[Teszt] Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated

Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated

mcmackoGéczy Attila2020.07.01. 11:40

Az Xboxon láttamozott achievementek alapján a régi-új Spongyabob játékot megvásárolt gamerek jó része végigjátszotta az amúgy mai szemmel nézve rövidnek nem mondható sztori módot. Mit jelent ez? Azt, hogy minden kb. harmadik-második emberke, aki egyáltalán elindította a játékot, az bele is tett minimum 10 órát a Battle for Bikini Bottom kampányába. Magyarul szokatlanul nagy arányban rajta maradtak az emberkék a programon, ami egyébként a maga korában is „csak” egy 6-7 pontos platformernek számított, és lényegében azóta sem változott sokat a helyzet. Már ami a tényleges játékmenetet illeti.

A fenti statisztika viszont bizonyítja azt is, hogy iszonyatosan ki van éhezve a játékos társadalom a hasonló platformerekre. Ez a műfaj szinte teljesen kihalt. A platforming vagy elkorcsosult a mérhetetlen lövöldözésnek és akcióelemeknek köszönhetően, vagy a hullámzó minőséget szolgáltató indie-szcéna sajátja lett. A legjobb Spongebob-játéknak kikiáltott Battle 2003-ban jelent meg, klasszikus RenderWare alapokon. Mondhatni abban a korban minden hónapban volt legalább 1-2 hasonszőrű játék a PS2 uralta konzolos piac polcain - így Kockanadrág kalandja is belesimult az akkori átlagos felhozatalba.

Persze nincs nagy baj a játék alapjaival, mert a készítők igyekeztek a korszak szokásos stílusjegyeinek megfelelni. A pályák nagyok és sokrétűek, akár a Jak első epizódjában. A feladatok miatt érdemes többször, több karakterrel szétnézni a terepen, az arany sültfordító-spatula gyűjtögetés pedig a Mario 64 csillag-rendszerére hajaz. A girbegurba alakzatok és jó értelemben kretén térképdesign sokszor a Psychonauts-ot juttatja az ember eszébe. A licensz pedig ügyesen van ráhúzva a játékra, vagy inkább fordítva, itt tényleg egy Spongyabob rajongó csapat épített játékot a licensz köré. Az animációk ütősek, a látvány már régen is csinos volt, az ugrások és mozgások dinamikája pedig megfelelő a jó közérzet eléréséhez.

Sajnos azonban sok olyan eleme is van a játékmechanikák összességének, amelyek ma már szint alattinak tűnnek. A tereptárgyak elhelyezése sokszor illogikusnak tűnik, vagy mondjuk úgy, hogy keressük az ösvényt a kiálló peremeken, de a végén csak a mélységbe zuhanunk, mert nem egyértelmű, hogy mi az irány, mi pedig csak díszlet. A hitboxok, az ellenfelekre kiható támadások, a gyűjtögetnivaló tiki-dobozok zúzása és egyes platformer elemek sem elég precíz módon kivitelezettek - ilyenkor (s)pongyolának tűnik a fejlesztők munkája, pedig ezeket az Unreal motorra való átköltözésnél pont, hogy javítani lehetett volna. Emellett az első 1-2 pálya sem az igazi, túlságosan is múltbélinek tűnik az élmény. Vagy inkább olyan „középszerűen PS2-es” érzésűnek - már ha értitek, hogy mire is gondolok.

Aztán eltelik egy-két óra, és rajta maradsz a játékon. A pályák egyre ötltetesebbnek tűnnek, megtanulsz a 17 évvel ezelőtti gamer fejeddel gondolkodni, és hirtelen összeáll a kép. Nem keresed a játékban a modern pontosságot, elfogadod a szabályokat, és a feladatokra fókuszálsz. Meg a gegekre. A vidám hangulatra és a jópofa pályadesignra. Az egyszerűségében is szép, korszerű grafikára. Előkerülnek az ötletes puzzle feladványok, visszamész az első pályákra megtalálni azokat a spatulákat és Patrik zoknikat, amelyeket először a játék és közötted kialakuló frikció miatt nem akartál és nem is tudtál észrevenni. Hirtelen jó játékká válik a Battle for Bikini Bottom, és miután otthagyod a gépet, szinte már mennél is vissza folytatni a gyűjtögetést. A három karakterre (Spongya, Patrik és Szandi) vonatkozó acsik elemzését. A térképen eléd rakott, soron következő pályák várható feladatain való morfondírozást. Visszagondolsz, hogy miért volt jó ugribugri-játékosnak lenni a 3D platformerek fénykorában.

És itt jön majd a szörnyű felismerés: hogy mennyire kikopott a mindennapi gamer habitusunkból ez a műfaj. És hogy mennyire tojnak a fejlesztők erre az egészre. Hogy egy random, a korában is középszerűnek tartott 3D platformer korszerű kosztümbe bújtatott verziója mennyire elvarázsol minket, és az egész nem csak illúzió!

*Ezek alapján egy kész kincsesbánya lehet a PS2-éra játékainak feltérképezése, esetleges újrakiadása. A Sony, az EA, az Ubisoft és ki tudja még hány cég próbálkozott ebben a zsánerben, olyan játékok sorával, amelyeknek legfeljebb a borítóképére emlékszünk, a tényleges címére már nem. A cikk elején emlegetett statisztikák nem hazudnak: a Spongebob Squarepants : Battle For Bikini Bottom Rehydrated kiadással a gamerek jelentős hányada feltételezhetően igen elégedett. A THQ jó érzékkel vette elő a címet, a Purple Lamp Studios kellő gondossággal nyúlt a játékhoz, a páros mostani húzása, talán később a Psyhconauts 2 megjelenése pedig talán elindíthat egy hullámot. A 3D platformerek revitalizálásának hullámát. Én személy szerint hoznám a szörfdeszkát, és addig lovagolnám azt a hullámot, amíg ismét bele nem fáradok. Aztán újabb 17 év múlva majd kezdődhet minden előlről…

*

***Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated | Platform: PC, PS4, XO (tesztelt) |

Kiadó/Fejlesztő: THQ/Purple Lamp Studios |

Megjelenés: 2020. június 23. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

13 órája
3

Heti megjelenések

16 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11