[Teszt] Doom trilógia
Eddig 38 hozzászólás
mcmacko
2019. augusztus 05.
hétfő 11:15
Valamikor 1996 környékén járhatunk, kb. akkortájt lett először olyan gép a háznál, ami elbírta a Doomot. Persze naiv gyerkőcként bele is vetettem magam a labirintustúrásba, alig vártam, hogy magam is kipróbálhassam azt, amit a cimboráknál, vagy a ’kilóbájt oldalain láttam. Persze kár volt akkora lendületet vennem. A gyors térbeli grafika, a nyomasztó zene valami olyan kominációt préselt az agyamhoz, amitől (tisztán emlékszem) hosszú estéken keresztül forgolódtam az ágyban. Amikor az E1M1 pályát láttam a szemem előtt peregni lefekvés után is, megfogadtam, hogy soha többet nem indítom el a Doom-ot. Ezt a fogadalmat egészen tavalyelőttig sikerült is tartanom, amikor is a visszafelé kompatibilitás segedelmével, még a korábbi 42’-es tévémen végigtoltam az első játék Xbox 360 portját. Mai fejjel persze le voltam nyűgözve. Nem véletlenül lett a Doom az, ami – elvitathatatlan játékipari csúcsteljesítmény és popkult mérföldkő.



Majd minap váratlanul robbant a bomba, a Doom eredeti trilógiája hirtelen minden elképzelhető modern masinára megjelent (újra), ezzel szélesítve az ős-FPS elérhetőségét. Telefonok, Switch, és az akár 4K-ra is képes konzolok… A bugyrok megnyíltak, az impek, kiberdémonok, a kib@szott nagy puskák, és a többi Doom toposz elől most sem lett menekvésünk. A legutóbbi élményhez visszacsatolva Xbox One-ra kértem a tesztelnivalót – ami több szempontból is érdekes. Kezdjük azzal, hogy a korábban említett X360-as árkád verziók, valamint a D3 BFG kiadása simán fut az új X masinákon is, így tehát kicsit redundánsak tűnhet a megjelenés. Másrészről pedig a Doomból soha nem elég, pláne nem a konzolgenerációkkal változó, növekedő tévéméretek mellett, így nem lesz rossz dolog megnézni, hogy natívan futtatva, egy 55’-ös 4K tévén éppen hogyan is festenek az iD klasszikusai.



Hogy hogyan? Ördögien jól! A Doom és Doom II visszahozza és részben meg is újítja azt a szédületes élményt, amit a játék első megpillantáskor éltünk át. A Live Arcade verziókhoz képest véleményem szerint jobb a kép minősége, amit annak köszönhetünk, hogy egy kicsit átvariálták a képarányt (a szélesvászon irányába – sajnos minimális torzulást látni, és két oldalt fix peremezés van a teljes kitöltéshez), valamint a fényességen is húztak egy kicsikét, ezáltal jobban beláthatók a sötét pályák is. Valószínű amúgy, hogy ez csak valamilyen gamma állításnak köszönhető, mert a HDR alkalmazására eddig nem találtam semmilyen jelet. Szóval az összkép egy kicsit más, mint az eredetihez hűbb 360-as verziónál, de megmondom őszintén, nagy tévén így jobban is csúszik a dolog. A két alapjáték ráadásul kapott egy rahedli új achievementet, 4 fős koop és 4 fős lokál kompetitív DM mellé – sajnos ezúttal online lehetőségek nélkül. Emellett minden extra korábbi tartalom (Thy Flesh Consumed, a D2 mester szintjei) is ott lapul a menüben. Ami pedig nekem már nem volt meglepő a korábbi tapasztalatokat tekintve, hogy mind a két játék fantasztikusan jól szerepel az átadott élményt tekintve. Ha egyszer belekezdesz, akkor bele is feledkezel majd a játékba. A szintek okosan, rafináltan vannak felépítve, a kihívás szépen, ív mentén fokozódik, a fegyverek és a skulók vadászata pedig olyan, mint a modern túlélő-horrorokban. Emelett a szélsebes tempó, az időtálló művészeti vízió és a nyomasztó hangulat biztosítja, hogy frissként éld meg azt a Doom élményt, amit annak idején gyerekként az IDDQD kóddal rontottál el.



