[Teszt] Return of the Obra Dinn

Return of the Obra Dinn

siklaraSimon Klára2018.11.21. 19:30

Az egészen nosztalgikus külsejű Return of the Obra Dinn igazi egyfejlesztős mestermű a Papers, Please alkotójától, Lucas Pope-tól, amelyben egy kísértethajó és annak néhai legénysége sorsára kell fényt derítenünk mindössze egy könyv, egy zsebóra, és saját dedukciós képességünk segítségével.

Az 1 bites monokróm képi világával és dithering eljárásával a régi Macintosh gépek szín- és árnyékszimulálását felidéző minimalista grafika, és a legalább ugyanennyire lecsupaszított játékmenet elsőre riasztó lehet, de az Obra Dinn ettől még ördögien összetett. A misztikus kalandjátékban a Kelet Indiai Társaság egy biztosítási kárbecslőjeként kell a társaság 1802-ben a Jóreménység Fokához induló, majd nyom nélkül eltűnő, és végül 1807-ben váratlanul előkerülő hajójának, a fiktív Obra Dinnek a fedélzetére lépnünk, hogy kiderítsük, mi történt. A hatvanfős legénység valamennyi tagja odaveszett, így kizárólag az ő maradványaikból és a nálunk lévő könyvben található, a hajóra és annak személyzetére vonatkozó adatokból tudunk következtetéseket levonni.

Ez így önmagában édeskevés lenne a rejtély megoldásához, ezért van egy szokványosnak nem nevezhető zsebóránk is, amellyel a holttestek fölé állva rövid időre egy visszaemlékezésbe kerülünk, ahol hangeffekteket vagy beszélgetésfoszlányokat követően az elhunyt életének utolsó pillanatát járhatjuk körbe. Ilyenkor a kimerevített jelenet lehető legalaposabb szemügyre vétele mellett alapvetően mindig három információra vadászunk: az illető személyazonosságára, a halál okára, illetve ha nem baleset, hanem gyilkosság áldozata lett, akkor a gyilkos személyazonosságára is. Ezek a jelenetek a minimálgafika ellenére is meglepően részletesek, hiszen az Obra Dinnre maximálisan illik, hogy az ördög a részletekben rejlik, és a legtöbb kérdésünkre ezek alapján tudjuk kikövetkeztetni a választ. Ami igazán zseniális, hogy miközben a játék a minimális betanítást követően teljesen magára hagy, bízva a játékos szellemi képességeiben, pár kivételtől eltekintve mesterien találja el azt az információmennyiséget is, ami épp csak elég az igazság kilogikázásához. Sokszor így sem lehetünk száz százalékig biztosak a válaszunkban, amelyet a könyvünkbe felvésünk, amíg három eset után a játék meg nem erősíti vagy cáfolja azokat (ez a mechanika kiküszöböli az ész nélküli találgatás lehetőségét).

Az Obra Dinn mint helyszín nem más, mint egy nagy egybefüggő feladvány, amely sok kis feladványból, még jobban leegyszerűsitve pedig abból áll, hogy a legénység valamennyi tagját be kell azonosítanunk, és ki kell következtetnünk, melyikükkel mi történt az eltűnés öt éve alatt. Ebből a sok egyéni (bal)sorsból aztán szépen lassan kirajzolódik a hajó elképesztően peches története is, amelyet már csak azért sem egyszerű rekonstruálni, mert a könyvünk alapján tíz fejezetből álló történet apró darabkáit még véletlenül sem időrendi sorban találjuk meg. Eleinte még viszonylag kíméletes a ráhangolódás, például a gyilkosság pillanata előtti szóváltás során elhangzik egy név, ahhoz meg nem kell zseninek lenni, hogy ha az egyik pasas pisztolyt szegez a másikra, aki szemmel láthatólag a lövés erejétől tántorodik meg, és a mellkasából vér spriccel, akkor őt lelőtték. Sokszor a hajónak a része is segítség lehet, ahol valakinek a holttestét megtaláljuk, hiszen ez utalhat a betöltött szerepére (a nevekkel együtt a tisztségek is fel vannak tűntetve a névsorunkban), sokszor azonban a látszat csal, és ilyenkor az egyes emlékek részinformációit összevetve jöhetünk rá, mi történt az azokban megjelenő illetővel.

