[Teszt] Doom 64
Eddig 10 hozzszls
mcmacko
2020. March 21.
Saturday 18:20
Van az a rajongi hozzlls, ami szerint, ha te valami ritka, egyedi dolognak vagy a birtokosa, akkor az legalbb olyan j, vagy mg jobb is, mint az, amivel a tbbsg szrakozik. A Doom 64 tipikusan egy ilyen jelensg volt. Csak s kizrlag N64-en jelent meg, ami miatt az egsz programot egyfajta misztikus, mr-mr si artifact-jelleg htat vezte. Annak idejn eleve kevesen jtszottak N64-en, mi tbb, a Doom 64-et sem lehet a rendszer legnagyobb kasszasikerei kztt szmon tartani. Magyarul, aki Doom rlt volt, az az alapjtkokat nyomta orrvrzsig, j esetben valami gliccses emultoron tallkozott legfljebb eddig a jtkkal. Az internet npe teht kult-klasszikusknt tartja szmon eme obskrus pokolgyngyt. Szgezzk le, a Doom 64 nem rossz jtk, st, egszen jl killja az id prbjt sok szempontbl, mert az eredeti Doom feelingbl bven jutott a Midway-fle vltozatnak is. Msrszrl viszont el kell kesertenem az olvasimat: n messze nem tartom olyan zsenilis hzsnak a Nintendo 64-es folytatst, mint amekkora hjp van krltte.



Sztori szempontbl a Doom 2 utn jrunk, a Doomguynak pedig ismt vissza kell trnie az UAC bzisokra, hogy keresztltpje magt a jjszervezdtt dmonhordn. A Doom 64 sztorija krlbell annyira bonyolult, mint az els kt jtk volt (semennyire), de annl fontosabb – knon szerint ugyanis most tnyleg azt mondhatjuk, hogy ez maga a "harmadik rsz". A Doom 64 s a Doom (2016) kztt ugyanis direkt folytatlagos narratv kapcsolat van. Persze azt a kevs sztorit sem szeretnm elre lelni, ha mg nem lennl a mtosz nagy ismerje, gyhogy trjnk t a jtkmenet egyni megoldsaira. A program alapvet mechanizmusai kvetik az eredeti Doom jtkok megoldsait. Kapcsolkkal mkdtetnk bizonyos ajtkat, zrakat, falakat – ehhez jn a kdkrtya keresgls. A Doom 64-ben emellett olykor talakul a terep, a ksztk mertk kvzi „deformlni” a meglv trkpelemeket, ezzel kap nmi jtst a gameplay. Azaz, bednglhetjk a talajt egy nagy gppel, mskor a marsi masinrik 3D nyomtatknt pakoljk elnk az j rmpkat. Egybknt meg tk hasonl minden; a plyatervekben is vannak az eredetikhez mrten rafks megoldsok, de persze American McGee vagy Romero maestro munkit nem rik el a Doom 64 legjobb plyi sem. rdekes mdon a sebessg is helyn val, Doomguy szalad, mint a mrgezett egr, s a mostani ktanalgos kontrolleres irnyts mr-mr cheat-nek tnik. Plne gy, hogy az ellenfelek tmadsai, mozdulatai, reakcii az N64-es forgolds irnytshoz lettek kitallva. gy a jtk nehzsge is kicsit taln moderltabb – nzztek csak meg, milyen lomhn lnek azok az Impek!



Amiben risi a csorba, az a prezentci. Br a Doom 64 technikailag nem nzett ki rosszul, st, a fnyhatsok nagyon-nagyon ltvnyoss tettk a biliner-mosssal s szp kdeffekttel meglocsolt vizualitst, a mvszeti oldal egyszeren kzelbe sem r az iD ltomsnak. Az ellenfelek olyanok, mintha a Midway akkori sprite tervezi megprbltk volna lemsolni a Doom eredeti szrnyeit, de az akkortjt divatos CG-jelleg megoldssal. Csak pp a dg hinyzik bellk. A fentebb is emltett Imp inkbb hasonlt az rlt Stone sci-fi monsztjra, mint valami vrgzs pokolfajzatra. A sima zombi marine meg olyan mint egy betpett germn technohuszr, aki pp egy Thunderdome parti utn tart hazafel. Az ellenfelek lvedkre adott reakcija animci tern szintjn laposabb, ertlenebb, ezzel gyengtve az akci dinamikjt. Ugyanez igaz a fegyverekre a hs oldalrl is – az eredeti Doom fegyverjtknak slyt az animci ts mivolta erstette, itt ez teljesen ki van herlve, pp csak a ktelez minimumot hozzk a mozdulatok, kb. 1995-s mrcvel. Zene? Felejtsd el – a Doom 64 az ambiencival jtszik s miniml krnyezeti zrejekbl, hangkollzsokbl rakja ssze az audit. Rip and tear? Itt inkbb tll horrorokra s sunyuls lapulsra emlkeztet a zene stlusa. Persze egyni zls krdse, hogy egy stt, mlabs Doom-ot preferl-e az ember inkbb… Nekem az eredeti epizdok metlos prgse jobban bejn, s szerintem ezzel vagyunk mg gy egy pran. Multi nincs, mr az eredetiben sem volt, de nem gondolom, hogy brki emiatt vette volna el a jtkot.