A harmadik Doommal már más a helyzet. A játék valahol félúton volt az Xbox első és 360-as generációja között. A mostani verzió tűéles, 4K-ig húzott, az árnyékok és a textúrák feltehetően a korábbi PC kiadás ultragiga beállításait tükrözik… de valahogy az összkép már kicsit öreges. Főleg a textúrákon látszik a minőségbeli probléma – hiába próbálták a high-poly modellekről vett képeket ráhúzni a lowpoly figurákra – ma az akkori szintnek megfelelő csúcstechnika már darabosnak, és kissé kezdetlegesnek hat. Még akkor is, ha esetleg mai napig alkalmazzák ezt az akkoriban úttörőnek számító módszert. A BFG kiadás minden jósága jött amúgy a porttal (lehet egyszerre lőni és lámpázni), valamint itt is vannak durva bónuszok a Resurrection of Evil és a The Lost Missions formájában. Hogy a Doom 3-at mégsem fogom újra végigvinni, annak a következő okai vannak. A mozgás valahogy a modern FPS-ekhez mérten nem az igazi; a fegyverjátéknak közel sincs akkora töke, mint ami most is élvezetessé tenné a hosszú távú darabolást; a narratíva és a pályadesign pedig száraz, elnyújtott és ebből következően sajnos korszerűtlen is. (Érdekes látni ezzel együtt, hogy a fentebb felsoroltaktól a látványig pl. a Prey mekkorát volt képes ugrani a Doom 3 válláról…)



Sokat nyüzsgött az online közösség a tény felett, miszerint a Bethesda szervereire be kell jelentkezni az indításkor – nos, ezt nekem elég volt egyszer megtennem X-en, onnantól mindhárom játék automatikusan elvégzi mindenen egyes indításnál a logint, így ezzel, Xboxon nekem nem volt különösebb problémám. Sajnos Switchen más a helyzet, hiába marad online a kis gép, egy sleep módba való kilépéssel, majd visszalépéssel a szerverekkel már nem tudja a kód felvenni a kapcsolatot, ami egy hibaüzenet formájában újra és újra megakasztja a játékot.
Az ár szerencsére baráti, a két alapjátékot kb. 1500 Ft körül tudod behúzni pl. X-en, a harmadik Doom már ennek a duplája – de ha azt veszem, hogy 6000 Ft-ért kapok egy teljes tortát, amelyből nem hiányzik semmi sem, sőt a játéktörténelem megkerülhetetlen ízeit kínálja, nos, akkor az árazást is rendben lévőnek találom.

Egyedüli gond akkor van, ha 360-on vagy PS3-on pár éve már végigtoltad a trilógiát. Ha megvan a BFG lemezen, vagy adottak az egykori letölthető játékok hozzáférései, akkor talán nem neked találták ki a mostani újrakiadást. Ha viszont az egyel korábbi generációban nem zsákoltad be az iD klasszikusait, vagy csak simán újra elővennéd a Doomot, esetleg Nintendo-n, vagy telefonon is irtanád a pinky-ket – itt a lehetőség. Carmackék mutatványai 2019-ben sem okoznak csalódást!

aug 12., hétfő 20:38 #38
Válasz ssj4vegita (#37) üzenetére
Cenzúrázott? Miben? (És ne a Brutal Doom moddal gyere.)
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[41] ssj4vegita
aug 10., szombat 10:58 #37
Válasz Necroman Mk2 (#32) üzenetére
A jó felvezetés az lenne, ha nem ugyanazt adnák megint ki már ezredszerre. Mint írtam nincs létjogosultsága ilyen formában.

Bocsánat azt írtam ugyanazt? Úgy értettem alsóbbrendű, cenzúrázott, fapados kiadás.
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[15] Joel1970
aug 10., szombat 6:10 #36
A Doom 3-mat imádom.Az első két részt nem szeretem.Jó,hogy kiadták a 3-mat prevgen konzolokra.
TENYÉSZBIKA VAGYOK!!!!!!!!!!!!
[7] Trishtan
aug 09., péntek 20:20 #35
"Amikor az E1M1 pályát láttam a szemem előtt peregni lefekvés után is, megfogadtam, hogy soha többet nem indítom el a Doom-ot."
Vicces, nálam ezt csak a Tetris tudta kiváltano annó. Se előtte, se utána nem okozta játék a jelenséget.
[6] VM
aug 09., péntek 11:40 #34
Válasz mcmacko (#25) üzenetére
Közben leszedtem, sajna nem állítható át.
[6] ProEvoFan
aug 09., péntek 10:10 #33
Válasz ProEvoFan (#19) üzenetére
Megvettem az első részt.Igen, kurva nehéz nightmaren.
Trófeák 70%a megvan.Négyszer végigjátszottam már, de a nightmare coopban trófea számomra lehetetlen kategória...
"Most ki játszik? DJ 3-tól 6-ig. De meddig?7-ig. Hogyhogy? Volt egy kis csúszás."
aug 07., szerda 23:58 #32
Válasz Crockett (#7) üzenetére
Érdekes, nekem se a Doom-tól se a Quake-től nem volt soha rosszullétem.

