[Teszt] Crysis: Remastered (Xbox One X)

Crysis: Remastered (Xbox One X)

mcmackoGéczy Attila2020.09.28. 00:00

Videojátékos élményekből akad pár meghatározó az ember életében, és tetszik vagy sem, a Crysis sok PC játékos számára volt örök emlék. Emlékszem, hogy pályafutásom során talán a Quake 3 Arena első indítása volt ehhez fogható élmény. A Quake esetében örültem, hogy a 266 MHz-es Celeronom egy talán Voodoo 2 Banshee kártyával képes volt futtatni elfogadható sebességgel a játékot. Aztán évekre rá, egy egyetemi képzésem vége fele, az első gyakornoki félévem apanázsának összekaparásával (és némi szülői segítséggel) megvettem az életem első igazán odavágós konfigját. Q6600-as négymagos proci, HD4780-as VGA, 16 giga ram… A Crysis pedig futott, mi több, vállalhatóan jól futott a masinán. Ez a játék akkor, 2008 nyarán maga volt a csoda. Nem is lehetett józan ésszel átlátni a látvány és a terepszervezés előremutató mivoltát. A jelenségre a konzolos iparág szinte csak nemrégiben tudott reagálni - a konzolra optimalizált, hetedik generációs folytatások ellenére is. A Crysis durván magasra tette a lécet, és bár játékmechanizmusai tekintetében mindig is bele lehetett kötni, az élmény felejthetetlen maradt. Az interaktív környezet, a méretes tájak, a baromi nagy terepek valahol a Delta Force - Far Cry Classic tengelyen mozogtak, de a következő évtizedbe mutattak. Olyannyira, hogy máig beszédtéma a játék, a grafikai változtatások, konzolos félszemű portok, és a „Tudja-e futtatni a Crysis-t?” memék most is a felszínen tartják a 2007 óta benchmark játékot. Döbbenetes, nem?

Nos a Remastered kiadás elég nyűgösen jött napvilágra. A Switch verzió, vagy a 2022-ben elérhető PC-s hardverre készült kiadás helyett a konzolos tesóra voltunk kíváncsiak - mégiscsak szoftveres sugárkövetésről és konzolon nem látott minőségről regélt a fáma. A Switch verziót amúgy eléggé dicsérte a sajtó, az Xbox One X kiadás viszont majdnem hadirokkantként került a digitális polcokra. Az első verzióban a Ray Tracing opció alatt szét volt esve a játék képe, ráadásul következetlen képfrissítést produkált a minőségi és a performansz mód is… A Ray Tracing lehetősége közben megjavult, és érkezett egy nagyobb patch is, ami során komolyabban belenyúltak a kódba. Sajnos ennek a quality opció látta a legnagyobb kárát - jelenleg (4K közeli felbontás ide vagy oda) ez a verzió szinte játszhatatlan. Olyan mintha valami beragadó VHS anyagot néznénk, hol gyorsabb, hol lassabb a kép, bosszantó ringatózásban. A teljesen elrontott frame pacing mellé mondjuk eléggé ütős látvány társul, ám ilyen hullámvasút helyett inkább választottam a performance üzemmódot, ahol 30+ FPS-el nyomultam, és cserébe a vizualitással sem volt semmi komolyabb problémám. A Crysis ugyanis ebben a beállításban is jól néz ki, legfeljebb a fákat nem rajzolja olyan messze a gép, és a felbontás is alacsonyabb. (1080p-re van ilyenkor belőve a felbontás).

És ott az RT mód, ami, hááát, hogy is mondjam, nem szól akkorát, mint amire számítottam - a játék fő szekcióiban, azaz a dzsungeles-szigetvilágos környezetben nem annyira szembetűnő a dolog, talán a vízen látszik a másfajta tükröződés. Annyi pozitívum van a dologban, hogy az RT opciót kiválasztva relatíve stabilan fut a játék. A belső részeken, alien-szerkezetek közelében, esős anyahajó fedélzeten persze nyilvánvalóvá válik az effektus, de izé, nem ettől lesz jó vagy jobb a Crysis, és annyira nem meghatározó az effektus szerepe, mint a HDR hatásnak vagy a SVOGI bevilágításnak, ami tényleg átrajzolja a látképet. A SVOGI (Sparse Voxel Octree Global Illumination) eléggé rányomja a bélyegét MIDNENRE, a színes fényhatásoktól, egész más, mondhatni color grade-jellegű lesz a Crysis összképe. Állítom a kékes derengés is a SVOGI miatt van a kültéri jeleneteknél. Van, akinek ez bejön, van, akinek kevésbé - én az első táborban vagyok, a Kingdom Come összhatásában is szerettem az effektust. Szóval Quality mód ide vagy oda, a Performance nekem teljesen megfelelt általánosságban (a textúrák például itt is parádésak), néha pedig rá-ránéztem az RT lehetőségeire, és végül ezzel sem volt komolyabban felmerülő gondom, az effekt langyos mivoltát leszámítva.

