[sQr] A Tim Sweeney monológ margójára

A Tim Sweeney monológ margójára

Gamer3652020.02.13. 15:20

Az Academy of Interactive Arts & Sciences 2002 óta tartja meg Las Vegas-ban a D.I.C.E. Summit rendezvényét az Oscar-gála mintájára. Bár ebből általában csak a zárásként funkcionáló díjátadó nyertesei szokták elérni a hírportálokat. A nyitóbeszéd megtartására és a műsor levezetésére azonban minden évben felkérnek valakit, így állt már a színpadon többek között Gabe Newell, Todd Howard, Hideo Kojima, Phil Spencer és tavaly az akkori SIE WWS elnöke, Shawn Layden is. Idén ez a megtiszteltetés az Unreal motor egyik megalkotóját és egyben az Epic Games alapítóját és elnökét, Tim Sweeney-t érte. A milliárdos programozónak pedig volt bőven mondanivalója. Nekem meg néhány kósza gondolatfoszlányom mellé.

"A következő évtizedben látni fogjuk, ahogy a játékok egyre tovább erősítik a társas kapcsolatokban betöltött szerepüket. Ma már éppen annyira kommunikációs csatornák, mint a szórakoztatás eszközei. A videójáték iparágnak pedig komoly felelőssége van ebben, amit nem lehet félvállról venni. Vegyük például a Ne bántsátok a feketerigót! [Harper Lee 1960-as regénye - szerk.] című alkotást és azt, hogy mekkora hatással volt az akkori kor emberére. Úgy gondolom, hogy hasonlóan fontos szerepe van a véleményformálásban a játékoknak is."

A rasszizmus megítélésére vonatkozó hasonlat talán egy picit erős, de egy nagyon érdekes területet kapargat. A politika és véleményformálás jelenléte a játékvilágban ma is megosztó téma, ezért gyakran még az egyértelmű esetekben is igyekeznek takargatni az áthallásokat a valós eseményekkel. Jó példa erre a tavaly megjelent Call of Duty: Modern Warfare, ami a közelmúltbeli katonai megmozdulások elferdítésére alapozott számos küldetés alatt. A fejlesztői (Infinity Ward) interjúban ennek ellenére lázasan próbálták árnyalni a képet: “mégis mit nevezünk politikainak?” Vagy beszélhetünk a Ubisoft marketing kampányáról a The Division 2 esetében, ami a kiadó szerint “nem próbál politikai állásfoglalást tenni”. Aztán mikor 2018 év végén többszázezer kormányalkalmazott maradt fizetés nélkül az USA elnöki döntésének köszönhetően, a játék privát bétájára ezzel a címmel mennek ki a meghívók: “Gyere és nézd meg milyen egy igazi kormányzárlat!” Vagy talán nincs politikai felhangja a Tell Me Why (DONTNOD Entertainment) első transznemű főhősének? Nem érezni ilyet egy Metal Gear Solid történetben? Érdekes beszédtéma lehetne, de úgy tűnik Tim Sweeney sem mer belemenni részletesebben, mert a következő mondatokkal el is fojtja az izgalmas topikot.

"A világ piszkosul elcseszett jelenleg. A politikai nézeteink diktálják még azt is, hogy éppen melyik gyorsétterembe járunk. Ökörség. Ezért semmi értelme ilyen megosztó témákat behozni a játékainkba. Tisztán és világosan külön kell választanunk az “államot és az egyházat”! Az alkalmazottak, játékosok és bárki más szabadon kifejtheti a véleményét, de nekünk, mint vállalatnak minden esetben pártatlannak kell maradnunk.”

Persze az állásfoglalás nem meglepő az elmúlt hónapok eseményeinek tükrében. Az Epic Games részvények 40%-át a kínai óriásvállalat, a Tencent birtokolja. Ezzel pedig csupán egy apró szegletét jelentik a szórakoztatóipar számos területén érdekelt kínai befektetőknek, akik a “Free Hong Kong” mozgalom keltette sajtóvisszhang miatt kiemelten figyelnek minden elejtett mondatra. A két kijelentés közötti látszólagos ellentmondást később twitteren így simította össze Tim Sweeney:

"Ha egy játék politikai témákat érint, akkor azt alkotói kreativitás hatására kellene, hogy tegye és nem egy marketinges csapat haszonlesése miatt."

