[Teszt] Shenmue 1 + 2 HD

Shenmue 1 + 2 HD

mcmackoGéczy Attila2018.08.29. 14:00

Shenmue. A cím puszta leírása vagy szánkon való kiejtése is szakrális pillanatot igényel; a SEGA remekműve ott van a legnagyobb videojátékok között. A Shenmue korszakot alkotott, korát meghazudtolóan bizonyította a konzolos játékokban rejlő potenciált, emellett a mai napig állandó hivatkozási pontot képez, ha szabad bejárású játékról beszélünk. A Dreamcast csodagyerekét még annak idején Saturnra kezdték el fejleszteni, a végső Dreamcast kiadás pedig sokunk szürke SEGA masinájában, urambocsá' emulátorában megfordult az elmúlt két évtizedben. Hogy miért kellett az utóbbi időszakban emulátorokhoz fordulni? Mert a Shenmue első része semmilyen modern platformon nem élvezhető, akarom mondani, nem volt élvezhető egészen idáig. Majdnem húsz évvel az eredeti megjelenés után Yu Suzuki klasszikusa előkeveredik a digitális limbóból, és a harmadik rész eljövetele előtt mindkét korábbi Shenmue HD kiadásban, némileg modernizált kezelőfelülettel jelenik meg konzolokra és PC-re.

Ezt a fenti mondatot szinte hihetetlen leírni és ízlelgetni. A Shenmue itt van, kompromisszummentesen futtatható két HD konzolon és PC-ken, ráadásul a régi emlékek felidézésének képessége mellett némi extra letisztultságot is kapott. A grafika nagyfelbontáson a mai napig jól mutat, és szinte hihetetlen leírni, de néhány megoldása a mai napig megállja a helyét. A konverzió két legnagyobb kérdőjelét, a felhasználói felület elmaradottságát és a töltögetési idők kérdését is elfelejthetjük. Bizony, a Dreamcast hosszasan cöccögő optikai meghajtója után a Shenmue újrakiadások szépen és gyorsan pakolják egyik helyszínt vagy épp jelenetet a másik után, a várakozási idő szinte zérushoz konvergál. A kezelőfelület finomítása a főmenüt és a belső menüpontokat is érinti, nincsenek csúnyán felskálázott font típusok, minden szép és sima, ahogy a név újrakiadásától elvárjuk. A grafikai beállítások egy részét konzolon is tudjuk piszkálni (mint pl. a bloom effektus, ami minimális vizuális turbót ad az összképhez), 60 FPS-re viszont ne számítson senki. A Shenmue belső rendszerei a 30 FPS idő- és framealapjához voltak leprogramozva, ehhez nyilvánvalóan nem nyúltak hozzá a felújításért felelős munkatársak. Ugyanígy az átvezetők is megmaradtak letterbox 4:3-as formátumban, amire azért volt szükség, mert egyes moziszerű átvezetőknél az operatőri munkát ehhez igazították, így hülyén nézett volna ki itt-ott a falakon és tereptárgyakon átnéző oldalsó képtér.

Csupa öröm és csupa boldogság idáig az élet, hiszen technikailag mindkét rész megkapta a maga márványszerű polírozását, sőt a Shenmue második része néhány okosságot az Xbox átiratból is magával hozott, ami eleve finomítja az összképet. De mi a helyzet a játékélménnyel? Nos, meglepődve tapasztaltuk, hogy a Shenmue talán annyira nem is öregedett rosszul, mint amire előzetesen felkészítettük magunkat. Rendben van, aki a mostani vagy az előző generációban fogott kontrollert a kezébe először, annak messzire elkerülendő a 3D világépítésben pionír, de kezdetleges akció-kalandjáték. A program tele van olyan apróságokkal, amelyek akkortájt a realizmust vagy a korlátokból fakadó egyszerűbb megvalósítást szolgálták - nem pedig az áramvonalas játékélményt. Ezeken az ember azért most is meg tud rökönyödni. Az irányítás persze sokkal jobb, mint a DC donga analóg karjával, de azért csak nyögvenyelős a tankszerű fordulgatás. Az agyontömörített, műtermékekkel terhelt szinkronhangokat annak idején is kárhoztattuk, a mostani hangrendszeren duplán furcsának tűnik a rettenetes kompresszióval kezelt hangsáv. (Az elérhető japán hanggal sem sokkal jobb a helyzet…) Egy bő évtizedet siránkoztunk végig, hogy a QTE intézményét végre felejtse már el a játékipar, erre tessék, most pofánkba puffan az ős QTE-király. Imádjuk a nagy játéktereket, a Shenmue pedig mai mércével gyakran kis terekre vagy aprócska helyszínekre korlátoz minket, az idő menedzseléséről nem is beszélve. A folytatás persze sok apróságon javít, de mai szemmel ezek szinte marginális fejlődési pontok. Sokan a Yakuza sorozat elhúzott átvezetőit és lassú drámáját sem szeretik, erre itt egy program, amely hosszas és lassú totálokkal pásztáz végig a hatásszünetet tartó hősök arcán. Nem mindenkinek való vidék ez, és az alapjáték ráncosabb elemeit egy forráshű újrakiadás sem tudja teljesen kisimítani. Baj ez? Nem feltétlen, ez a történet nem erről szól…

Végezzünk el egy gondolatkísérletet. Mivel is játszottunk öt évvel ezelőtt? A GTA 5 már hódító útjára indult, a The Last of Us összefoglalta és előrevetítette a filmszerű akciójátékok kivonatát, és befutott a PS4 plusz az Xbox One, olyan címekkel, mint a Knack, az Assassin's Creed: Black Flag, a Ryse vagy épp a Battlefield 4.

A Shenmue előtt öt évvel olyan címekkel játszottunk, mint a Doom 2, a Final Fantasy 6, a Heretic, a Sonic 3 vagy a Super Metroid. Remélem érzitek, hogy mekkora lépést jelentett a három évig fejlesztett Shenmue a maga korában, a fentebb bemutatott időbeli távolságok tükrében. Brutális elhivatottság és fejlesztői alázat kellett egy ilyen projekt tető alá hozásához, a SEGA-nak pedig sikerült. Yu Suzuki csapatának a játékai olyan elemeket tartalmaznak technikailag és videojátékos szemmel is, amelynek szemléletét sokáig követni sem tudták. Ma a közelmúlt Yakuza áradatában, mondjuk egy Yakuza 6 után ráúszni a Shenmue sorozatra (még ha nem is teljesen azonos a két játék fókusza) sok lépcsős zuhanásnak tűnhet, de nem akkora energiabefektetésnek, ami miatt ne érhetné meg visszatérni Ryo Hazuki történetéhez. Rajongóknak kötelező beszerzés az újrakiadás, nyitott lelkületű, türelmesebb fiataloknak, esetleg a videojáték-történelmet kérlelhetetlenül hajszolóknak is ajánlott Yu Suzuki két klasszikusának meglátogatása.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 órája
8

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==