[Teszt] Rise of Industry

Rise of Industry

LotharFuchs Róbert2019.05.09. 17:01

Kezdésnek fontos tisztázni az alapkoncepciót: a Rise of Industry nem a klasszikus városépítős stratégia, sokkal inkább a tycoon hagyaték ifjú örököse. Cél, hogy a települések köré olyan ipari kerületeket rittyentsünk, ami a lakosok életét átvitt értelemben, a miénket pedig szó szerint gazdagabbá teszi.

Egy véletlenszerűen generált pályán több ilyen város is helyet kap, amiből egy tetszés szerint választottnál minden jogot megkapunk az építkezésre, valamint a természetes javak kiaknázására, hogy aztán az azokból előállított, idővel egyre összetettebb termékekkel profitra tegyünk szert. Az adaptív hozzáállás gyakorlatilag kötelező: hiába kerekítünk tájépítészeti remekeket pl. mezőgazdasági épületekkel, ha egyszer az ominózus város nem vágyik az általuk előállított javakra. Persze ebben az esetben is adott a lehetőség arra, hogy egy távolabbi városra sózzuk rá a felesleget, de ez nagyobb szállítási költségekkel, rosszabb esetben pedig akár logisztikai problémákkal járhat. Jó hír azonban, hogy a legtöbb ilyen üzem rugalmas, és a profilján belül bármikor képes átállni valamilyen más, de hasonszőrű produktum gyártására. Egy ültetvény például termeszthet almát, olívát, narancsot vagy szőlőt. A trükk az, hogy egy város pl. ilyen alapszintű élelmiszer igénye nyolc konkrét termékre korlátozódik az amúgy jóval nagyobb kínálatból. Ezek felvásárlási ára folyamatosan változik - elsősorban a kínálat fényében -, de az áhított javak ugyanazok maradnak. Ami bár nem kifejezetten életszerű, de megágyaz a következetes fejlesztésnek, valamint nem von el felesleges időt és energiát a folyamatos variálással. Kis odafigyeléssel tehát könnyű berúgni azt a bizonyos gazdasági motort, ami alapköve a győzelemhez vezető útnak.

A pénz ugyanis nem csak építkezésre és fejlesztésre költhető, hanem további városok engedélyeinek felvásárlására, amiben versenyt futunk a többi, AI irányította szereplővel. Ha nem kapcsolunk időben, előfordulhat, hogy a többiek egy városra szorítanak, ami nagyon leszűkíti a lehetőségeket. Elméletben ez jól hangzik, azonban a négy nehézségi fokozat közül még a másodikon is igen ügyetlen a mesterséges intelligencia ilyen téren, valódi veszélyt nem jelent. Tapasztaltabb tycoon játékosoknak tehát azt javaslom, hogy a normálnál is nehezebben vágjon bele, nehogy a kihívás hiánya teljesen elvegye a kedvét. Ismerkedésre amúgy is ott a tutorial, ami bár ellátja a feladatát, de engem például csúnyán becsapott. A karrier mód megnyerésének elméleti feltétele a legfejlettebb, prototípus termék legyártása és értékesítése. Még nézőket is toboroztam a nagy pillanatra, amikor is a méregdrága mega factory-m futószalagjáról kigördült az első előre elkészített csirketál, aztán… nem történt semmi. Mint kiderült, valójában a három prototípusból az autó az egyetlen, amivel (acsival igazoltan) át lehet szakítani a célszalagot, de ezt valahogy korábban elfelejtette említeni a játék. A haverok meg a (jogos) csalódást persze rajtam verték le, a fake news gyár címkét pedig már sosem vakarom le magamról. Kösz, Dapper Penguin Studios! :(