ssj4vegita: Az új, Eternal alcímű epizód elé ez egy jó felvezetés.
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[41] ssj4vegita
aug 07., szerda 17:19 #31
Válasz Guba33 (#30) üzenetére
Ja kérem, Doomról van szó, mindig is népszerű lesz. És ameddig ez elég a népnek addig minek dolgozni rajta?
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[13] Guba33
aug 07., szerda 15:44 #30
Válasz ssj4vegita (#29) üzenetére
Ehhez képest Switchen a 2.,4.,6., helyeken állnak a jelenlegi letöltési listán.
[41] ssj4vegita
aug 07., szerda 14:48 #29
Brutal Doom után az ilyen fapados, kiherélt, technológiailag is gyenge kiadásoknak nincs létjogosultsága. Ja és PC-n még a PSX zenéket is implementálhatod ha úgy tetszik.
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
aug 07., szerda 14:00 #28
Válasz shenmuedc (#27) üzenetére
Unity-be van agyazva az egesz... 3DS-en az elegge off...
"This is our time to medicate..."
[4] shenmuedc
aug 06., kedd 21:39 #27
Azért nintendo 3ds is még van. Gonosz dolog volt hogy nem kapott portot.
[10] priest
aug 06., kedd 17:06 #26
Válasz shearer (#16) üzenetére
Nem rég írták, hogy "véletlenül" lett kötelező a login és opcionálissá teszik, egy ilyen shit storm után mondjuk én azt mondanám, hogy nem direkt volt Twitter: KATT!
Forklifts never die. They're just missing in action.
aug 06., kedd 12:24 #25
Válasz VM (#24) üzenetére
Na most már elbizonytalanodtam, hazaérek megnézem.
"This is our time to medicate..."
[6] VM
aug 06., kedd 11:55 #24
Válasz mcmacko (#22) üzenetére
És nem lehet átállítani az L-R-re?
[2] Lacek92
aug 06., kedd 11:40 #23
Válasz mcmacko (#22) üzenetére
Fura lehet úgy játszani, miközben meg nincs le/fel nézés.
aug 06., kedd 10:57 #22
Válasz Lacek92 (#20) üzenetére
Analóg.
"This is our time to medicate..."
[6] VM
aug 06., kedd 10:49 #21
Válasz mcmacko (#18) üzenetére
Kár, hogy a PS1-es ost-t nem tették rá: KATT!
[2] Lacek92
aug 06., kedd 10:40 #20
Az első két rész esetében a mozgás az két analóg karos, vagy mint a PS1-es Doom játékok, D-pad + L/R?
[6] ProEvoFan
aug 06., kedd 9:08 #19
Nightmare fokozaton nehéz a játék?
"Most ki játszik? DJ 3-tól 6-ig. De meddig?7-ig. Hogyhogy? Volt egy kis csúszás."
aug 06., kedd 0:12 #18
Válasz shearer (#16) üzenetére
Én a zenét sem vettem észre.
"This is our time to medicate..."
aug 05., hétfő 23:53 #17
Válasz Wallace (#12) üzenetére
Megnéztem a cikk kirakása előtt, a döccenéseket egyszer sem éreztem, a képarányt nem vettem észre, az XBLA verzió próbája után kifejezetten felüdülés volt a viilágosabb gamma meg a jobb képkitöltés.
"This is our time to medicate..."
[26] shearer
aug 05., hétfő 21:56 #16
Azért aki kitalálta a Bethesdánál ezt a kötelező online bejelentkezést, meg a csigalassan scrollozható EULA-t, azon törjön ki a hétéves hígfosás. Amúgy, annyira nem lettek jók ezek a portok. Legalábbis a D1-2. Érdemes megnézni a Digital Foundry kapcsolódó videóját. Nem ANNYIRA vészesek a technológia bakik, egyedül talán a zenét kivéve, de azért az ember elvárná, hogy az ilyesmi 2019-ben kompromisszummentes legyen.
Kimentek a tankok, bejöttek a bankok.
[33] Crockett
aug 05., hétfő 20:39 #15
Válasz mcmacko (#8) üzenetére
Akkor azok a játékok kimaradnak nekem.
"A második az első vesztes"
[72] zaz
aug 05., hétfő 19:31 #14
Válasz Alan Wake Up (#5) üzenetére
ennyi😂
psnid: zaz_hun gamertag:kovacskati PSN:zaz-hun Gamecenter:zaz-hun
[41] Renatto
aug 05., hétfő 19:19 #13
IDKFA
DOLBY ATMOS 5.2.4 - Yamaha RX-A2080 - Klipsch RP-280F - RP-450C - RP-250S - RP-140SA - R-112SW - LG OLED55B7 - HiMediaQ30 - XboxOneX SE
[11] Wallace
aug 05., hétfő 19:11 #12
Vagy egy hete csak ez a trilógia pörög nálam is. (Technikai oldalról a DF azért felhívta a figyelmet egy-két furcsaságra az első két rész esetében. Mondjuk játék közben erre nem nagyon figyel az ember.)
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
[9] Kinedobj
aug 05., hétfő 18:17 #11
Válasz Saya (#6) üzenetére
Jaja èn 9800proval toltam.
[20] herooftime
aug 05., hétfő 17:51 #10
Válasz Saya (#6) üzenetére
Na, most ugyanez fullHD 60fps "TVre dugott gémbojon"
dlsite, pixiv, fantia.jp, pawoo, mangagamer, nintendo, nicovideo
[30] sting
aug 05., hétfő 16:28 #9
Válasz Alan Wake Up (#5) üzenetére

