[Teszt] Remothered: Tormented Fathers

Remothered: Tormented Fathers

VegaNagy-Sz. Ferenc2019.09.17. 17:32

Azóta kerülgetem a Remothered: Tromented Fathers című játékot, mióta több mint egy évvel ezelőtt megjelent először PC-re, majd néhány hónappal később PS4-re és XOne-ra, de a Switch verzió kiadása végleg eldöntötte, hogy nincs értelme tovább halogatni, most vagy soha. Mert az egyértelmű volt, hogy mind a képi világa, mind a játékmenete azokat a kétezres évek eleji PS2-es menekülős horrorokat idézi, amelyekről alapvetően kellemes emlékeket őrzök még akkor is, ha sem a Clock Tower 3, sem a Haunting Grounds nem volt tökéletes alkotás. A Remothered pedig le sem tagadhatná azt a szellemi rokonságot, ami ezekhez a címekhez köti, legyen szó a kiszolgáltatott, gyenge főhős kilátástalan küzdelméről, a kalandjátékos elemekről vagy a teljesen elborult - egyébként nagyszerű - sztoriról.

A hetvenes évek elején játszódó történetben Rosemary Reedet, egy kezdetben homályos háttérrel rendelkező nőt irányítunk, aki eleinte (számunkra) ködös motivációktól vezérelve kezd nyomozásba egy eltűnt lány ügyében. Az első fél órában nyilvánvalóvá válik, hogy a nevelőapával kapcsolatban nagyjából semmi nincs rendben, a villáját titokban bejárva sorban dőlnek ki a csontvázak a szekrényekből, és nem is annyira átvitt értelemben. Ottlétünk persze nem sokáig marad titokban, ettől kezdve pedig nem csak az ügy felgöngyölítése, hanem a túlélés is központi szerepet fog betölteni a hatalmas ház (és a későbbi helyszínek) bejárása során. Mivel házigazdánk egy sarlóval vesz minket üldözőbe, mi pedig fizikálisan nem tudjuk felvenni vele a versenyt, ezért inkább a menekülésen és a bújkáláson van a hangsúly. Szinte minden második bútor felhasználható arra, hogy elrejtőzzünk benne vagy alatta, de menet közben felvehetünk egy csomó tárgyat, amit elterelésre használhatunk (a klasszikus módszerrel, pont oda dobva valamit, ahol nem vagyunk), vagy rövid időnyerés és lassítás céljából megszurkálhatjuk üldözőnket is.

A menekülős játékokban pont ezeket a mechanikákat szokták a leggyakrabban elszúrni, nem kivétel ez alól a Remothered sem. Több idegesítő tényező keseríti meg az életünket, ezek közül talán a legfrusztrálóbb az a switches hiba, hogy ha ügyesen bújunk el menekülés közben, a minket kereső szörnyeteg folyamatosan beszél, de a hangja nincs térben pozícionálva. Ez azt jelenti, hogy miközben nem látunk semmit és úgy halljuk, mintha tőlünk fél méterre beszélne, lehet, hogy valójában már egy szobával arrébb jár, csak épp a hangja nem halkul tőlünk távolodva. Hasonlóan illúzióromboló az időnkénti teleportálása is. Nagy nehezen lerázzuk és felmegy a legfelső szintre. Mi a középső szinten tevékenykedünk, folyamatosan lesve a fenti lépcsőt, majd egyszer csak elkap minket alulról jőve. Na így tervezzen az ember előre… Mivel nagyon szigorú a Remothered mentési rendszere és egy-egy találkozásnak tényleg nagyon komoly tétje van (sokkal nehezebb túlélni, mint belehalni), ezért a játék tényleg félelmetes és ijesztő, minden szobába úgy nyitunk és minden sarok mögé úgy lesünk be, hogy ne ijedjünk meg, ha épp ott várnak ránk. Ennek ellenére mégis minden találkozás után csokis lesz a gatya, nem is emlékszem, hogy ilyen magas pulzussal mikor játszottam bármivel is utoljára.

