Lair - előzetes

Lair - előzetes

dragCsető Zsolt2007.07.29. 18:48

Vannak fejlesztők, akik nem szívesen távolodnak el egy-egy jól bevált műfajtól: ilyen a Factor 5 is, amely immáron tíz éve képtelen elképzelni játékot felhők felett zajló csaták nélkül. Legújabb, PlayStation 3-as fejlesztésükre, a Lair-re pillatva pedig azt tudjuk mondani, hogy ez nem is akkora baj.

Sok mindent lehet mondani a Lair-re, de hogy szokványos játék, azt semmiképp. Itt van például az alaptéma: sárkányok. Hány olyan kiemelkedő címet tudtok mondani (a csodás Panzer Dragoon-t kivéve természetesen), amely a szárnyas hüllőkkel próbált maradandót alkotni? Ugye? Pedig az emberi fantázia által szült teremtmények talán legkézenfekvőbb példányáról beszélünk. Aztán itt van a már-már közhellyé vált kijelentés, mely szerint a játékmenet milyensége sokkalta fontosabb, mint a grafika, a látvány. Ez igaz is. Egy-egy kiemelkedő audiovizuális produkció azonban óriási mértékben képes emelni az élményt és az összképet, elfeledtetve akár egyes hibákat is. Nos, a Lair pontosan ezeket kínálja.

Ha valaki, akkor a Factor 5 mindenképpen profi abban, hogy már egy masina életciklusának az elején is képes elképesztően jól kihasználni az abban rejlő lehetőségeket - gondoljunk csak a remek Gamecube-os Rogue Squadron-ra. Szerencsére ezen jó szokásukat a PlayStation 3 esetében is megtartották, hiszen hiába ez az első játékuk a Sony masináján, a szaksajtó egyöntetűen a nextgen látvány egyik megtestesítőjeként tekint a Lair-re. Sárkányunk nagyon komoly kidolgozottsága már-már természetesnek mondható (mégis csak 2007-et látunk a naptárra pillantva), ám amiben igazán kiemelkedő a játék, azok az egészen monumentális helyszínek. Óriási hidak és várak, égbe nyúló hegycsúcsok, mély völgyek, hosszan hömpölygő folyók és vakítóan káprázó tengerek várnak ránk, mindez pedig hatalmas látótávolsággal párosul, 1080p-ben - és mégiscsak ezt várná el az ember a nextgenektől, nem feltétlenül a milliónyi poligonból felépített karaktereket és objektumokat.

Az irányítás tekintetében is mutat némi újdonságot a Lair, a SIXAXIS-ban rejtőző tilt-sensort talán legjobban kihasználó játékról van ugyanis szó. Sárkányunk terelgetését a kontrollert különböző irányokba döntve valósíthatjuk meg, ez a metódus pedig szerencsére csak az első pillanatokban tűnik szokatlannak, hiszen néhány perc alatt megszokható, és a későbbiekben teljesen természetessé válik. A fejlesztők a konkrét játékmenet terén is kreatívkodtak egy keveset, hiszen megpróbáltak minél kevesebb dolgot átemelni a "repülős" játékok elég régóta változatlan struktúrájából, ami az általunk irányított objektum állati mivoltát tekintve ésszerű döntésnek tűnik. Megváltozott tehát ellenfeleink üldözésének módja, amely egyrészt egyszerűbbé, másrészt pedig jóval látványosabbá vált, ha ugyanis egy ellenséges sárkány mögé érünk, akkor az L1 lenyomásával befoghatjuk azt, ekkor pedig több lehetőség is kínálkozik előttünk. A legkézenfekvőbbnek természetesen egy baráti tűzgolyó tűnik, de lehetőségünk van test-test elleni harcra is, igaz, ehhez először fel kell kicsit gyorsítanunk, hogy utolérjük üldözöttünket - mindez iszonyú jól néz ki - ha pedig kellő közelségbe kerültünk, akkor a kamera nézetet vált, innentől pedig kizárólag csak a támadásokra kell fókuszálnunk. Néhány sikeres csapást követően pedig jön a vizuális ajándék: kapunk egy előre script-elt kivégző mozdulatot, melyben például lovasunk átugrik az ellenséges sárkányra, és elintézi annak gazdáját - megpecsételve ezzel szörnyetege sorsát is.

Hosszú távon persze lehet, hogy unalmassá válna a sárkány-fogócska, így néha kénytelenek leszünk a földön is bevetni magunkat, és rendbetenni egy kicsit a gyalogos erőket is. Az igazán mozgalmas jelenetek pedig itt zajlanak le, hiszen nem néhány tucat, sokkal inkább néhány száz ember szaladgál ilyenkor körülöttünk, sőt, nem ritka, hogy egységek ezreivel (!) kell szembeszállnunk, ami mondani sem kell, elképesztő látványt nyújt. Igaz, sok lúd disznót győz - tartja a mondás - ez azonban jelen esetben nagy szerencsénkre nem feltétlenül igaz, kedvünkre végigtrappolhatunk ugyanis a ránk támadó katonákon, kissé megperzselve is őket akár, sőt, falatozhatunk is belőlük egy keveset - a különböző támadásokat pedig gyakran hatásvadász és látványos bullet-time szerű effekt kíséretében tekinthetjük meg. Ja, és mindezt állandó framerate mellett, egyetlen reccenés nélkül.

Sokan biztosan attól tartanak, hogy hosszú távon a grafikának kell majd elvinnie a hátán a játékot, ám úgy tűnik, hogy a változatossággal sem lesznek majd komoly problémák, amely egyaránt vonatkozik a helyszínekre és a küldetésekre is, illetve az időnként felbukkanó főellenfélharcok is új lendületet adhatnak. Ott van például az óriási vizi teremtmény, amit a trailerekben is láthattuk, de izgalmasnak tűnik az is, amikor ötödmagunkkal indulunk egy torony ostromlására, amit végül az azt védő gigantikus teremtmény száján (!) keresztül támadva rombolhatunk le.

Mindenképpen érdemes lesz tehát odafigyelni a Lair-re, példátlanul monumentális játék sülhet ki ugyanis a dologból - a szemet gyönyörködtető külcsín, a több ezer fős epikus csaták, a látótávolság miatt végtelen nagyságúnak tűnő helszínek, és a remek zenei aláfestés legalábbis mind-mind erre enged következtetni. Úgy legyen.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

11 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
49

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==