[Interjú] Mark Cerny, a PS4 és Knack apukája

Mark Cerny, a PS4 és Knack apukája

mcmackoGéczy Attila2013.12.14. 22:00

A Playstation 4 megjelenésének apropóján beszélgettünk a PS4 és Knack apukájával, Mark Cerny-vel, aki a játék fejlesztéséről és régi emlékekről is mesélt nekünk egy kicsit.

Az úr programozóként kezdte, többek között a Crash, a Spyro és a Jak játékok fejlesztésében is oroszlánrészt vállalt, manapság már leginkább designerként és játék-rendezőként ismert. De a Playstation 4 hardverének fő "építésze"-tervezője is ő volt. Könnyed beszélgetés következik egy könnyed játékról.

*Gamer365:*A Knack volt az első játék, amit a Playstation 4 felfedésénél bemutattak a nagyközönségnek. Volt ennek valamilyen üzenete?

Mark Cerny:. Nagyon egyszerű oka volt annak, hogy a Knack jött előre. Akkor épp én voltam a színpadon és a hardvert mutattam be. Ha nem akkor dobom be a játékot, akkor le kellett volna jönnöm, és később vissza kellett volna jönnöm a színpadra. (nevet) De ha arra gondoltok, hogy mik a jelenlegi videojáték-ipari trendek… Nos, a változatosság egy csodálatos dolog. Én úgy látom, hogy a világ változik. Ha visszamész a 90-es évekbe, akkor a gyerkőcök négygombos kézikonzolokon tanultak meg játszani. Ők azok többek között, akik ma gond nélkül kezelik a tizenhat gombos Dual Shock-ot. A ma divatos játékok majd minden gombot kihasználnak ezen az irányítón. Én még annak idején a hetvenes években kezdtem, ahol az Atari 2600 joystickjén egy gomb volt összesen, gyakorlatilag harminc évem volt a gombrengeteghez hozzászokni. (nevet) Probléma, hogy ma sok gyerkőc és eseti játékos tableten ismerkedik a videojátékokkal. A Knack-el nekem kifejezetten az volt a célom, hogy egy olyan címet mutassak be a közönségnek, ami akár az első konzoljátékod is lehet! A tesztelés során erre nagy hangsúlyt fektettünk. Sok olyan embert hívtunk be, akik soha nem fogtak DS-t a kezükbe, hogy meglássuk, elboldogulnak-e a legkönnyebb fokozaton is a játékkal. A teszt sikeres volt. Visszatérve a kérdésedhez: az üzenet, hogy a Knack-et szerettük volna minél szélesebb közönség elé vinni, mégpedig „Tessék, itt van az első lehetséges konzolos élményed!” felkiáltással.

*Gamer365:*Egy nyitócímmel mindig valami újat kell mutatni a játékosoknak. Technológiailag mire a legbüszkébb?

Mark Cerny: A Knack motorjában több dolog is van, amire büszkék lehetünk, de szerintem legjobb okosság az ötezer részecskét/darabkát lekezelő és valós idejű fizikai szimulációs réteg, ami a háttérben fut. Talán ez a legfontosabb next-gen képessége a játékunknak.

*Gamer365:*Milyen kihívások vannak egy Knack szerű játék gameplay-fejlesztésénél?

Mark Cerny: Érdekes kihívás volt a koop mód játékba illesztése. A Knack kampányának nagy részében játszhatunk együtt egy barátunkkal ko-op módban, de ugyanakkor nem szerettünk volna túl nagy hangsúlyt fektetni ennek a lehetőségre. Így nem is rendeltünk megnyitható dolgokat a kooperatív játékhoz. Vannak olyan részek, ahol pedig egész egyszerűen ki kellett kapcsolnunk ezt a lehetőséget. Bizonyára láttátok azokat a részeket az előzetesekben, ahol Knack nagyra nő. Nos egyes esetekben szimplán nem lett volna tér egy második játékosnak. Ilyenkor nem volt más lehetőségünk, mint hogy az irányítást kivegyük a második játékos kezéből. És ha már Knack méreteiről beszélünk - van jó néhány főnökharc is a játékban, amelyek a gameplay és a méretek terén is tartogatnak meglepetéseket.

*Gamer365:*Stílusos (mondhatni Pixar jellegű) videók tarkítják a kalandot. Hogyan lehet finoman súlyozni az átvezető jelenetek és a gameplay keveredését?

Mark Cerny: Az egész játékra egy szót mondanék: „könnyed”! Fejlesztői szemmel nehéz megmondani, hogy vajon milyen hosszú kampányról beszélünk, és milyenek az arányok. A tesztelőktől azt az információt kaptuk, hogy körülbelül tizenkét óra alatt lehet végigmenni a játékon. Mire a tesztek kijönnek, szerintem olyan tíz óra körüli értékről fognak az emberek beszélni. Én úgy saccolom, hogy olyan tíz órányi tiszta játékmenet van a Knack-ben, és két óra átvezető animáció. Ez kellően jó arány egy „könnyed”-re hangolt játék esetében, ahol a játékmeneten van a fő hangsúly.

*Gamer365:*A zenei körítésről sokunknak a Crash Bandicoot játékok jutottak eszünkbe! Csak nem ugyanaz a komponista csapat dolgozott a Knack-en is?

Mark Cerny: Neeem, nem ők voltak az elkövetők. Érdekes a kérdés egyébként, mert a Japan stúdió egyik zenei főmunkatársa volt a fő zeneszerző, aki a játék tényleges in-game szekcióiban hallható muzsikákért felelős. Wataru Hokoyama-ról van szó, többek között ő dolgozott az Africa-n is, de előtte filmzenéket is szerzett.

*Gamer365:*Egy kicsit személyesebb kérdést szeretnénk feltenni így zárszóként: sok-sok Sony játékon dolgozott az utóbbi évtizedekben. Van-e nagy kedvence ezek közül.

Mark Cerny: Mindegyik! (nevet) Nagyon jó móka volt ezeken a játékokon dolgozni. De, ha azért választani kellene, akkor a Naughty Dog-os időkben készült címeket mondanám. Közel tíz évig dolgoztam azokban a körökben.

Csető Zsolt (drag), Géczy Attila (mcmacko)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

9 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==