Ha a túlélés nem lenne elég, meg kell fejteni a rejtélyt is. A szobák labirintusában járva a múlt történéseire utaló nyomokat kell keresnünk, ez a legtöbbször valamilyen írott vagy képi anyag lesz, valamint klasszikus kalandjátékos módszerrel tárgyakat kell felkutatni és a megfelelő helyen használni a továbbjutáshoz. A történetmesélés konzervatív módszerei és a valóban többrétegű, meglepetéseket is tartogató sztori teljes összerakása nem kis feladat, bevallom, néhányszor csak pislogtam, hogy mi miért történik. Egy-egy kihagyott (vagy el nem olvasott) feljegyzés már komoly lyukat hagy maga után, ezért nem árt akár többször nekifutni és maximalistának lenni a végigjátszás során. Kicsit visszakanyarodva a PS2-érához egyébként tényleg minden annak az időszaknak a horrorjátékait idézi, legyen szó a színvilágról (koszos, szürkés), a hangulatról vagy a talált feljegyzésekről, de elsőre azt se mondanánk meg, hogy a fejlesztők olaszok. Jó, mondjuk ismerve a hetvenes és nyolcvanas évek olasz filmtermését, tulajdonképpen mégis összeáll a kép.

Nagy kár, hogy a Switch port nem lett túl jó, bár a patch állítólag már úton van, talán a cikk megjelenésekor már más az összkép, de az általam tesztelt verzióban két komoly problémával is bírt. Az egyik, hogy vizuálisan sajnos borzasztóan igénytelen lett a port. Nem tudom, hogy a túlzott optimalizációnak estek-e áldozatul a borzasztó minőségű textúrák és a rosszul bevilágított helyszínek, vagy másnak, de ez különösen zavaró, ha például kezedbe veszel egy történet szempontjából kiemelten fontos fényképet, de nem látod, hogy kik vannak rajta, csak egy paca jelenik meg, teljesen mindegy, hogy dokkolt vagy handheld módról van szó. A másik nagy gond a legkevésbé sem reszponzív irányítás, amikor csak harmadikra találjuk el a felvevendő tárgyat, az még megbocsátható, de amikor épp a nyakunkban van a kaszás (na jó, sarlós), akkor a legkisebb botlás is végzetes tud lenni - és az is, mert tutira akkor is hibázunk, amikor egyébként nem lenne indokolt a dolog.

*A Remothered öt-hat órája Switchen keserves menet, és ebben az alapvetően negatív tartalmú szóban minden benne van. Hosszú perceket fogunk tölteni szekrényekben, számtalanszor újratöltjük a negyed órával korábbi állapotot, megpróbálunk küzdeni, amikor futni kellene, rakosgatjuk össze a múlt darabkáit. És miközben a szívünk a fülünkben dobog, szinte észre sem vesszük, milyen alapossággal lettek felépítve a helyszínek, milyen szépen építkezik helyszínről helyszínre a történet, milyen fantasztikusan komponált a zene és mennyire hátborzongató a helyzetünk. A Remothered abból a szempontból is múltidéző, hogy egy mára szinte elfeledett kategóriában versenyez, az igényes, közepes költségvetésű, de polírozatlan hat- és hétpontosokkal, amik nem akarnak se AAA-sok, se klasszikus indie-címek lenni, ellenben idővel esélyes a “kult” címkére. Nagy kár, hogy jelenlegi formájában semmiképp sem hétpontos, mert az igénytelen port okozta frusztráció kitakarja a felszín alatti csillogást. Kár érte, reménykedjünk a mielőttbi javításban, már csak azért is, mert készül a második epizód is, kár lenne ennyire keserű szájízzel ráharapni.

**5/10***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

12 órája
3

Heti megjelenések

15 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11