Mire jön?PlayStation 4
Mikor?2015 első felében
Mi ez?Darkos akció-RPG a Demon's Souls és a Dark Souls alkotóitól
A Sony és a From Software 2010-es együttműködése nem akármit indított el: a Demon's Souls nem csupán kultjáték lett, de megágyazott a későbbi utódok, a Dark Souls és a Dark Souls II számára. A "Soulsizmus" az évtized egyik legmeghatározóbb jelenségévé nőtte ki magát, olyan magasságokba emelve egy hardcore akció-szerepjátékot, melyet nyugodt szívvel nevezhetünk valószínűtlennek. Most azonban megérett az idő a továbblépésre: a Bloodborne nem Souls játék - még akkor sem, ha egyértelműen látszik, honnan is jött. Olyannyira, hogy nagyjából minden egyes különbségre jut egy-egy párhuzam is.
>> Pajzs helyett ravasz
A darkos fantasy miliő, valamint a mindent körülölelő pusztulás, rothadás és halál nem számít újdonságnak, maga a kor azonban mindenképp, a Bloodborne ugyanis leginkább a viktoriánus Angliát juttatja eszünkbe. A történet Yharnam elfeledett városába repít bennünket, ahova a főhős gyógyír reményében érkezik - számos kalandor zarándokolt már el ide az évek során segítégért. Ezek helyett azonban csak a szokásos Souls-felütés vár ránk: átok és pusztulás sújtja a várost, így maradnak a csúf szörnyetegek és a sötétség gonosz titkai - hogy utóbbiak mit rejtenek, azt persze neked kell majd kiderítened.
A némileg "modernebb" megközelítés valamelyest a harcokat is átformálja, a pajzsoknak ugyanis búcsút mondhatunk - helyettük megjelennek majd a lőfegyverek. Aligha kell félnünk azonban attól, hogy a Bloodborne shooterré degradálódik: a különféle puskák sokkal inkább az ellenfelek megbénítását szolgálják, mintsem azt, hogy távolról intézzük el őket.
>> Ez még mindig élet-halál harc
Hidetaka Miyazaki - aki a Demon's Souls és az első Dark Souls után tér vissza a rendezői székbe - három fő pontban összegzi a Bloodborne koncepcióját. Az első az egyes összecsapások súlyára vonatkozik: ahogy a Souls játékokban, úgy most is minden egyes csata során úgy fogjuk érezni, hogy valóban az életünkért küzdünk. A csavar a dologban az, hogy a pajzsok száműzésével jóval kezdeményezőbbnek kell majd lennünk - ez az "aktívabb" megközelítés merőben újszerű élményt fog nyújtani a kiváráshoz, illetve fenntartott pajzzsal való keringéshez szokott From-rajongóknak. A taktika szerepe ettől még persze kiemelkedő lesz: a különféle kikerülő mozdulatok elsajátítása elengedhetetlen lesz a sikerhez, mint ahogy az is, hogy kellően kiismerjük a fegyvereinkben rejlő lehetőségeket.
Utóbbiakból valamivel kevesebb fajta lesz, mint a Souls játékokban (lefordítjuk: eszméletlenül sok helyett csak simán sok), ezt ellensúlyozandó azonban sokkal nagyobb mélységük lesz a mozdulatok terén. Az egyes fegyverek bal- és jobbkezes kategóriába lesznek sorolva, így lehetőség lesz különféle kombinációk kikísérletezésére - ez persze nem újdonság, hiszen az előd is megadta a lehetőséget (és teljesíthetőséget) arra, hogy mindenki a saját stílusához igazítsa a harcokat. Hogy a fegyvereket és karakterünket milyen szisztéma szerint erősíthetjük majd, azt nem tudni, az azonban biztos, hogy megmaradt a kezdeti karakter-testreszabás és kasztválasztás is.