A játékmenetet illetően azonban nem vagyok ennyire elnéző, mint a technikai gondokkal. A Crysis nem öregedett olyan rosszul ugyan, mint elsőre hittem, de ez a konverzió egy óriási gonddal bír - jelesül nem lehet akármikor menteni, csak és kizárólag a fix checkpointoknál. Nem tudom, hogy ezzel a nagy terep állapotváltozóin spórolnak, vagy miért volt így egyszerűbb így kiadni a játékot, de gameplay tekintetében ezzel visszarepülünk a PS2 korszakba. A Crysis nem is könnyű, simán negyed óra-fél óra kommandírozás is eltelik, mire a következő ellenőrzőpontig eljutunk - azzal pedig, hogy 15-20 perc módszeres tisztogatásnak hirtelen vége szakad egy benézett shotgunos ellenfél miatt, az nagy érvágás tud lenni. És még csak azt sem mondanám, hogy el vagyunk kényeztetve, hiszen már a kilencvenes években is volt quicksave/quickload a PC-s lövöldék között. A checkpointok ráadásul jó kis beakasztós töltögetésekkel is járnak - szóval halmozottan problémás a játék ilyen téren. Apropó, a Remastered sajnos a korábbi konzolos portokat húzza felfelé az ötös CryEngine szintjére (nem tértek vissza az eredeti, első CryEngine változathoz), és a repkedős Ascension pálya a mostani felhozatalból is kimaradt.

Ha a fentieket levonom a képletből, akkor azért tudunk pozitívumokról is beszélni bőven. A táj még mindig varázslatos - a Crysis tudta, hogy mit akar kihozni a saját lehetőségeiből, a vidék és annak berendezése pedig most is káprázatba tereli az érzékeinket. Ha kicsit felülkerekedsz a checkpoint rendszeren, úgy a gameplay is képes pozitív meglepetéseket okozni. Tudom, eléggé retro és eléggé PC-játék feeling árad az akciózásból, de a Crysis jól mondja fel a terepen lassan előrehaladós, módszeresen tisztogatós kommandós játék alaptételeket. Tudjátok, aki a Delta Force, IGI, Spec Ops játékokon nőtt fel, az érzi, hogy miről beszélek. Ezt a feelinget pedig kereshetjük égen-földön, már a Crysis két folytatása sem ebben a szellemben lett megalkotva. És amikor ráérzünk a nanoruha, valamint a fegyverek lehetőségeire, akkor kíméletlen vadászként, mintegy földi Yautjaként irtjuk az ellent! Ez nem változik később sem, amire a játékot (újra) megtanuljuk igazi profiként játszani. És bár emlékeztem a fő fordulatokra, és a pályák is megmaradtak az emlékezetemben, azért nem rossz újra látni Prófétát, Nomádot és a többieket akcióban. Bárcsak a Warhead is a csomag része lett volna, méltatlanul el lett feledve a parciálisan itthon fejlesztett fél-folytatás…

Sajnos még mindig nem az igazi - de nem is reménytelen ez a majdnem hogy befejezetlen állapotban leledző újrakiadás. A nagykonzolos Crysis Remastered talán nem is a jelennek készült, hanem a következő generációs masinákon találja majd meg igazi táptalaját, addig a Crytek toldozgathatja-foltozgathatja, finomhangolhatja a csillogó felszín alatti paramétereket. Hibái ellenére megtalálható benne az a szikra, ami az eredetit is klasszikussá tette. Viszont így jelenlegi formájában nem igazán méltó repetája a máig emlegetett úttörőnek- inkább a Crytek puhatolózása a franchise életképességére, vagy egy modernizált nosztalgiajárat azoknak, akik számára régen volt már 2007.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

13 órája
3

Heti megjelenések

16 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11