[Teszt] Assassin's Creed Rogue

Assassin's Creed Rogue

dragCsető Zsolt2014.11.20. 17:40

Amilyen izgalmasnak és ígéretesnek tűnt az Assassin's Creed átívelő szála és metasztorija az Ezio-trilógia idején, olyannyira gyorsan építette le azt a Ubisoft a rákövetkező években - sok-sok rajongó legnagyobb bánatára. Még szerencse, hogy minden rosszban van valami jó, a világvége-misztikum hátrahagyása és a szétcincált Abstergo-szál következtében ugyanis minden eddiginél könnyebbé vált különféle leágazásokat indítani: ennek eredménye lett az Assassin's Creed Rogue, amely bizonyos szempontból a széria eddigi legegyedibb darabjának mondható, és mint ilyen, mindenképpen figyelemre méltó.

Bár a harmadik rész egy sztoricsavar erejéig már eljátszott az ellenkező gondolattal, összességében elmondható, hogy a franchise fókuszában mindig is az asszaszinok voltak, Altairtól kezdve egészen Connorig. A Rogue sem indul másképp: az előző generációt búcsúztató epizód főhőse, Shay Patrick Cormac szintén bérgyilkosnövendék, idővel azonban megreng a hite a rendben, miután az Ősi Civilizáció egyik relikviája porig rombolja Lisszabont a játék - nem mellesleg - leglátványosabb küldetésében. A feszültség árulásba torkollik, a hősből pedig antihős lesz: Shay a cselekmény első komolyabb fordulópontját követően csatlakozik az ellenséghez, így a Rogue az első olyan Assassin's Creed játéknak mondható, melyet valóban egy templomos szemszögéből göngyölíthetünk fel. Ez pedig - bár nem feltétlenül tűnik annak - jó dolog, nagyon jó. Nem csak azért, mert ad némi új ízt az évek óta viszonylag alacsony színvonalon mozgó múltbéli cselekményszálnak, hanem mert kiválóan árnyalja az asszasszinok és a templomosok között húzódó ellentétet, ügyesen megvilágítva azt, hogy közel sem annyira fekete és fehér minden, mint amilyennek eddig látszott.


TE VAGY AZ, ARNO?

Az amerikai trilógia lezáró epizódjaként a Rogue számos lyukat betömköd a harmadik rész és a Black Flag kapcsán, és kifejezetten jó érzékkel szövi bele a korábban megismert karaktereket a történetbe. Ám talán ennél is izgalmasabb, hogy az újgenerációs "testvérepizóddal", a Unity-val is feltárul idővel a kapcsolat - hogy pontosan milyen formában, annak felfedezését meghagyjuk nektek.

Az új felállás ettől függetlenül nem jelent új játékmenetet: a Rogue a jól megszokott Assassin's Creed formulát hozza ezúttal is. Ez bizonyos fokig nyilvánvalóan jó, főleg a rajongók számára, ám évről-évre erőteljesebben érződik, hogy egy egyre inkább fáradó és kiismerhető valamit kapunk Assassin's Creed néven, melyből idén ráadásul az igazi újdonság is hiányzik. A Black Flag tavaly megnyitotta előttünk a tengereket, melynek köszönhetően egy rendkívül élvezetes, izgalmas csatákkal és felfedeznivalókkal teli elemmel bővült a játék, a Rogue pedig ugyanezen receptre épít, New York városát leszámítva több kisebb helyszínnel teleszórva a világtérképet, melyek között a Morrigannel csónakázhatsz. És bár a vizet szelni a mai napig remek móka, másodjára azért már nem üt akkorát a dolog, így nem véletlen, ha erőteljes Black Flag-utánérzésed lesz a Rogue-t játszva, csak éppen némileg északabbra, kevésbé mediterrán környezetben. Ez utóbbi főleg azért szomorú, mert a Black Flag fő erőssége maga a világ volt, és bár az új körítés is tartogat néhány jófajta hangulati elemet a nem ritkán ködös és fagyos óceánnak hála, összességében mégsem mondható annyira erősnek az atmoszféra, mint az elődnél.