>> Fedezd fel az ismeretlent
A Bloodborne-koncepció második eleme szintén ismerős lehet: a felfedezés szerepe rendkívül fontos lesz, ugyanakkor mindig velünk lesz az ismeretlentől való félelem. Ami az atmoszférát illeti: az alkotók a Demon's Souls játékosok által sokat emlegetett Tower of Latria pályáját használták referenciának, így a horrorisztikus hangulat garantált - ha esetleg a képek és videók alapján ez nem lett volna egyértelmű.
A játék olyan szempontból szintén a Demon's Souls-hoz hasonlít majd, hogy lesz egy központi helyszín, ahova folyamatosan visszatérhetünk majd, az egyes "külső" pályarészek közötti összeköttetések azonban sokkal inkább az utódot fogják eszünkbe juttatni. Ami az egyes helyszíneket illeti: nagy változatosságra számíthatunk, hiszen többfajta időjárási körülmény és napszak is vár majd ránk kalandunk során, de lesznek olyan szakaszok is, melyeket kizárólag fáklyával tudunk majd bejárni.
>> A vértől te is szörnyeteggé válsz
A Bloodborne két kulcsszava a "vér" és a "szörnyeteg" lesz, melyek valójában a Souls játékok hollow-szisztémájának továbbgondolásának tűnnek. A vér az életerő visszatöltésére, illetve más pozitív hatások előidézésére használható, túl sokat szívva belőle azonban szörnyeteggé válunk, ami nehezebbé teszi a játékot és az irányítást is. Ahhoz, hogy visszaváltozzunk, emberi vérre lesz szükségünk - és itt jön képbe a játék online komponense...
...az az online komponens, melynek új ötletei a Bloodborne-koncepció harmadik pillérét képezik, és amelyről Miyazaki egyelőre semmi konkrétumot nem óhajtott elárulni. Hogy pontosan miként működik majd tehát ez az egész vér-szörnyeteg szisztéma, annak megismerésére még várnunk kell, azt azonban nyugodtan feltételezhetjük, hogy ezuttal sem konvencionális online interakcióra kell számítani a játékosok között. Mint ahogy abban is biztosak lehetünk, hogy elhalálozás esetén ezúttal is elveszítünk majd "valamit" - a rendező legalábbis egy, a Demon's Souls-hoz hasonló "halál-büntetést" ígér.
>> De ez akkor sem Demon's Souls 2!
Hiába a nyilvánvaló párhuzamok, Miyazaki nem győzi hangsúlyozni, hogy a Bloodborne az első naptól kezdve egy teljesen új játéknak indult, nem folytatásnak - mind a Sony, mind pedig a From Software részéről. Tény: a műfaj és a filozófia az elődök által kitaposott ösvényről származik, hiszen nem elég, hogy most is egy külső nézetű akció-RPG-t kapunk, de a nagy kihívás, a büntetés és a jutalmazás kettőse, valamint a siker és a győzelem élményének minden más fölé helyezése is egytől-egyig visszaköszönnek majd. A Bloodborne azonban a rendező szavai alapján - legalábbis mi erre a következtetésre jutottunk - tipikusan az a játék lesz, amely minden alkalmat megragad majd, hogy az esetleges berögződéseket lépten-nyomon a játékos ellen fordítsa, meglepetésekkel és váratlan húzásokkal teletűzdelve a maguk által tapasztaltnak hitt harcosok kalandját (iskolapélda: Resident Evil, 2002).
Miyazaki számára olyan szempontból különleges a projekt, hogy immáron nem csak rendezőként kell helytállnia, hiszen időközben ő lett a From Software első embere is. A direktor azonban elmondta: kizárólag azzal a feltétellel ült be az elnöki székbe, hogy biztosítják számára a részvételt a mindennapos munkálatokban, így Miyazaki a maga részéről azt ígéri, mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a Bloodborne tovább hordozhassa a From Software játékok állandó üzenetét: azt, hogy az élvezetes játékmenet legyen az első.