Akárhogyis nézzük, közel 17 esztendő telt el azóta, hogy a legutolsó Metroid csomót kötött a Nintendo kultikus frencsájzának elbeszélésére: a kánont nyakonvágó Federation Force, de még a zseniálisra sikerült Samus Returns is alapvetően a bevált formulák, régi építőkockák újragondolása, így igencsak időszerűvé vált már a fiatalító formulák alkalmazása.
Az utóbbi években egyébként születtek újító-jellegű Metroidvania-stílusba illeszkedő játékok is, mint a Hollow Knight vagy az Ori, de az Axiom Verge nyomdokain haladva valós zsánerbeli hasonlóságokat csak felszínesen lehetett fellelni bennük. Az egyszemélyes fejlesztések (Axiom Verge, Tunic, stc.) amellett, hogy elismerésre méltó eredményeket érnek el, minden esélyük megvan arra is, hogy véghezvigyék azt a sajátos gondolatmenetet, ami a dizájner agyából pattant ki: nincsenek nagyon befolyásoló tényezők, a projektet átalakító PR és sales csoportok, és az eredményig megtett út gyakran (még ha nem is kirívóan jó, de) eredeti ötletekkel gyarapszik. Külön pozitívum már az is, ha az adott játék a biztonságosnak mondható konzolos platformok helyett inkább a zsánerre kevésbé jellemző PC platformon futja a tiszteletköröket - ennek pedig tesztünk Kickstarteren vajúdott alanya is eleget tesz.
Valahol ezen a tengelyen mozog ugyanis a Julian Laufer készítette Outbuddies is, amely egy szabadidőt kitöltő szerelemprojektnek indult olyan inspirációs forrásokkal, mint a fentebb említett játékok, leszámítva a Super Metroidos és Castlevanias gyermekkori álomképeket. Julian alapötlete, hogy Metroidvania sequence-re felhúzva felépítse mindazt, amiért a stílust szeretjük, ugyanakkor eldobjon mindent, amely a büntető jellegű grind-mechanikát és büntető-jellegű, precíziós akciójeleneteket sejtet - bejött. Olyannyira, hogy az Outbuddies egészen egyedi szerepet képvisel a zsáner berkeiben, amelynek fő játékmenet-beli elemeit maguk a Buddy-k jelentik.
Mielőtt kiderülne, kik is ezek a segítő kis lények, némi adalék a történethez: az Outbuddies egy nem-lineáris akció-kalandjáték, amely a dél-Atlanti Óceán elfeledett romjai alatt, az idősebb istenek elfeledett világában játszódik, melynek főhőse, Nikolay Bernstein, a hajótörést szenvedett archeológus, aki súlyos sérülései ellenére segítő társakra lel lent a sötét mélységben. Az ún. Buddy-k, ezek a lebegő robotszerű kis lények speciális képességekkel ruházzák fel karakterünket, amelyek eredendően nem a karakter skillsetjét egészítik ki, hanem saját maguk nyújtanak segítséget. Akad itt mindenféle képességgel felvértezett segítség: függetlenül mozgó, felderítő robot, mellyel elérhetetlen helyekre juthatunk be, scanner/visor masina, amely megmutatja a titkos helyszíneket és robbantható falakat, vagy akár az ellenségeket meghackelni képes variáns is, amellyel egész cifra dolgokat lehet művelni.
Néhány kivételes képességű kis mütyűr képes akár az objektumok átváltoztatására, átavanzsálhat segítő platformmá, vagy jedit megszégyenítő kinetikus erőkarrá alakulva akár tárgyak, platformok mozgatását is megoldja helyettünk. És ezekre az aprócska szerkezetekre szükség is lesz, ha a kusza labirintusokból, a víz alatti csatornákból, kazamatákból ki akarunk jutni a felszínre, mert a mechanikai megvalósítás nem épp az a belemagyarázós fajta. Az Outbuddies ugyanis nem bővelkedik a továbbjutásra “rávezető” megoldásokban, így a történetet előreldendítő gyanús helyszínekre, vagy a színes-szagos bossokhoz vezető megoldásokra a játékosnak kényszerszerűen magától kell majd rájönnie - ez pedig 2019-ben sajnos nem igazán értékes szituáció. Néhány magától értetődő esettől eltekintve ez a megoldás egyben az achilles sarka is az egész projektnek, ugyanis egy-egy apró jel elmulasztása miatt akár órákat is barangolhatunk az útvesztőben kipróbálva az összes (egyébként gyakran felesleges) arzenált és ebben a megmentésre számító Wozan nemzetség sem tud mindig egyértelmű segítséget adni.
Ezt leszámítva viszont az Outbuddies kifejezetten üdítő folt a Metroidvania játékok sorában: a klasszikus, DOS és 16bites korszakból származó látványvilága nem erőlködő és ugyan néha picit túl sok tud lenni a sok apró villogó objektum a képernyőn, a kellemes zenei aláfestés és a run'n gun flow magával ragadó élménye túl tud lendíteni ezeken az apróságokon.
***Outbuddies | Platform: PC (tesztelt), érkezik 2020 Q1: XO/PS4/Switch
Kiadó / Fejlesztő: Julian Laufer / Headup Games | Megjelenés: 2019. október 15.***