Fejlesztő ritkán volt olyan nehéz helyzetben, mint most a Treyarch: nem szimplán egy népszerű sorozat új epizódját kell elkészíteniük, hanem a széria legnépszerűbb része után kell felvenniük a fonalat. Ha hozzávesszük, hogy az általuk korábban gyártott harmadik felvonás nyerte el legkevésbé a rajongók tetszését, akkor... nos, azt hiszem nyugodtan megegyezhetünk abban, hogy van hová felkötni azt a bizonyos alsóneműt. A sorozat természetesen a Call of Duty, az ötödik rész címe pedig Call of Duty: World at War, így, számozás nélkül - ha minden igaz, soha többé nem látunk számokat az új CoD felvonások mögött.
Nem csak a Call of Duty 4 hosszúra nyúlt árnyéka (az online multi a mai napig szupernépszerű!) lebeg a World at War felett, hanem a világháborús hadszíntér kihívásai is. A CoD 4 sikeresen váltott át a jelenbe, a közmegegyezés szerint a második világháborút már megunta a nép - a World at War mégis ide tér vissza, igaz, nem az eddig preferált európai csatatérre, hanem a világ másik felére, a csendes-óceáni csatározások színhelyére. Kevésbé ismert konfliktus? Az, bár nem először dolgozzák fel videojátékban. A Call of Duty-k mindig is a többhelyszínes, több hősös felállásukról voltak híresek, és hiába tolják most előtérbe a japánok elleni küzdelmet, Európába is ellátogathatunk - az eddig kiadott képeken a rommá bombázott Berlin is látható, kérdés, hogy milyen mértékben szerepel az Öreg Kontinens. Tippünk szerint kábé annyira, mint a negyedikben a Közel-Kelet - kapunk pár missziót az elején, és / vagy a közepén, az orosz távárisokra koncentrálva.
A CoD: World at War minden esetre a Makin-zátonyon nyit, a játék hőse hadifogoly, mellette egy japán tiszt alázza meg (leköpi, és elnyomja rajta csikket), majd öli meg az egyik társát. Rajta (azaz: rajtad) lenne a sor, amikor megérkezik a felmentő sereg - hősünk pisztolyt ragad, és innen nincs megállás. A Treyarch egyik célja, hogy újfajta háborús élményt kínáljon a World at War-ral. Németek helyett japánok, a nagy ívű germán támadások helyett behatároltabb, klausztrofób konfliktusok. A japánok előszeretettel alkalmaznak majd gerilla-harcmodort: a sárban fekvő holtestekről kiderül, hogy nem is annyira halottak, a dzsungelben rejtőző mesterlövészek nem a fejlövésre mennek - előbb megsebesítik az egyik társunkat, megvárják, amíg a segítségére sietünk, aztán megpróbálnak végezni velünk is.
Az új harci helyzethez új harci eszközök társulnak. Komoly szerepet kap például a lángszóró: az ágas-bogas növényzet, a sűrű fű kitűnő rejtekhely, gyakran lesz szükség a felperzselésére - a lángoló növényzetből szerencsés esetben lángoló japán katonák ugrálnak majd elő. Itt jön képbe az az elem, ami a sok nehézség mellett előnyt jelent a Treyarch-nak: a negyedik rész örökségeként megkapták annak remek motorját, sőt, tovább is fejlesztették azt. A fejlesztés fókuszában a környezet rombolhatósága állt. A meggyújtott fűtengerről a tűz tovaterjed a fákra, aztán elkezdeni felemészteni a kunyhókat is. Szintén újdonság, hogy ezentúl tudunk úszni is - a víz szerepének növekedése vizuális fronton is tetten érhető, a Treyarch csinos “sprickol a víz a robbanástól” és “buborékvonalak a kilőtt golyók nyomán” effekteket pakolt a játékba.
A single kampány mellett ezúttal is méretes multi szekciót találunk. A sorozat történetében először négyszereplős (Wii-n kétszereplős) kooperatív móduszban foghatunk össze a cimborákkal. A fejlesztők itt megnövelt nehézséget ígérnek, és nem egyszerűen a szokásos “magasabb életerejű ellenfelek, nagyobbat sebző fegyverek” módon - a kooperatív multiban a mesterséges intelligencia bekeményít, és rendkívül agresszívé válik. A Treyarch egyik nagy célkitűzése, hogy a single pályák látványos szkriptelt jeleneteit mind a négy játékos számára láthatóvá és élvezhető tegyék - jelenleg is azon dolgoznak, hogy az elől haladó játékos által “bekapcsolt” jelentsorról a többiek se maradjanak le. A közös harc mellett természetesen ismét kapunk kompetitív játékmódokat is - ezek felépítésükben (tapasztalati pont, szintlépés, perk-ek) nagyban követik a negyedik részben megismert rendszert, egy is olyan apró újdonsággal megspékelve - visszatérnek a járművek, az ígéretek szerint durvább gyilkolóeszközökkel - például tankokkal - is találkozhatunk.
A Treyarch komolyan veszi a feladatot, és akár sikerülhet is nekik a nagy “sikeres játékot csinálni a CoD4 után” mutatvány. A CoD3-mat saját bevallásuk szerint rohamléptekben, alig nyolc hónap alatt ütötték össze, az ötödik részre viszont kerek két évük volt. A Call of Duty: World at War idén ősszel debütál, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii, Nintendo DS és PC platformokon.