljesen elrontott frame pacing mellé mondjuk eléggé ütős látvány társul, ám ilyen hullámvasút helyett inkább választottam a performance üzemmódot, ahol 30+ FPS-el nyomultam, és cserébe a vizualitással sem volt semmi komolyabb problémám. A Crysis ugyanis ebben a beállításban is jól néz ki, legfeljebb a fákat nem rajzolja olyan messze a gép, és a felbontás is alacsonyabb. (1080p-re van ilyenkor belőve a felbontás).

És ott az RT mód, ami, hááát, hogy is mondjam, nem szól akkorát, mint amire számítottam - a játék fő szekcióiban, azaz a dzsungeles-szigetvilágos környezetben nem annyira szembetűnő a dolog, talán a vízen látszik a másfajta tükröződés. Annyi pozitívum van a dologban, hogy az RT opciót kiválasztva relatíve stabilan fut a játék. A belső részeken, alien-szerkezetek közelében, esős anyahajó fedélzeten persze nyilvánvalóvá válik az effektus, de izé, nem ettől lesz jó vagy jobb a Crysis, és annyira nem meghatározó az effektus szerepe, mint a HDR hatásnak vagy a SVOGI bevilágításnak, ami tényleg átrajzolja a látképet. A SVOGI (Sparse Voxel Octree Global Illumination) eléggé rányomja a bélyegét MIDNENRE, a színes fényhatásoktól, egész más, mondhatni color grade-jellegű lesz a Crysis összképe. Állítom a kékes derengés is a SVOGI miatt van a kültéri jeleneteknél. Van, akinek ez bejön, van, akinek kevésbé - én az első táborban vagyok, a Kingdom Come összhatásában is szerettem az effektust. Szóval Quality mód ide vagy oda, a Performance nekem teljesen megfelelt általánosságban (a textúrák például itt is parádésak), néha pedig rá-ránéztem az RT lehetőségeire, és végül ezzel sem volt komolyabban felmerülő gondom, az effekt langyos mivoltát leszámítva.

A játékmenetet illetően azonban nem vagyok ennyire elnéző, mint a technikai gondokkal. A Crysis nem öregedett olyan rosszul ugyan, mint elsőre hittem, de ez a konverzió egy óriási gonddal bír - jelesül nem lehet akármikor menteni, csak és kizárólag a fix checkpointoknál. Nem tudom, hogy ezzel a nagy terep állapotváltozóin spórolnak, vagy miért volt így egyszerűbb így kiadni a játékot, de gameplay tekintetében ezzel visszarepülünk a PS2 korszakba. A Crysis nem is könnyű, simán negyed óra-fél óra kommandírozás is eltelik, mire a következő ellenőrzőpontig eljutunk - azzal pedig, hogy 15-20 perc módszeres tisztogatásnak hirtelen vége szakad egy benézett shotgunos ellenfél miatt, az nagy érvágás tud lenni. És még csak azt sem mondanám, hogy el vagyunk kényeztetve, hiszen már a kilencvenes években is volt quicksave/quickload a PC-s lövöldék között. A checkpointok ráadásul jó kis beakasztós töltögetésekkel is járnak - szóval halmozottan problémás a játék ilyen téren. Apropó, a Remastered sajnos a korábbi konzolos portokat húzza felfelé az ötös CryEngine szintjére (nem tértek vissza az eredeti, első CryEngine változathoz), és a repkedős Ascension pálya a mostani felhozatalból is kimaradt.

Ha a fentieket levonom a képletből, akkor azért tudunk pozitívumokról is beszélni bőven. A táj még mindig varázslatos - a Crysis tudta, hogy mit akar kihozni a saját lehetőségeiből, a vidék és annak berendezése pedig most is káprázatba tereli az érzékeinket. Ha kicsit felülkerekedsz a checkpoint rendszeren, úgy a gameplay is képes pozitív meglepetéseket okozni. Tudom, eléggé retro és eléggé PC-játék feeling árad az akciózásból, de a Crysis jól mondja fel a terepen lassan előrehaladós, módszeresen tisztogatós kommandós játék alaptételeket. Tudjátok, aki a Delta Force, IGI, Spec Ops játékokon nőtt fel, az érzi, hogy miről beszélek. Ezt a feelinget pedig kereshetjük égen-földön, már a Crysis két folytatása sem ebben a szellemben lett megalkotva. És amikor ráérzünk a nanoruha, valamint a fegyverek lehetőségeire, akkor kíméletlen vadászként, mintegy földi Yautjaként irtjuk az ellent! Ez nem változik később sem, amire a játékot (újra) megtanuljuk igazi profiként játszani. És bár emlékeztem a fő fordulatokra, és a pályák is megmaradtak az emlékezetemben, azért nem rossz újra látni Prófétát, Nomádot és a többieket akcióban. Bárcsak a Warhead is a csomag része lett volna, méltatlanul el lett feledve a parciálisan itthon fejlesztett fél-folytatás…

Sajnos még mindig nem az igazi - de nem is reménytelen ez a majdnem hogy befejezetlen állapotban leledző újrakiadás. A nagykonzolos Crysis Remastered talán nem is a jelennek készült, hanem a következő generációs masinákon találja majd meg igazi táptalaját, addig a Crytek toldozgathatja-foltozgathatja, finomhangolhatja a csillogó felszín alatti paramétereket. Hibái ellenére megtalálható benne az a szikra, ami az eredetit is klasszikussá tette. Viszont így jelenlegi formájában nem igazán méltó repetája a máig emlegetett úttörőnek- inkább a Crytek puhatolózása a franchise életképességére, vagy egy modernizált nosztalgiajárat azoknak, akik számára régen volt már 2007.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

13 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==