A fentiek alapján talán már kiderült, hogy bár a könyvet és az órát leszámítva nincs sok interakciós lehetőségünk, hanem leginkább csak (belső nézetből) nézelődünk és gondolkodunk, mint egy sétaszimben, mégis egy boszorkányosan összetett játékról van szó, amelyet nem véletlenül imád a sajtó és a játékosok. A részletek összekapcsolása és azokból a helyes következtetés levonása egyáltalán nem triviális, és noha sosem lesz lehetetlen dolgunk, a könnyűnek semmiképpen nem nevezhető Obra Dinn a türelmesek játéka, akik szívesen megizzasztják a szürkeállományukat a kimérten adagolt mámorító sikerélményért. Egy-egy különösen trükkös feladvány megoldása után az ember teljesen jogosan érezheti magát zseninek, ugyanakkor nem igényel a játék olyan hardcore megközelítést, hogy például egy saját füzetbe kelljen felírogatnunk a nyomokat.

Egészen elképesztő, hogy egy elsőre ránézésre ennyire ingerszegénynek tűnő játék a fekete-fehér vonalakból álló képi világával, a kevéske rögzített párbeszédével és a hangeffektjével, valamint a hullákkal teli, erősen behatárolt egyetlen helyszínével valójában mennyire élettel teli, és mennyi mesterien elrejtett választ tartogat. Mindennek oka és szerepe van, nincsenek fölös sallangok, talán csak a fantasztikus audiodizájnhoz nagyszerűen illeszkedő, Pope által rendezett zene válik néha kicsit idegtépővé a drámainak szánt ismétlődő felharsanásaival. Az alkotó szerint az összes fedélzeten tartózkodó személy kilétének és sorsának felderítése akár negyven órába is telhet, de kellő odafigyeléssel és friss aggyal játszva akár 8-10 óra alatt is a végére érhetünk. Külön érdekesség, hogy akár úgy is játszhatunk, hogy a fejtörőkre fittyet hányva csak végignézzük az összes elhalálozást, ez azonban egy elég semmitmondó „rossz” befejezéshez vezet, illetve jellegéből adódóan az Obra Dinn olyan, mint egy keresztrejtvény, amellyel ha egyszer végeztünk, akkor annyi volt, nincs benne még egy végigjátszás.

A négy és fél évig készült Return of the Obra Dinn minden kétséget kizáróan egy egészen egyedi alkotás, amelynek a zsenialitása akkor mutatkozik meg igazán, ha rászánod az időt, és egyre több rejtélyét megoldod, mert a kezdeti óvatos nyomozgatás egy ponton megszállottságba csap át. Ha mégis úgy érzed, hogy talán nem neked való, vagy először az agytornát mellőzve inkább csak ismerkednél ezzel a furcsa és sötét világgal, és az Obra Dinn tragédiájával, akkor a játék arra is lehetőséget ad. Elképesztően kigondolt és felépített fejtörő nem csak kaland-veteránok számára egy kiváncsiságot végig fenntartó történettel, és elképesztő sikerélményt nyújtó minimalista játékmenettel. A rétegjátékokon belül is rétegjáték, ezért nyilván nem való mindenkinek, de mivel az idei év egyik legkomolyabb megelepetése, mégis bárki számára csak ajánlani tudom.

***Return of the Obra Dinn | Platform: PC

Kiadó: 3909 | Fejlesztő: Lucas Pope

Megjelenés: 2018. október 18. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

12 órája
3

Heti megjelenések

15 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11