[Teszt] Doom 64

Doom 64

mcmackoGéczy Attila2020.03.21. 19:20

Van az a rajongói hozzáállás, ami szerint, ha te valami ritka, egyedi dolognak vagy a birtokosa, akkor az legalább olyan jó, vagy még jobb is, mint az, amivel a többség szórakozik. A Doom 64 tipikusan egy ilyen jelenség volt. Csak és kizárólag N64-en jelent meg, ami miatt az egész programot egyfajta misztikus, már-már ősi artifact-jellegű áhítat övezte. Annak idején eleve kevesen játszottak N64-en, mi több, a Doom 64-et sem lehet a rendszer legnagyobb kasszasikerei között számon tartani. Magyarul, aki Doom őrült volt, az az alapjátékokat nyomta orrvérzésig, jó esetben valami gliccses emulátoron találkozott legföljebb eddig a játékkal. Az internet népe tehát kult-klasszikusként tartja számon eme obskúrus pokolgyöngyét. Szögezzük le, a Doom 64 nem rossz játék, sőt, egészen jól kiállja az idő próbáját sok szempontból, mert az eredeti Doom feelingből bőven jutott a Midway-féle változatnak is. Másrészről viszont el kell keserítenem az olvasóimat: én messze nem tartom olyan zseniális húzásnak a Nintendo 64-es folytatást, mint amekkora hájp van körülötte.

Sztori szempontból a Doom 2 után járunk, a Doomguynak pedig ismét vissza kell térnie az UAC bázisokra, hogy keresztültépje magát a újjászerveződött démonhordán. A Doom 64 sztorija körülbelül annyira bonyolult, mint az első két játéké volt (semennyire), de annál fontosabb - kánon szerint ugyanis most tényleg azt mondhatjuk, hogy ez maga a "harmadik rész". A Doom 64 és a Doom (2016) között ugyanis direkt folytatólagos narratív kapcsolat van. Persze azt a kevés sztorit sem szeretném előre lelőni, ha még nem lennél a mítosz nagy ismerője, úgyhogy térjünk át a játékmenet egyéni megoldásaira. A program alapvető mechanizmusai követik az eredeti Doom játékok megoldásait. Kapcsolókkal működtetünk bizonyos ajtókat, zárakat, falakat - ehhez jön a kódkártya keresgélés. A Doom 64-ben emellett olykor átalakul a terep, a készítők merték kvázi „deformálni” a meglévő térképelemeket, ezzel kap némi újítást a gameplay. Azaz, bedöngölhetjük a talajt egy nagy géppel, máskor a marsi masinériák 3D nyomtatóként pakolják elénk az új rámpákat. Egyébként meg tök hasonló minden; a pályatervekben is vannak az eredetikhez mérten rafkós megoldások, de persze American McGee vagy Romero maestro munkáit nem érik el a Doom 64 legjobb pályái sem. Érdekes módon a sebesség is helyén való, Doomguy szalad, mint a mérgezett egér, és a mostani kétanalógos kontrolleres irányítás már-már cheat-nek tűnik. Pláne úgy, hogy az ellenfelek támadásai, mozdulatai, reakciói az N64-es forgolódós irányításhoz lettek kitalálva. Így a játék nehézsége is kicsit talán moderáltabb - nézzétek csak meg, milyen lomhán lőnek azok az Impek!

Amiben óriási a csorba, az a prezentáció. Bár a Doom 64 technikailag nem nézett ki rosszul, sőt, a fényhatások nagyon-nagyon látványossá tették a bilineár-mosással és szép ködeffekttel meglocsolt vizualitást, a művészeti oldal egyszerűen közelébe sem ér az iD látomásának. Az ellenfelek olyanok, mintha a Midway akkori sprite tervezői megpróbálták volna lemásolni a Doom eredeti szörnyeit, de az akkortájt divatos CG-jellegű megoldással. Csak épp a dög hiányzik belőlük. A fentebb is említett Imp inkább hasonlít az Őrült Stone sci-fi monsztájára, mint valami vérgőzös pokolfajzatra. A sima zombi marine meg olyan mint egy betépett germán technohuszár, aki épp egy Thunderdome parti után tart hazafelé. Az ellenfelek lövedékre adott reakciója animáció terén szintjén laposabb, erőtlenebb, ezzel gyengítve az akció dinamikáját. Ugyanez igaz a fegyverekre a hős oldaláról is - az eredeti Doom fegyverjátékának súlyát az animáció ütős mivolta erősítette, itt ez teljesen ki van herélve, épp csak a kötelező minimumot hozzák a mozdulatok, kb. 1995-ös mércével. Zene? Felejtsd el - a Doom 64 az ambienciával játszik és minimál környezeti zörejekből, hangkollázsokból rakja össze az audiót. Rip and tear? Itt inkább túlélő horrorokra és sunyulós lapulásra emlékeztet a zene stílusa. Persze egyéni ízlés kérdése, hogy egy sötét, mélabús Doom-ot preferál-e az ember inkább… Nekem az eredeti epizódok metálos pörgése jobban bejön, és szerintem ezzel vagyunk még így egy páran. Multi nincs, már az eredetiben sem volt, de nem gondolom, hogy bárki emiatt vette volna elő a játékot.

A Night Dive Studios iszonyat jó érzékkel töltötte be a piaci rést a Kex motorjukkal, ami az N64 generáció játékait játszi könnyedséggel emeli át modern környezetbe. Azt kevesen tudják, hogy Kex Engine alapjai a Doom Linuxos portjából, illetve a Doom 64 EX kódnévre keresztelt PC átiratból eredeztethetőek. Nos, a Kex3 alatt futó Doom 64 „hazatér”, a motor itt is jó szolgálatot tesz. Az eredeti sűrű sötét látvány fakulás nélkül is világosabb, áttekinthetőbb, a menük és a 16:9 képarány konzolon is simán fogyaszthatóvá teszik az eredeti megjelenést. De az újítások nem sokat adnak a vizualitáshoz. Sőt, ha CRT-n láttál N64 játékot, akkor tudod, hogy ott a látvány része volt az egyedi textúra-szűrés, a köd, a gradiensek pixelekkel való játéka. Ettől volt N64-jellege a játékoknak, és ez sajnos teljesen elveszik a mostani tűéles vízióban, ezzel is felfedve a rengeteg ismételt textúrát és a steril környezetet. Az N64 játékoknak egyszerűen nem tesz jót a patyolattiszta simaság, és a Doom 64 sokkal kevésbé organikus, mint egy Turok például, így a kitisztult kép határozottan előhozza a gépiesen felépített labirintusok egysíkúságát.

A sok nyammogás mellett persze nem árt látni, 1997-es játékról beszélünk, amit anno 64 megabiten mértek, és a maga idejében is bőven megérte a játékidőt. Most előrendelői ajándékként vagy külön vásárként szintén érdekes unikum a program, nem csak kortörténeti lenyomatként, hanem akár néhány óra agyzsibbasztó retrózás erejéig is. Viszont ha bármikor választanom kellene pl. az első Doom és a Doom 64 között, gondolkodás nélkül azt mondanám, hogy az 1993-as Doom minden téren felmossa a padlót a Midway-féle folytatással, és hosszabb távon is erősebb élményt nyújt - 2020 pokoli esztendejében!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

12 órája
3

Heti megjelenések

15 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11