A beszéd a politikai területen kívül is tartalmazott néhány érdekes kijelentést. Nem hagyta szó nélkül például a cross-platform fontosságát és erős kritikával illette azokat a cégeket, akik továbbra sem nyitják meg teljesen a platformjukat és korlátozzák a fejlesztőket. Utalva ezzel többek között a Sony nehezen megtörő hozzáállására és az Apple ökoszisztémára.

”Amit mi szeretnénk elérni és elfogadtatni mindenkivel, az a vásárlók egyenlősége és szabadsága. Ehhez azonban fel kell számolni a falakat és a monopóliumokat. A Fortnite-ban azok a játékosok, akik a barátaikkal közösen töltik az idejüket, kétszer olyan sokáig maradnak és többet költenek. A Cross-platform a jövő és ebben mindenkinek ki kell venni a részét. [...] A jelenlegi üzleti modell abból húz hasznot, hogy sérti a játékosok jogait. A Facebook és a Google éllovasa ennek, hiszen ingyen kínálnak szolgáltatásokat, de valójában az adataikkal és a szabadságukkal fizet mindenki ezért. A Fortnite-ot például elutasította a Google Play Store, csak mert egy általuk nem támogatott monetizációs formát használt. Ennek változnia kell és változni is fog!”

A fenti eszmefuttatás persze több ponton is megmosolyogtató lehet. Első körben mondjuk a monopólium megtörésénél, hiszen ez egyértelműen a Steam-re vonatkozó megállapítás volt. Az Epic Games Store több mint egy éve próbál agresszívan területet szerezni magának a digitális disztribútorok között, ami nyíltan a Valve ellen irányzott kijelentésekkel kezdődött - 88 százalékos részesedést kínálva 70% helyett a kiadóknak és fejlesztőknek. Ezt követte számos időszakos exkluzív tartalom megvétele (mint a Metro Exodus, Control és Borderlands 3) és az ingyen játék osztása (olyan címekkel, mint a Celeste, a Soma vagy a What Remains of Edith Finch?) ami jelenleg is tart. Az erős konkurencia minden esetben a felhasználók érdekeit is szolgálja, de valóban figyelembe veszi a “vásárlók egyenlősége és szabadsága” részt is amikor hónapokra kisajátít egy alkotást? Az ingyen nyújtott szolgáltatások után a játékosok viselkedését monitorozó és az így szerzett adatokkal visszaélő vállalatok felelősségvállalását a fentiek (és a felröppent kínai kormánnyal összefüggő pletykák) tükrében talán nem kommentálnám.

“Meg kell kérdeznünk magunktól hogy milyennek akarjuk látni ezt az iparágat a jövőben. Olyanok akarunk lenni, mint Las Vegas a pénznyelő gépeivel? Vagy széles körben elismert alkotók, akinek a termékében bízhatnak a vásárlóik. Szerintem egyre több kiadó fog eltávolodni a loot box megoldásoktól. Tartózkodnunk kellene attól, hogy az általunk kialakított élményt az befolyásolja, hogy mennyi pénzt költöttünk. A loot box rendszer a szerencsejáték minden elemét tartalmazza, kivéve egyet: a végén soha nem nyerhetünk több pénzt vele.”

Nem lehetett érintetlenül hagyni a dobozokat sem. Nem véletlenül! Az Epic Games az elsők között csatlakozott a The Entertainment Software Association által meghirdetett mozgalomhoz, ami a loot boxok átláthatóbbá tételét tűzte ki célul. A Fortnite ennek megfelelően már tavaly év elején átdolgozta a lámáit (X-Ray Llamas), amivel nem csupán előre láthatja a játékos a kínált tárgyakat, de duplikációt sem kaphat. Ez az irány jó. A kérdés az, hogy elég is? A mikrotranzakcióra építő modell egyik problémája csupán, ha nem vagyunk tisztában az esélyeinkkel. Nem feltétlenül megoldás, ha merítünk egyet a nyíltan felkínált ezer apró dologból. Talán az esélyeinket nem befolyásolja, de a kellemetlen kényszerérzet megmarad.

Tim Sweeney monológja viszont egyvalamire mindenképpen alkalmas. Hogy beszéljünk róla. Az általa érintett témák érdekesek és fontosak. Egyes elemei gyakran kerülnek a virtuális címlapokra, míg másokat inkább igyekszünk a szőnyeg alá seperni. Nem kell egyetérteni egy legendás programozóval. Még kevésbé egy firkászban felmerülő első gondolatokkal, amit szándékosan vitaindítónak pötyögött mellé. Inkább beszéljünk róla!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

12 órája
3

Heti megjelenések

15 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11