A Night Dive Studios iszonyat j rzkkel tlttte be a piaci rst a Kex motorjukkal, ami az N64 generci jtkait jtszi knnyedsggel emeli t modern krnyezetbe. Azt kevesen tudjk, hogy Kex Engine alapjai a Doom Linuxos portjbl, illetve a Doom 64 EX kdnvre keresztelt PC tiratbl eredeztethetek. Nos, a Kex3 alatt fut Doom 64 „hazatr”, a motor itt is j szolglatot tesz. Az eredeti sr stt ltvny fakuls nlkl is vilgosabb, ttekinthetbb, a menk s a 16:9 kparny konzolon is simn fogyaszthatv teszik az eredeti megjelenst. De az jtsok nem sokat adnak a vizualitshoz. St, ha CRT-n lttl N64 jtkot, akkor tudod, hogy ott a ltvny rsze volt az egyedi textra-szrs, a kd, a gradiensek pixelekkel val jtka. Ettl volt N64-jellege a jtkoknak, s ez sajnos teljesen elveszik a mostani tles vziban, ezzel is felfedve a rengeteg ismtelt textrt s a steril krnyezetet. Az N64 jtkoknak egyszeren nem tesz jt a patyolattiszta simasg, s a Doom 64 sokkal kevsb organikus, mint egy Turok pldul, gy a kitisztult kp hatrozottan elhozza a gpiesen felptett labirintusok egysksgt.



A sok nyammogs mellett persze nem rt ltni, 1997-es jtkrl beszlnk, amit anno 64 megabiten mrtek, s a maga idejben is bven megrte a jtkidt. Most elrendeli ajndkknt vagy kln vsrknt szintn rdekes unikum a program, nem csak kortrtneti lenyomatknt, hanem akr nhny ra agyzsibbaszt retrzs erejig is. Viszont ha brmikor vlasztanom kellene pl. az els Doom s a Doom 64 kztt, gondolkods nlkl azt mondanm, hogy az 1993-as Doom minden tren felmossa a padlt a Midway-fle folytatssal, s hosszabb tvon is ersebb lmnyt nyjt - 2020 pokoli esztendejben!

[25] Hwopapa
Mar 22., Sunday 13:31 #10
Vlasz Gerg (#9) zenetre
+1

Mr vennm is meg switchre a 64et, de valamirt a krtym nem fogadja el ez a szemt....
PSN-XBox: Snake.aZ.eKe / Switch: SW-6493-2649-5593
[7] Gerg
Mar 22., Sunday 7:28 #9
n kimondom: nagyon szerettem a Doom64-et! St nekem a hangulata jobban tetszett, mint a kt els rsznek. Nekem valahogy jobban bejttek a zenk s a hangok, pont ezrt imdtam a Final Doom-ot is Playstation-n! Imdtam azokat az industrial zrejeket, flelmetes, pokoli zenket.
"Ha kicsi a tt, a kedvem stt!"
[26] shearer
Mar 22., Sunday 0:39 #8
n ezzel a rsszel most jtszottam letemben elszr, szval abszolt mindenfle nosztalgikus elfogultsgtl mentesen mondom: ez tk j kis cucc. Mrmint persze, szuper elavult, jobban, mind a D1-2, de szrakoztat s az alap mechanikk mkdnek. J rzs gy egy rgi Doomal jtszani, hogy azrt kicsit ms, van nmi jdonsglmny. A plyk alatt szl ambient pedig zsenilis. Egybknt vgig olyan feelingem van, hogy ez hangulatra s dizjnra is valahol flton van a Doom a a Quake1 kztt.
Kimentek a tankok, bejttek a bankok.
Mar 22., Sunday 0:21 #7
Vlasz theSickness (#4) zenetre
A mezei impek meg a Nightmare Impek kztt a sznpaletta a klnbsg elvileg kinzetre.
"This is our time to medicate..."
[22] Charlie64
Mar 21., Saturday 23:37 #6
H, tk egyet rtek azzal mack, amit a grafikrl emltettl. Elszr lelkes voltam az less vlt kpminsgrt, leginkbb a szrnyek miatt, de a plykat elnzve bellem is olyan rzseket vltott ki, mint Nlad.

Felmerlt kzben bennem, hogy milyen men volna, ha a Quake 1 is felkerlne az online konzolos boltokba. A Quake 1-t viszont N64.en vittem vgig, s lehet HD-ban hinyozna nekem az a tipikus N64-es grafikai jellegzetessg
[39] Hunk2
Mar 21., Saturday 23:06 #5
N64 vgigvittem, j kaland volt!
"lni s lni hagyni"
Mar 21., Saturday 22:35 #4
Azok a furn kinz Impek azok nem a Nightmare Impek? Mert azok egyik msik ellenfltpusnak szmtanak a mezei Impek mellett.
Nem kapok privt zeneteket az oldalon, ne is rj! :)
[41] ssj4vegita
Mar 21., Saturday 22:34 #3
A legtbb fentebb felsorolt problmt orvosolja a Brutal Doom 64 mod. Csakht ugye az only PC.. n pr ve lenyomtam a Doom 64 EX portot, most az Eternal kapcsn elkerlt a mod is hozz. Mintha nem is ugyanazzal jtszanl, de mgis ismers. s mennyivel jobb!
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az rtelem el tud kpzelni, azt el is tudja rni.
Mar 21., Saturday 20:13 #2
Egyszer majd ptlom ezt a hinyossgomat is.
"l gondolkod lny vagyok, aki az informci tengerbl szletett!"
[11] Wallace
Mar 21., Saturday 20:11 #1
Szerintem ez egy durvaj cucc, j felvltva tolni az Eternal-lal. Nem rg mikor kijtt ONE-ra (is) jra a Doom 1-2-3, rengeteg rt tettnk - megint - bele ezekbe a rszekbe, de most perpill nem nagyon rzem rosszabbnak/kevesebbnek a 64-et. A zene mondjuk hinyzik...
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.