aug 05., hétfő 16:24 #8
Válasz Crockett (#7) üzenetére
Olyan gazdag az inger, hogy az ember alig bírja (sokan még mai fejjel is...).
Ilyen volt még a Descent, és nekem legutóbb a Resogun.
"This is our time to medicate..."
[33] Crockett
aug 05., hétfő 16:14 #7
Válasz zaz (#4) üzenetére
Ezért hívták anno hányós játéknak, a Quake-el egyetemben. Egyébként nekem is kavarog a gyomrom az ilyen gyors fps játékoktól.
"A második az első vesztes"
[9] Saya
aug 05., hétfő 16:07 #6
Válasz Kinedobj (#3) üzenetére
Ja kérem, 15 év az 15 év. Emlékszem, 1-2 évvel előtte vettem meg a frissen megjelent Radeon 9700 prót (ráadásul istentelenül mákos tészta módon), ami akkor brutálisnak számított, és azzal még épphogy ment fullon a Doom3. El is voltam ájulva tőle rendesen.
aug 05., hétfő 15:54 #5
Válasz zaz (#4) üzenetére
Tehát gyenge a szemed, gyengék az idegeid.
[72] zaz
aug 05., hétfő 15:28 #4
Az elő két Doomtól rosszul lettem! Szó szerint, szédülés és émelygés volt ha játszottam vele, és ha videót nézek róla akkor is szédelgek.
A harmadik rész meg úgy szar ahogy van!
Na én megyek is tovább!
psnid: zaz_hun gamertag:kovacskati PSN:zaz-hun Gamecenter:zaz-hun
[9] Kinedobj
aug 05., hétfő 14:53 #3
Puszta kuriózum miatt vettem meg a hármat switchre. Elkèpesztő hogy 2004-ben az akkori pc-men dia vetìtès volt nèha, most meg tök sìmán elfut ezen a kis kèzi konzolon.
aug 05., hétfő 14:48 #2
Válasz cajos (#1) üzenetére
8bitdo BT kontroller?
"This is our time to medicate..."
[13] cajos
aug 05., hétfő 14:41 #1
Már évek óta megvan a DOOM mobilra. Egyszerűen képtelen vagyok akciójátékot képernyőn keresztül vezérelni. A hüvelykujjaim egyszerűen tapadnak a képernyőre, nem esik jól a jobbra-balra csúsztatásuk.
Kinek nem inge, ne vegye gatyára... PSN / Steam: elcajos