Na de vissza a konkrét játékmenetre: a missziókat, illetve a harcokat illetően nem számíthatsz különösebb meglepetésre. Itt-ott persze történt némi variálás: sokkal több például a puskával felfegyverzett ellenség, így minden eddiginél jobban kell kerülni a nyílt összecsapásokat, amiből az is következik, hogy valamelyest komolyabb hangsúlyt kapott a lopakodás. Maguk a küldetések azonban nagyrészt a már unalomig ismert sémát követik, így a fentebb már említett lisszaboni kivételtől eltekintve aligha fogod úgy érzi, hogy olyasvalamit kapsz, amivel korábban még nem találkoztál - mindezt a sorozat történetének legrövidebb kampányában, amely mindössze 6-7 szekvenciából áll (nézőpont kérdése), és nagyjából ugyanennyi óra alatt teljesíthető is. Feltéve persze, hogy kizárólag ennek felgöngyölítésére koncentrálsz.

Ami azonban sokadszorra is megmenti az Assassin's Creedet, azok a mellékes teendők, ilyen szempontból ugyanis továbbra is némileg unikumnak mondható a Ubisoft sorozata. Na persze nem azért, mert máshol nem találni kismillió gyűjtögetnivalót. Sokkal inkább arról van szó, hogy egy ennyire agilis főhőssel, egy, a méreteket és a magasságokat tekintve ennyire diverzív világban teljesen más élmény idézőjeles titkok után kutatni, mint mondjuk Liberty City-ben. Az opcionális objektívák között ráadásul található néhány kifejezetten ötletes darab is. A különféle főhadiszállások elfoglalása például egészen kompakt és élvezetes csomagokban kínálja azt az élményt, ami a tervezés és a végrehajtás sikeresen végigvitt módszerének jutalmaként jár, éppen annyi kihívást nyújtva, ahol már kissé logikai játék érzete van a dolgoknak, mégsem lóg ki mindez a koncepció egészéből. De jól építettek a fejlesztők a "fordított felállásra" is, miután a lesből támadó bérgyilkosok állandó fenyegetést jelentenek a játék folyamán, melynek köszönhetően a kissé elhanyagolt eagle vision ezúttal sokkal nagyobb hangsúlyt kap - sőt, egy külön mellékküldetés-típus is van az asszaszin-merényletek szabotálására.


DEJA VU AZ ABSTERGO-NÁL

Az Abstergo-szál - miután a Rogue is a fősodorba tartozó epizód - természetesen ezúttal sem hiányozhat, és bár a metasztori léptéke továbbra is aprócska a korábbiakhoz képest, összességében most is érdekes és izgalmas infómorzsákat kapunk. Némileg csalódás, hogy komplett újrahasznosítás történt: az Abstergo Entertainment tavaly megismert montreali irodáját járhatod be most is, de a hekkelgetés és a háttértörténet valamelyest szerencsére kárpótol mindezért.

Ha nagyon gonoszak akarnánk lenni, akkor nemes egyszerűséggel az eddigi leggyengébb fősodorbeli Assassin's Creed játéknak is csúfolhatnánk a Rogue-t, ez azonban egyáltalán nem lenne helyénvaló, hiszen alapvetően továbbra is egy korrekt, jól összerakott produktummal állunk szemben. Arról pedig már a Ubisoft Sofia sem tehet (akik előző művüket, az Assassin's Creed: Liberationt mindenképpen felülmúlták), hogy az évek során alaposan kiszipolyozott franchise érthető mód a fáradtság jeleit mutatja - mert hogy igazából ez a Rogue fő baja, nem a minősége. Az Assassin's Creed a mai napig az open world műfaj egyik csúcsa. Csak éppen a mellé járó tartalom és játékmenet olyan, ami néhány éve még innovatívnak és egyedülállónak számított, mára azonban határozottan kiszámíthatóvá vált.

Az Assassin's Creed: Rogue kis túlzással egy méretesebb Black Flag DLC-nek is elmenne, a gameplay, a küldetések és a játékvilág felépítése terén ugyanis nem nagyon tud újat mutatni az elődhöz képest. Ennek ellennére mégis tudjuk ajánlani az (egyelőre még) előző generációban ragadt asszaszinnövendékek számára: nem csak azért, mert ismét elhajókázhatnak és -mászókázhatnak 10-20 órát egy alapvetően még mindig hangulatos világban, hanem mert megismerkedhetnek egy olyan történettel, amely némileg más megvilágításba helyezi a bérgyilkosok és a templomosok örök konfliktusát.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

13 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

15 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==