Annak ellenére, hogy témájából fakadóan egy bonyolultabb szórakozásnak hathat, a letisztult és logikus kezelőfelület rengeteget segít. Az első fél óra hathat csak kaotikusnak, főleg a korábbi tycoon címek ismeretében, azonban kis gyakorlattal már könnyű belátni és megérteni, hogy mi hogyan működik. Ezalatt főleg a logisztikát értem, aminek minden eleme kézzel finomítható. Elméletben bárhova fuvarozhatunk bármit, azonban szerencsére az intelligens szűrő nem halmoz el felesleges opciókkal. Ha pedig már akkorára nőtt a gazdaságunk, hogy nem akarunk mindent kézi vezérléssel intézni, akkor jönnek az áruraktárak, melyek hatáskörzetükben minden disztribúciós melót automatizálnak. Ugyanez a helyzet a szinte mindennek alapjául szolgáló vízzel: kitermelésére több lehetőség is van, az elosztását pedig igény szerint víztornyokkal automatizálhatjuk. Tetszetős megoldás, bár hozzáteszem, én legjobban azt a középszakaszt élveztem, amikor a már több, de nem túl sok lépcsős gazdaságomban, három városon át, darabszámos pontossággal, kézileg állítottam be minden üzem elosztási rendszerét. Ez volt az a pont, amikor a profitorientáció egy vékony kötélnek érződött, az egyensúlyozásra kapott bot egyik vége az értékesítésre szánt, másik fele pedig a saját iparba visszaforgatott termékek voltak. A sikerélmény ekkor hatott leginkább a megérdemeltnek.

Most viszont huszárvágással rá is térnék a nagyobb negatívumokra. A gazdasági fejlődéssel párhuzamosan a városok is fejlődnek, lakosai sokasodnak. Amikor szintet lépnek, képesek lesznek komplexebb termékek vásárlására is. Azonban hogy ezek konkrétan mik lesznek, azt a játék véletlenszerűen találja ki. Nem nehéz kiszúrni, hogy mi ezzel a gond: kis szerencsétlenséggel egy egész addigi ipari ökoszisztémát vehet semmibe, mert pl. Mucsaröcsöge, ami addig almán és csirkén élt, kitalálta, hogy újdonsült, másodosztályú polgárokként ők már bizony konzerves marhahúst (is) akarnak. Ezt persze lehet kihívásként is értelmezni, de én jobban szerettem volna, ha a korábbiakkal kicsit (és tényleg csak egy kicsit) nagyobb összhangban alakulnának az emberek magasabb szintű igényeik. Ha a trailert láttátok, akkor tudjátok, hogy a forgalmi káosz és a környezetszennyezés elkerülése szintúgy objektíva. Legalábbis a fejlesztők szerint, azonban a gyakorlatban mindkettő rettenetesen könnyen megoldható feladatkör. Forgalmi dugó például (nálam) csak akkor alakult ki, amikor valamelyik üzem beragadt termékeit küldtem az egyik kereskedésbe. Ez egy átmeneti probléma, ami egyrészt el is kerülhető, másfelől pedig a rövid megléte sem érvágás. És ezek még csak autóutak, ott van a vasút és a zeppelin (!) is, mint szállítási alternatíva, ezekre azonban az első (fake) végigjátszásomban semmi szükség nem volt. A környezetszennyezés ugyanez: túl sok az egy helyen pöfékelő kémények száma? Közéjük dobsz egy légtisztítót, és kész. Ami már csak azért is kár, mert vizuálisan egy elég klassz jelenség, nem beszélve a benne rejlő potenciálról, és nem utolsósorban a (becsülendő) népnevelési szándékról. Egyelőre azonban csak egy durván két kattintásos feladat. És ez a legnagyobb gond (per pillanat) a Rise of Industry-val: néhány remek ötlet nem kapcsolódik elég szervesen a játékmechanikához. Elnézve a nyitott hozzáállásukat, ez idővel biztosan változni fog, azonban idáig is négy évig tartott jutniuk, kis fejlesztőcsapat lévén pedig nem a következő hetekben várnám a megváltást. Mindez pedig nem csak a kihagyott ziccerek érzését kelti, de a karrier módra is rányomja a bélyegét, ami így inkább hat egy hosszú pórázra eresztett sandboxnak, mintsem valódi kampánynak. Elvárásoktól függően azonban ettől még nagyon is szórakoztató tud lenni, főleg azoknak, akik a homokozó stílust preferálják. A többi érdeklődőnek egyelőre vagy a demót, vagy a türelmes várakozást tudom javasolni. Én meg megyek vissza a térképre, mert köt az ígéret... azok a nyüves autók nem fognak maguktól elkészülni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

18 órája
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

3 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

4 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

4 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

5 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

5 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

6 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

6 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

7 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

8 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

9 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2025.06.21.
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9